Blog

Vuosittainen käyttäjäkysely avataan kaikkiin Finnan näkymiin 26.1.–26.2.2021. Kysely selvittää Finnan käyttöä ja käyttäjien tyytyväisyyttä, ja tuloksia hyödynnetään laajasti Finnan kehitystyössä. Yhteystietonsa jättäneiden vastaajien kesken arvomme 10 museokorttia.

Kysely ei edellytä asiakasorganisaatioiltamme toimenpiteitä, ja pyrimme varmistamaan etukäteen, ettei kyselyikkuna haittaa Finnan eri näkymien käyttöä. Suosittelemme kuitenkin kahta varotoimenpidettä:

  1. Kyselyn avautuessa suosittelemme varmistamaan, ettei automaattisesti avautuva kyselyikkuna peitä esimerkiksi chat-ikkunaa tai muita kriittisiä osioita verkkopalvelussanne. Kysely tulee avautumaan tuttuun tapaan ruudun vasempaan alalaitaan.
  2. Jos tiedätte, että näkymänne custom.less/css-tiedostossa on aiempia tyylimuokkauksia kysely-ponnahdusikkunaan liittyen, ne kannattaa varmuuden vuoksi kommentoida pois käytöstä tai poistaa.

Valmiilla viestipohjilla voitte halutessanne viestiä kyselystä omille asiakkaillenne.

Kyselyn sulkeutumisen jälkeen oman verkkopalvelun tulosten raakadatan voi halutessaan pyytää osoitteesta finna-posti@helsinki.fi. Julkaisemme käytön trendeistä ja käyttäjäkyselyn tuloksista laajemman trendiraportin myöhemmin tänä vuonna.

Finna.fi-tiedonhakupalvelussa vierailtiin viime vuonna ennätykselliset 2,9 miljoonaa kertaa. Käyntimäärät kasvoivat edellisvuoteen verrattuna 16 prosenttia. Finna.fi-palvelun avulla kävijät pääsevät nauttimaan virtuaalisesti liki 400 kirjaston, museon ja arkiston aarteista.

”Kulttuurilaitosten ja kirjastojen sulkeutuminen näkyi käyttötilastoissamme selvästi. Kulttuurielämyksiä ja tietoa haettiin Finna.fi-palvelusta, kun fyysisten aineistojen äärelle ei päässyt niin helposti”, arvioi kehittämispäällikkö Erkki Tolonen Kansalliskirjastosta. ”Aineistojemme verkkokäytön kasvu korona-aikana kertoo nähdäkseni myös siitä, kuinka suuri merkitys kulttuurilla on ihmisten hyvinvoinnille ja jaksamiselle”, Tolonen jatkaa.

Lue koko uutinen Finna.fi:ssä.

Kansalliskirjasto järjestää helmikuussa kolmena päivänä koulutuksia Finnan hallintaliittymästä.

Hallintaliittymäkoulutuksissa perehdytään Finnan hallintaliittymän käyttöön. Koulutukset on kohdennettu Finna-näkymien ylläpitäjille ja ne järjestetään tänä keväänä etäyhteyllä. Koulutusta varten tarvitset ajan tasalla olevat hallintaliittymän tunnukset. Mikäli sinulla ei vielä ole tunnuksia, voit pyytää niitä osoitteesta finna-posti@helsinki.fi. Varmista lisäksi organisaatiosi pääylläpitäjältä, että tunnuksellesi on myönnetty oikeudet muokata sivupohjia.

Finnan hallintaliittymän peruskoulutus

torstaina 4.2.2021 klo 9.30–16.00

Koulutuksessa harjoitellaan, miten oma näkymä luodaan ja kuinka sen ulkoasua muokataan. Tarkempi ohjelma Finnan asiakaswikissä.

Finnan hallintaliittymän syventävät koulutukset

A keskiviikkona 10.2.2021 klo 10-14

B torstaina 11.2.2021 klo 10-14

Koulutuksessa syvennytään oman näkymän muokkaamiseen. A ja B päivillä on eri sisältö (katso alla olevasta linkistä tarkempi ohjelma). Klo 13-14 on kyselytunnit, jolloin voi kokeilla, kysyä ja saada opastusta, mutta yhteistä ohjelmaa ei ole.
Tarkempi ohjelma Finnan asiakaswikissä.

Voit ilmoittautua joko yhteen tai kaikkiin hallintaliittymäkoulutukseen lomakkeella: https://www.lyyti.fi/reg/FinnanHallintaliittymaHelmikuu2021

Ilmoittautuminen viimeistään:

Peruskoulutus: 2.2.2021
Syventävä (A): 8.2.2021
Syventävä (B): 9.2.2021.


Teetämme Finnassa vuoden 2020 käyttödatasta perinteisen trendiraportin. Kuten aiemminkin osana trendiraporttia, toteutamme vuoden alussa ison käyttäjäkyselyn. Kysely tulee automaattisesti näkyviin kaikkiin näkymiin. Kysely on tarkoitus avata tammikuun julkaisun yhteydessä (26.1.2021) ja sulkea helmikuun julkaisun (23.2.2021) yhteydessä.

Organisaatiot voivat tuttuun tapaan pyytää omien näkymiensä raakadatat itselleen kyselyn sulkeuduttua. Kerromme myöhemmin aiheesta lisää.


Lisätiedot:

finna-posti(at)helsinki.fi

Finnassa suunnataan katseita jo kevääseen. Järjestämme alkuvuodesta 2021 useita koulutuksia, joiden päivämäärät kannattaa merkitä kalenteriin jo nyt.

Ilmoittautuminen koulutuksiin aukeaa myöhemmin, ja viestimme asiasta sähköpostitse ja Finnan asiakaswikissä. Asiakaswikin tapahtumasivulle kootaan kaikki Finnan kevään 2021 tapahtumat sitä mukaa, kun ne varmistuvat.

Koulutukset järjestetään etäyhteyksin. Lämpimästi tervetuloa kouluttautumaan!

Finnan peruskoulutus                                       29.1.  klo 9.30–15.30
Hallintaliittymän peruskoulutus                     4.2.  klo 10–16
Hallintaliittymän syventävä koulutus A         10.2.  klo 10–14
Hallintaliittymän syventävä koulutus B          11.2.  klo 10–14
Finna.fi kirjastojen yhteiskäyttöliittymänä    17.2.  klo 10–16

Löydät kaikki koulutukset tapahtumasivulta.


Kavin audiovisuaaliset aarteet ovat olleet katsottavissa Finna.fi- tai Elonet.finna.fi-osoitteiden kautta joulukuusta 2019. Elonetin valintaa vuoden 2020 arkistoteoksi perusteltiin mm. sillä, että palvelu on onnistunut ratkaisemaan usein arkistojen kompastukivenä olevan käytettävyyden ja saatavuuden ongelman.

Jotta Elonetin tarjoamien elokuvien näyttäminen onnistui Finnassa, tehtiin palveluun useita parannuksia. Finnan kehitystyöhön aktiivisesti osallistunut Samuli Sillanpää kertoo, että kaikki uudet ominaisuudet ovat hyödynnettävissä Finnassa yleisemminkin.

”Elonetin ja Finnan yhteistyö osoittaa, että Finna alustana taipuu monenlaisiin tarpeisiin”, Sillanpää kertoo.

Aiemmin esimerkiksi tekijää oli mahdollista hakea vain perinteisellä, merkkijonoon perustuvalla haulla. Uusi, Elonetissä ensimmäistä kertaa käytetty tekijähaku on tästä varmempi versio. Teos-toimija-linkityksen avulla tiettyä tekijää klikkaamalla saa esiin kaikki kyseisen tekijän elokuvat tai muut teokset.

Videoiden näyttäminen on ollut Finnassa mahdollista jo pitkään, mutta videoplayeriin tehtyjen parannusten myötä videoiden katselu onnistuu yhdessä ikkunassa Youtubesta tutulla tavalla. Finnaan tuotiin myös uusi metatietoformaatti, jonka myötä aineistoja on mahdollista näyttää ja hyödyntää entistä monipuolisemmin.

Lisätietoa Elonetin valinnasta vuoden arkistoteoksi voit lukea Faili-lehdestä.


Finna.fi on nyt entistä kattavampi oppimisen palvelu, sillä sen kautta voi nyt löytää myös avoimia oppimateriaaleja. Tuoreet tiedotteemme aiheesta voit lukea Finna.fi:n sivuilta:

Haluaisitko viestiä oppimateriaaleista omille asiakkaillesi?

Löydät oppimiseen liittyvät markkinointimateriaalit kootusti asiakaswikin sivulta https://www.kiwi.fi/display/Finna/Oppimisen+markkinointimateriaalit. Avointen oppimateriaalien osalta materiaalit päivittyvät vielä loppuvuoden aikana mm. uudella videolla.

Haluaisitko tilata opettajille suunnatun esitteen?

Opettajille suunnattu esite Finnasta päivitetään ja siitä tehdään versiot sekä suomeksi että ruotsiksi. Ennakkotilaa maksutta omasi lomakkeella: https://www.lyyti.fi/questions/b93c9d1605


Millaista viestintää tarvitaan poikkeustilanteissa? Mitä nykymaailman nopea some- ja mediamaailma vaativat viestinnältä? Entä miten kriisi- ja häiriöviestintään kannattaa varautua? Tule mukaan 2.12.2020 Finnan viestintäwebinaariin kasvattamaan viestintäosaamistasi poikkeustilanteissa ja kuulemaan, miten Finnassa mukana olevat organisaatiot ovat viestineet korona-aikana.

Tutustu ohjelmaan ja ilmoittaudu mukaan 27.11. mennessä.

Nyt Korona-aikana kiinnostus Finna.fi-palvelua kohtaan on kasvanut entisestään ja digitaaliset sisällöt houkuttelevat yhä useampia. Kasvua kävijämäärissä on viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna 27%. Osa käyttäjistä on aivan uusia tai tiedonhakijoina aloittelijoita, joten ajattelimme tarjota vinkkejä Finna.fi:n monipuolisesta tarjonnasta bingon muodossa. Bingoruudukko julkaistaan some-kanavissamme maanantaina 9.11. klo 9.00.

Miten voit osallistua?

  • tykkää ja jaa julkaisua, jotta mahdollisimman moni sen huomaisi.
  • tykkää tai kommentoi, jos huomaat jonkun jakaneen bingonsa tai tähän liittyvän aineistolöytönsä.
  • Hyödynnä tyhjää ruudukkoa (alla) ja tee oma bingo kiinnostavista aineistoistanne.

Bingoruudukot:


Julkaisuteksti, Facebook:

Finna-bingo! 🏆
Nyt on aika kilvoitella hakutaidoilla ja ehkä oppia siinä sivussa jotakin uutta.

Näin se toimii: mene osoitteeseen www.finna.fi ja hyödynnä hakua sekä etusivun nostoista löytyvää tietoa. Voit jakaa oman tuloksesi tai parhaat löytösi somessa tunnisteella #finnafi.

Haun vauhdittamiseksi tarjoamme pari vinkkiä.

1. Hakutaitoja voi hioa katsomalla YouTubesta Finnan ohjevideoita: https://bit.ly/365DbTx
2. Pikakaista digitoitujen lehtien pariin on osoitteessa: https://digi.kansalliskirjasto.fi/etusivu
3. elonet.finna.fi on vanhojen elokuvien koti

Julkaisuteksti, Instagram:

finna.fi Finna-bingo! 🏆
Nyt on aika kilvoitella hakutaidoilla ja ehkä oppia siinä sivussa jotakin uutta.

Näin se toimii: mene osoitteeseen www.finna.fi ja hyödynnä hakua sekä etusivun nostoista löytyvää tietoa. Voit jakaa oman tuloksesi tai parhaat löytösi somessa tunnisteella #finnafi.

Haun vauhdittamiseksi tarjoamme pari vinkkiä.

1. Hakutaitoja voi hioa katsomalla YouTubesta Finnan ohjevideoita. Löydät meidät nimellä finnafi.
2. Pikakaista digitoitujen lehtien pariin on osoitteessa: digi.kansalliskirjasto.fi
3. elonet.finna.fi on vanhojen elokuvien koti Vähemmän





Finnan eri sektoreiden eli korkeakoulu,- erikois- ja yleisten kirjastojen, arkistojen ja museoiden tapaamisiin voi nyt ilmoittautua. Lisätietoa ja tarkemmat aikataulut löydät kunkin tapahtuman omalta sivulta:

Kannustamme kaikkia kiinnostuneita ottamaan osaa myös muiden kuin oman sektorinsa tapaamisiin, sillä eri alat yhdistyvät monen asiantuntijan työssä. Tapaamisissa kerrotaan Finnan kuulumisia ja keskustellaan ajankohtaisista aiheista.  

Ilmoittaudu tapaamisiin tästä linkistä.

 Lämpimästi tervetuloa!

Luottamuksellinen viestinvaihto Finnaan tulee jatkossa aloittaa tutun finna-posti@helsinki.fi-sähköpostiosoitteen kautta. Paluupostissa saat jatko-ohjeet tietoturvallisten viestien lähetyksestä.

Finnan luottamukselliseen sähköpostiliikenteeseen aiemmin käytetyn Securemail-palvelun käyttö loppuu Helsingin yliopistossa. Siirrymme käyttämään sähköpostin suojauksessa MS Office 365 Message Encryption -ohjelmaa.

Kun haluat lähettää Finnaan luottamuksellisia tietoja tai ilmoittaa esimerkiksi tietoturvauhkaa koskevasta asiasta, tee näin:

  1. Lähetä sähköpostiviesti osoitteeseen finna-posti@helsinki.fi.
  2. Kirjoita viestin aihekenttään "Luottamuksellinen viesti". Jos kyseessä on erityisen kiireellinen asia, kirjoita aihekenttään "Luottamuksellinen viesti, KORKEA".
  3. Jätä itse viesti tyhjäksi, äläkä kirjoita siihen mitään luottamuksellisia tietoja. Finnan asiantuntija vastaa viestiisi ja aloittaa suojatun viestiketjun luottamuksellisten tietojen välittämistä varten.

Saat ohjeet suojattuun viestiketjuun vastaamiseen ensimmäisen Finnan asiantuntijalta saamasi suojatun viestin mukana. Toimi saamiesi ohjeiden mukaan, jolloin tietoturvallinen viestintä jatkuu salatussa viestiketjussa.

Lisätietoja saat osoitteesta finna-posti@helsinki.fi

Muutos johtuu uuteen suojausprotokollaan siirtymisestä. Laitteita tai käyttöjärjestelmiä, joita muutos koskee, on käytössä Suomessa vähän. Siirtymä uuteen, aiempaa turvallisempaan TLS 1.2 -suojausprotokollaan on alkanut julkisilla verkkopalveluilla vuoden 2019 alussa.

Muutos on syytä huomioita silloin, jos esim. kirjastoilla on asiakaskäytössä vanhoja päätelaitteita. Finnan siirtymä uuteen suojausprotokollaan tapahtuu 13.10.2020, ja tiedotamme siitä käyttäjille etukäteen Finnan kanavissa. 

Yleisimmät käyttöjärjestelmät/selaimet, joilla Finna ei enää toimi TLS 1.2:een siirtymisen myötä:

  • Android 2.3.7  
  • Android 4.0.4
  • Android 4.1.1
  • Android 4.2.2
  • Android 4.3     
  • IE 7 / Vista       
  • IE 10 / Win Phone 8.0                                           
  • IE 8-10 / Win 7
  • Safari 6.0.4 / OS X 10.8.4
  • Safari 5.1.9 / OS X 10.6.8

Lisätietoa suojausprotokollan uuteen versioon siirtymisestä Traficomin tiedotteessa.


Voitte halutessanne hyödyntää ao. tiedotepohjaa ja sen kieliversioita asiasta tiedottamiseen:

Finna lakkaa toimimasta tietyillä vanhoilla päätelaitteilla ja selainversioilla_FI_SV_EN.docx

Finna.fi:n ja Finna-käyttöliittymien käyttäjätilit vanhenevat jatkossa 18 kuukauden jälkeen aiemman 12 kuukauden sijaan. Käyttäjätili vanhenee, jos tilille ei ole kirjauduttu 18 kuukauden aikana. Muutos koskee kaikkia Finna-käyttöliittymiä, eikä se edellytä asiakasorganisaatioiltamme omia toimenpiteitä.

Uusi 18 kuukauden varoaika vähentää tarvetta uusia käyttäjätilejä. Etenkin korkeakoulukirjastot ovat toivoneet käyttäjätilien vanhenemisajan pidentämistä, sillä esimerkiksi vaihto-oppilasvuodet saattavat aiheuttaa pitkiäkin katkoksia kirjastopalvelujen käyttöön.

Vanhenemisaika on rajattu 18 kuukauteen tietosuojasyistä. Vanhenemisajan pidentymisellä on vaikutusta myös aikaan, jonka jälkeen organisaatiot voivat ottaa vanhentuneita käyttäjätunnuksia uudelleen käyttöön. 

Käyttäjätilien vanhenemisesta ja omien tietojen päivittämisestä kannattaa muistuttaa asiakkaita

Asiakkaita on hyvä aika ajoin muistuttaa tilin vanhenemisesta sekä siitä, miten oman käyttäjätilin tiedot (esim. sähköpostiosoite) kannattaa pitää ajan tasalla. Näin automaattiviesti tilin mahdollisesta vanhenemisesta saavuttaa asiakkaan ajoissa. Muistuttamisesta on hyötyä etenkin, jos organisaatiollanne on paljon palvelua satunnaisesti käyttäviä asiakkaita. Omalle käyttäjätilille tulee siis kirjautua vähintään 18 kuukauden välein, jotta esim. omat suosikkilistat ja tuttu käyttäjätunnus pysyvät edelleen asiakkaan käytössä.

Muistattehan myös organisaatiota varten luotujen omien tilien (kuten testitilien) vanheneminen. Usea verkkokirjasto hyödyntää käyttäjätilejä esim. etusivun karuselleissa ja muissa suosikkilistoihin perustuvissa palveluissaan, joten kirjauduttehan aika ajoin muuten käyttämättömille tileille, jotta listat säilyvät tallessa.


Finnan asiakaswikiä parannetaan ja päivitetään kokonaisvaltaisesti syksyn 2020 aikana. Tavoitteenamme  on kehittää asiakaswikistä entistä selkeämpi tietopankki, josta on hyötyä niin uusille asiakkaillemme kuin konkareillekin. Syksyn kehitystyötä ohjaa mm. teiltä saamamme palaute.

Koska tietoa on kerääntynyt asiakaswikiin vuosien mittaan suuri määrä, siirrämme vanhimpia historiatietoja arkistoon. Jos huomaat, että tarvitsemasi tieto on arkistoitu, ota meihin yhteyttä. Voimme toimittaa kaivattuja materiaaleja esim. sähköpostitse.

Rakenne ja etusivu uudistuvat loka-marraskuussa

Suurimmat muutokset koskevat sivuston rakennetta. Tulevan rakenteen tavoitteena on auttaa teidät helpommin tarvitsemanne tiedon äärelle. Vanha, ulkomuistista tuttu paikka on yleensä käyttäjälle se helpoin, joten pyydämme kärsivällisyyttä asiakaswikin vanhaan rakenteeseen tottuneilta asiakkailtamme. Tuttu sivu saattaa löytyä Asiakaswikistä pian uudesta paikasta. Jos etsimäsi sivu ei yrityksistä huolimatta löydy, apua saat hakutyökalusta tai kysymällä suoraan Finnasta.

Näkyviä muutoksia rakenteeseen ja esim. etusivuun on tiedossa loka- ja marraskuun aikana. Siihen saakka asiakswiki palvelee tutulla tavalla – ja toivottavasti jatkossa entistä paremmin!

Kansalliskirjaston Kirjastoverkkopalvelut järjestää kyselyn asiakasorganisaatioilleen. Kyselyyn odotetaan vastauksia 9.10.2020 mennessä.

Kyselyyn pääset vastaamaan täällä.

Kansalliskirjaston Kirjastoverkkopalvelut tuottaa yhteisiä keskitettyjä palveluita yliopistokirjastoille, yleisille kirjastoille, ammattikorkeakoulukirjastoille ja erikoiskirjastoille, arkistoille, museoille sekä julkishallinnon organisaatioille. Kyselyssä pyydetään arvioimaan käyttämiäsi palveluita. Voit valita minkä palvelun tai palveluiden kysymyksiin vastaat; selvityksessä ovat mukana FinELib, Finna, Finto, Julkaisuarkistopalvelut, Kansallisbibliografia, Koha ja Melinda. Omaan vastausaikaasi vaikuttaa, kuinka monen palvelun kysymyksiin vastaat. Kysely on tietosuojattu eikä siinä kerätä henkilöiden yhteystietoja. Kyselyn toteuttaa Kansalliskirjaston toimeksiannosta WitMill Oy. 

Kyselyyn voi vastata useampi henkilö samasta organisaatiosta. Jokainen vastaus on meille tärkeä.

Lisätietoja kyselystä: Kristiina Hormia-Poutanen, Kansalliskirjasto, kristiina.hormia@helsinki.fi

Lisätietoja kyselylomakkeesta: Heli Paavola, WitMill Oy, heli@witmill.fi

Kiitos arvokkaista näkemyksistäsi!