Blog

SFX-peruskoulutus järjestetään 15.2.2019 klo 10-16.15. Koulutus on suunnattu pääasiassa niiden Finna-kirjastojen henkilökunnalle, jotka käyttävät SFX-linkityspalvelua. Koulutuksessa esitellään SFX-ohjelmisto ja sen käytön perusteet.

Aamupäivällä koulutukseen tarjotaan etäyhteysmahdollisuus. Suosittelemme paikan päällä osallistumista, sillä vain siten voi osallistua iltapäivän työskentelyosuuteen.
Päivän ohjelman tarkemmat tiedot ovat verkkosivulla.

Koulutus järjestetään Kansalliskirjaston tiloissa Helsingin keskustassa (käyntiosoite Yliopistonkatu 1), tilassa auditorio, C221.

Ilmoittautua voi tällä lomakkeella maanantaihin 11.2.2019 mennessä.

Tervetuloa!

Ei koske määräaikaisten Finnan palvelusopimusten piirissä  olleita Finna-konsortion jäseniä, jotka ovat jo ottaneet uudistetun sopimuksen käyttöön.

Finnan palvelusopimus uudistui

Finnan palvelusopimusta on päivitetty mm. EU:n tietosuoja-asetuksen edellytysten mukaiseksi. Kyseessä on laaja sopimusuudistus, joka koskee kaikkia Finnaan osallistuvia organisaatioita. Finnan konsortioryhmä hyväksyi uudistetun palvelusopimuksen liitteineen kokouksessaan 16.11.2018. Taustatietoa sopimusuudistuksesta: Kommenttikierroksen tulokset ja sopimusdokumenttien muutokset

Sopimusuudistuksessa tehdyt muutokset edellyttävät uuteen palvelusopimukseen siirtymistä kaikilta Finna-konsortion jäseniltä 15.3.2019 mennessä. Mikäli tiedossanne on, että sopimuksen käyttöönotto organisaatiossanne tulee toteutumaan hitaammin, olkaa yhteydessä Finnan palvelupostiin.

Toimi näin

 Uudet sopimusdokumentit löytyvät Finnan asiakaswikistä: Sopimukset. Täydennä sopimukseen ja liitteisiin organisaatiotasi koskevat tiedot ja tulosta sekä allekirjoita dokumentit sivulta löytyvän ohjeen mukaisesti.


Varmistathan, että nämä vaiheet on tehty ennen sopimuksen postittamista:

  • Päivitä organisaatiosi Finna-yhteyshenkilöiden tiedot oheisella lomakkeella: https://elomake.helsinki.fi/lomakkeet/94845/lomake.html
  • Täydennä organisaatiokohtaiset tiedot sopimusdokumentteihin
  • Tulosta palvelusopimus ja täydennetyt liitteet kahtena kappaleena
  • Allekirjoita ja päivää palvelusopimus
  • Säilytä organisaatiotasi koskevat liitteet
  • Lähetä kaksi allekirjoitettua kappaletta palvelusopimuksesta ja yhdet kappaleet muokatuista liitteistä Kansalliskirjastoon allekirjoitettavaksi. HUOM. Muista merkitä kuoreen vastaanottajaksi Finna/ Susanna Eklund

Palvelusopimuksen toimittaminen Kansalliskirjastoon

Palvelusopimus ja liitteet lähetetään Kansalliskirjastoon sopimusasioita hoitavalle palvelusuunnittelija Susanna Eklundille osoitteella:

Kansalliskirjasto, kirjastoverkkopalvelut
Finna / Susanna Eklund
PL 15 (Unioninkatu 36)
00014 HELSINGIN YLIOPISTO
 

Kansalliskirjaston allekirjoituksella varustettu asiakkaan kappale palvelusopimuksesta palautetaan asiakkaalle. Liitteitä ei palauteta. 


Kysyttävää?

Ota yhteys Finnan palvelupostiin: finna-posti@helsinki.fi

Otsikoi viesti näin: Finna sopimus 2019 Organisaation nimi

Muista pitää organisaatiosi Finna-yhteyshenkilöiden tiedot ajantasalla!

Päivitämme uuden sopimuksen allekirjoituskierroksen aikana myös kaikkien organisaatioiden ja yhteenliittymien Finna-yhteyshenkilöiden tiedot asiakasrekisteriimme. Vahvista jo yhteyshenkilöinä toimivien tiedot ja ilmoita uusia yhteyshenkilöitä oheisella lomakkeella ennen sopimuksen lähettämistä: https://elomake.helsinki.fi/lomakkeet/94845/lomake.html

 

Olemme tänäkin vuonna mukana Educa-messuilla 25.-26.1. Helsingin Messukeskuksessa esittelemässä Finnan tarjoamia aineistoja opettajille ja muille kiinnostuneille. Tällä kertaa olemme tuottaneet Finnasta uuden oppaan opettajille ja järjestämme tietoiskun, jossa kerromme miten Finnaa voi hyödyntää monilukutaidon opetuksessa.

Lue uutisestamme lisää osastostamme ja ohjelmasta.

Tervetuloa Educaan ja käymään osastollamme 6d78!

 

Finna-tiimi ja koko Kirjastoverkkopalveluiden palvelualue muuttavat 21.1. alkavalla viikolla Helsingin keskustaan Kansalliskirjaston kortteliin. Tervetuloa tapaamisiin ja koulutuksiin jatkossa vaaleanpunaiseen Fabiania-taloon!

Uusi käyntiosoitteemme on 28.1.2019 alkaen Yliopistonkatu 1 ja postiosoitteemme on PL 15 (Unioninkatu 36), 00014 Helsingin yliopisto. Sähköpostiosoitteemme ja puhelinnumeromme säilyvät ennallaan.

Lue aiheesta lisää tiedotteesta Kansalliskirjaston verkkosivuilla.

Millaista apua tarvitsisit SFX:n käytössä? Millaiseen koulutukseen haluaisit osallistua? Kansalliskirjasto kartoittaa SFX-linkityspalveluun liittyviä koulutustarpeita verkkokyselyllä: https://link.webropolsurveys.com/S/7D6DF354327CC9E6

Kyselyyn voi vastata 21.1. saakka. Hyödynnämme kyselyn tuloksia SFX-peruskoulutuksen ja syventävän SFX-koulutuksen valmisteluissa. Kysely ja koulutukset on ensi sijassa suunnattu korkeakoulukirjastojen henkilökunnalle.

SFX-peruskoulutus järjestetään Helsingissä 15.2. Sen ohjelma julkaistaan ja ilmoittautuminen avataan tammikuun lopulla. Koulutukseen on etäosallistumismahdollisuus, mutta paikan päällä osallistumista suositellaan. Syventävä SFX-koulutus järjestetään kevään 2019 kuluessa myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana.

Oletko kokenut SFX:n käyttäjä? Tule jakamaan kokemuksesi kollegoille! Etsimme syventävään SFX-koulutukseen pidempään SFX:ää työssään hyödyntänyttä asiantuntijaa kertomaan SFX-ylläpidosta omasta näkökulmastaan. Ilmoittaudu rohkeasti vapaaehtoiseksi koulutuskyselyn kautta - Kansalliskirjasto korvaa osallistumisesta aiheutuneet kustannukset.

SFX-linkityspalvelun ohjeet on siirretty Nelli-wikistä Finnan asiakaswikiin, jossa niitä ylläpidetään: https://www.kiwi.fi/display/Finna/SFX SFX tarjotaan opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan korkeakouluille osana Finna-palvelua.

Joululoma ja vuodenvaihde lähestyvät ja tammikuu 2019 on jo aivan kohta. Ennen lomille lähtöä vielä tiedoksi liittyen vuoden 2019 ensimmäiseen versiopäivitykseen 15.1.2019. kaksi asiaa.

1) Finnan vuotuinen käyttäjäkysely 15.1.-12.2.2019

Finnan vuosittain toteutettava käyttäjäkysely toteutetaan tammi-helmikuussa 2019. Käyttäjä kysely alkaa 15.1. versiopäivityksen yhteydessä, toteutamme tarvittavan pop-up komponentin aktivoinnin keskitetysti päivityksen yhteydessä. Päätämme kyselyn ja poistamme pop-upin sitä seuraavassa versiopäivityksessä myöskin keskitetysti 12.2. Kuten viime vuonnakin Pop-up sijoitetaan oletuksena selain ikkunan vasempaan alakulmaan. Pyrimme valitsemaan sijainnin sillä perusteella, että harvemmin sillä puolella on organisaatioiden omia palvelu-chatteja. Jos organisaatiollanne on oma palvelu-chat, tarkastakaa sen sijainti ruudulla varmuuden vuoksi.  Kyselyn aktivoinnin ei vaadi muita toimia organisaatiolta.

 

2) Ensimmäiset muutokset aineistotyyppeihin toteutetaan jo versiopäivityksen 15.1. yhteydessä

Aineistotyyppiwebinaarissa 22.11. kerroimme suunnitelmistamme muutoksista aineistotyyppi-rajaimeen sen käytettävyyden parantamiseksi. Keskustelua muutoksista voi jatkaa Finna-forumilla.

Webinaarin tallenne on katsottavissa jälkikäteen: https://connect.funet.fi/p38667j1nqhg/ 
Lisätiedot ja keskustelu forumilla: https://foorumi.kiwi.fi/t/muutoksia-aineistotyyppeihin-jatkokeskustelua-webinaarille/1564

Tulemme toteuttamaan muutokset asteittain kevään 2019 aikana.  Ensimmäiset kaksi suoraviivaisinta ja helpointa muutosta on aikataulutettu jo vuoden ensimmäiseen versiopäivitykseen 15.1.

Laajennettu aineistotyyppi

Nykyisen aineistotyypin rinnalle tuodaan laajennettu aineistotyyppi eli lisäsisältötyyppi, jota alkuvaiheessa on tarkoitus hyödyntää pääasiassa kuvien löydettävyyden parantamiseen Finna.fissä. Tunnistamme automaattisesti, onko tietueessa kuvamuotoinen digitaalinen objekti ja lisäämme tiedon laajennettuun aineistotyyppiin (ei koske kirjojen kansikuvia, jotka haetaan ulkopuolisilta palveluntarjoajilta).

Laajempi kuvaus luettavissa forumilta ja kuunneltavissa webinaarin tallenteesta (kohta: n. 3:55-12:14)  

Huomattavaa on, että uudistukselle tehdään vaihtoehtoinen Aineistotyyppi-fasetti. Mikäli fasetin haluaa ottaa käyttöön, tulee nykyinen Aineistotyyppi-fasetti käydä vaihtamassa tähän vaihtoehtoon hallintaliittymässä. Mikäli otatatte uuden fasetin käyttöön, tästä muutoksesta kannattaa tiedottaa myös oman näkymänne asiakkaille.

Uusi yläkategoria ”Teksti, muu”

Finnaan luodaan uusi yläkategoria ”Teksti, muu”, jonka alle siirretään sekalaiset pienemmät tekstit, jotka tähän asti ovat olleet yläkategorian ”Muu” alla (Teksti, Käsikirjoitus, Kirje, Tutkimusjulkaisu, Tutkimusraportti, Konferenssijulkaisu).

Uudistus ei vaikuta isoihin ylätasolla oleviin tekstikategorioihin Kirja, Lehti/artikkeli, Opinnäyte. Ne pysyvät edelleen siellä missä nytkin ovat.

Tämä muutos tulee automaattisesti käyttöön kaikissa näkymissä osana versio päivitystä. Mikäli teillä on ollut merkittävästi aineistoja Muu luokan alla luokiteltuna Teksti, Käsikirjoitus, Kirje, Tutkimusjulkaisu, Tutkimusraportti tai Konferenssijulkaisu, saatatte haluta tiedottaa muutoksesta oman näkymänne asiakkaille.

(Webinaarin tallenteessa kohta n. 12:14-14:50)

Muut muutokset

Muut suunnitellut muutokset (muutoksia Äänite ja Video kategorioihin ja uusi aineistotyyppi Pelit) tulevat myöhemmin keväällä 2019 ja ratkaisuihin voi vielä vaikuttaa.

Webinaarin jälkimmäisellä puoliskolla keskustellut muutokset Asiakirja-aineistotyyppikategoriaan ja arkistokokoelmien uudelleen mappaukset myöskin tulevat vasta myöhemmin keväällä 2019 (tämän kategorian muutokset ovat sidoksissa arkistojen AHAA-hankkeen etenemiseen)

Lue muutoksista tarkemmin forumilta tai kuuntele webinaarin tallenne ja osallistu keskusteluun ratkaisuista forumilla.


Hyvää joulua ja hauskaa uutta vuotta toivottaen,
Finna tiimi

Kansalliskirjasto on valmistellut vuoden 2018 aikana Finnan palvelusopimuksen päivittämistä mm. EU:n tietosuoja-asetuksen edellytysten mukaiseksi. Kyseessä on laaja sopimusuudistus, joka koskee kaikkia Finnaan osallistuvia organisaatioita.

Kansalliskirjasto järjesti kommenttikierroksen sopimusuudistuksesta 17.9.-15.10.2018. Kierroksella saadut kommentit ja niihin annetut vastaukset on nyt julkaistu. Samoin on julkaistu kierroksella saadun palautteen perusteella muokatut Finnan sopimusdokumentit, jotka Finnan konsortioryhmä hyväksyi kokouksessaan 16.11.2018. Tutustu kommenttikierroksen satoon ja uusiin sopimusasiakirjoihin Finnan asiakaswikissä: https://www.kiwi.fi/display/Finna/Kommenttikierroksen+tulokset+ja+sopimusdokumenttien+muutokset
Keskustelufoorumilla aiheesta: https://foorumi.kiwi.fi/t/kommenttikierros-finnan-sopimusuudistuksesta-17-9-15-10-2018/1475

Uudet sopimusdokumentit otetaan käyttöön vuoden 2019 alusta lähtien. Käyttöönotosta tiedotetaan ja annetaan ohjeita erikseen. Jos Finna-konsortion jäsenellä on vuoden 2018 loppuun päättyvä määräaikainen Finnan palvelusopimus, voidaan uudet sopimusdokumentit allekirjoittaa jo 2018 vuoden lopussa. Kansalliskirjasto on yhteydessä tällaisiin konsortion jäseniin.

Kiitos kaikille sopimuskommentointiin osallistuneille!

Tiedustelut: finna-posti@helsinki.fi

 

Kansalliskirjasto järjestää Finna-palvelun 5-vuotisjuhlaseminaarin 14. joulukuuta Musiikkitalolla.

Viidessä vuodessa Finna on kehittynyt muutaman kulttuuriorganisaation hankkeesta Suomen suurimmaksi verkkokirjastoksi ja merkittävimmäksi digitaalisen kulttuuriperinnön hakupalveluksi. Nyt mukana on 333 arkistoa, kirjastoa ja museota yli 15 miljoonalla aineistolla. Kuukaudessa Finnaa käyttää noin 2,5 miljoonaa ihmistä.

Finna on osoitus sektori- ja organisaatiorajat ylittävästä yhteistyöstä ja osallistumisesta. Juhlaseminaarissa katsomme tulevaisuuteen ja mietimme millainen nuori nyt 5-vuotiaasta leikki-ikäisestä kasvaa.

Tutustu juhlaseminaarin ohjelmaan ja ilmoittaudu mukaan 3.12. mennessä. 

 

Finna-palvelu järjestää marraskuussa Saavutettavuus- ja Aineistotyyppi-webinaarin sekä Finnan peruskoulutuksen ja kaksi hallintaliittymän koulutusta. Osa marraskuun tapahtumista soveltuu hyvin niille, joille Finna on melko uusia asia tai jotka vasta harkitsevat mukaantuloa Finnaan. Osassa tapahtumista taas on ajankohtaista antia Finnaa jo paremmin tunteville tai pidempään Finnassa mukana olleille organisaatioille. Aineistotyyppi-webinaari ja Finnan peruskoulutus soveltuvat hyvin myös kuvailun ammattilaisille.


Finnan saavutettavuus -webinaari 21.11.2018 

Webinaari: Finnan saavutettavuus-webinaari
Aika: ke 21.11.2018 klo 10-11:30
Paikka: Adobe Connect webinaari (vain etäyhteys)
Ilmoittautuminen: 19.11. mennessä https://elomake.helsinki.fi/lomakkeet/93244/lomake.html
Ohjelma: Finnan saavutettavuus-webinaari

Webinaari on tarkoitettu organisaatioille, joilla on oma Finna-näkymä tai jotka ovat suunnittelmassa oman Finna-näkymän tekemistä. Webinaariin osallistujat voivat jättää kysymyksiä liittyen saavutettavuuteen ilmoituslomakkeella. Ohjelmassa käsitellään saavutettavuuden huomioimista omassa Finna-näkymässä tai -verkkokirjastossa, saavutettavuuden testaamista ja käydään läpi Finnan saavutettavuuteen liittyviä  kysymyksiä.

Tulevia muutoksia Finnan aineistotyyppeihin -webinaari 21.11.2018

Webinaari: Muutoksia Finnan aineistotyyppeihin
Aika: ke 21.11.2018 klo 13-15
Paikka: Adobe Connect webinaari (vain etäyhteys)
Ilmoittautuminen: 19.11. mennessä https://elomake.helsinki.fi/lomakkeet/93175/lomake.html
Ohjelma: Tulevia muutoksia Finnan aineistotyyppeihin -webinaari

Finna-palvelu on järjestänyt viimeisen vuoden aikana sarjan aineistotyyppityöpajoja, jossa on käsitelty yhdessä Finnaan osallistuvien organisaatioiden kanssa eri suunnilta tulleita toiveita aineistotyypeille. Näiden työpajojen tulosten pohjalta on muodostettu kehityssuunnitelma Finnan aineistotyyppien näyttämiselle käyttöliittymässä. Tämän lisäksi valmistuvat kehityshankkeet ja mukaantulot arkistosektorilla tuovat muillekin sektorille heijastuvia muutoksia.

Tämän webinaarin tarkoituksena on informoida Finnaan osallisuvia organisaatioita suunnitelluista muutoksista ja antaa vielä tilaisuus kommentoida niitä. 

Finnan peruskoulutus 22.11.2018

Aika: to 22.11.2018 klo 10-16
Paikka: Leipätehdas, Kaikukatu 4, Helsinki. Kokoushuone Kaneli, 5.krs.
Etäyhteys: Tilaisuuteen on mahdollista osallistua myös Adobe Connect -etäyhteydellä
Ilmoittautuminen: 16.11. mennessä https://elomake.helsinki.fi/lomakkeet/93236/lomake.html
Ohjelma: Finnan peruskoulutus 22.11.2018

Koulutus tarjoaa perustietopaketin Finnasta. Se on tarkoitettu kaikille niille, joille Finna melko uusi asia tai jotka haluavat yleistietoa Finnan toiminnasta: uusille Finnaan mukaan tulijoille ja liittymistä vasta harkitseville sekä Finnaan jo liittyneen organisaation uudelle henkilökunnalle, erityisesti jos vastuisiin kuuluu Finnan ylläpitotyötä. Koulutus soveltuu myös hyvin kuvailijoille.


Finnan hallintaliittymän peruskoulutus 23.11.2018

 Aika: pe 23.11.2018 klo 10-16
Paikka: Leipätehdas, Kaikukatu 4, Helsinki. Kokoushuone Kaneli, 5. krs.
Etäyhteys: Tilaisuuteen on mahdollista osallistua myös Adobe Connect -etäyhteydellä
Ilmoittautuminen: 16.11. mennessä https://elomake.helsinki.fi/lomakkeet/93199/lomake.html 
Ohjelma: Finnan hallintaliittymän peruskoulutus

Koulutuksessa harjoitellaan oman näkymän muokkausta käytännössä. Koulutukseen on mahdollista osallistua etänä. Suosittelemme kuitenkin osallistumista paikan päällä. 

 

Finnan hallintaliittymän syventävä koulutus 28.11.2018

Aika: ke 28.11.2018 klo 10-16
Paikka: Leipätehdas, Kaikukatu 4, Helsinki. Kokoushuone Kaneli, 5. krs.
Etäyhteys: Tilaisuuteen on mahdollista osallistua myös Adobe Connect -etäyhteydellä
Ilmoittautuminen: 16.11. mennessä https://elomake.helsinki.fi/lomakkeet/93216/lomake.html 
Ohjelma: Finnan hallintaliittymän syventävä koulutus

Koulutuksessa harjoitellaan oman näkymän muokkausta käytännössä. Koulutukseen on mahdollista osallistua etänä. Suosittelemme kuitenkin osallistumista paikan päällä. 
Uudistamme hallintaliittymän syventävän koulutuksen muotoa vastaamaan paremmin koulutuksessa olevien henkilöiden tarpeita.

Koulutuksessa jakaudumme ryhmiin osallistujien kiinnostuksen mukaisesti. Etäosallistujista muodostetaan yksi ryhmä. Etäosallistujien kysymyksiin vastataan paikalla olevien asiantuntijoiden saatavuuden mukaan. Ilmoittautumisen yhteydessä kysytään, mitkä asiat ovat teille tällä hetkellä ongelmallisia tai mistä asiasta kaipaatte lisätietoa oman näkymän ulkoasun muokkaamisessa tai sisällön tuomisessa näkymään.




Vaikuttajaviestinnän avaimet - Finnan viestintätyöpaja järjestetään torstaina 1.11.2018 klo 9.30-12. Aamukahvi tarjolla jo klo 9.00 alkaen.

Paikkana on Kansalliskirjaston tilat Leipätehtaalla (Kaikukatu 4, 5. krs, kokoushuone Kaneli). 

Tilaisuuden ohjelmaan voit tutustua täällä.

Ilmoittautumiset pyydetään torstaihin 25.10. mennessähttps://elomake.helsinki.fi/lomakkeet/92733/lomake.html

Paikan päälle mahtuu 40 ensimmäisenä ilmoittautunutta. Etäyhteysohjeet lähetetään ilmoittautumisajan päätyttyä.

Uudistimme Finnan oma tili -sivun alisivuineen. Muutoksella olemme pyrkineet parantamaan oma tilin käytettävyyttä.

Muutos koskee kaikkia Finna-näkymiä. Oma tili -muutokset ovat menneet testiin tänään (4.10.2018). Finnaan kuuluvien organisaatioiden on hyvä testata omaa näkymään ennen kuin Finnan uusi versio menee tuotantoon (9.10.2018). Muutoksesta on suositeltavaa infromoida myös Finnan loppukäyttäjiä. 

Lisätietoa muutoksesta foorumilla: https://foorumi.kiwi.fi/t/finnan-oma-tili-uudistuu/1464  (voitte käyttää vapaasti foorumilla olevaa sisältöä omassa viestinnässä)


Mikäli huomaatte omassa näkymässänne oma tiliin liittyvän ongelman tai bugin, raportoikaa ne viipymättä osoitteella finna-posti@helsinki.fi.

Finnan sektorikohtaisten tapaamisten konseptia on muutettu siten, että jatkossa kaikille sektoreille yhteiset tiedotusluonteiset asiat sisällytetään Missa mennään -webinaarien Finna-katsauksiin. Varsinaisia sektoritapaamisia tullaan järjestämään keskimäärin kahdesti vuodessa / sektori. Näissä vuorovaikutteisissa tapaamisissa käsitellään vain kullekin sektorille olennaisia ajankohtaisia asioita ja käsiteltävistä asioista otetaan toiveita vastaan Finnaan osallistuvilta organisaatioilta. Lisäksi vuoden mittaan järjestetään tarpeen mukaan temaattisia tapaamisia, webinaareja ja työpajoja ajankohtaisten asioiden käsittelemiseen.

 

Lokakuun 2018 sektoritapaamiset

3.10. arkistot, ilmoittautuminen 28.9. mennessä: https://elomake.helsinki.fi/lomakkeet/91994/lomake.html

4.10. korkeakoulukirjastot, ilmoittautuminen 28.9. mennessä: https://elomake.helsinki.fi/lomakkeet/91994/lomake.html

 

Paikka: Kansalliskirjaston tilat Leipätehtaalla (Kaikukatu 4, 5. krs, kokoushuone Kaneli). Etäyhteysohjeet lähetetään ilmoittautumisajan päätyttyä.

Tuttuun tapaan toivoisimme teiltä etukäteen kommentteja ja / tai lisäysehdotuksia tapaamisten sisältöihin (ilmoittautmislomakkeessa).

Kunkin tapaamisen verkkosivuilla (linkit yllä) on alustava ehdotus tapaamisen sisällöstä.

Uusi digitaalisen kulttuuriperinnön sivusto Digime.fi on avautunut. Sivusto kokoaa yhteen tiedot toisiinsa liittyvistä digitaalisen kulttuuriperinnön palveluista, asiakokonaisuuksista ja hankkeista. Myös digitaalisen kulttuuriperinnön ajankohtaisasiat ja tiedot arkistojen, kirjastojen ja museoiden yhteistyöstä voi helposti löytää yhdestä paikasta. Digitaalinen kulttuuriperintömme -sivusto Digime.fi toimii opetus- ja kulttuuriministeriön linjaaman digitaalisen kulttuuriperinnön kokonaisuuden viestinnän pääkanavana. Kokonaisuus jatkaa Kansallinen digitaalinen kirjasto (KDK) -hankkeessa vuosina 2008-2017 tehtyä työtä.

Digitaalisen kulttuuriperinnön kokonaisuudessa ylläpidetään palveluita, jotka parantavat tietovarantojen saatavuutta ja pitkäaikaista säilyttämistä. Lisäksi edistetään arkistojen, kirjastojen ja museoiden yhteistyötä ja osaamista sekä parannetaan tiedon ja tietojärjestelmien yhteentoimivuutta. Tavoitteena on edistää digitaalisen kulttuuriperinnön, siihen liittyvien tietovarantojen, palveluiden ja osaamisen laajaa hyödyntämistä yhteiskunnassa.

Palveluista Finna tuo kirjastojen, arkistojen ja museoiden digitaaliset aineistot laajasti saataville. Kulttuuriperintö-PAS-palvelu puolestaan varmistaa niiden säilyvyyden pitkälle tulevaisuuteen.

Digitaalisen kulttuuriperinnön kokonaisuus toimii yhteistyössä avoimeen tieteen toimijoiden kanssa.

Kulttuuriperintöalan palvelut yhteentoimiviksi

Yhteisten palveluiden avulla varmistetaan kulttuuriperintöalan tietojärjestelmien ja tiedon yhteentoimivuus osana esimerkiksi koulutuksen, kulttuurin, tieteen ja julkishallinnon ekosysteemejä. Tavoitteena on lisätä sisältöjen ja palveluiden yhteiskunnallista näkyvyyttä ja hyödynnettävyyttä. Kaikille avoin ja arjessa näkyvä kulttuuriperintö edistää moniarvoisuutta, vuorovaikutusta ja osallisuutta.

Kansalliskirjasto vastaa digitaalisen kulttuuriperinnön kokonaisuuden viestinnästä. Digime.fi-sivustolle tuotetaan sisältöä ja sitä ylläpidetään yhteistyöverkostossa, jota koordinoi Kansalliskirjasto. Verkostoon kuuluvat sivuston julkaisuvaiheessa opetus- ja kulttuuriministeriö, CSC – tieteen tietotekniikan keskus Oy, Kansallisarkisto, Museovirasto, Kansallinen audiovisuaalinen instituutti (KAVI) ja yksityisiä arkistoja. Sivustoa ja sen sisältöjä kehitetään ja sivustosta tullaan tarjoamaan ruotsin- ja englanninkieliset versiot.

Digitaalisen kulttuuriperinnön ajankohtaisasioita voi seurata myös Twitterissä: @digimefi

Lisätiedot digitaalisen kulttuuriperinnön viestinnästä ja Digime.fi-sivustosta: kk-digime(at)helsinki.fi

Kansalliskirjasto järjestää toukokuussa kolme Finna-koulutusta:

  • Finnan peruskoulutuksen 15.5.
  • Finnan hallintaliittymän peruskoulutuksen 16.5. ja
  • Finnan syventävän hallintaliittymän koulutuksen 18.5.

Kaikki koulutukset järjestetään Kansalliskirjaston tiloissa Leipätehtaalla (Kaikukatu 4, Helsinki), kokoushuone Kaneli, 5. krs.

Hallintaliittymäkoulutuksiin on suositeltavaa osallistua paikan päällä (oma kone mukaan). Kaikkiin koulutuksiin on kuitenkin myös etäosallistumismahdollisuus.

Etäyhteys Adobe Connectilla. Kokeile hyvissä ajoin, että sinulla on päivitetty versio tai Add-in-lisäosa.

Koulutuskohtaiset lisätiedot ja ilmoittautumisohjeet alla.

FINNAN PERUSKOULUTUS

ti 15.5.2018 klo 10.00 - 15.30

Peruskoulutus on tarkoitettu kaikille, joille Finna melko uusi asia: uusille Finnaan mukaan tulijoille ja liittymistä vasta harkitseville, erityisesti uuden Finna-organisaation mukaantulon vastuuhenkilöille, sekä Finnaan jo liittyneen organisaation uudelle henkilökunnalle, erityisesti jos vastuisiin kuuluu Finnan ylläpitotyötä.

Ilmoittautumiset  pe 11.5. mennessä:
https://elomake.helsinki.fi/lomakkeet/89324/lomake.html

Tarkempi ohjelma Finnan asiakaswikissä:
https://www.kiwi.fi/display/Finna/Finnan+peruskoulutus+15.5.2018

HALLINTALIITTYMÄN PERUSKOULUTUS

ke 16.5.2018 klo 10.00 - 15.30

Koulutuksessa harjoitellaan oman näkymän muokkausta käytännössä. Koulutukseen on mahdollista osallistua etänä. Suosittelemme kuitenkin osallistumista paikan päällä. Perustiedot HTML:stä ja CSS:stä ovat hyödyksi peruskoulutuksessa.

Koulutuksessa tarvitaan hallintaliittymään tunnukset. Mikäli sinulla ei vielä ole sellaisia, voit pyytää niitä osoitteesta finna-posti (at) helsinki.fi.

Koulutuksessa tarvitaan oma kannettava tietokone. Jos sinulla ei ole konetta käytettävissä, ilmoitathan meille siitä lomakkeen "Kysymyksiä"-kohdassa, yritämme järjestää lainakoneen paikalle.

Ilmoittautumiset  pe 11.5. mennessä:
https://elomake.helsinki.fi/lomakkeet/89319/lomake.html

Tarkempi ohjelma Finnan asiakaswikissä: https://www.kiwi.fi/pages/viewpage.action?pageId=93197425


HALLINTALIITTYMÄN SYVENTÄVÄ KOULUTUS

pe 18.5.2018 klo 10.00 – n. 16.00

Aiemman kokemuksen pohjalta suosittelemme osallistumaan koulutukseen paikan päällä, jotta harjoittelussa auttaminen olisi mahdollista. Koulutukseen sisältyy runsaasti itsenäistä työskentelyä ohjaajien avustuksella. Vastaamme kuitenkin mahdollisuuksien mukaan etäyhteydenkin välityksellä esitettäviin kysymyksiin.

Etäyhteys Adobe Connectilla. Kokeile hyvissä ajoin, että sinulla on päivitetty versio tai Add-in-lisäosa.

Koulutuksessa harjoitellaan oman näkymän ulkoasun räätälöintiä. Tämä edellyttää html/css-koodauksen perustaitoja (RSS-tiedot ovat hyödyksi). Myös hallintaliittymän tunnukset tarvitaan, tarvittaessa ne voi pyytää finna-postista (at helsinki.fi).

Koulutuksessa tarvitaan oma kannettava kone. Jos sinulla ei ole konetta käytettävissä, ilmoitathan meille siitä lomakkeen "Kysymyksiä"-kohdassa, yritämme järjestää lainakoneen paikalle.

Ilmoittautumiset ma 14.5. mennessä:

https://elomake.helsinki.fi/lomakkeet/89310/lomake.html

Tarkempi ohjelma Finnan asiakaswikissä: https://www.kiwi.fi/pages/viewpage.action?pageId=93197429

 

Finna-hakupalvelua koskevaan kyselyyn vastasi helmikuussa yli 33 000 käyttäjää. Vastanneet antoivat palvelulle arvosanaksi keskimäärin 8 asteikolla 1-10. Käyttäjien tyytyväisyyttä mittaava Net Promoter Score nousi edellisvuodesta ja aktiivisten suosittelijoiden osuus kasvoi jälleen.

Finna on hakupalvelujen kokonaisuus, johon kuuluu valtakunnallisen Finna.fi:n lisäksi jo yli kuusikymmentä Finna-alustalle rakennettua verkkokirjastoa ja muuta hakupalvelua. Vuoden 2017 lopussa palvelussa oli mukana yli kaksisataa arkistoa, kirjastoa ja museota. Kaikille yhteisessä Finna.fi-näkymässä oli yli 13,6 miljoonaa aineistoa.

Finnan käytöstä tehdään vuosittain käyttäjäkysely, johon pääsee vastaamaan verkossa kaikkien Finna-näkymien kautta. Kyselyn tarkoituksena on selvittää eri näkymien käyttöä ja käyttäjien tyytyväisyyttä. Kysely toteutettiin helmikuussa 2018. Kyselyyn tuli vastauksia 33 443 kappaletta, mikä on 130 % enemmän kuin edellisenä vuonna. Vuoteen 2014 verrattuna vastausten määrä on nyt yli kymmenkertainen. Käytön trendeistä ja käyttäjäkyselyn tuloksista on julkaistu Trendiraportti Finnan asiakaswikissä.

Finnan käyttö reippaassa kasvussa

Vuoden 2017 aikana kaikissa Finna-näkymissä vierailtiin yhteensä yli 23 miljoonaa kertaa. Eniten käyntejä kertyi Helka-kirjastojen näkymään (2,0 miljoonaa käyntiä). Toiseksi eniten vierailtiin kansallisessa Finna.fi-näkymässä (1,9 miljoonaa käyntiä) ja kolmanneksi eniten Vaski-kirjastojen näkymässä (1,8 miljoonaa käyntiä). Finna.fi-sivuston kävijämäärissä oli oli 66 % kasvua verrattuna edelliseen vuoteen.

Kyselyyn vastanneista valtaosa (69 %) kertoi käyttäneensä korkeakoulukirjastojen Finna-näkymiä. Osuus oli suurin, mikä heijastelee opiskelijoiden suurta osuutta vastaajista. Vastaajista 41 % on käyttänyt Finna.fi-näkymää ja yleisten kirjastojen hakupalvelua 40 %. Museoiden ja arkistojen osuus oli 8 %.

Tiedon löydettävyys ja saavutettavuus tärkeää käyttäjille

Hakupalvelua arvioitaessa tiedon löydettävyys on yksi tärkeimpiä kriteerejä. Vastaajista 82 % kertoi löytävänsä palvelun avulla hakemansa tiedon tai aineiston. Osuus on laskenut 4 prosenttiyksikköä edellisestä vuodesta. Silti edellisen vuoden tapaan ainoastaan 5 % sanoi, ettei löytänyt mitä etsi. Loput 13 % vastaajista eivät etsineet mitään tiettyä. Löydettävyys ei siis välttämättä ole heikentynyt, vaan palveluun tullaan entistä useammin ilman selkeää tavoitetta.

Valtaosa vastaajista kertoi käyttävänsä Finna-hakupalvelua vähintään kerran viikossa (41 %) tai muutamia kertoja kuussa (33 %). Edelliseen vuoteen verrattuna päivittäisten käyttäjien määrä (7 %) on hieman kasvanut.

Palvelusta haettiin ensisijaisesti aineistoja opiskelua (38 %) tai akateemista tutkimusta (17 %) varten. Harrastuksiin tai muuhun vapaa-ajan käyttöön aineistoja haki 18 % vastaajista. Tulos on hyvin samankaltainen kuin edellisenä vuonna.

Kyselyssä kartoitettiin tänä vuonna aineistotyypeittäin, minkälaiset aineistot kävijöitä kiinnostaa (verkossa saatavilla, lainattavat, paikan päällä tutkittavat, painokelpoiset). Eniten kyselyyn vastanneita kiinnostivat kirjat, lehdet ja artikkelit. Kaikkien muiden aineistotyyppien paitsi kirjojen kohdalla kiinnosti eniten verkossa saatavilla oleva aineisto. Kirjoista lainattava versio oli mieluisampi vaihtoehto.

Suosittelijoiden määrä kasvoi

Käyttäjien tyytyväisyyttä mitataan myös Net Promoter Score -luvulla. Vuonna 2017 Finna-palvelun Net Promoter Score oli 44 (2016: 33). Luku on noussut edellisestä vuodesta ja aktiivisia suosittelijoita on nyt 10 prosenttiyksikköä enemmän kuin aikaisemmin, eli 54 %. Yhteensä Finnaan positiivisesti suhtautuvia oli 90 % vastaajista.

Jos tyytyväisyyttä tarkastellaan käyttäjäryhmittäin, käy ilmi että harrastajat ovat tyytyväisempiä kuin muut ryhmät: heistä 62 % on aktiivisia suosittelijoita ja NPS on 54. Kaiken kaikkiaan erot käyttäjäryhmien välillä ovat kuitenkin melko pieniä ja palveluun ollaan kautta linjan tyytyväisiä.

Kyselyyn vastanneita pyydettiin myös arvioimaan Finna-palvelua asteikolla 0-10. Palvelu sai kokonaisarvosanan 8. Luku on pysynyt samana useita vuosia.

Arvonnan voittaja käyttää korkeakoulukirjaston Finnaa

Arvoimme kyselyyn vastanneiden kesken Applen iPad-tabletin. Onnetar suosi Johanna Köykkää, joka hyödyntää erityisesti Åbo Akademin Finna-näkymää. Onnea voittajalle!
 

Lisätietoja:

Palvelupäällikkö Heli Kautonen, Kansalliskirjasto, heli.kautonen(at)helsinki.fi

Kaikki Finna-hakupalvelut
Finna Twitterissä
Finna Facebookissa
Finna Instagramissa