Blog

Finnan asiakaswikiä parannetaan ja päivitetään kokonaisvaltaisesti syksyn 2020 aikana. Tavoitteenamme  on kehittää asiakaswikistä entistä selkeämpi tietopankki, josta on hyötyä niin uusille asiakkaillemme kuin konkareillekin. Syksyn kehitystyötä ohjaa mm. teiltä saamamme palaute.

Koska tietoa on kerääntynyt asiakaswikiin vuosien mittaan suuri määrä, siirrämme vanhimpia historiatietoja arkistoon. Jos huomaat, että tarvitsemasi tieto on arkistoitu, ota meihin yhteyttä. Voimme toimittaa kaivattuja materiaaleja esim. sähköpostitse.

Rakenne ja etusivu uudistuvat loka-marraskuussa

Suurimmat muutokset koskevat sivuston rakennetta. Tulevan rakenteen tavoitteena on auttaa teidät helpommin tarvitsemanne tiedon äärelle. Vanha, ulkomuistista tuttu paikka on yleensä käyttäjälle se helpoin, joten pyydämme kärsivällisyyttä asiakaswikin vanhaan rakenteeseen tottuneilta asiakkailtamme. Tuttu sivu saattaa löytyä Asiakaswikistä pian uudesta paikasta. Jos etsimäsi sivu ei yrityksistä huolimatta löydy, apua saat hakutyökalusta tai kysymällä suoraan Finnasta.

Näkyviä muutoksia rakenteeseen ja esim. etusivuun on tiedossa lokakuun puolella. Siihen saakka asiakswiki palvelee tutulla tavalla – ja toivottavasti jatkossa entistä paremmin!

Kansalliskirjaston Kirjastoverkkopalvelut järjestää kyselyn asiakasorganisaatioilleen. Kyselyyn odotetaan vastauksia 9.10.2020 mennessä.

Kyselyyn pääset vastaamaan täällä.

Kansalliskirjaston Kirjastoverkkopalvelut tuottaa yhteisiä keskitettyjä palveluita yliopistokirjastoille, yleisille kirjastoille, ammattikorkeakoulukirjastoille ja erikoiskirjastoille, arkistoille, museoille sekä julkishallinnon organisaatioille. Kyselyssä pyydetään arvioimaan käyttämiäsi palveluita. Voit valita minkä palvelun tai palveluiden kysymyksiin vastaat; selvityksessä ovat mukana FinELib, Finna, Finto, Julkaisuarkistopalvelut, Kansallisbibliografia, Koha ja Melinda. Omaan vastausaikaasi vaikuttaa, kuinka monen palvelun kysymyksiin vastaat. Kysely on tietosuojattu eikä siinä kerätä henkilöiden yhteystietoja. Kyselyn toteuttaa Kansalliskirjaston toimeksiannosta WitMill Oy. 

Kyselyyn voi vastata useampi henkilö samasta organisaatiosta. Jokainen vastaus on meille tärkeä.

Lisätietoja kyselystä: Kristiina Hormia-Poutanen, Kansalliskirjasto, kristiina.hormia@helsinki.fi

Lisätietoja kyselylomakkeesta: Heli Paavola, WitMill Oy, heli@witmill.fi

Kiitos arvokkaista näkemyksistäsi!

Kartoitimme toukokuussa toiveitanne liittyen Finna.fin palveluiden kehittämiseen. Yksi esiin noussut teema oli kiinnostus tarjota kuratoituja sisältöjä neljälle kohderyhmälle: peruskoululle ja lukiolle, harrastajille ja itseopiskelijoille, korkeakouluopetukselle sekä tutkimukselle. Finna Luokkahuone huomioi näistä jo peruskoululaiset ja lukiolaiset, mutta haluaisimme nyt pohtia kanssanne, miten huomioida kolme muuta kohderyhmää.  

Järjestämme aiheesta kaksi työpajaa. Paikkoja on rajallinen määrä, joten ilmoittaudu ajoissa. 
2.10.2020 Finna.fi - Kuratoidut sisällöt harrastajille ja itseopiskelijoille  
9.10.2020 Finna.fi - Kuratoidut sisällöt korkeakouluopiskelijoille ja tutkijoille  

Etätyöpaja 1: Finna.fi - Kuratoidut sisällöt harrastajille ja itseopiskelijoille 

Aika: 2.10.2020  9:00-15:00  
Paikka: Linkki etätyöpajaan lähetetään osallistujille tapahtumaa edeltävänä päivänä 
Kohderyhmä: Arkistot, museot ja muut kiinnostuneet. 
Työmuoto: Ryhmätyömuotoista ideointia ja asioiden pohtimista 
Ilmoittautuminen:  28.9. mennessä, paikkamäärä rajoitettu. Mikäli työpaja osoittautuu hyvin suosituksi, pyrimme huomioimaan, että edustajia pääsee mukaan eri tyyppisiltä sektoreilta.

Ilmoittautumislomake: https://www.lyyti.fi/reg/KuratoidutSisallot20201002

Työpajassa yhdessä pohdittavat teemat: 

  • Mitkä ovat kohderyhmien harrastajien ja itseopiskelijoiden tarpeet? Miten ne eroavat peruskoulun ja lukion tarpeista? 
  • Millaisia oheistaitoja harrastajille ja itseopiskelijoille on tarpeen opettaa KAM-aineistojen hyödyntämiseen liittyen? 
  • Millainen olisi ihanteellinen pohjamalli harrastajille/itseopiskelijoille suunnatulle kuratoidulle kokonaisuudelle? 

Työpajan ohjelmarunkoa tarkennetaan työpajan ohjelmasivulle lähiviikkoina.  Ohjelmasivu: https://www.kiwi.fi/x/sYAdCw

Etätyöpaja 2: Finna.fi - Kuratoidut sisällöt korkeakouluopiskelijoille ja tutkijoille 

Aika: 9.10.2020  9:00-15:00  
Paikka: Linkki etätyöpajaan lähetetään osallistujille tapahtumaa edeltävänä päivänä 
Kohderyhmä:  Arkistot, museot, korkeakoulukirjastot ja muut kiinnostuneet. 
Työmuoto: Ryhmätyömuotoista ideointia ja asioiden pohtimista 
Ilmoittautuminen:  5.10. mennessä, paikkamäärä rajoitettu. Mikäli työpaja osoittautuu hyvin suosituksi pyrimme huomioimaan, että edustajia pääsee mukaan eri tyyppisiltä sektoreilta.

Ilmoittautumislomake: https://www.lyyti.fi/reg/KuratoidutSisallot20201009

Työpajassa yhdessä pohdittavat teemat: 

  • Mitkä ovat korkeakouluopetuksen ja tutkijoiden tarpeet? Miten ne eroavat peruskoulun ja lukioiden tarpeista? 
  • Millaisia oheistaitoja korkeakouluopiskelijoille ja tutkijoille on tarpeen opettaa KAM-aineistojen hyödyntämiseen liittyen? 
  • Millainen olisi ihanteellinen pohjamalli harrastajille/ itseopiskelijoille suunnatulle kuratoidulle kokonaisuudelle? 

Työpajan ohjelmarunkoa tarkennetaan työpajan ohjelmasivulle  lähiviikkoina.  Ohjelmasivu: https://www.kiwi.fi/x/s4AdCw

Tervetuloa mukaan!

Kevään aikana Finna teetti tutkimuksen mobiilikäytettyvyydestä omissa käyttöliittymissään. Tutkimuksessa testattiin Finna.fi -hakupalvelua ja Satakirjastojen Finna-verkkokirjastoa, mutta tulokset ovat yleistettävissä myös muihin Finna-hakupalveluihin. Käyttäjätestien perusteella selvisi niin Finnan mobiililiittymien suosituimmat ja onnistuneimmat toiminnot, kuin myös kompastuskivet ja kehittämiskohteet. Testien avulla löydettiin myös tapoja, joilla organisaatiot voivat itse vaikuttaa omien mobiilipalveluidensa toimivuuteen.

Finnan mobiilikäytettävyys -webinaarissa käydään läpi käytettävyystutkimuksen taustat, menetelmät ja tulokset. Webinaarin kohderyhmänä ovat erityisesti organisaatiot, joilla on oma Finna-käyttöliittymiä. Tilaisuuden lopuksi on mahdollisuus antaa palautetta ja keskustella mobiilikäytettävyyden kehittämisestä Finnassa jatkossa. Meitä kiinnostaa erityisesti, mihin juuri teidän organisaatiossanne tarvittaisiin tukea ja ohjeistusta mobiilikäytettävyydessä. Tervetuloa mukaan!

Aika: 25.9.2020 klo 10 - 11.30

Etäyhteys: Zoom-sovellus. Linkki ja salasana lähetetään ilmoittautuneille sähköpostitse.

Ilmoittautuminen: 23.9. mennessä osoitteessa https://www.lyyti.in/FinnanMobiilikaytettavyys0925

Ohjelman löydät tapahtuman sivuilta: Webinaari: Finnan mobiilikäytettävyys

Kun omassa Finna-näkymässäsi tehty haku ei tuota tuloksia, on tuloksena ollut tyhjä hakusivu. Uuden ominaisuuden myötä ei hakutuloksia -sivulle on tulossa 1.9.2020 suosittelija, joka näyttää saman haun tuottamat hakutulokset Finna.fi:ssä.

Uusi toiminnallisuus tarjoaa käyttäjälle mahdollisuuden löytää etsimänsä tieto muualta. Tyhjä hakutulossivu ohjaa Finna.fi:hin silloin, kun sieltä löytyy samalla haulla vähintään yksi tulos. Vaihtoehtoinen hakutulos on merkitty ”Katso mitä löydät Finna.fi:stä”-otsikolla, joten käyttäjälle on selvää, että hän siirtyy klikkauksen myötä toiseen palveluun.

Ominaisuus tulee oletuksena käyttöön kaikissa Finna-näkymissä, mutta sen voi halutessaan ottaa pois käytöstä. Löydät ohjeet Finnan asiakaswikistä.

Vinkkaa uudesta toiminnallisuudesta käyttäjille

Uudesta suosittelutoiminnosta kannattaa vinkata myös omalle asiakaskunnalle, vaikka näin:

Ei hakutuloksia? Ei hätää!

Etsiminen ilman löytämistä voi olla turhauttavaa. Silloin kun hakusi ei tuota tulosta ******n haussa, näyttää hakutulossivu Finna.fi:n löytämät hakutulokset.

Finna.fi on hakupalvelu, joka kokoaa yhteen satojen kirjastojen, museoiden ja arkistojen aineistot. Monipuolisilla hakutoiminnoilla pääset helposti miljoonien aineistojen äärelle ilmaiseksi. Voit paitsi selata aineistoja, myös esimerkiksi varata kirjoja niistä kirjastoista, joissa olet asiakkaana.

Hakutulossivun Finna.fi-linkkiä klikkaamalla siirryt *******:sta toiseen palveluun.

Suosittelutoiminnon uutispohjat ja screenshotit

Lisätiedot:

Finnan palvelupiste
finna-posti@helsinki.fi

 

Laadukas metatieto on kirjastojen, arkistojen ja museoiden menestystekijä 2020-luvulla.

Metatietoon liittyvät tarpeet ovat erilaisia eri organisaatioilla, mutta yhteinen ydin on jaettavissa ja keskitettävissä, mikä mahdollistaa järjestelmien ja tietojen yhteentoimivuuden ja paremmat palvelut loppukäyttäjille.

Yhteistyöllä enemmän ja paremmin – Kuvailun ekosysteemi tuottaa rikkaampaa metatietoa hyödyntämällä kunkin organisaation vahvuuksia.

Alkuvuodesta julkaistiin Kansalliskirjaston uusi metatietovisio, joka kuvailee Kansalliskirjaston näkemystä metatiedon tuotannon ja käytön kehityssuunnista. Julkaisun tavoitteena on herättää koko KAM-kentällä keskustelua datasta, sen merkityksestä ja siitä, kuka sitä hallitsee. Tätä keskustelua varten Kansalliskirjasto ja Digime-verkosto järjestävät perjantaina 11.9. klo 9.30–12.00 Yhdessä uusiin seikkailuihin – KAM-organisaatiot ja visio metatiedosta –webinaarin.

Tervetuloa kuulemaan, esittämään kommentteja ja kysymyksiä etukäteen ja keskustelemaan.

Ohjelma

(tarkentuu 11.9.2020 saakka)

9.15–9.30 Etäyhteyksien testaus

9.30–9.35 Tilaisuuden avaus, puheenjohtaja tietojärjestelmäpäällikkö Nina Hyvönen, Kansalliskirjasto

9.35–9.50 Arkistojen, kirjastojen ja museoiden yhteentoimiva metatieto – taustaa KDK-hankkeesta, kulttuuriasiainneuvos Tapani Sainio, opetus- ja kulttuuriministeriö

9.50–10.10 Metatietovision esittely, tietojärjestelmäpäällikkö Matias Frosterus, Kansalliskirjasto

10.10–10.40 Kommenttipuheenvuorot KAM-sektorilta:
arkistonjohtaja Juha Henriksson (arkistot, Musiikkiarkisto),
N.N. (museot, Museovirasto)
kehittämispäällikkö Matti Sarmela (kirjastot, Yleisten kirjastojen valtakunnallinen kehittämispalvelu)
kehittämispäällikkö Erkki Tolonen (Finna-palvelut, Kansalliskirjasto)

10.40–10.55 Tauko

10.55–11.45 Paneeli: ”Yhteentoimiva metatieto tekoälyn aikakaudella”
vetäjät Nina Hyvönen ja Matias Frosterus
paneelissa edustajat mm. Ylestä, Valtionhallinnon AI-verkostosta, Yleisten kirjastojen valtakunnallisesta kehittämispalvelusta sekä KAM-sektorilta.

11.45–12.00 Loppupuheenvuoro: Miten tästä eteenpäin, Nina Hyvönen ja Matias Frosterus

Ilmoittautuminen

Ilmoittaudu tästä keskiviikkoon 9.9. mennessä.

Webinaari järjestetään Zoomissa. Lisätietoa Helsingin Yliopiston Zoomin tietoturvasta.

Lue tarkat etäosallistumisohjeet.

Tervetuloa mukaan!


Keskitetyn indeksin vaihtumista käsittelevä koulutus järjestetään tiistaina 25.8.2020 klo 13-16

Koulutuksessa käsitellään PCI:stä CDI:hin siirtymistä niiden kirjastojen kannalta, jotka käyttävät Koha-kirjastojärjestelmää ja SFX-linkityspalvelua. Koulutus on suunnattu henkilöille, joille keskitetyn indeksin käyttö on tuttua. Koulutuksessa ei opeteta keskitetyn indeksin käyttöä eikä sen käyttöön liittyviä perusteita, vaan keskitytään keskitetyn indeksin PCI:stä CDI:hin siirtymää koskeviin asioihin.
Koulutuksen ohjelmaa päivitetään ohjelmasivulle: PCI:stä CDI:hin koulutus 25.8.2020.

Koulutus järjestetään etäyhteydellä ja etäyhteysosoite ilmoitetaan osallistujille ilmoittautumisajan päätyttyä. 
Ilmoittaudu koulutukseen 23.8. mennessä: https://www.lyyti.fi/reg/PCICDI_koulutus_25082020.

Tervetuloa!

Tämä uutinen koskee niitä korkeakoulu- ja erikoiskirjastoja, jotka jo käyttävät tai ovat siirtymässä käyttämään Alma-järjestelmää Finna-asiakasliittymän kanssa.

Saimme PCI-CDI-siirtymän pilotin onnistuneesti valmiiksi Finna-Alma-ympäristössä, ja olemme tehneet siirtymän edellyttämät muutokset Finnaan.  Seuraavaksi  teemme Almaan liitetyn CDI:n käyttöönoton edellyttämät valmistelut kaikille Alma-järjestelmää käyttäville kirjastoille.  Niiden kirjastojen osalta, jotka ovat parhaillaan ottamassa Alma-järjestelmää käyttöön Finnan kanssa, teemme samat valmistelut osana käyttöönottoa. 

Aikaisemmista tiedoista poiketen voimme edelleen jatkaa vanhan hakurajapinnan käyttämistä Finnassa, joten uusia rajapintatietoja tai palomuuriavauksia ei tarvita. 

Tarvitsemme teiltä muutaman parametrin arvon, jotta voimme tehdä tarvittavat konfiguraatiomuutokset.  Siirtymä ei edellytä teiltä sen lisäksi muuta kuin käyttöönottotestauksen.  Finnan palvelupiste ottaa teihin yhteyttä lähipäivinä konfiguraatiotietoja ja aikataulusta sopimista varten. 

Alma-järjestelmää Finnan kanssa jo käyttävät kirjastot

Kuten aiemmin kerroimme, CDI on testattavissa ja otettavissa käyttöön.  Ex Libris korvaa kaikki vielä käytössä olevat PCI-instanssit CDI-instansseilla 26.7.2020.  Konfiguraatiomuutos on mieluiten tehtävä sitä ennen. Jos muutosta ei tehdä, indeksihaku toimii edelleen, mutta aineistojen aktivointipäivitykset eivät välity Finnaan.

Voitte halutessanne kokeilla CDI:n käyttöä testinäkymän kanssa ennen lopullista käyttöönottoa.  Finnan Palvelupiste opastaa teitä tarvittaessa myös tässä, ja tarvittaessa luo testinäkymän teille.

Kirjastot, jotka ovat parhaillaan ottamassa Alma-järjestelmää käyttöön Finnan kanssa

Jos ette ole ottamassa CDI:tä käyttöön heti Almaan siirtymisen myötä, varmistattehan CDI:n käyttöönoton aikataulun Ex Librikseltä.  Finnan palvelupiste kysyy teiltä Finnan tarvitsemat parametrit CDI:tä varten, ja hoitaa konfiguroinnin sekä käyttönoton yhdessä sovittuna aikana.

Lisätiedot:

Finnan palvelupiste
finna-posti@helsinki.fi

Hyvät Finnaan osallistuvat organisaatiot,

tämä on kutsu osallistua Kansalliskirjaston kirjastoverkkopalveluiden ohjausjärjestelmän (palveluiden ohjausryhmät ja muut palveluiden toimintaan vaikuttavat ryhmät) arviointikyselyyn. Finnan osalta tämä kattaa erityisesti Finnan konsortioryhmän toiminnan. Lisäksi palautetta voi antaa sektorikohtaisista tapaamisista ja temaattisista työpajoista.

Vastaathan kyselyyn 21.8. mennessä seuraavasta linkistä: https://fi.surveymonkey.com/r/kvpohjaus

Vastaaminen vie keskimäärin 7 min. Kysely huomioi tietosuojan eikä siinä kerätä yhteystietoja. Kyselyn toteuttaa Kansalliskirjaston toimeksiannosta WitMill Oy.

Kansalliskirjaston kirjastoverkkopalvelut tuottavat yliopistokirjastoille, yleisille kirjastoille, ammattikorkeakoulukirjastoille ja erikoiskirjastoille, arkistoille, museoille sekä julkishallinnon organisaatioille yhteisiä keskitettyjä palveluita. Palveluiden ohjausjärjestelmä on palveluiden asiakasohjauksen kanava, jonka kautta asiakasorganisaatiot osallistuvat palveluiden toiminnan linjaamiseen. Ohjausjärjestelmä uudistettiin vuosina 2010-2011 ja uudistuksen onnistumista päätettiin tällöin arvioida muutaman vuoden kuluttua uudistuksesta. Arviointi toteutettiin viimeksi syksyn 2014 ja kevään 2015 aikana.

Tänä vuonna arviointi halutaan ulottaa koskemaan FinELib, Finna ja Finto -palveluita sekä Tiedonhallinnan ohjausryhmää ja se kohdennetaan laajasti paitsi palveluiden ohjausryhmille, myös muille asiakas- ja sidosryhmille.


Lisätietoja ohjausjärjestelmän arvioinnista antaa: Kristiina Hormia-Poutanen, kristiina.hormia@helsinki.fi 

Lisätietoja kyselystä antaa: Heli Paavola, WitMill Oy, heli@witmill.fi


Kiitos arvokkaista näkemyksistäsi!

Maria Virtanen
johtava palvelusuunnittelija
Kansalliskirjasto, Finna-palvelut 

PL 15 (Unioninkatu 36), 00014 Helsingin yliopisto
Puh. 050 4487568
maria.virtanen@helsinki.fi

Tällä hetkellä Finnan keskitetty indeksi on Primo Central Index (PCI), jonka Ex Libris korvaa uudella tuotteella nimeltään Central Discovery Index (CDI).  Muutos edellyttää kirjastoilta erilaisia toimenpiteitä sen mukaan, mikä kirjastojärjestelmä kullakin on käytössä.

Lue aiheesta lisää täällä. 

Kiitos asiakkaidemme, Finna.fi:stä on vuosien mittaan kehittynyt runsaasti kiinnostavaa sisältöä tarjoava aarreaitta. Tämä ei ole muuttumassa, mutta aiomme jatkossa palvella käyttäjiämme entistä kattavammin.  

Tässä tarvitsemme sinun apuasi. Jotta tulevat kehitysaskeleemme kulkevat varmasti oikeaan suuntaan, haluaisimme kuulla, millaisia palveluita ja ominaisuuksia toivot kaikkien organisaatioiden aineistot yhteen kokoavalta Finna.fi:ltä. Lisäksi olemme kiinnostuneita siitä, millaisena haluaisit nähdä Finna.fi:n roolin yhteiskunnassamme laajemmin. 

Toivomme, että ehdit käyttää n. 10 minuuttia aikaasi vastataksesi oheiseen kyselyyn. Kyselyn tuloksia hyödynnämme sekä suoraan että syksyllä 2020 järjestettävien asiakastyöpajojen suunnittelussa. 

Vuosi 2020 on monella tapaa oikea hetki tarkentaa Finna.fi:n tulevaa suuntaa. Otathan siihen osaa kertomalla näkemyksistäsi viimeistään 15.kesäkuuta: https://link.webropolsurveys.com/S/7F521F064532759C    

Huomaathan, että vastausaikaa on vain viikko. 

Keväällä 2020 toteutimme käytettävyystestauksen kansainvälisten e-aineistojen hausta korkeakoulukirjastojen Finna-käyttöliittymissä. Esittelemme käytettävyystestauksen tuloksia webinaarissa 17.6.2020 klo 10-11. Webinaari on avoin kaikille kiinnostuneille, vaikka asia koskee etenkin korkeakoulukirjastoja.

Ilmoittauduthan mukaan webinaariin 15.6. mennessä osoitteessa: https://www.lyyti.fi/reg/Finnan_artikkelihaun_kaytettavyystestauksen_tuloksia_9400.

Koronavirusepidemia on saanut ihmiset verkon kulttuuri- ja tiedeaarteiden ääreen. Valtakunnallisen hakupalvelu Finna.fi:n kävijämäärät kasvoivat huhtikuussa reippaasti. Lue lisää tiedotteestamme STT Infon sivuilla.

Kuvassa Finnan konsortioryhmän jäseniä ja varajäseniä ensimmäisessä tapaamisessa maaliskuussa.
Kuva Marko Oja / Kansalliskirjasto

Monipuolinen edustus konsortioryhmässä

Kahden vuoden välein Finnalle nimitetään uusi konsortioryhmä. Siinä ovat edustettuina konsortion jäsenet arkistoista, kirjastoista ja museoista, Avointen oppimateriaalien kirjasto sekä Finnan intressiryhmiä edustavia organisaatioita. Ryhmä linjaa Finna-palvelun kehittämistä sekä suunnittelee ja seuraa sen toimintaa. Kansalliskirjasto vastaa Finnan ylläpidosta ja kehittämisestä konsortioryhmän linjausten mukaisesti.


Konsortioryhmässä on 16 varsinaista jäsentä ja 15 varajäsentä, joista noin puolet ovat olleet mukana edellisessä ryhmässä. Puheenjohtajana toimii kaudella 2020–2021 kehittämispäällikkö Matti Sarmela (Valtakunnalliset kehittämispalvelut, Helsingin kaupunginkirjasto) ja varapuheenjohtajana Ismo Malinen Museovirastosta. Konsortion työtä koordinoi Kansalliskirjastossa Finnan johtava palvelusuunnittelija Maria Virtanen ja sihteerinä toimii suunnittelija Anne Järvinen.

Konsortioryhmän tehtäviä

Konsortioryhmä edistää konsortion jäsenten välistä yhteistyötä ja toimii viestintäkanavana. Edellisen ryhmän loppukeskustelussa erityisesti tätä kiiteltiin työskentelyssä. Yhteistyön vahvistaminen jatkui huhtikuun lopussa järjestetyissä kirjastojen, arkistojen ja museoiden Finna- tapaamisissa, joissa uuden konsortioryhmän jäsenet olivat mukana alustamassa ja keskustelemassa. Voitte olla omaan edustajaanne yhteydessä, jos toivotte, että edustaja tuo konsortioryhmään uusia aloitteita.

Ryhmä käsittelee Finnaa koskevat linjaukset ja pitkän tähtäimen suunnitelmat. Edellisellä kaudella Finnalle luotiin uusi visio 2025 ja ryhmän jäsenet osallistuivat työhön aktiivisesti. Erkki Tolonen kertoi haastattelussa: “Minusta vaikutti siltä, että mukana olevien organisaatioiden edustajat olivat innostuneita yhdessä tehdyn vision päämääristä. Uskon, että tällä innostuksella ja yhteistyöllä pystymme etenemään vision viemisessä käytäntöön.” Tätä työtä konsortioryhmä jatkaa yhdessä Kansalliskirjaston ja kaikkien Finnan osallistuvien organisaatioiden kanssa.

Sananen tämän vuoden työskentelystä

Tälle vuodelle on suunniteltu kolme kokousta ja yksi työpaja. Vuoden ensimmäisessä kokouksessa 10.3. ryhmä keskusteli mm. Finnan visiosta ja hyväksyi vuosiraportin ja toimintasuunnitelman.

Ryhmän seuraava kokous sujuu toukokuussa etäyhteydellä. Syksyllä työskentely jatkuu työpajalla, jossa Finna.fi:n konseptia työstetään ja kehitetään. Työpajaan kutsutaan niin ryhmän varsinaiset kuin varajäsenetkin.

Tervetuloa vielä kerran uuden konsortioryhmän jäsenet ja varajäsenet!

Kansalliskirjasto järjestää toukokuun toisella viikolla kolme Finna-koulutusta: Finnan peruskoulutuksen 5.5., Finnan hallintaliittymän peruskoulutuksen 6.5. ja Finnan hallintaliittymän syventävän koulutuksen 7.5. Koulutuksiin ilmoittautuminen on nyt käynnissä. Tarkempia tietoja alla.


Koulutukset järjestetään etänä käyttämällä Zoom-yhteyttä. Ohjeet etäosallistumiseen: https://www.kiwi.fi/x/pIN3CQ



FINNAN PERUSKOULUTUS ti 5.5.2020 klo 10.00–15.30

Koulutus on tarkoitettu arkistoissa, kirjastoissa ja museoissa työskenteleville henkilöille, joiden tehtävät liittyvät tai tulee liittymään Finnan käyttöönottoon tai ylläpitoon. Koulutukseen ovat tervetulleita myös sellaisten organisaatioiden työntekijät, jotka vasta harkitsevat Finnaan liittymistä. Kulttuuriperintöaineistojen parissa työskenteleville koulutuksessa kerrotaan myös, miten oman organisaation aineistot saadaan Europeanaan. Tähän koulutukseen ei sisälly tiedonhaun opetteleminen Finnan avulla. 
Peruskoulutuksen tarkempi ohjelma asiakaswikissä: https://www.kiwi.fi/x/joDbCQ

Ilmoittautuminen viimeistään 3.5.2020: https://www.lyyti.fi/reg/Finnan_peruskoulutus_5871


HALLINTALIITTYMÄKOULUTUKSET

Hallintaliittymäkoulutuksissa perehdytään Finnan hallintaliittymän käyttöön. Koulutukset on kohdennettu Finna-näkymien ylläpitäjille ja ne järjestetään tänä keväänä etäyhteyllä. Koulutusta varten tarvitset ajantasalla olevat hallintaliittymän tunnukset. Mikäli sinulla ei vielä ole tunnuksia, voit pyytää niitä osoitteesta finna-posti(at)helsinki.fi. Varmista lisäksi organisaatiosi pääylläpitäjältä, että tunnuksellesi on myönnetty oikeudet muokata sivupohjia.


FINNAN HALLINTALIITTYMÄN PERUSKOULUTUS ke 6.5.2020 klo 9.30–16.00

Koulutuksessa harjoitellaan, miten oma näkymä luodaan ja kuinka sen ulkoasua muokataan.
Tarkempi ohjelma https://www.kiwi.fi/x/SQLJCQ


FINNAN HALLINTALIITTYMÄN SYVENTÄVÄ KOULUTUS to 7.5.2020 klo 9.30–16.00


Koulutuksessa syvennytään oman näkymän muokkaamiseen. Klo 14-16 on kyselytunnit, jolloin voi kokeilla, kysyä ja saada opastusta, mutta yhteistä ohjelmaa ei ole.
Tarkempi ohjelma Finnan asiakaswikissä: https://www.kiwi.fi/x/SwLJCQ

Voit ilmoittautua joko molempiin tai vain toiseen hallintaliittymäkoulutukseen lomakkeella viimeistään 3.5.2020: https://www.lyyti.fi/reg/Finnan_hallintaliittymakoulutukset_3632



Tervetuloa!


Ystävällisin terveisin,

Laura Lipponen

Koulutussihteeri

Kansalliskirjasto

Kirjastoverkkopalvelut

PL 15 (Unioninkatu 36)

00014 HELSINGIN YLIOPISTO

Puh. +358 50 4780329

laura.lipponen@helsinki.fi


www.kansalliskirjasto.fi/

www.facebook.com/Kansalliskirjasto

www.twitter.com/NatLibFi

www.instagram.com/natlibfi