Blog

Olethan jo ilmoittautunut syyskauden Finna-tapaamisiin? Tuttuun tapaan eri asiakassektoreille suunnatuissa etätapahtumissa käydään läpi Finnan ajankohtaisia asioita, vaihdetaan kuulumisia, nähdään demoja ja keskustellaan yhdessä. 

Yleisten kirjastojen Finna-tapaaminen
torstaina 16.11. klo 13–16
Ilmoittaudu mukaan >>

Arkistojen Finna-tapaaminen
perjantaina 17.11. klo 10–12
Ilmoittaudu mukaan >>

Korkeakoulu- ja erikoiskirjastojen Finna-tapaaminen
keskiviikkona 22.11. klo 9–12
Ilmoittaudu mukaan >>

Museoiden Finna-tapaaminen
torstaina 23.11. klo 10–16
Ilmoittaudu mukaan >>

Tavataan pian!

Finnan suunta on kirkas

Finna on jo yli kymmenen vuoden tarjonnut käyttäjilleen tietoa, elämyksiä ja mahdollisuuksia oppimiseen. Nyt palvelun visio on kirkastettu vuosille 2025–2028. Seuraavien viikkojen aikana avaamme uutta visiota postituslistallamme pala palalta. Ääneen pääsevät niin Finnan ohjausryhmän puheenjohtajat kuin finnalaisetkin.



Teknologisen kehityksen  huiman tahdin ja yhteiskunnan paremman palvelemisen vuoksi Finnan tulevalle suunnalle haluttiin muodostaa yhteinen tahtotila päivittämällä aiempaa, osin jo toteutunutta visiota. Suunta muodostui yhteistyössä  Finnan satojen asiakasorganisaatioiden, Kansalliskirjaston Finna-tiimin ja muiden yhteistyökumppanien kanssa.

”Osa vision muutoksista on pieniä, mutta niillä visio on tuotu nykyhetkeen ja sen ambitiotasoa nostettu”, kertoo Ismo Malinen, Museoviraston kuvakokoelmien yli-indentti ja Finnan  ohjausryhmän puheenjohtaja.

Tulevina vuosina Finnassa panostetaan erityisesti käyttökokemukseen, älykkääseen tiedonhakuun sekä aineistojen jatkokäyttöön. Finnassa on kyettävä vastaamaan sekä teknologisiin edistysaskeleisiin että globaaleihin ilmiöihin.  

”Finnassa erityisesti kaksi asiaa ratkaisevat sen tulevaisuuden: käytettävyys ja sisältö. Käyttökokemuksen on pysyttävä kilpailukykyisenä ja vastattava eri käyttäjäryhmien, kuten digitaidoiltaan erinomaisten opiskelijoiden tarpeisiin. Sisällöiltään Finna on runsaudensarvi, joten tässäkin suhteessa sen tulevaisuudennäkymä on valoisa”, toteaa Susanna Parikka, Lapin korkeakoulukirjaston johtaja  ja Finnan ohjausryhmän varapuheenjohtaja.

Yhteistyö on Finnan toiminnan kulmakivi ja erottamaton osa vision toteutumista. Yhteistyö tulee nousemaan entistä keskeisempään rooliin, sillä Finnan visiossa on kyse yhteistyön mahdollistamasta muutosmatkasta.  

”Entisestään vahvistuva yhteistyö ja yhteishankkeet ovat olennaisia, jos taloudelliset resurssit vähenevät. Uusien teknologioiden käyttöönotto edellyttää yhteistyötä ja yhteistä suuntaa”, Ismo Malinen toteaa.  

Finnan visio muodostuu kolmesta kärjestä ja perustehtävästä. Seuraavina viikkoina paneudumme niihin Finna-tiimiläisten voimin:  

  • Tarjoamme erinomaisen käyttökokemuksen
  • Kehitämme älykkäitä tapoja löytää tietoa
  • Edistämme aineistojen hyödyntämistä datana
  • Tehtävämme on tarjota kulttuurin, tieteen ja oppimisen sisältöjä kaikkien käyttöön.


Finnan monipuolinen käyttö onnistuu parhaiten oman käyttäjätilin kautta. Joskus käyttäjätilin monet kirjautumistavat ja eri Finna-näkymät saattavat kuitenkin aiheuttaa asiakkaille harmaita hiuksia. Tässä viestissä kertaamme eri kirjautumistavat sekä ratkaisut asiakkaiden yleisimpiin kirjautumishaasteisiin.

Monet kirjautumistavat saattavat vaikuttaa turhan moninaisilta ja sekaannuksia aiheuttavilta, mutta toisaalta ne mahdollistavat Finnan joustavan käytön hyvin erilaisille organisaatioille ja erilaisiin tarkoituksiin, mukaan lukien lisenssin vaativien sähköisten aineistojen käyttö.
Ao. ohjeistus on suunnattu suoraan asiakkaille, joten siitä on toivottavasti hyötyä asiakkaiden ohjeistamisessa. 

Yksi vai monta käyttäjätiliä?

Finnan monipuolinen käyttö onnistuu parhaiten, kun luot itsellesi oman käyttäjätilin.  Kirjastopalveluiden, kuten varausten ja uusintojen, käyttö edellyttää käyttäjätiliä. Samoin suosikkilistasi ja tallentamasi haut säilyvät tilisi tiedoissa.

On kuitenkin tärkeää huomata, että sinulla voi olla useita erillisiä käyttäjätilejä Finnassa.  Käyttäjätilin määrittää Finna-näkymän ja kirjautumistavan yhdistelmä, ja uusi tili voi syntyä myös huomaamattasi, jos käytät samassa näkymässä eri kirjautumistapaa kuin aikaisemmin. 

Eri Finna-sivusto, eri tili

Jokaisella Finna-sivustolla, vaikkapa Kansallisen audiovisuaalisen instituutin, Turun seudun Vaski-kirjastojen tai koko maan kattavan Finna.fi:n sivustoilla on omat, toisistaan erilliset tilinsä samalle käyttäjälle.  Esimerkiksi käyttäjätunnus näkymään Kavi.finna.fi ei toimi Finna.fi-osoitteessa.

Jos haluat tallettaa esimerkiksi suosikkiaineistoja listaan jossakin näkymässä, sinulla on oltava kyseisen sivuston tili.Kolme kirjautumistapaa


Jokaiselle Finna-sivustolle on puolestaan mahdollista kirjautua kolmella eri tavalla:

  1. Finna-tunnuksella, jonka voivat luoda kaikki käyttäjät
  2. Kirjastokortilla
  3. Korkeakoulun HAKA-tunnuksella, joka on tarkoitettu opiskelijoille ja henkilökunnalle.

Eri kirjautumistavoilla luodut käyttäjätilit ovat jälleen erillisiä toisistaan, vaikka liittyisivät samaan näkymään. Esimerkiksi Finna-tunnuksella luodut saman sivuston suosikkilistat eivät ole käytettävissäsi, jos kirjaudut näkymään kirjastokortilla.

Yleisimmät ongelmatilanteet

  • Aiemmin tallettamani suosikkilista on kadonnut.  Tarkista, oletko sillä sivustolla, jossa olet listan tallettanut, ja kirjautunut samalla tavalla.
  • Suosikkilistoja ja tallennettuja hakuja voi siirtää tililtä toiselle. Katso ohjeet suosikkilistojen talteenotosta.
  • Kirjautumisongelmat tietokantoihin tai korkeakoulujen e-aineistoihin johtuvat useimmiten kirjautumisesta Finna.fi.hin eikä oman organisaation Finna-sivustoon. Sähköiset aineistot saa käyttöönsä kirjautumalla oman kirjaston Finna-sivustolle esim. oman korkeakoulun tunnuksilla.
  • Käyttäjä on saanut sähköpostimuistutuksen tilin vanhenemisesta, vaikka on käynyt jo kirjautumassa. Usein kyse on siitä, että käyttäjällä on useampi sähköpostin mainitseman kirjautumistavan alla oleva käyttäjätili. Jokainen luotu Finna-tili on erillinen oma tilinsä.

 Jos asiakkaan tilanne vaatii käyttäjätilin tietojen tarkistamista, voi kysymyksen välittää Finna-postiin selvitettäväksi osoitteessa [email protected].

Finnan juhlavuoden kunniaksi on sopiva hetki pysähtyä katsomaan taaksepäin, millainen on 10-vuotiaan hakupalvelun tarina tähän asti. Finna-palvelun käyttöönotto alkoi vaiheittain vuonna 2011 ja virallisesti se julkaistiin loppuvuodesta 2013. Vuosien varrella siitä on kasvanut Suomen suurin verkkokirjasto ja merkittävin valtakunnallinen kulttuuriperinnön hakupalvelu, joka tuo kaikkien saataville monipuolisesti kirjastojen, arkistojen ja museoiden digitaaliset aineistot. 

Finnan juuret johtavat Kansalliskirjaston luotsaamaan Kansallisen digitaalisen kirjastoon; hakupalvelu toimi digitaalisen kirjaston asiakasliittymänä 2010-luvun alussa. KDK eli Kansallinen digitaalinen kirjasto -hanke oli opetus- ja kulttuuriministeriön sisältö- ja palvelukokonaisuus vuosina 2008–2017. KDK-hankkeen päätyttyä Finnasta muodostui oma yksikkönsä.

Finnassa on sekä kiinnostavaa että haastavaa se, ettei palvelu itse asiassa ole koskaan valmis. Avainsanana Finnan kehittämisessä onkin avoimuus. Finna muuttuu, koska sen toimintaympäristö sekä asiakkaiden ja käyttäjien tarpeet elävät. Katsotaanpa mitä kaikkea on tapahtunut reilun kymmenen vuoden aikana, mukaan lukien hakupalvelun kaksi ensimmäistä kehitysvuotta. Olemme keränneet muistiin muutamia tärkeitä etappeja matkan varrelta.

2011 

Syksyllä 2011 Finna-hakupalvelun rakentajat etsivät ratkaisua ohjelmistotuotannolle. Finna oli tarkoitus toteuttaa valmisohjelmistolla, mutta kilpailutuksella valittu vaihtoehto ei täyttänyt vaatimuksia. Avoimen lähdekoodin ohjelmistot olivat kehittyneet viime vuosina, joten päätettiin siirtyä avoimeen lähdekoodiin. Parissa kuukaudessa ohjelmistokehittäjät rakensivat VuFindilla ja muilla ohjelmistoilla demoympäristön, jossa hakupalvelun perustoiminnot olivat valmiina. Avoin lähdekoodi helpotti myös Finnan integroimista muihin palveluihin, kuten kuvapankkeihin. 

2012

Vuoden alussa Finnan kehittäminen aloitettiin avoimen lähdekoodin ohjelmistoratkaisuilla. Näin ohjelmistotuotanto pysyi omissa käsissä, ja siten myös vastuu käyttöliittymistä ja käytettävyydestä oli kokonaan kehittäjäyhteisöllä. Samalla se myös mahdollisti uusien ratkaisujen luomisen. Saman vuoden aikana Finna.fi-asiakasliittymän testiversio avattiin koekäyttöön. 

 ”Kun vaihdoimme avoimen lähdekoodin ohjelmistoon ei tarvinnut miettiä enää kaupallisen ohjelmiston rajoituksia ja ainutlaatuisen palvelukokonaisuuden rakentaminen alkoi innostuneessa ilmapiirissä”, kertoo Finnan tietojärjestelmäpäällikkö Bjarne Beckmann. 

Entäpä Finna-nimi? Finnan tietojärjestelmäasiantuntija Ere Maijala muistelee, miten hakupalvelu sai nimensä: ”Nimi on tärkeä osa palvelua. Esillä olivat esimerkiksi Etsin, Vipunen, Iso Jytky ja Hakuli. Nimen valinta otti aikansa, mistä seurasi monenlaisia käytännön haasteita muun muassa viestinnän ja ohjelmistokehityksen alueilla. Kehityksessä työnimenä oli hetken aikaa Morgan.” 

Prosessin tueksi saatiin monia hyviä vinkkejä, kuten “Ei ainakaan mitään latinaa”, “Sellainen, mikä sopii suuhun, joku hauska ja helppo” sekä “Joudun todennäköisesti elämään nimen kanssa liiankin pitkään”. Finna sai virallisesti nimensä 4.5.2012 ja sen jälkeen finna.fi-osoite varattiin käyttöön.  

2013 

Alussa Finnassa olivat mukana Jyväskylän yliopiston kirjasto, Kansallisarkisto, Kansalliskirjasto, Suomen Metsämuseo Lusto ja muut nk. Kantapuu-museot, Museovirasto, Tuusulan taidemuseo sekä Valtion taidemuseo. Hakupalvelussa oli saatavilla heti yli 7,6 miljoonaa aineistotietoa. Lisäksi testikäyttöön avattiin Jyväskylän yliopiston oma näkymä, joka oli alku lukuisille asiakasorganisaatioiden omille Finna-näkymille. 

Uusia organisaatioita liittyi mukaan Finnaan vaiheittain ja Finnasta tuli koti kymmenien arkistojen, kirjastojen ja museoiden aineistoille. Osalla niistä oli myös omat Finna-näkymät. 

Palvelussa ja sen kehittämisessä on huomioitu alusta asti käyttäjien tarpeet. Finnan perusajatus olikin nyt toteutunut: käyttäjän ei tarvinnut etsiä tietoa eri organisaatioiden palveluista, vaan aineistot avautuivat yhden käyttöliittymän kautta. 

2016 

Finnan avoimen rajapinnan ensimmäinen versio toteutettiin 2015 ja rajapinta avattiin loppukäyttäjille alkuvuodesta. Näin muut sovellukset ja palvelut voivat hakea Finna.fi:n sisältöjä rajapinnan kautta.

Kansallinen audiovisuaalinen instituutti KAVI toi aineistonsa hakupalveluun ja siitä lähtien Finnasta on löytynyt myös liikkuvaa kuvaa. Pari vuotta myöhemmin KAVI avasi myös oman Finna-näkymänsä Elonetin. 

Beckmann kertoo Vaski-kirjastojen mukaantulosta vuonna 2016: “Oli mahtava tunne, kun Vaski-kirjastot otti ensimmäisenä yleisten kirjastojen yhteenliittymänä Finna-verkkokirjaston käyttöön. Yhteistyö heidän kanssaan loi pohjan sille, että muut yleiset kirjastot pystyivät tulemaan helposti mukaan.”

2017 

Finna Street -palvelu avautui – sen avulla käyttäjä voi hakea historiallisia kuvia mobiililaitteen sijaintitiedon perusteella.

Museovirasto julkaisi merkittävän määrän, yli 100 000 kuvaa, hakupalvelussa.

Finnan käyttö lisääntyi jatkuvasti, joten käytettävyyden ja saavutettavuuden merkitys loppukäyttäjän kannalta alkoi korostua entistä enemmän. Loppuvuodesta valmisteltiin uutta hallintaliittymää ja Finnan ulkoasu-uudistus alkoi – molemmat valmistuivat vuonna 2018. 

2020 

Koronapandemia näkyi myös Finnassa. Arkistojen, kirjastojen ja museoiden digitaalisten aineistojen sekä palveluiden kysyntä lisääntyi. Poikkeusaikana korostui entistä enemmän luotettavan tiedon ja aineiston tarve sekä digitaalisen kulttuuriperinnön merkitys kansansivistykselle. Finnan tunnettuus kasvoi vuoden 2020 aikana, sillä myös mediaa kiinnosti digitaaliset aineistot ja kulttuuripalvelut.

Finnan eri pääkohderyhmille suunnattuja laskeutumissivuja alettiin kehittää. Niistä ensimmäisenä valmistui opetusalan ammattilaisille suunnattu sisältöosuus Finna Luokkahuone. Lisäksi avointen oppimateriaalien kirjaston aineistot julkaistiin Finnassa. 

2021 

Finnan visio vuosille 2021–2024 antoi selkeän suunnan. Vision mukaisena tavoitteena on tuoda aineistot osallistavasti ja älykkäästi yhteiskunnan käyttöön. Kantaviksi teemoiksi palveluvisiossa on määritelty tiedonsaannin ja elinikäisen oppimisen edistäminen, paras käyttökokemus ja yhä tiivistyvä yhteistyö. 

“Finnan merkittävyys kasvoi, kun lähdimme edistämään entistä enemmän elinikäistä oppimista. Työn tuloksena pystymme tarjoamaan vielä paremmin ja kattavammin tietoa elämän eri vaiheisiin”, kuvailee Beckmann. 

Kaikkien Finna-näkymien käynnit olivat kasvu-uralla. Finna.fi-palvelussa käyntimäärät kasvoivat 32 % edelliseen vuoteen verrattuna. Uusia museoita ja yleisiä kirjastoja tuli hyvää tahtia mukaan, mikä edisti kasvua ja lisäsi käyttäjämääriä. Vuoden 2021 lopussa kaikkiaan 421 organisaatiota oli tuonut aineistojaan Finnaan. 

Tutkitun tiedon ja oppimateriaalien määrä kasvoi Finnassa. Kotimaista avointa tutkimustietoa varten kehitetty laskeutumissivu avautui, kun Oikopolku tutkittuun tietoon -sisältöosuus julkaistiin vuoden 2021 lopulla. Se kokoaa Finnan tutkimusaineistojen joukosta vinkkejä ja valmiita teemahakuja kiinnostavien tiedejulkaisujen löytämiseksi sekä suurelle yleisölle että erilaisille tiedontarvitsijoille. Finnaan tuli saataville aineistoja myös kotimaisilta julkaisuarkistoilta ja korkeakoulukirjastoilta sekä Journal.fi:stä.

2022 

Finnaan tulivat mukaan ensimmäiset tutkimuslaitokset, kun Ruokavirasto ja Suomen ympäristökeskus julkaisivat aineistojaan hakupalvelussa. Tutkimuslaitosten mukaantulojen ansiosta Finnan yhteiskunnallinen merkittävyys kasvoi. Uudet aineistot täydensivät Finnan kasvavaa tutkitun tiedon tarjontaa.

2023 

Finna viettää 10-vuotisjuhliaan – mukana hakupalvelussa on jo yli 470 asiakasorganisaation aineistot! 

Finnan syksyn tapahtumat jatkuvat! Arkistoille suunnatussa tietoiskussa 4.10. klo 10–11 käsitellään arkistokuvailun suhdetta EAD3-formaattiin ja Finnaan.

Tietoisku on hyödyllinen asiakasorganisaatioille, jotka tuovat EAD3-formaatilla aineistoja Finnaan. Tapahtumassa selvennetään Finnan tietuesivun ja hakujen toimintaa EAD3-formaatilla tuotujen aineistojen näkökulmasta.

Tietoiskuun yhdistyy mahdollisuus esittää kysymyksiä, joita toivomme jo etukäteen!

Ilmoittaudu viimeistään 2.10. klo 12!

Vielä ehtii ilmoittautua hallintaliittymän kyselytunnille, joka järjestetään tiistaina 26.9. Etäkoulutuksessa käsitellään oman Finna-näkymän luonnissa tai ylläpidossa esiin tulleita ongelmia sekä muita hallintaliittymän käyttöön liittyviä kysymyksiä.

Aamupäivän osuus klo 10–12 on tarkoitettu kirjastoille ja iltapäivän osuus klo 13–15 arkistoille sekä museoille. Jos organisaatiosi toimii jollain muulla sektorilla, voitte osallistua joko aamupäivän tai iltapäivän osuuteen.

Lue lisää ja ilmoittaudu 25.9. klo 12 mennessä.

Tervetuloa!

On Finnan juhlavuoden seuraavan asiakasorganisaatioille räätälöidyn sometempauksen aika. Vietämme juhlavuotta teemalla 10 vuotta löytöretkiä. Maanantaina 2.10. julkaistaan korkeakoulu- ja erikoiskirjastojen oma haaste teemalla Päiväni murmelina. Paljastakaa kirjastonne kolme ikisuosikkia, jotka ovat vuodesta toiseen suosituimpia teoksia! Voitte lisäksi vinkata yhdestä timanttiteoksesta, joka jokaisen kirjastonne asiakkaan kannattaisi lukea.

"Haluamme osallistua, mitä teemme?"

Voitte osallistua juhlavuoden haasteeseen julkaisemalla 2.10. alkavan viikon aikana omissa somekanavissaan postauksen, joka liittyy Päiväni murmelina -teemaan. Kanavia ovat pääasiassa Facebook ja Instagram, mutta myös muita somekanavia voi käyttää. Lähtemällä mukaan haasteeseen voitte esitellä oman organisaationne Finnasta löytyviä aineistoja ja saada niille laajempaa näkyvyyttä!

Somehaasteen muistilista

  • Somejulkaisu kannattaa valmistella jo etukäteen! Toteutus on vapaa, voitte käyttää kuvia, videota, liveä, sisältönoston jakoa ym.
  • Finnan Facebook-, Instagram- ja X-tileille ilmestyy maanantaina 2.10. haasteviesti, jossa kerromme aiheen ja haastamme kaikki korkeakoulu- ja erikoiskirjastot mukaan. Voitte vastata haasteeseen joko heti viestin ilmestyttyä tai viikon aikana haastepäivästä.
  • Kertokaa postauksen alussa, mihin haaste liittyy. Esimerkiksi: "Finna haastoi meidät juhlavuotensa kunniaksi jakamaan kirjastomme ikisuosikit!"
  • Lisätkää julkaisuun linkki aineistoihin omassa Finna-näkymässänne tai Finna.fi:ssä.
  • Muistakaa merkitä somejulkaisu juhlavuoden tunnisteella #Finna10, jotta huomaamme jakaa niitä myös Finnan kanavissa.
  • Voitte halutessanne käyttää Finnan juhlavuoden tunnusta osana somejulkaisunne kuvitusta.
  • Juhlavuoden somehaasteiden sisällöt, aikataulut ja ohjeet löytyvät täältä.

Finna.fi-hakupalvelussa tehtiin keväällä muutoksia aiempaan Sallitut käyttötavat -hakurajaimeen ja tuolloin otettiin käyttöön uudistunut Käyttöoikeudet-rajain.

Käyttöoikeudet-rajaimen voi nyt ottaa käyttöön myös oman Finna-näkymän tarkennetun haun Rajaukset-kentissä. 

Finna.fi:ssä se on jo käytössä ja siihen voi tutustua täällä.

Tarkennetun haun Rajaukset-kenttien määrittely tehdään Finnan hallintaliittymässä ja siihen löytyy ohje tältä sivulta otsikon Rajaimet alta.
 
Lue lisää Käyttöoikeudet-hakurajaimesta.

Finnan syksyn 2023 koulutus- ja tapahtumakalenteri on nyt julkaistu. Varaathan siis päivät kalenteristasi ja ilmoittaudu mukaan vaikka heti. Lähetämme tarkempia tietoja esim. Finna-tapaamisista vielä myöhemmin.

Hallintaliittymän kyselytunti 26.9.

Kyselytunnin tarkoituksena on käsitellä oman näkymän luonnissa tai ylläpidossa esiin tulleita ongelmia, tai käsitellä muita Finnan hallintaliittymän käyttöön liittyviin asioita.
Ilmoittaudu mukaan >>

Tietoisku ja kyselytunti: Arkistokuvailu, EAD3 ja Finna 4.10.

Tietoiskussa ja kyselytunnissa selvennetään Finnan tietuesivun ja hakujen toimintaa EAD3-formaatilla tuotujen aineistojen näkökulmasta. Tapahtuma on suunnattu EAD(3)-formaatilla Finnaan aineistoja tuoville organisaatioille, jotka ovat pääasiassa arkistoja.
Ilmoittaudu mukaan >>

Syyskauden Finna-tapaamiset


Yleisten kirjastojen Finna-tapaaminen 16.11.
Ilmoittaudu mukaan >>

Arkistojen Finna-tapaaminen 17.11.
Ilmoittaudu mukaan >>

Korkeakoulu- ja erikoiskirjastojen Finna-tapaaminen 22.11.
Ilmoittaudu mukaan >>

Museoiden Finna-tapaaminen 23.11.
Ilmoittaudu mukaan >>

10 vuotta löytöretkiä -seminaari 14.12.

Finnan juhlavuoden kunniaksi järjestämme 10 vuotta löytöretkiä -seminaarin Musiikkitalossa torstaina 14.12. klo 13–16. Voit seurata seminaaria livestriimin välityksellä. Ilmoittautuminen seminaariin avautuu myöhemmin.


Lämpimästi tervetuloa mukaan! 

Finnan tapahtumien syyskausi starttaa korkeakoulu- ja erikoiskirjastoille suunnatulla tietoiskulla tiistaina 5.9. klo 9–10. Aiheena on blender eli yhdistetty hakutuloslista, jolla Finnan paikallisen ja ulkoisen indeksin hakutulokset tuodaan yhteen hakutuloslistaan Finna-näkymässä.

Tietoiskussa esitellään blenderin käyttäjätestien tuloksia sekä kerrotaan myös, mitä tulee huomioida, kun ottaa blenderin käyttöön omassa Finna-näkymässä.

Lue lisää ja ilmoittaudu

Tervetuloa mukaan!


Finnan kivijalkaa eli hakupalvelualustaa ja palvelussa julkaistujen aineistojen esittämistä on kehitetty Finnan alkuajoista lähtien. Miten Finnan teknistä kehitystyötä käytännössä tehdään? 

Kehitystyötä varten kuunnellaan tarkasti asiakasorganisaatioiden tarpeita ja toiveita. Finna-palveluissa ohjelmiston kehitystyö pohjautuu ketteriin menetelmiin, mikä tarkoittaa mm. iteratiivista prosessia, läpinäkyvyyttä ja monialaisen osaamisen hyödyntämistä tiimeissä. Käytännössä työtä tekevät ohjelmistosta vastaavat tekniset osaajat yhdessä palvelu- ja käyttöliittymäsuunnittelijoiden kanssa. 

Ohjelmiston kehitystyö etenee sykleissä 

Finna-alustan teknistä kehitystä tehdään sykleissä eli kehityskierroksissa. Yksi kehityskierros kestää noin neljä viikkoa, johon sisältyy sykliin valittujen uusien ominaisuuksien suunnittelu, analyysi ja koodaus. Kehityskierroksen päättyessä torstaipäivänä Finnan tuore versio asennetaan esituotantopalvelimelle testatattavaksi.

Tämän jälkeen syklin aikana valmistuneet ominaisuudet esitellään Finna-demossa, joka pidetään kerran kuussa perjantaisin. Seuraavalla viikolla tiistaina Finnan uusin versio julkaistaan tuotantoon. Uusimman version ominaisuuksista löytyy tietoa Finnan foorumilta Finnan versiopäivitykset -ketjusta.

Muista myös Finna-demot 

Kehityssyklin päättyessä järjestettävä Finna-demo on asiakasorganisaatiolle tarkoitettu tilaisuus, johon voi osallistua etäyhteydellä. Demoissa asiakkaat näkevät mitä muutoksia Finna-alustalla on tapahtunut tai tulee tapahtumaan.

Osalla Finnan asiakasorganisaatioista on käytössään omat Finna-näkymät, joten demoissa kerrotaan myös näkymiä koskevista uusista toiminnoista ja päivityksistä. Näin asiakasorganisaatiot osaavat tehdä omat tarvittavat tarkistuksensa uusia ominaisuuksia varten. 

Demojen päivämäärät ja osallistumislinkit löydät Finnan kehityksen kalenterista. Viimeisimmän demon voi katsoa myös jälkikäteen, sillä tilaisuus tallennetaan ja tallenne on katsottavissa Moodlessa. Tallenteen voi katsoa kirjautumalla sisään vieraana. 

Finnan asiakasorganisaatiot voivat esittää kehitysehdotuksia meille joko sähköpostitse finna-posti@helsinki tai Finnan foorumilla.  

Kulttuuriperintödatan uudelleenkäytöstä etsitään esimerkkejä euroopanlaajuisella kyselyllä. Jos sinulla tai organisaatiollasi on kokemusta projektista, jossa digitaalista kulttuuriperintöä tai kulttuuriperintödataa uudelleenkäytetään, vastauksesi on enemmän kuin tervetullut!

Vastaa kyselyyn. Voit myös välittää kyselyn vastattavaksi projektikumppaneillesi. Vastausaikaa on 20.8. asti.

Kyselyn järjestää Kulttuuriperinnön eurooppalaisen data-avaruuden asiantuntijaryhmä. Vastaamalla vaikutat kulttuuriperintödatan käytön edistämiseen.

Europeana selvittää digitaalisen kulttuuriperinnön kestävyyttä ja vastuullisuutta kyselyllään, johon toivotaan laajasti vastauksia kirjasto-, museo- ja arkistoalan ammattilaisilta.

Kaikki vastaukset ovat tärkeitä ja tervetulleita! Välitäthän kyselyä eteenpäin myös organisaatiosi sisällä.

Vastaa kyselyyn. Vastausaikaa on 13.9. asti.

Lisätietoa Europeanan kestävän kehityksen työstä.

Finnan käyttäjäkysely toteutettiin kaikissa Finna-näkymissä tammi-helmikuussa 2023. Kyselyllä selvitetään joka toinen vuosi käyttäjien profiilia, hakupalveluiden käyttötarkoituksia ja asiakastyytyväisyyttä. Tämän vuoden kyselyyn vastasi 36 327 käyttäjää. Kyselyn kvantitatiiviset tulokset on nyt raportoitu ja julkistettu. 

Käyttäjäkyselyn kvantitatiivisia tuloksia esittelevään raporttiin voi tutustua asiakaswikissä. Tuloksia on käsitelty kaikkien kyselyyn jätettyjen vastausten sekä Finna.fi:n osalta, ja myös asiakassektoreittain. Avovastauksia tullaan käsittelemään erillisessä raportissa, joka julkaistaan myöhemmin. 

Kvantitatiivisten vastausten perusteella vastaajat käyttävät Finna-hakupalveluita säännöllisesti ja ne koetaan sekä hyödyllisinä että aikaa säästävinä. Yleisarvosanaksi hakupalveluille vastaajat antoivat 8,5 ja tämän perusteella tyytyväisyys on kasvanut edellisestä kyselystä.  

Kyselyyn vastasivat ahkerimmin itselle ajanvietettä etsivät ja opiskelijat sekä kirjastokäyttäjät. Hakupalveluita käytetään kyselyn mukaan eniten vapaa-aikaa ja harrastuksia koskevaan tiedon etsintään. Korkeakoulukirjastojen kohdalla puolestaan käyttötarkoituksena korostui opiskelu. 

Finnan asiakasorganisaatiot voivat pyytää omia Finna-näkymiään koskevat kyselyn raakadatat sähköpostitse osoitteesta [email protected].

Kesän lomakauden alkaessa haluaisimme muistuttaa tärkeästä asiasta: aina kun huomaat Finnassa tai sen käytössä ongelmia, ilmoitathan siitä meille. Mitä nopeammin saamme tietää ongelmasta, sitä nopeammin voimme pureutua sen korjaamiseen.

Finnan kaltaisessa palvelukokonaisuudessa organisaatioiden välinen tiedonvaihto on ensisijaisen tärkeää. Häiriötilanteet tulevat usein tietoomme juuri asiakasorganisaatioidemme kautta, joten älä epäröi ilmoittaa havainnoistasi. Finnaan kannattaa olla yhteydessä myös silloin, jos omassa kirjasto-, arkisto- tai museojärjestelmässä ilmenee häiriö. Tällöin myös Finnassa voidaan ryhtyä tarvittaviin toimenpiteisiin.

Viestimme häiriöistä Finnan postituslistalla aina mahdollisimman pian.

Ilmoita häiriöistä meille sähköpostitse osoitteeseen [email protected]. Kerro viestissäsi:

  • Missä ongelma esiintyy. Yleensä hyödyllinen tieto on suora linkki sivulle, jolla ongelma on nähtävissä.
  • Lyhyt ja selkeä kuvaus ongelmasta. Ruutukaappauksia ei useinkaan tarvita, mutta hankalasti selitettävissä tapauksissa niitäkin voi hyödyntää.
  • Muut asiaa selventävät lisätiedot, esimerkiksi tikettien FINNAPOSTI-id-numerot, jos ongelmaa on käsitelty aiemminkin. Käyttöjärjestelmä, käytetty selain ja niiden versionumerot ovat usein avuksi.

Näin ilmoitat tietoturvauhasta tai muista luottamuksellisista asioista

Tietoturvauhka voi liittyä esimerkiksi ylläpitämäämme järjestelmään, taustajärjestelmään tai järjestelmissä ylläpidettäviin henkilötietoihin. Jos havaitset ylläpitämässämme järjestelmässä tietoturvauhan, toimi näin:

  1. Lähetä sähköpostiviesti osoitteeseen [email protected].
  2. Kirjoita viestin aihekenttään "Luottamuksellinen viesti". Jos kyseessä on erityisen kiireellinen asia, kirjoita aihekenttään "Luottamuksellinen viesti, KORKEA".
  3. Jätä itse viesti tyhjäksi, äläkä kirjoita siihen mitään luottamuksellisia tietoja. Finnan asiantuntija vastaa viestiisi ja aloittaa suojatun viestiketjun luottamuksellisten tietojen välittämistä varten.

Vähemmän akuuteista ongelmatilanteista voit keskustella myös Finnan keskustelufoorumilla. Keskustelufoorumin käyttö hyödyttää muitakin vastaavan ongelman kohtaavia, ja voit saada vastauksia asian aiemmin ratkaisseilta.