You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

« Previous Version 78 Next »

Eteneminen

Kansalliskirjaston Kuvailusääntöpalvelu työstää alustavat linjaukset.

Kumea kommentoi linjauksia ja tuottaa tarpeelliset esimerkit.

Muusan uudet linjausehdotukset tummanoranssilla.

Vihreällä vanhat linjaukset

Punaisella huomioitavat asiat

Linjaukset ja esimerkit

Linjaukset suhde-elementteihin (Tapani (Kuvailusääntöpalvelu) tekee):

  • Kaikkiin ekspressioiden välisiin suhteisiin linjaus: Tunnistetta ei merkitä yksinään.
  • Kaikkiin ekspression ja henkilön/suvun/yhteisön välisiin suhde-elementteihin linjaus: Ensisijainen merkitsemistapa on rakenteistettu kuvailu. Tunnistetta ei merkitä ilman auktorisoitua hakutietoa.

Ekspression pääsivu: K

  • Kohta: 20.31.56.27
    • Ekspressiolle ei tehdä soveltamisprofiilia.
  • Kohta: 98.26.57.02
  • Kohta: 84.93.74.45
    • Ensisijainen merkintätapa ekspression identifioimiseksi tai nimeämiseksi on rakenteistettu kuvailu.

access point for expression: KKohta: 41.33.40.14

aggregates: Kohta: 99.10.20.05

  • Pakollinen perustason kuvailussa.

arranger corporate body of music:

Kohta: 50.69.94.98

  • Pakollinen ydintason kuvailussa.

arranger person of music:

  • Kohta: 85.03.72.79
    • Pakollinen ydintason kuvailussa.

authorized access point for expression: K

  • Kohta: 63.71.77.61
    • Ei noudateta vaihtoehtoa.

authorized access point for expression of legal work: K
SIIRRETTY COMMUNITY REFINEMENTS -ALUEELLE

  • Kohta: 04.86.43.36
    • Ei noudateta vaihtoehtoa ekspression ensisijainen nimekkeen käytöstä auktorisoidun hakutiedon pohjana.

authorized access point for expression of musical work:
SIIRRETTY COMMUNITY REFINEMENTS -ALUEELLE

  • Kohta: 39.32.07.64
    • Ei noudateta vaihtoehtoa ekspression ensisijainen nimekkeen käytöstä auktorisoidun hakutiedon pohjana.
  • Kohta: 43.15.13.20 Tapani ja Muusa käsittelevät nämä linjaukset
    • Merkitään lisäykset tässä järjestyksessä:
    • Merkitään seuraavat lisäykset aina kun mahdollista:

authorized access point for expression of official communication: K
SIIRRETTY COMMUNITY REFINEMENTS -ALUEELLE

  • KOhta: 23.26.05.82
    • Ei noudateta vaihtoehtoa ekspression ensisijainen nimekkeen käytöstä auktorisoidun hakutiedon pohjana.

authorized access point for expression of religious work: K
SIIRRETTY COMMUNITY REFINEMENTS -ALUEELLE

  • Kohta: 17.45.27.33
    • Ei noudateta vaihtoehtoa ekspression ensisijainen nimekkeen käytöstä auktorisoidun hakutiedon pohjana.

award: K

  • Kohta: 70.31.98.05
    • Suomalaisia esimerkkejä rakenteistamattoman kuvailun merkitsemisestä:
      • Finlandia-palkinto, 2013

content type: K

  • Kohta: 07.23.59.93
    • Ensisijainen merkitsemistapa on rakenteistettu kuvailu.
  • Kohta: 04.99.27.33
    • Noudatetaan vaihtoehtoa ydintasolla. Merkitään sisältötyyppi, joka soveltuu aineiston olennaisimpiin osiin.
  • Kohta: 18.19.96.09
    • Nuodatetaan vaihtoehtoa perustasolla. Merkitään sisältötyyppi, joka vastaa aineiston pääosaa.
  • Kohta: 34.32.42.68
    • Ei noudateta vaihtoehtoa.
  • Kohta: 30.22.27.70
    • Ei noudateta vaihtoehtoa.

designation of version:

  • Kohta: 86.80.47.13
    • Taidemusiikkisovituksesta, -transkriptiosta tms. merkitään sovitettu täydennettynä sovituksen esityskokoonpanolla aina, kun mahdollista. Kokoonpano merkitään kohdan Ekspressio: musiikin esityskokoonpano mukaan.
    • Suomalaisia esimerkkejä:
      • sovitettu, piano
        Kuvailtu aineisto: Aamulaulu / Toivo Kuula.
        Alun perin sävelletty lauluäänelle ja pianolle.
      • sovitettu, viulut (3), alttoviulu, sello
        Kuvailtu aineisto: Grand quintetto : per due violini, due viole e violoncello / dal sigr. Luigi van Beethoven.
        Sinfonian nro 1 jousikvintettisovitus.
      • sovitettu, lauluääni, orkesteri
        Kuvailtu aineisto: Aina mun pitää / Pertti Kurikan Nimipäivät.
        Punk-laulun taidemusiikkisovitus.

duration: K

  • Kohta: 84.66.54.18
    • Pakollinen perustason kuvailussa.
  • Kohta: 74.90.09.98
    • Noudatetaan vaihtoehtoa kokonaiskeston merkitsemisestä.
      • Muusan kanta: Moniosaisen musiikkiteoksen ekspression osien kestot voidaan merkitä, joten ehdotetaan linjauksen muuttamista seuraavasti:
      • Kohta 97.34.40.85:
        • Merkitään kokonaiskesto. Lisäksi voidan merkitä moniosaisen musiikkiteoksen ekspression osien kestot.
  • Kohta: 31.85.01.92
    • Ensisijainen merkitsemistapa on rakenteistettu kuvailu.
  • Kohta 16.66.92.04
    • Elementin merkitsemisessä noudatetaan ISO-standardin 8601 mukaista muotoa MARC 21 -formaatin sallimissa rajoissa:
      • Elementti merkitään rakenteistamattomassa muodossa MARC 21 -formaatin kenttään 300.
        • Muusan kanta: Merkitään rakenteistettu kuvailu myös 300-kenttään, joten ehdotetaan linjauksen poistamista.
      • Elementti merkitään rakenteistetussa ISO-standardin 8601 mukaisessa muodossa MARC 21 -formaatin kenttään 306.
        Muusan kanta: Ei noudateta ISO 8601:tä. Ehdotus linjauksen muuttamista seuraavasti:
        • Aggregoivan ekspression kokonaiskesto ja teoksen yksittäisen osan ekspression kesto merkitään muodossa XX min YY s. Yksittäisen teoksen ekspression kokonaiskesto merkitään muodossa MMSS.
        • ESIMERKKI
          • 47 min 36 s
            • aggregoivan ekspression kokonaiskesto
          • 4 min 16 s
            • teoksen yksittäisen osan ekspression kesto
          • 0357
            • yksittäisen teoksen ekspression kesto
  • KUMEAlta: Muusan kanta & esimerkit?

editor corporate body: K

  • Kohta: 09.02.66.54
    • Pakollinen perustason kuvailussa. Jos samassa roolissa on useampi ekspression tekijä, ainakin ensimmäinen merkitään. Muut ekspression tekijät merkitään, kun ne katsotaan tärkeiksi.

editor family: K

  • Kohta: 49.54.56.65
    • Pakollinen perustason kuvailussa. Jos samassa roolissa on useampi ekspression tekijä, ainakin ensimmäinen merkitään. Muut ekspression tekijät merkitään, kun ne katsotaan tärkeiksi.

editor person: K

  • Kohta: 60.27.48.77
    • Pakollinen perustason kuvailussa. Jos samassa roolissa on useampi ekspression tekijä, ainakin ensimmäinen merkitään. Muut ekspression tekijät merkitään, kun ne katsotaan tärkeiksi.

form of musical notation:

  • Kohta: 72.39.02.28
    • Pakollinen perustason kuvailussa.
  • Kohta: 32.74.76.45
    • Ensisijainen merkintätapa on rakenteistettu kuvailu.

form of notated movement: K

  • Kohta: 72.41.83.86
    • Ensisijainen merkintätapa on rakenteistettu kuvailu.

form of tactile notation: K

  • Kohta: 17.04.10.66
    • Ensisijainen merkintätapa on rakenteistettu kuvailu.

format of notated music:

horizontal scale of cartographic content: K

  • Kohta: 21.67.17.17
    • Pakollinen ydintason kuvailussa.

identifier of expression: K

  • Kohta: 31.60.83.34
    • Pakollinen ydintason kuvailussa.

key of expression: K

  • Kohta: 17.62.90.27
    • Pakollinen perustason kuvailussa, jos tieto on helposti saatavilla.
      Käsiteltävä vielä Muusassa.

language of expression: K

  • Kohta: 92.62.05.93
    • Pakollinen ydintason kuvailussa.
    • Jos ekspressio sisältää useita kieliä, merkitään ne merkittävyysjärjestyksessä. Merkittävin on kieli, joka on julkaisussa korostettuna, pääosassa tai jota on sivumäärällisesti eniten.
  • Kohta: 04.79.04.74
    • Suomalaisia esimerkkejä:
      • Selkokielinen versio mukautettu saksankielisen käännöksen pohjalta.

      • Selkokielinen versio perustuu italiankieliseen selkoversioon.

  • Kohta: 77.50.23.53
    • Noudatetaan vaihtoehtoa termin valitsemisesta sopivasta sanaston merkintäjärjestelmästä, jos kieli merkitään rakenteistettuna kuvailuna. Kielet merkitään Kotoistus-hankkeen suosituksen mukaan (CLDR 29). Huom! Noudatetaanko linjausta oikeasti

medium of performance of musical content:

  • Kohta: 70.85.08.20
    • Ensisijainen merkintätapa on rakenteistettu kuvailu.
  • Kohta: 55.07.72.41
    • Esityskokoonpanotermi merkitään Suomalaisen esityskokoonpanosanaston mukaan, jos mahdollista: http://finto.fi/seko/fi/.
  • Kohta: 18.48.77.33
    • Esityskokoonpano merkitään tässä järjestyksessä:
      a) lauluäänet
      b) kosketinsoitin, jos kokoonpanossa on lisäksi vähintään kaksi muuta soitinta
      c) muut soittimet partituurin mukaisessa järjestyksessä (ensisijaisesti noudatetaan teoksen omaa tai teoksen lajille tyypillistä partituurin järjestystä, mutta jos tällaista ei ole käytettävissä, noudatetaan vakiintunutta orkesterin partituurin järjestystä)
      d) continuo.

    • Kun esityskokoonpano merkitään erillisenä elementtinä, merkitään soittimen viritys ja/tai soittimen äänialan osoittavat termit, mikäli niitä pidetään tärkeinä tunnistamisen ja löytyvyyden kannalta.
    • Säestävän yhtyeen, jossa on yksi esittäjä stemmaa kohti, kokoonpanomerkintään merkitään sopiva termi jokaiselle soittimelle, kun esityskokoonpano merkitään itsenäisenä elementtinä.
    • Suomalaisia esimerkkejä:
      • viulut (2)
        alttoviulu
        sello
        • Kuvailtava aineisto: Concerto for flute with string quartet / Jerome Moross
      • trumpetit (2)
        käyrätorvi
        pasuuna
        tuuba
        • Kuvailtava aineisto: Piano concerto no. 2 In F major for piano and brass quintet / Peter Schickele
    • Säestävästä yhtyeestä, jossa on yksi esittäjä stemmaa kohti ja joka koostuu kahden tai useamman soitinryhmän soittimista, käytetään tarkemman termin puuttuessa termiä soitinyhtye.
  • Kohta: 99.62.03.12
    • Noudatetaan vaihtoehtoa sivusoittimien merkitsemisestä, kun esityskokoonpano merkitään erillisenä elementtinä.
    • Tarkentava määritelmä: Sivusoittimilla tarkoitetaan soittimia, joita saman teoksen aikana soittaa yksi henkilö, kutakin vuorollaan.
  • Kohta: 17.32.29.91
    • Ei noudateta vaihtoehtoa.
  • Kohta: 91.35.86.94
    • Ei noudateta vaihtoehtoa.

performer corporate body:

  • Kohta: 23.04.63.40
    • Pakollinen perustason kuvailussa pääesittäjän osalta. Jos samassa roolissa on useampi ekspression tekijä, ainakin ensimmäinen merkitään. Muut ekspression tekijät merkitään, kun ne katsotaan tärkeiksi.

performer family:

  • Kohta: 44.55.92.26
    • Pakollinen perustason kuvailussa pääesittäjän osalta. Jos samassa roolissa on useampi ekspression tekijä, ainakin ensimmäinen merkitään. Muut ekspression tekijät merkitään, kun ne katsotaan tärkeiksi.

performer person:

  • Kohta: 69.27.33.39
    • Pakollinen perustason kuvailussa pääesittäjän osalta. Jos samassa roolissa on useampi ekspression tekijä, ainakin ensimmäinen merkitään. Muut ekspression tekijät merkitään, kun ne katsotaan tärkeiksi.

place of capture: K

  • Kohta: 82.09.90.18
    • Suomalaisia esimerkkejä:
      • Kulttuuritalo, Helsinki

      • Studio Dreamhouse, Lempäälä

    • HUOM, MUUSA, onko järjestys oikein (paikkakunta ennen vai jälkeen)?
      • Muusan vastaus: ei ole. Suomalaisessa kuvailussa paikkakunta merkitään ennen studion tms. nimeä:
        • Helsinki, Kulttuuritalo

        • Lempäälä, Studio Dreamhouse

projection of cartographic content: K

  • Kohta: 84.33.34.26
    • Pakollinen perustason kuvailussa.

related expression of expression: K

  • Kohta: 80.41.04.91
    • Ensisijainen merkintätapa on rakenteistettu kuvailu. Tunnistetta ei merkitä yksinään.

scale: K

  • Kohta: 35.53.56.79
    • Noudatetaan vaihtoehtoa mittakaavamääritteen merkitsemisestä mittakaavan sijaan muussa kuin kartografisessa aineistossa.

scale designation: K

  • Kohta: 37.40.11.15
    • Ensisijainen merkintätapa rakenteistettu kuvailu.
  • Kohta: 95.11.18.69
    • Noudatetaan vaihtoehtoa RDA-termin merkitsemisestä.

summarization of content: K

  • Kohta: 61.80.04.59
    • Suomalaisia esimerkkejä:
      • Arkisto sisältää mm. Institutum Romanum Finlandiaen perustamiskirjan ja johtosäännön, budjetti- ja tilinpäätöstietoja, säätiön hallituksen ja instituutin johtajan vuosittaisia toimintakertomuksia sekä kertomuksia instituutissa järjestetyistä kursseista toimintavuosina 1959-67.

      • 26 kappaletta nenetsien perinteisiä lauluja Ob-joen lahden ja eteläisen Jamalin Nenetsian alueelta.

translator corporate body: K

  • Kohta: 17.06.96.37
    • Pakollinen perustason kuvailussa. Jos samassa roolissa on useampi ekspression tekijä, ainakin ensimmäinen merkitään. Muut ekspression tekijät merkitään, kun ne katsotaan tärkeiksi.

translator family: K

  • Kohta: 06.49.42.38
    • Pakollinen perustason kuvailussa. Jos samassa roolissa on useampi ekspression tekijä, ainakin ensimmäinen merkitään. Muut ekspression tekijät merkitään, kun ne katsotaan tärkeiksi.

translator person: K

  • Kohta: 54.89.93.27
    • Pakollinen perustason kuvailussa. Jos samassa roolissa on useampi ekspression tekijä, ainakin ensimmäinen merkitään. Muut ekspression tekijät merkitään, kun ne katsotaan tärkeiksi.

vertical scale of cartographic content: K

  • Kohta: 64.33.57.46
    • Pakollinen ydintason kuvailussa.

work expressed: K

  • Kohta: 31.95.13.25
    • Pakollinen perustason kuvailussa.
  • No labels