Eteneminen

Kansalliskirjaston Kuvailusääntöpalvelu työstää alustavat linjaukset.

Kumea kommentoi linjauksia ja tuottaa tarpeelliset esimerkit.

Muusan uudet linjausehdotukset tummanoranssilla.

Vihreällä vanhat linjaukset

Punaisella huomioitavat asiat

Linjaukset ja esimerkit

Linjaukset suhde-elementteihin (Tapani (Kuvailusääntöpalvelu) tekee):

  • Kaikkiin ekspressioiden välisiin suhteisiin linjaus: Tunnistetta ei merkitä yksinään.
  • Kaikkiin ekspression ja henkilön/suvun/yhteisön välisiin suhde-elementteihin linjaus: Ensisijainen merkitsemistapa on rakenteistettu kuvailu. Tunnistetta ei merkitä ilman auktorisoitua hakutietoa.

Ekspression pääsivu: K

  • Kohta: 20.31.56.27
    • Ekspressiolle ei tehdä soveltamisprofiilia.
  • Kohta: 98.26.57.02
  • Kohta: 84.93.74.45
    • Ensisijainen merkintätapa ekspression identifioimiseksi tai nimeämiseksi on rakenteistettu kuvailu.

access point for expression: K

aggregates:

  • Kohta: 99.10.20.05
    • Pakollinen perustason kuvailussa.

arranger corporate body of music:

  • Kohta: 50.69.94.98
    • Pakollinen ydintason kuvailussa.

arranger person of music:

  • Kohta: 85.03.72.79
    • Pakollinen ydintason kuvailussa.

authorized access point for expression: K

  • Kohta: 63.71.77.61
    • Ei noudateta vaihtoehtoa ekspression ensisijainen nimekkeen käytöstä auktorisoidun hakutiedon pohjana.

authorized access point for expression of legal work: K

  • Kohta: 04.86.43.36
    • Ei noudateta vaihtoehtoa ekspression ensisijainen nimekkeen käytöstä auktorisoidun hakutiedon pohjana.

authorized access point for expression of musical work:

  • Kohta: 39.32.07.64
    • Ei noudateta vaihtoehtoa ekspression ensisijainen nimekkeen käytöstä auktorisoidun hakutiedon pohjana.
  • Kohta: 43.15.13.20 Tapani ja Muusa käsittelevät nämä linjaukset
    • Merkitään lisäykset tässä järjestyksessä:
    • Merkitään seuraavat lisäykset aina kun mahdollista:

authorized access point for expression of official communication: K

  • KOhta: 23.26.05.82
    • Ei noudateta vaihtoehtoa ekspression ensisijainen nimekkeen käytöstä auktorisoidun hakutiedon pohjana.

authorized access point for expression of religious work: K

  • Kohta: 17.45.27.33
    • Ei noudateta vaihtoehtoa ekspression ensisijainen nimekkeen käytöstä auktorisoidun hakutiedon pohjana.

award: K

  • Kohta: 70.31.98.05
    • Suomalaisia esimerkkejä rakenteistamattoman kuvailun merkitsemisestä:
      • Finlandia-palkinto, 2013

content type: K

  • Kohta: 07.23.59.93
    • Ensisijainen merkintätapa on rakenteistettu kuvailu.
  • Kohta: 04.99.27.33
    • Noudatetaan vaihtoehtoa ydintasolla. Merkitään sisältötyyppi, joka soveltuu aineiston olennaisimpiin osiin.
  • Kohta: 18.19.96.09
    • Nuodatetaan vaihtoehtoa perustasolla. Merkitään sisältötyyppi, joka vastaa aineiston pääosaa.
  • Kohta: 34.32.42.68
    • Ei noudateta vaihtoehtoa.
  • Kohta: 30.22.27.70
    • Ei noudateta vaihtoehtoa.

creator agent of expression: K

  • Kohta: 58.12.77.84
    • Ensisijainen merkintätapa on rakenteistettu kuvailu. Tunnistetta ei merkitä ilman auktorisoitua hakutietoa.
    • Tapani: lisättävä yo. linjaus suppeampiin elementteihin muokattuna.

designation of version:

  • Kohta: 86.80.47.13
    • Taidemusiikkisovituksesta, -transkriptiosta tms. merkitään sovitettu täydennettynä sovituksen esityskokoonpanolla aina, kun mahdollista. Kokoonpano merkitään kohdan Ekspressio: musiikin esityskokoonpano mukaan.
    • Suomalaisia esimerkkejä:
      • sovitettu, piano
        Kuvailtu aineisto: Aamulaulu / Toivo Kuula.
        Alun perin sävelletty lauluäänelle ja pianolle.
      • sovitettu, viulut (3), alttoviulu, sello
        Kuvailtu aineisto: Grand quintetto : per due violini, due viole e violoncello / dal sigr. Luigi van Beethoven.
        Sinfonian nro 1 jousikvintettisovitus.
      • sovitettu, lauluääni, orkesteri
        Kuvailtu aineisto: Aina mun pitää / Pertti Kurikan Nimipäivät.
        Punk-laulun taidemusiikkisovitus.

duration: K

  • Kohta: 84.66.54.18
    • Pakollinen perustason kuvailussa.
  • Kohta: 74.90.09.98
    • Noudatetaan vaihtoehtoa kokonaiskeston merkitsemisestä.
      • Muusan kanta: Moniosaisen musiikkiteoksen ekspression osien kestot voidaan merkitä, joten ehdotetaan linjauksen muuttamista seuraavasti:
      • Kohta 97.34.40.85:
        • Merkitään kokonaiskesto. Lisäksi voidan merkitä moniosaisen musiikkiteoksen ekspression osien kestot.
  • Kohta: 31.85.01.92
    • Ensisijainen merkintätapa on rakenteistettu kuvailu.
    • Elementti merkitään noudatetaan ISO-standardin 8601 mukaista muotoa MARC 21 -formaatin sallimissa rajoissa:
      • Elementti merkitään rakenteistamattomassa muodossa MARC 21 -formaatin kenttään 300.
        • Muusan kanta: Merkitään rakenteistettu kuvailu myös 300-kenttään, joten ehdotetaan linjauksen poistamista.
      • Elementti merkitään rakenteistetussa ISO-standardin 8601 mukaisessa muodossa MARC 21 -formaatin kenttään 306.
        • Muusan kanta: Ei noudateta ISO 8601:tä. Ehdotus linjauksen muuttamista seuraavasti:
        • Aggregoivan ekspression kokonaiskesto ja teoksen yksittäisen osan ekspression kesto merkitään muodossa XX min YY s. Yksittäisen teoksen ekspression kokonaiskesto merkitään muodossa MMSS.
        • ESIMERKKI
          • 47 min 36 s
            • aggregoivan ekspression kokonaiskesto
          • 4 min 16 s
            • teoksen yksittäisen osan ekspression kesto
          • 0357
            • yksittäisen teoksen ekspression kesto
  • KUMEAlta: Muusan kanta & esimerkit?

editor corporate body: K

  • Kohta: 09.02.66.54
    • Pakollinen perustason kuvailussa. Jos samassa roolissa on useampi ekspression tekijä, ainakin ensimmäinen merkitään. Muut ekspression tekijät merkitään, kun ne katsotaan tärkeiksi.

editor family: K

  • Kohta: 49.54.56.65
    • Pakollinen perustason kuvailussa. Jos samassa roolissa on useampi ekspression tekijä, ainakin ensimmäinen merkitään. Muut ekspression tekijät merkitään, kun ne katsotaan tärkeiksi.

editor person: K

  • Kohta: 60.27.48.77
    • Pakollinen perustason kuvailussa. Jos samassa roolissa on useampi ekspression tekijä, ainakin ensimmäinen merkitään. Muut ekspression tekijät merkitään, kun ne katsotaan tärkeiksi.

form of musical notation:

  • Kohta: 72.39.02.28
    • Pakollinen perustason kuvailussa.
  • Kohta: 32.74.76.45
    • Ensisijainen merkintätapa on rakenteistettu kuvailu.

form of notated movement: K

  • Kohta: 72.41.83.86
    • Ensisijainen merkintätapa on rakenteistettu kuvailu.

form of tactile notation: K

  • Kohta: 17.04.10.66
    • Ensisijainen merkintätapa on rakenteistettu kuvailu.

format of notated music:

horizontal scale of cartographic content: K

  • Kohta: 21.67.17.17
    • Pakollinen ydintason kuvailussa.

identifier of expression: K

  • Kohta: 31.60.83.34
    • Pakollinen ydintason kuvailussa.

key of expression: K

  • Kohta: 17.62.90.27
    • Pakollinen perustason kuvailussa, jos tieto on helposti saatavilla.

language of expression: K

  • Kohta: 92.62.05.93
    • Pakollinen ydintason kuvailussa.
    • Jos ekspressio sisältää useita kieliä, merkitään ne merkittävyysjärjestyksessä. Merkittävin on kieli, joka on julkaisussa korostettuna, pääosassa tai jota on sivumäärällisesti eniten.
  • Kohta: 04.79.04.74
    • Suomalaisia esimerkkejä:
      • Selkokielinen versio mukautettu saksankielisen käännöksen pohjalta.

      • Selkokielinen versio perustuu italiankieliseen selkoversioon.

  • Kohta: 77.50.23.53
    • Noudatetaan vaihtoehtoa termin valitsemisesta sopivasta sanaston merkintäjärjestelmästä, jos kieli merkitään rakenteistettuna kuvailuna. Kielet merkitään Kotoistus-hankkeen suosituksen mukaan (CLDR 29). Huom! Noudatetaanko linjausta oikeasti

medium of performance of musical content:

  • Kohta: 70.85.08.20
    • Ensisijaisena merkintätapana on rakenteistettu kuvailu.
  • Kohta: 55.07.72.41
    • Noudatetaan rakenteistetun kuvailun vaihtoehtoa termien valitsemisesta sopivasta sanaston merkintäjärjestelmästä. Esityskokoonpanotermit merkitään Suomalaisen esityskokoonpanosanaston mukaan, jos mahdollista: http://finto.fi/seko/fi/.
  • Kohta: 18.48.77.33
    • Esityskokoonpano merkitään kohtaan 18.27.49.97 tehdyn suomalaisten kirjastojen linjauksen mukaisessa järjestyksessä. 
    • Kun esityskokoonpano merkitään erillisenä elementtinä, merkitään soittimen viritys ja/tai soittimen äänialan osoittavat termit, mikäli niitä pidetään tärkeinä tunnistamisen ja löytyvyyden kannalta.
    • Säestävän yhtyeen, jossa on yksi esittäjä stemmaa kohti, kokoonpanomerkintään merkitään sopiva termi jokaiselle soittimelle, kun esityskokoonpano merkitään itsenäisenä elementtinä.
    • Suomalaisia esimerkkejä:
      • viulut (2)
        alttoviulu
        sello
        • Kuvailtava aineisto: Concerto for flute with string quartet / Jerome Moross
      • trumpetit (2)
        käyrätorvi
        pasuuna
        tuuba
        • Kuvailtava aineisto: Piano concerto no. 2 In F major for piano and brass quintet / Peter Schickele
    • Säestävästä yhtyeestä, jossa on yksi esittäjä stemmaa kohti ja joka koostuu kahden tai useamman soitinryhmän soittimista, käytetään tarkemman termin puuttuessa termiä soitinyhtye.
  • Kohta: 99.62.03.12
    • Noudatetaan vaihtoehtoa sivusoittimien merkitsemisestä, kun esityskokoonpano merkitään erillisenä elementtinä.
    • Tarkentava määritelmä: Sivusoittimilla tarkoitetaan soittimia, joita saman teoksen aikana soittaa yksi henkilö, kutakin vuorollaan.
  • Kohta: 17.32.29.91
    • Ei noudateta vaihtoehtoa.
  • Kohta: 91.35.86.94
    • Ei noudateta vaihtoehtoa.

performer corporate body:

  • Kohta: 23.04.63.40
    • Pakollinen perustason kuvailussa pääesittäjän osalta. Jos samassa roolissa on useampi ekspression tekijä, ainakin ensimmäinen merkitään. Muut ekspression tekijät merkitään, kun ne katsotaan tärkeiksi.

performer family:

  • Kohta: 44.55.92.26
    • Pakollinen perustason kuvailussa pääesittäjän osalta. Jos samassa roolissa on useampi ekspression tekijä, ainakin ensimmäinen merkitään. Muut ekspression tekijät merkitään, kun ne katsotaan tärkeiksi.

performer person:

  • Kohta: 69.27.33.39
    • Pakollinen perustason kuvailussa pääesittäjän osalta. Jos samassa roolissa on useampi ekspression tekijä, ainakin ensimmäinen merkitään. Muut ekspression tekijät merkitään, kun ne katsotaan tärkeiksi.

place of capture: K

  • Kohta: 82.09.90.18
    • Suomalaisia esimerkkejä:
      • Kulttuuritalo, Helsinki

      • Studio Dreamhouse, Lempäälä

    • HUOM, MUUSA, onko järjestys oikein (paikkakunta ennen vai jälkeen)?
      • Muusan vastaus: ei ole. Suomalaisessa kuvailussa paikkakunta merkitään ennen studion tms. nimeä:
        • Helsinki, Kulttuuritalo

        • Lempäälä, Studio Dreamhouse

projection of cartographic content: K

  • Kohta: 84.33.34.26
    • Pakollinen perustason kuvailussa.

related expression of expression: K

  • Kohta: 80.41.04.91
    • Ensisijainen merkintätapa on rakenteistettu kuvailu. Tunnistetta ei merkitä yksinään.

scale: K

  • Kohta: 35.53.56.79
    • Noudatetaan vaihtoehtoa mittakaavamääritteen merkitsemisestä mittakaavan sijaan muussa kuin kartografisessa aineistossa.

scale designation: K

  • Kohta: 37.40.11.15
    • Ensisijainen merkintätapa rakenteistettu kuvailu.
  • Kohta: 95.11.18.69
    • Noudatetaan vaihtoehtoa RDA-termin merkitsemisestä.

summarization of content: K

  • Kohta: 61.80.04.59
    • Suomalaisia esimerkkejä:
      • Arkisto sisältää mm. Institutum Romanum Finlandiaen perustamiskirjan ja johtosäännön, budjetti- ja tilinpäätöstietoja, säätiön hallituksen ja instituutin johtajan vuosittaisia toimintakertomuksia sekä kertomuksia instituutissa järjestetyistä kursseista toimintavuosina 1959-67.

      • 26 kappaletta nenetsien perinteisiä lauluja Ob-joen lahden ja eteläisen Jamalin Nenetsian alueelta.

translator corporate body: K

  • Kohta: 17.06.96.37
    • Pakollinen perustason kuvailussa. Jos samassa roolissa on useampi ekspression tekijä, ainakin ensimmäinen merkitään. Muut ekspression tekijät merkitään, kun ne katsotaan tärkeiksi.

translator family: K

  • Kohta: 06.49.42.38
    • Pakollinen perustason kuvailussa. Jos samassa roolissa on useampi ekspression tekijä, ainakin ensimmäinen merkitään. Muut ekspression tekijät merkitään, kun ne katsotaan tärkeiksi.

translator person: K

  • Kohta: 54.89.93.27
    • Pakollinen perustason kuvailussa. Jos samassa roolissa on useampi ekspression tekijä, ainakin ensimmäinen merkitään. Muut ekspression tekijät merkitään, kun ne katsotaan tärkeiksi.

vertical scale of cartographic content: K

  • Kohta: 64.33.57.46
    • Pakollinen ydintason kuvailussa.

work expressed: K

  • Kohta: 31.95.13.25
    • Pakollinen perustason kuvailussa.
  • No labels