You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

« Previous Version 43 Next »

Konsortioryhmän työpaja: Käytön tilastot ja analytiikka
Ajankohta:pe 1.10. klo 10–15.15
Työpajamuoto: Etätyöpaja Zoomissa, yhteysosoite on ilmoitettu kutsussa.

Osallistujat (lihavoitu ilmoitusten mukaan)

  • Konsortioryhmän puheenjohtaja: kehittämispäällikkö Matti Sarmela, Valtakunnalliset kehittämispalvelut (varalla kirjastopalvelujohtaja Jouni Pääkkölä, Oulun kaupunginkirjasto)

  • Konsortioryhmän varapuheenjohtaja: yli-intendentti Ismo Malinen, Museovirasto (varalla yli-intendentti Sanna Teittinen (paikalla klo 12:n jälkeen), Kansallismuseo)

  • informaatikko Hanna Saario, Diakonia-ammattikorkeakoulun kirjasto, paikalla klo 11.42 saakka (varalla tietojärjestelmäasiantuntija Minna Kivinen, Hämeen ammattikorkeakoulun kirjasto)

  • kirjastonjohtaja Heli Kautonen, Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran kirjasto (estynyt) (varalla kirjastonjohtaja Johanna Vesterinen, paikalla klo 11.37 saakka, Varastokirjasto)

  • palvelupäällikkö Irma Reijonen, Kansalliskirjasto (varalla palvelujohtaja Johanna Lilja, Kansalliskirjasto)

  • palvelupäällikkö Tiina Jounio, Oulun yliopiston kirjasto (estynyt) (varalla informaatikko Hannu Markkanen, Jyväskylän yliopiston Avoimen tiedon keskus)

  • palvelujohtaja Kristiina Hormia-Poutanen, Kansalliskirjasto, Kirjastoverkkopalvelut 

  • johtaja Päivi Hirvonen, Kansallisarkisto (estynyt) (varalla ylitarkastaja Miia Herrala (estynyt), Kansallisarkisto)

  • apulaisjohtaja Mikko Kuutti, Kansallinen audiovisuaalinen instituutti (varalla vastaava arkistonhoitaja Tommi Partanen, Kansallinen audiovisuaalinen instituutti)

  • arkistonjohtaja Kristina Linnovaara, Svenska litteratursällskapet i Finland r.f. (varalla IT-palveluasiantuntija Tuomas J. Alaterä (ap), Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto)

  • erikoistutkija Hanna-Leena Paloposki, Kansallisgalleria (varalla amanuenssi Siina Hälikkä, Kansallisgalleria)

  • tutkija Aki Pohjankyrö, Helsingin kaupunginmuseo (varalla erikoissuunnittelija Kimmo Kestinen, Työväenmuseo Werstas)

  • arkistopäällikkö Elina Selkälä, Yle arkisto (estynyt) (varalla kehityspäällikkö Lauri Saarikoski (estynyt), Yle arkisto)

  • tutkija Jessica Parland-von Essen, Open Knowledge Finland (varalla toiminnanjohtaja Tarmo Toikkanen, Open Knowledge Finland)

  • GLAM-vastaava Tove Ørsted, WikimediaSuomi (varalla wikiteknikko Kimmo Virtanen, WikimediaSuomi)
  • kehittämispäällikkö Tero Huttunen, opetus-ja kulttuuriministeriö (estynyt) (varalla opetusneuvos Jonna Korhonen, opetus-ja kulttuuriministeriö)

Kutsutut asiantuntijat

  • tietojärjestelmäpäällikkö Bjarne Beckmann, Kansalliskirjasto (pysyvä asiantuntija)
  • johtava viestinnän asiantuntija Heidi Mustajoki, Kansalliskirjasto 
  • johtava käytettävyyssuunnittelija Riitta Peltonen, Kansalliskirjasto 
  • kehittämispäällikkö Erkki Tolonen, Kansalliskirjasto (pysyvä asiantuntija)
  • johtava palvelusuunnittelija Maria Virtanen, Kansalliskirjasto (pysyvä asiantuntija)
  • suunnittelija Anne Järvinen, Kansalliskirjasto (sihteeri)
  • koulutussihteeri Laura Lipponen, Kansalliskirjasto (etäyhteystekniikka)

Taustamateriaalia 

Ohjelma


Työpajapäivän ohjelma
Ohjelmaa täydennetään 1.10. saakka.
Klo (ajat alustavia)Aihe

9.45–10.00 

Tekniikan testaus: yhteydet, mikrofonit ja työpajassa käytettävän Mural-työkalun kokeilu

Mural pohja harjoitteluun

10.00–10.50 

Alustuksia – osa 1: Taustoitusta

11.08-11.11
Tauko
10.55-11.35 

Alustuksia – osa 2: Katsaus Finna-raportteihin 

  • Valitut palat tämän vuoden raporteista / Riitta Peltonen 
    • Käyttäjäkysely 2021 
    • Trendiraportti 2020 (=käyttötilastoraportti) 
    • Luokkahuoneen 1.10.2019–31.7.2020 käyttötilastoraportti 
  • Mikä on toiminut hyvin ja missä taas näemme olevan merkittävästi haasteita? / Riitta Peltonen 
  • Keskustelua raporteista 

(kalvot)

11.35–12.15

Työskentelyä: Millaista tilastodataa olisi tärkeää raportoida? (vaikuttavuuden javaikutusten osoittaminen ULOSpäin)

Työskennellään yhden pohjan äärellä (ei jakaannuta ryhmiin)

  • Siirtyminen työpohjaan ja ohjeet 5 min
  • Hiljainen työskentelyn vaihe, kaikki listaavat pohjaan ajatuksiaan 10 min 
    • Mitä lukuja tyypillisesti sektorillanne tarvitaan raportointiin?
    • Onko jotain mitä haluaisitte raportoida, mutta nykyinen Finnan tilastointidata ei tarjoa mahdollisuutta siihen?
    • Intressiryhmät/Ei-aineistontarjoajat: Mitä näkisitte tärkeänä, että Finna tai Finnan aineistontarjoajat sisällyttäisivät raportteihinsa?
  • Keskustelu: Mitä perustarpeita raportointi asettaa tilastoinnille ja nouseeko raportointiin liittyviä kehitystarpeita tilastoinnille? 20min 

Linkki työskentelypohjaan:

12.30–13.15 Lounastauko  
13.15–14.10 

Ryhmätyöskentelyä: Millaisten lukujen seuraaminen on tärkeää toiminnan kehittämisen kannalta? (OMAAN toimintaan vaikuttaminen)

Jakaudutaan 4 pienryhmään 

  • Ryhmätöiden ohjeistus ja jakautuminen ryhmiin 5 min 
  • Hiljaisen työskentelyn vaihe – kaikki kirjaavat ajatuksiaan ylös ryhmän työpohjaan 10–15 min 
    • Mitä Finnan tilastoja jo hyödynnätte toimintanne kehittämisessä?  
    • Mitä tilastoja olette toivoneet, että Finna tarjoaisi, jotta voisitte kehittää toimintaanne sektorilla sen pohjalta? tai reagoida paremmin/nopeammin asioihin? 
    • Mitä digitaalisen palvelun mittaaminen ylipäätään tarkoittaa sektorillanne tulevaisuudessa? Näettekö, että sektorinne toiminnassa on uusia teemoja, joiden myötä nousee uusia toiveita tilastoinnille? Onko näköpiirissä uusia trendejä?
    • Intressiryhmät/Ei-aineistontarjoajat: Mitä digitaalisen palvelun mittaaminen ylipäätään tarkoittaa tulevaisuudessa? Minkä lukujen seuraamista toivoisitte Finnan / Finna-aineistontarjoajien hyödyntävän toimintansa kehittämisessä?
  • Keskustelu 40–45 min 
    • Tunnistetaan nykyisistä tilastoista kaikkein tärkeimmät asiat, jotka tärkeimpiä toiminnan kehittämiselle sektoreillanne 
    • Keskustelkaa toiveista Finna tilastoille tai tulevaisuuden tarpeista, ja nostakaa esiin niistä kaikkein tärkeimmät kehityskohteet (ja liittäkää mukaan perustelu, miksi juuri nämä)

Linkit ryhmien työskentelypohjiin:

14.10–14.15 Tauko 
14.15–15.10 

Ryhmätöiden purku ja keskustelu 

Tunnistetaan yhdessä tärkeimmät kehityskohteet 

15.10–15.15 Lopetus 
  • No labels