You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

« Previous Version 46 Next »

Eteneminen

Kansalliskirjaston Kuvailusääntöpalvelu työstää alustavat linjaukset.

Kumea kommentoi linjauksia ja tuottaa tarpeelliset esimerkit.

Vihreällä vanhat linjaukset

Punaisella huomioitavat asiat

KÄydään läpi kaikki elementit aakkojärjestyksessä ja katsotaan samalla vanhat linjaukset alla.

Linjaukset ja esimerkit

Linjaukset suhde-elementteihin (Tapani (Kuvailusääntöpalvelu) tekee):

  • Kaikkiin ekspressioiden välisiin suhteisiin linjaus: Tunnistetta ei merkitä yksinään.
  • Kaikkiin ekspression ja henkilön/suvun/yhteisön välisiin suhde-elementteihin linjaus: Ensisijainen merkintätapa on rakenteistettu kuvailu. Tunnistetta ei merkitä ilman auktorisoitua hakutietoa.

Ekspression pääsivu:

  • Kohta: 20.31.56.27
    • Ekspressiolle ei tehdä soveltamisprofiilia.
  • Kohta: 98.26.57.02
  • Kohta: 84.93.74.45
    • Ensisijainen merkintätapa ekspression identifioimiseksi tai nimeämiseksi on rakenteistettu kuvailu.

related expression of expression:

  • Kohta: 80.41.04.91
    • Ensisijainen merkintätapa on rakenteistettu kuvailu. Tunnistetta ei merkitä yksinään.

access point for expression:

accessibility content:

  • Kohta: 82.27.12.14
    • Suomalaisia esimerkkejä:
      • Selkokieli

        • Aineisto julkaistu selkokielisenä

      • Osittain selkokielellä

        • Aineiston tiivistelmä julkaistu selkokielellä

aggregates:

  • Kohta: 99.10.20.05
    • Pakollinen perustason kuvailussa.

arranger corporate body of music:

  • Kohta: 50.69.94.98
    • Pakollinen ydintason kuvailussa.

arranger person of music:

  • Kohta: 85.03.72.79
    • Pakollinen ydintason kuvailussa.

authorized access point for expression:

  • Kohta: 63.71.77.61
    • Ei noudateta vaihtoehtoa ekspression ensisijainen nimekkeen käytöstä auktorisoidun hakutiedon pohjana.

authorized access point for expression of legal work:

  • Kohta: 04.86.43.36
    • Ei noudateta vaihtoehtoa ekspression ensisijainen nimekkeen käytöstä auktorisoidun hakutiedon pohjana.

authorized access point for expression of musical work:

  • Kohta: 39.32.07.64
    • Ei noudateta vaihtoehtoa ekspression ensisijainen nimekkeen käytöstä auktorisoidun hakutiedon pohjana.
  • Kohta: 43.15.13.20 Tapani ja Muusa käsittelevät nämä linjaukset
    • Merkitään lisäykset tässä järjestyksessä:
    • Merkitään seuraavat lisäykset aina kun mahdollista:

authorized access point for expression of official communication:

  • KOhta: 23.26.05.82
    • Ei noudateta vaihtoehtoa ekspression ensisijainen nimekkeen käytöstä auktorisoidun hakutiedon pohjana.

authorized access point for expression of religious work:

  • Kohta: 17.45.27.33
    • Ei noudateta vaihtoehtoa ekspression ensisijainen nimekkeen käytöstä auktorisoidun hakutiedon pohjana.

award:

  • Kohta: 70.31.98.05
    • Suomalaisia esimerkkejä rakenteistamattoman kuvailun merkitsemisestä:
      • Finlandia-palkinto, 2013

colour content:

  • Kohta: 01.82.75.49
    • Ensisijainen merkintätapa on rakenteistettu kuvailu.
  • Kohta: 79.30.25.74
    • Ei noudateta vaihtoehto.
  • Kohta: 68.05.49.79

content type:

  • Kohta: 07.23.59.93
    • Ensisijainen merkintätapa on rakenteistettu kuvailu.
  • Kohta: 04.99.27.33
    • Noudatetaan vaihtoehtoa ydintasolla. Merkitään sisältötyyppi, joka soveltuu aineiston olennaisimpiin osiin.
  • Kohta: 18.19.96.09
    • Nuodatetaan vaihtoehtoa perustasolla. Merkitään sisältötyyppi, joka vastaa aineiston pääosaa.
  • Kohta: 34.32.42.68
    • Ei noudateta vaihtoehtoa.
  • Kohta: 30.22.27.70
    • Ei noudateta vaihtoehtoa.

creator agent of expression:

  • Kohta: 58.12.77.84
    • Ensisijainen merkintätapa on rakenteistettu kuvailu. Tunnistetta ei merkitä ilman auktorisoitua hakutietoa.
    • Tapani: lisättävä yo. linjaus suppeampiin elementteihin muokattuna.

designation of version:

  • Kohta: 86.80.47.13
    • Taidemusiikkisovituksesta, -transkriptiosta tms. merkitään sovitettu täydennettynä sovituksen esityskokoonpanolla aina, kun mahdollista. Kokoonpano merkitään kohdan Ekspressio: musiikin esityskokoonpano mukaan.
    • Suomalaisia esimerkkejä:
      • sovitettu, piano
        Kuvailtu aineisto: Aamulaulu / Toivo Kuula.
        Alun perin sävelletty lauluäänelle ja pianolle.
      • sovitettu, viulut (3), alttoviulu, sello
        Kuvailtu aineisto: Grand quintetto : per due violini, due viole e violoncello / dal sigr. Luigi van Beethoven.
        Sinfonian nro 1 jousikvintettisovitus.
      • sovitettu, lauluääni, orkesteri
        Kuvailtu aineisto: Aina mun pitää / Pertti Kurikan Nimipäivät.
        Punk-laulun taidemusiikkisovitus.
  • Kohta: 12.78.95.18
    • Ei noudateta vaihtoehtoja. Termejä vokaalipartituuri ja vokaalipartituurit ei käytetä suomalaisessa kuvailussa. Ks. pianopartituuri.

duration:

  • Kohta: 84.66.54.18
    • Pakollinen perustason kuvailussa.
  • Kohta: 74.90.09.98
    • Noudatetaan vaihtoehtoa kokonaiskeston merkitsemisestä.
  • Kohta: 31.85.01.92
    • Ensisijainen merkintätapa on rakenteistettu kuvailu.
    • Elementti merkitään noudatetaan ISO-standardin 8601 mukaista muotoa MARC 21 -formaatin sallimissa rajoissa:
      • Elementti merkitään rakenteistamattomassa muodossa MARC 21 -formaatin kenttään 300.
      • Elementti merkitään rakenteistetussa ISO-standardin 8601 mukaisessa muodossa MARC 21 -formaatin kenttään 306.

editor corporate body:

  • Kohta: 09.02.66.54
    • Pakollinen perustason kuvailussa. Jos samassa roolissa on useampi ekspression tekijä, ainakin ensimmäinen merkitään. Muut ekspression tekijät merkitään, kun ne katsotaan tärkeiksi.

editor family:

  • Kohta: 49.54.56.65
    • Pakollinen perustason kuvailussa. Jos samassa roolissa on useampi ekspression tekijä, ainakin ensimmäinen merkitään. Muut ekspression tekijät merkitään, kun ne katsotaan tärkeiksi.

editor person:

  • Kohta: 60.27.48.77
    • Pakollinen perustason kuvailussa. Jos samassa roolissa on useampi ekspression tekijä, ainakin ensimmäinen merkitään. Muut ekspression tekijät merkitään, kun ne katsotaan tärkeiksi.

form of musical notation:

  • Kohta: 72.39.02.28
    • Pakollinen perustason kuvailussa.
  • Kohta: 32.74.76.45
    • Ensisijainen merkintätapa on rakenteistettu kuvailu.

form of notated movement:

  • Kohta: 72.41.83.86
    • Ensisijainen merkintätapa on rakenteistettu kuvailu.

form of tactile notation:

  • Kohta: 17.04.10.66
    • Ensisijainen merkintätapa on rakenteistettu kuvailu.

format of notated music:

  • Kohta: 77.41.23.11
    • Pakollinen perustason kuvailussa.
  • Kohta: 00.34.55.17
    • Ensisijainen merkintätapa on rakenteistettu kuvailu.
  • Kohta: 10.47.89.49
    • Noudatetaan vaihtoehtoa RDA-termien merkitsemisestä kuvailuun. Seuraavien termien määritelmä poikkeaa RDA:n sanaston mukaisesta määritelmästä suomalaisessa kuvailussa:
      • kuoropartituuri (chorus score, Chorpartitur) Kuoron harjoituskäyttöön tarkoitettu, kuorolle ja soittimille, mahdollisesti myös solistisille lauluäänille sävelletyn teoksen partituuri, jossa kuoroäänet on merkitty omille viivastoilleen, ja josta soitinsäestys on joko jätetty kokonaan pois tai sisällytetty osittain ja pelkistetysti kosketinsoittimelle tai muille sointusoittimille sovitettuna. Jos soitinsäestys on merkitty täydellisenä, käytetään termiä partituuri. Jos teos on alun perin sävelletty säestyksettömälle kuorolle, käytetään termiä partituuri.

      • partituuri ((full) score) Sellaisen nuottiaineiston muoto, joka koostuu graafisesta, symbolisesta tai sanallisesta nuottikirjoituksesta, ja johon sisältyy kokoonpanon kaikkien stemmojen sisältö. Nuottiaineistosta, joka edustaa teosta yhdelle soittimelle tai yhdelle soittajalle, käytetään termiä soolonuotti.

      • pianopartituuri (Klavierauszug) Ensisijaisesti harjoituskäyttöön tarkoitettu, soololauluäänille/kuorolle ja/tai solistisille soittimille ja orkesterille sävelletyn teoksen pelkistys versioksi, jossa laulu- ja soolosoitinäänet ovat partituurimuodossa ja koko teoksen orkesterisäestys on sovitettu kosketinsoittimelle. Kuoron harjoituskäyttöön tarkoitetusta partituurista käytetään termiä kuoropartituuri.

      • Termiä vokaalipartituuri ei käytetä nuottiaineiston muodon merkitsemisessä.

  • KOhta: 32.93.43.28


Tähän päästiin: seuraavaksi tehdään pakollisuuslinjaukset kartta-aineiston horisontaaliseen ja vertikaaliseen mittakaavaan


language of expression:

  • Kohta:
    • Pakollinen perustason kuvailussa.
    • Jos ekspressio sisältää useita kieliä, merkitään ne merkittävyysjärjestyksessä. Merkittävin on kieli, joka on julkaisussa korostettuna, pääosassa tai jota on sivumäärällisesti eniten.
  • Kohta: 04.79.04.74
    • Noudatetaan vaihtoehtoa tietojen vapaamuotoisesta merkitsemisestä, jos kielet merkitään rakenteistamattomana kuvailuna.
    • Suomalaisia esimerkkejä:
      • Selkokielinen versio mukautettu saksankielisen käännöksen pohjalta.

      • Selkokielinen versio perustuu italiankieliseen selkoversioon.

  • Kohta: 77.50.23.53
    • Noudatetaan vaihtoehtoa termin valitsemisesta sopivasta sanaston merkintäjärjestelmästä, jos kieli merkitään rakenteistettuna kuvailuna. Kielet merkitään Kotoistus –hankkeen suosituksen mukaan (CLDR 24).

key of expression:

  • Kohta:
    • Sävellaji merkitään erillisenä elementtinä aina, kun mahdollista.

medium of performance of musical content:

  • Kohta:
    • Esityskokoonpano merkitään erillisenä elementtinä aina, kun mahdollista.
  • Kohta: 70.85.08.20
    • Ensisijaisena merkintätapana on rakenteistettu kuvailu.
  • Kohta:
    • Noudatetaan rakenteistetut kuvailun vaihtoehtoa termien valitsemista sopivasta sanaston merkintäjärjestelmästä. Esityskokoonpanotermit merkitään Suomalaisen esityskokoonpanosanaston mukaan, jos mahdollista: http://finto.fi/seko/fi/.
    • Kun esityskokoonpano merkitään erillisenä elementtinä, merkitään soittimen viritys ja/tai soittimen äänialan osoittavat termit, mikäli niitä pidetään tärkeinä tunnistamisen ja löytyvyyden kannalta.
    • Säestävän yhtyeen, jossa on yksi esittäjä stemmaa kohti, kokoonpanomerkintään merkitään sopiva termi jokaiselle soittimelle, kun esityskokoonpano merkitään itsenäisenä elementtinä.
    • Suomalaisia esimerkkejä:
      viulut (2)

      alttoviulu
      sello
      Kuvailtava aineisto: Concerto for flute with string quartet / Jerome Moross
      trumpetit (2)

      käyrätorvi
      pasuuna
      tuuba
      Kuvailtava aineisto: Piano concerto no. 2 In F major for piano and brass quintet / Peter Schickele
    • Säestävästä yhtyeestä, jossa on yksi esittäjä stemmaa kohti ja joka koostuu kahden tai useamman soitinryhmän soittimista, käytetään tarkemman termin puuttuessa termiä soitinyhtye.
    • Tarkentavia määritelmiä:
      Termillä yhtye tarkoitetaan 2–10 soittajan suuruisia kokoonpanoja. Yhtyeellä tarkoitetaan myös yli kymmenen soittajan kokoonpanoja, joissa on vain yksi esittäjä stemmaa kohti.
      Termillä orkesteri tarkoitetaan yleensä yli kymmenen soittajan suuruista kokoonpanoa, jossa samaa stemmaa soittaa useampi kuin yksi soittaja.
      Termillä jousiorkesteri tarkoitetaan pääosin jousisoittimista koostuvaa orkesteria (voi sisältää continuon, muutamia lyömä-, kosketin- tai näppäilysoittimia). Termillä puhallinorkesteri tarkoitetaan pääosin vaskipuhaltimista koostuvaa orkesteria.

  • Kohta:
    • Noudatetaan vaihtoehtoa sivusoittimien merkitsemisestä, kun esityskokoonpano merkitään erillisenä elementtinä.
    • Tarkentava määritelmä: Sivusoittimilla tarkoitetaan soittimia, joita saman teoksen aikana soittaa yksi henkilö, kutakin vuorollaan.
  • Kohta:
    • Noudatetaan vaihtoehtoa soittimen tai lauluäänen stemmojen tai esittäjien lukumäärän merkitsemistä.
  • Kohta:
    • Noudatetaan vaihtoehtoa esittäjäryhmien lukumäärän merkitsemisestä.

summarization of content:

  • Kohta:
    • Noudatetaan vaihtoehtoa lyhyen sisällön yhteenvedon tekemisestä.
    • Suomalaisia esimerkkejä:
      • Arkisto sisältää mm. Institutum Romanum Finlandiaen perustamiskirjan ja johtosäännön, budjetti- ja tilinpäätöstietoja, säätiön hallituksen ja instituutin johtajan vuosittaisia toimintakertomuksia sekä kertomuksia instituutissa järjestetyistä kursseista toimintavuosina 1959-67.

      • 26 kappaletta nenetsien perinteisiä lauluja Ob-joen lahden ja eteläisen Jamalin Nenetsian alueelta.

place of capture:

  • Kohta:
    • Noudatetaan vaihtoehtoa tarkemman studion, konserttisalin tms. sekä paikkakunnan merkitsemisestä.
    • Suomalaisia esimerkkejä:
      • Kulttuuritalo, Helsinki

      • Studio Dreamhouse, Lempäälä

illustrative content:

  • Kohta:
    • Noudatetaan vaihtoehtoa jonkin toisen sanaston termin merkitsemisestä silloin, kun mikään edellä mainituista termeistä ei sovellu.
    • Käytä sopivaa termiä Metatietosanastosta http://urn.fi/URN:NBN:fi:au:mts:m439. Jos sopivaa termiä ei löydy Metatietosanastosta, tee ehdotus Metatietosanaston ylläpitäjille, [email protected].

scale:

  • Kohta:
    • Ensisijainen merkintätapa rakenteistettu kuvailu.
  • Kohta:
    • Noudatetaan vaihtoehtoa mittakaavamääritteen merkitsemisestä mittakaavan sijaan muussa kuin kartografisessa aineistossa.
  • Kohta:
    • Ei noudateta vaihtoehtoja mittakaavan arvioimisesta.

scale designation:

  • Kohta:
    • Ensisijainen merkintätapa rakenteistettu kuvailu.
  • Kohta:
    • Noudatetaan vaihtoehtoa RDA-termin merkitsemisestä.

projection of cartographic content:

  • Kohta:
    • Pakollinen perustason kuvailussa.

Ks. yksittäiset ao. elementit

  • Kohta:
    • Toimittaja, kääntäjä, pääesittäjä ja sovittaja ovat pakollisia elementtejä ydintason kuvailussa. Kuvittaja on lisäydinelementti silloin, kun kuvitus on keskeinen mutta ei ainoa teoksen sisältö. Jos samassa roolissa on useampi ekspression tekijä, ainakin ensimmäinen merkitään. Muut ekspression tekijät merkitään, kun ne katsotaan tärkeiksi.
  • Kohta:
    • Toimittaja, kääntäjä, sanoittaja, pääesittäjä ja sovittaja ovat pakollisia elementtejä ydintason kuvailussa. Kuvittaja on lisäydinelementti silloin, kun kuvitus on keskeinen mutta ei ainoa teoksen sisältö. Kuvateoksissa kuvien tekijä on teoksen tekijä eli roolissa taiteilija. Jos samassa roolissa on useampi ekspression tekijä, ainakin ensimmäinen merkitään. Muut ekspression tekijät merkitään, kun ne katsotaan tärkeiksi.


  • No labels