You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

« Previous Version 9 Next »


Käyttäjätarinat

Versio 
1MKi: Käyttäjätarinoita luotu

Kommentit kokonaisuudesta

 

Yleinen kuvaus varaamisesta ja varausten käsittelystä

Käyttöskenaariot

Esitiedot

Tyypillinen tapaus

Heikki on huomannut uuden häntä kiinnostavan kirjan ilmestyneen. Heikki etsii kirjan tiedot asiakasliittymästä, mutta huomaa ettei kirjaa ole saatavilla hänen lähikirjastostaan. Heikki kirjautuu asiakasliittymään ja tekee kirjaan varauksen. Heikki valitsee varaukselle noutopaikaksi sen toimipisteen, josta hän haluaa noutaa kirjan.

Kirja saapuu kirjastoon ja virkailija käsittelee kirjan hankintaohjelmassa saapuneeksi ja aikanaan lainauskuntoon. Järjestelmä ilmoittaa kirjasta olevan varauksen ja lähettää Heikille ilmoituksen kirjan saapumisesta kirjastoon. Järjestelmä lisää Heikille maksun varauksen käsittelystä (maksu olisi voinut tulla jo varauksen tekemisestä). Virkailija laittaa kirjan varaushyllyyn odottamaan noutamista. Kirjaa säilytetään varaushyllyssä ennalta määrätyn ajan. Jos Heikki ei nouda varaamaansa kirjaa määräajassa, kirja palautetaan lainattavaksi tai seuraavalle varaajalle.

Heikki noutaa varaamansa kirjan kirjastosta ja lainaa kirjan itselleen. Järjestelmä poistaa varauksen.

Poikkeukset:

Aineistopyyntö (hyllyvaraus, call slip?). Varattava teos on kirjastossa hyllyssä.
Varaus toisen kirjaston kokoelmasta, seutulainaus/yhteislainaus (varauskokoelmat, varauksen hinta, kuljetuksen hinta)
Nidevaraus (kirjaston sisäinen tarve useimmiten)
Varaukset teos, expressio ja manifestaatio -tasoille
Vaihtoehtoinen varaus (useamman manifestaation varaaminen samaan varaukseen siten, että yhden saapuminen tyydyttää varauksen)
Peräkkäinen varaus (aineisto halutaan lainattavaksi tietyssä järjestyksessa esim. kirjasarja. Seuraava varaus aktivoituu tietyn ajan kuluttua edellisen varauksen saapumisesta. Aika säädettävissä)
Tuntilainojen varaus
Yö- ja viikonloppulainojen varaus
Kutsuva varaus (lainalla on avoin laina-aika, joka on taattu tiettyyn päivään asti. Sen jälkeen laina voidaan kutsua takaisin kutsuvalla varauksella)



KäyttäjätarinatKatselmoinnin kommentitTestit ja yleiset huomautukset
   
Itsepalveluna toimivana asiakkaana haluan  
varata itselleni aineistoa, joka ei ole saatavilla kirjastossa tällä hetkellä, mutta jonka haluan saada lainaksi itselleni, koska haluan lainata aineiston mahdollisimman nopeasti sen jälkeen, kun se on saatavilla 

Varaus lainassaolevasta aineistosta
Varaus tilatusta aineistosta

varata itselleni aineistoa, joka on saatavilla kirjastossa, jotta tiedän saavani aineiston kun asioin kirjastossa varaus hyllyssä olevasta aineistosta
valita mistä toimipaikasta noudan varaamani aineiston, jotta saan varaamani aineiston mahdollisimman helposti  
valita varaamalleni aineistolle itselleni sopivan toimitustavan (esim. lähetettäväksi haluamaani osoitteeseen), jotta saan aineiston mahdollisimman helposti MKi: tämä vain, jos kirjasto tarjoaa lähetyspalvelua.
varata myös sähköistä aineistoa, jotta saan aineiston käyttööni kun se vapautuu MKi: Sähköisen aineiston varausmahdollisuuksissa on paljon eroja
kohdistaa varauksen manifestaatiotasolle, koska haluan saada juuri tietyn painoksen tai tietynkielisen laitoksen yms teoksesta MKi: Minun ammattitaitoni ei nyt riitä kirjoittamaan tähän kunnolla sitä, miksi pitää voida kohdistaa manifestaatiotasolle
kohdistaa varauksen ekspressiotasolle, koska minulle riittää saada jonkunkielinen laitos teoksesta MKi: Minun ammattitaitoni ei nyt riitä kirjoittamaan tähän kunnolla sitä, miksi pitää voida kohdistaa ekspressiotasolle
asettaa varaukselle viimeisen voimassaolopäivän, koska tarvitsen aineiston tiettyyn päivään mennessä Varaus raukeaa viimeisen voimassaolopäivän jälkeen
saada ennen varaamista tiedon siitä kuinka paljon varaus ja mahdollinen siihen liittyvä kuljetus maksavat, jotta voin varautua kuluihin ja päättää mistä kirjastosta varaan aineiston  
saada ennen varaamista tiedon oletettavissa olevan varauksen saapumisajan, jotta voin päättää teenkö varauksen tai mihin kirjastoon varauksen teen  
saada ennen varaamista tiedon siitä onko aineisto varattavissa ja lainattavissa, jotta en turhaan yritä tehdä varausta sellaiseen aineistoon, jota en voi varata tai johon minulla ei ole lainausoikeuksia  
että minulle näytetään vain ne varausmahdollisuudet, joihin minulla on oikeus, jotta en turhaan yritä tehdä varauksia sellaisiin varauskokoelmiin tai aineistoon, joihon minulla ei ole oikeuksia 

MKi tämä tarina tavallaan sisältää jo edellisen. Riittäisikö tämä?

Asiakkaan oikeuksiin lainata aineistoa (ja myös varata) vaikuttavat:

ikä (osa aineistosta ikärajallisia)
rooli kirjastossa
lainaoikeus kirjastossa
lainakiellot

että minulla on aineiston varaamismahdollisuus siinä asiakaskäyttöliittymässä, jolla etsin kirjaston aineistoa  
varata itselleni aineistoa, jonka saa vain yö- tai viikonloppulainaksi  
Itsepalveluna toimivana asiakkaana haluan  
voida muokata varausta ennen kuin varattu kappale on saapunut, koska tarpeeni on muuttunut 

viimeinen voimassaolopäivä

noutopaikka

voida poistaa varauksen, koska en enää tarvitse aineistoa 

varausmaksu ei kuitenkaan välttämättä poistu

MKi: jos varaus on jo saapunut, sallitaanko varauksen poistaminen itsepalveluna. Kirjaston henkilökunnan pitää huolehtia, että varattu kappale saadaan takaisin kirjastoon jos se on jo kuljetuksessa tai ottaa varattu kappale pois varaushyllystä.

Virkailijana haluan  
tunnistaa asiakkaan helposti varausta tehtäessä, jotta varauksen tekeminen on mahdollisimman vaivatonta ja nopeaa 

Asiakkaan tunnistaminen viivakoodilla
Asiakkaan tunnistaminen rfid-tunnisteella
Asiakkaan tunnistaminen nimellä hakien

Asiakkaan tunnistautumisavaihtoehdot on kuvattu dokumentissa TP 8.1. 1.5. US - Asiakkaan tunnistaminen (Käyttäjätarinat)

nähdä varausta tehtäessä että asiakkaalla on lainaoikeus varattavaan aineistoon, etten turhaan tee asiakkaalle varausta ainestoon, jota hän ei voi lainata  
tarkistaa aineiston saatavuustiedot ennen varauksen tekemistä, jotta voin ohjata asiakkaan noutamaan aineiston hyllystä, jos se on saatavilla tässä toimipisteessä  
mahdollisuuden varata aineistoa, vaikka se järjestelmän mukaan löytyisi tämän toimipisteen hyllystä, koska kappaletta ei välttämättä löydy hyllystä  
varata asiakkaalle useita vaihtoehtoisia aineistoja samaan varaukseen siten, että ensimmäisen kappaleen saapuessa ja kiinnitteyssä varaukseen koko varaus tyydyttyy ja muut aineistot vapautetaan varauksesta, kosk asiakkaalle riittää saada jokin varattavista nimekkeistä (esim. vaihtoehtoiset tenttikirjat)  
varata asiakkaalle useita aineistoja peräkkäisillä varauksilla siten, että seuraavan nimekkeen varaus aktivoituu määrätyn ajan kuluessa edellisen varatun kappaleen saapumisen jälkeen, koska asiakas haluaa lainata aineistot tietyssä järjestyksessä (esimerkiksi tietyn sarjan teokset)  
tehdä varaukset tiettyyn kappaleeseen (tai niteeseen), koska haluan tavoittaa kappaleen heti kun se saapuu kirjastoon  
voida muokata varausta ennen kuin varattu kappale on saapunut, koska asiakkaan tarve on muuttunut 

viimeinen voimassaolopäivä
noutopaikka

voida poistaa varauksen, koska asiakas ei enää tarvitse aineistoa 

varausmaksu ei kuitenkaan välttämättä poistu

että varausta poistettaessa järjestelmä ilmoittaa, jos varaus on saapunut, missä kappale on (varaushyllyssä, kuljetuksessa) kappale, jotta saan tehtyä kappaleelle tarvittavat toiminnot  
tehdä kutsuvan varauksen kappaleeseen, joka on lainattu jatkuvalla laina-ajalla, koska lainattua aineistoa tarvitaan muualla  
Kirjaston admin-käyttäjänä haluan  
voida määritellä mitä aineiston varaaminen maksaa asiakkaalle, koska kirjastoni perii maksun varaamisesta  
voida määritellä erilaisia varausmaksuun liittyviä sääntöjä, koska kirjastoissa on erilaisia käytäntöjä varausmaksujen perimisestä 

Säännöt on kuvattu tarkemmin dokumentissa Aineistojen käytön hallinnan säännöt - Luonnos

Sääntöjä esim. varausmaksu varauksen tekemisestä/varauksen saapuessa, eri varaustavoille eri maksut: itsepalvelu, tiskillä tehty varaus, varausten kuljetusmaksut.

voida määritellä mistä kirjastoista/toimipisteistä tietyn roolin omaavat asiakkaat voivat varata aineistoa, koska kirjastoni on sopinut muiden kirjastojen kanssa asiakkaiden mahdollisuudesta varata ja lainata aineistoa toisesta kirjastosta  
voida määritellä mitä aineiston varaaminen ja kuljettaminen toisesta kirjastosta maksaa asiakkaalle, koska aineiston kuljettaminen maksaa kirjastolle ja kuljetuskustannukset voivat vaihdella kirjastojen etäisyydestä yms. riippuen  
voida määritellä saako asiakas tehdä itsepalveluna varauksia hyllyssä olevaan aineistoon (aineistopyyntö), koska kirjastoni haluaa rajoittaa varaamisen sellaiseen aineistoon, joka ei ole saatavilla  
   
  • No labels