TP 8.1. 1.5. US - Asiakkaan tunnistaminen

Käyttäjätarinat

Versio
 
 1Käyttäjätarinoita luotu MKi 2.7.2013
2Käyttäjätarinat viimeistelty katselmointia varten MKi 11.10.2013. Projektiryhmän katselmointiin 17.10.
3Käyttäjätarinat muokattu katselmoinnin mukaisesti, hyväksytty projektiryhmässä 17.10. Siirtyy asiantuntijaryhmän katselmointiin.
4Hyväksytty asiantuntijaryhmässä 29.10.2013
5Dokumenttia verrattu Kuali OLEn toimintoihin
6Käyttäjätarinoiden prioriteetit arvioitu projektiryhmässä 10.4.2014 MKi

Kommentit kokonaisuudesta

 

Terminologia

Vahva sähköinen tunnistautuminen

1) vahvalla sähköisellä tunnistamisella tarkoitetaan henkilön yksilöimistä ja tunnisteen aitouden ja oikeellisuuden todentamista sähköistä menetelmää käyttämällä perustuen vähintään kahteen seuraavista kolmesta vaihtoehdosta:

a) salasanaan tai johonkin muuhun sellaiseen, mitä tunnistusvälineen haltija tietää;

b) sirukorttiin tai johonkin muuhun sellaiseen, mitä tunnistusvälineen haltijalla on hallussaan; tai

c) sormenjälkeen tai johonkin muuhun tunnistusvälineen haltijan yksilöivään ominaisuuteen;

(Lähde: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2009/20090617)

Heikko sähköinen tunnistautuminen

Perustuu yhteen menetelmään kuten käyttäjätunnukseen ja salasanaan.

Käyttöskenaariot

Asiakas tunnistautuu asioidessaan verkossa asiakasliittymässä. Kun asiakas haluaa verkon asiakasliittymässä rekisteröityä kirjaston asiakkaaksi tai käsitellä maksujaan, vaaditaan asiakkaalta vahvaa sähköistä tunnistautumista. Muulloin verkkokäytössä riittää heikko tunnistautuminen.

Itsepalveluautomaateilla lainatessaan asiakas tunnistautuu esimerkiksi tunnistautumisvälineen ja tunnusluvun avulla. Tunnusluku vaaditaan asiakkaan oikeusturvan takia. Asiakkaalle annetaan mahdollisuus itse hallinnoida tunnuslukuaan verkkopalvelun kautta.

Virkailijakäytössä asiakas voi tunnistautua tunnistautumisvälineen avulla. Tunnistautumisvälineenä voidaan käyttää kirjastokorttia, haluttuja muita kortteja ja muita yleisesti käytettyjä tunnistautumisvälineitä.

Tunnistautumisvaatimusten tasoa voidaan säätää toimipistekohtaisesti, kokoelmakohtaisesti, aineistotyypin mukaisesti.

Esitiedot

Tyypillinen tapaus

Vahva sähköinen tunnistauminen

Mirja haluaa rekisteröityä kirjaston asiakkaaksi. Hän valitsee kirjaston verkkopalvelusta rekisteröitymisen. Kirjaston verkkopalvelu pyytää Mirjaa kirjautumaan palveluun käyttäen vahvaa sähköistä tunnistautumista. Mirja valitsee haluamansa tavan kirjautua ja kirjautuuu palveluun. Mirja jatkaa asiakkaaksi rekisteröitymistä verkkopalvelun ohjeiden mukaisesti.

Risto haluaa maksaa kirjastomaksujaan kirjaston verkkopalvelussa. Hän valitsee kirjaston verkkopalvelussa omien maksujensa maksamisen. Kirjaston verkkopalvelu pyytää Ristoa kirjautumaan palveluun käyttäen vahvaa sähköistä tunnistautumista. Ristoa valitsee haluamansa tavan kirjautua ja kirjautuuu palveluun. Risto jatkaa maksujensa maksamista verkkopalvelun ohjeiden mukaisesti.

Heikko tunnistautuminen

Matti haluaa selata lainojaan ja uusia niitä kirjaston verkkopalvelussa. Hän valitsee verkkopalvelussa kirjautumistoiminnon. Kirjaston verkkopalvelu pyytää Matilta kirjautusmistunnusta (kirjastokortin numero, opiskelijanumero) ja tunnukseen liittyvää tunnuslukua/salasanaa. Matti antaa tunnuksen ja tunnusluvun/salasanan ja kirjautuu palveluun.

Lotta haluaa lainata hevoskirjan. Hän menee kirjaston lainaustiskille ja antaa virkailijalle kirjastokorttinsa ja lainattavan kirjan. Virkailija lukee kirjastokortista viivakoodin, järjestelmä etsii asiakkaan tiedot tietokannasta ja tuo ne näytölle esiin.

Mikko haluaa lainata kurssikirjan. Hän menee kirjaston itsepalveluautomaatille ja laittaa korttinsa automaattiin (automaatin ohjeiden mukaisesti). Automaatti tunnistaa kortin ja pyytää Mikolta tunnuslukua. Mikko syöttää tunnuslukunsa. Automaatti lähettää tiedot kirjastojärjestelmälle, joka etsii asiakkaan tiedot tietokannasta ja palauttaa automaatille tarvittavat tiedot.

Poikkeukset:


Prioriteetit:

Prioriteetti: 1 = pakollinen, 2 = ei välttämätön, 3 = tulevaisuuden kehittämiskohde, - = ei kuulu varsinaisesti UKJ:n toimintoihin


KäyttäjätarinatKatselmoinnin kommentitTestit ja yleiset huomautuksetPrioVertailu Kuali OLEen
     
Asiakkaana haluan    
käyttää tunnistautumiseen yleisesti käyttämääni tunnistautumisvälinettä, jotta minulla ei tarvitse aina  olla kirjastokorttia mukana 

Kirjastokortti

Opiskelijakortti
Lyyra-kortti

Mobiilitunniste

Bussikortti
Kaupunkikortti

(Kela-kortti) - hetu viivakoodina ei suositella käytettäväksi
(Ajokortti) - hetu viivakoodina ei suositella käytettäväksi

1 
että kaikki kirjastossa käytettävät kortit (ja mahdollisuuksien mukaan muut tunnistautumiskeinot) toimivat myös itsepalveluautomaatilla, jotta minun eri erikseen tarvitse miettiä, mikä kortti (tai tapa) käy automaatilla ja mikä tiskillä Mahdollisuudet riippuvat automaateista2 
että itsepalveluautomaatilla tunnistautumiseen käytetään myös tunnuslukua kortin numeron lisäksi, jotta kukaan muu ei voi tehdä tapahtumia minun nimissäni itsepalveluautomaatilla  1 
että voin käyttää erilaisia kirjastumistapoja rinnan, jotta voin eri tilanteissa valita itselleni sillä hetkellä parhaiten sopivan kirjautumistavan  1 
itse valita asiakkuuteeni liittyvän tunnusluvun, jotta minun on helpompi muistaa tunnuslukuni  2 
että kirjastokortin numero toimii tunnisteena kun asioin verkossa asiakkaan käyttöliittymässä, jotta minun ei tarvitse muistaa erillistä verkkotunnusta Asiakaskäyttöliittymän toiminto (esim. Finna). Onko tietoturvariski?2 
että voin valita itselleni verkkokäyttöä varten helpommin muistettavan käyttäjätunnuksen, jotta minun ei tarvitse muistaa kirjastokortin numeroa tai pitää kirjastokorttia lähettyvillä 

Asiakaskäyttöliittymän toiminto (esim. Finna)

MKI: Puuttuu asiakastietojen tietomallin kuvasta. Onko itse asiassa Finnassa oleva tieto?

2 
tunnistautua vahvalla sähköisellä tunnistuksella, kun teen verkossa sellaisia toimintoja, jotka liittyvät asiakkuuteeni kirjastossa, jotta kukaan muu ei voi muuttaa asiakkuuteeni liittyviä asioita 

Asiakaskäyttöliittymän toiminto (esim. Finna)

Asiakkuuden rekisteröiminen
Osoitteiden muuttaminen (perusosoite VTJ:stä)

- 
tunnistautua vahvalla sähköisellä tunnistuksella, kun teen kirjaston asiakaskäyttöliittymässä sellaisia asioita, jotka liittyvät maksujeni maksamiseen Asiakaskäyttöliittymän toiminto (esim. Finna)- 
käyttää vahvana sähköisenä tunnisteena vallitsevia tunnistautumistapoja, jotta tunnistautuminen olisi mahdollisimman helppoa 

Asiakaskäyttöliittymän toiminto (esim. Finna)

pankkitunnisteet
kansalaisvarmenne
mobiilivarmenne

https://www.fairid.com

uudet kansalliset tunnistautumisratkaisut

https://www.suomi.fi/suomifi/tyohuone/yhteiset_palvelut/verkkotunnistaminen_ja_maksaminen_vetuma/
https://www.tunnistus.fi/

- 
että saan kirjastojen palvelut käyttööni asiakaskäyttöliittymässä kertakirjautumisella, jotta minun ei tarvitse kirjautua moneen kertaan käyttääkseni kirjastojen palveluita 

Asiakaskäyttöliittymän toiminto (esim. Finna)

Erityisesti huomioi e-aineisto!

- 
Virkailijana haluan 
että asiakas tunnistautuu luotettavasti, kun hän rekisteröityy kirjaston asiakkaaksi itsepalveluna, jotta kirjaston asiakkuutta ei voi saada väärin henkilötiedoin 

Asiakaskäyttöliittymän toiminto (esim. Finna)

pankkitunnisteet
kansalaisvarmenne
mobiilivarmenne

- 
että asiakkaalla on väline, jonka avulla hänet tunnistetaan perusasioinnissa kirjastossa, jotta perusasiointiin ei mene kauaa aikaa 

kortit
mobiilitunniste

vahvat tunnisteet, jota tarpeeksi helppoja ja nopeita käytettäväksi perusasioinnissa

1 
että asiakkaan itsepalvelussa käytetään asiakkaan tunnuksen lisäksi vaaditaan salasana (PIN-koodi), jottei kukaan voi lainata aineistoa toisen henkilön kadottamatta tai anastamallaan kortilla tuntematta salasanaa (PIN-koodia) MKi: Aineistojen käytönhallinnan asiantuntijaryhmä päätti keskustelun jälkeen, että PIN koodi vaaditaan kortin lisäksi automaattikäytössä. (Erityisen tärkeää tämä on yhteisjärjestelmässä, jossa toimitaan kenties yhdellä yhteisellä kirjastokortilla)1