Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

...

preferred title of musical work:

  • Kohta: 21.90.92.63
    • Peruslukua pidetään erottamattomana osana nimekettä, jos lukusanaa seuraa jokin muu sijamuoto kuin nominatiivi.
  • Kohta: 90.94.82.66
    • Noudatetaan vaihtoehtoa kielen ja kirjoitusjärjestelmän valinnasta. Sävellystyypin nimi merkitään vakiintuneessa muodossa kuvailevan yhteisön käyttämällä kielellä.
    • Sävellystyypin nimi valitaan musiikkiteosten ensisijaisessa nimekkeessä käytettävien sävellystyyppien nimien listalta: http://urn.fi/URN:NBN:fi:au:mts:m1800
  • Kohta: 79.14.13.62
    • Sävellystyypin nimen hyväksytty muoto merkitään aina monikkomuodossa.
  • Kohta: 87.20.82.19
    • Ei noudateta vaihtoehtoa nimekkeen merkitsemisestä yksikkömuodossa.
  • Kohta: 36.27.47.81
    • Noudatetaan vaihtoehtoa numeron merkitsemisestä. Jos osat identifioidaan sekä numerolla että erottuvalla nimekkeellä tai muulla sanallisella määritteellä ja teoksen osien numeroita pidetään tärkeänä osien identifioimiseksi, merkitään sekä osan numero että nimeke tai muu sanallinen määrite. Jos kuitenkaan teoksen kaikilla osilla ei ole tunnisteena omaa numeroa, merkitään vain nimeke tai muu sanallinen määrite.
  • Kohta: 56.42.19.66
    • Suomalaisia esimerkkejä:
      • Marche hongroise
        Ballet des Sylphes
        Menuet des Follets
        • Ensisijaiset nimekkeet Hector Berlioz’n teoksen La damnation de Faust kolme osaa sisältävän kokonaisuuden osille
  • Kohta: 34.84.16.86
    • Suomalaisia esimerkkejä:
      • Otteita
        • Vakiintunut kokoava nimeke Hector Berlioz’n teoksen La damnation de Faust osat Marche hongroise, Ballet des Sylphes ja Menuet des Follets sisältävälle kokonaisuudelle
  • Kohta: 77.04.61.32 Tähän vielä tarkennusta tai esimerkkejä
    • Ei noudateta vaihtoehtoa. Sen sijaan merkitään vakiintunut kokoava nimeke Sävellykset.

      Huom. Musiikkiteosten koosteen auktorisoidussa hakutiedossa teoksen ensisijaisen nimekkeen jälkeen lisätään alkuperäiseen esityskokoonpanoon perustuva elementin Teos: edustavan ekspression musiikin esityskokoonpano arvo.

      Kontekstiesimerkki

      Teos
      teoksen ensisijainen nimeke Sävellykset
      teoksen auktorisoitu hakutieto Sävellykset, orkesteri

      Noudatetaan vaihtoehtoa vakiintuneen kokoavan nimekkeen merkitsemisestä. Esityskokoonpanotermi valitaan soitinnimien Suomalaisesta esityskokoonpanosanastosta, jos mahdollista: http://finto.fi/seko/fi/.

  • Kohta: 19.29.72.50
    • Noudatetaan vaihtoehtoa sävellystyypin merkitsemisestä. Sävellystyypin nimi valitaan musiikkiteosten ensisijaisessa nimekkeessä käytettävien sävellystyyppien nimien listalta soveltuvin osin: http://urn.fi/URN:NBN:fi:au:mts:m1800.

...

  • Kohta: 18.27.49.97
    • Esityskokoonpano merkitään tässä järjestyksessä:
      a) lauluäänet
      b) kosketinsoitin, jos kokoonpanossa on lisäksi vähintään kaksi muuta soitinta
      c) muut soittimet partituurin mukaisessa järjestyksessä (ensisijaisesti noudatetaan teoksen omaa tai teoksen lajille tyypillistä partituurin järjestystä, mutta jos tällaista ei ole käytettävissä, noudatetaan vakiintunutta orkesterin partituurin järjestystä)
      d) continuo.

  • Kohta: 24.89.56.74 Lista käydään vielä läpi Muusassa
    • Noudatetaan vaihtoehtoa seuraavasti: esityskokoonpanoa ei merkitä, jos esityskokoonpano ilmenee nimekkeestä. Esityskokoonpanon katsotaan ilmenevän nimekkeestä, kun tämä on jokin seuraavista:
      Alkusoitot (oletuskokoonpano orkesteri)
      Anthemit (oletuskokoonpano lauluäänet, säestyksellä tai ilman)
      Concerto grossot (oletuskokoonpano jousisoitinäänet, jousiorkesteri)
      Conductukset (oletuskokoonpano lauluäänet)
      Intermediot (oletuskokoonpano lauluäänet, säestyksellä tai ilman)
      Kantaatit (oletuskokoonpano lauluäänet, säestyksellä tai ilman)

      Koraalialkusoitot (oletuskokoonpano urut)
      Laulut (oletuskokoonpano populaarimusiikissa soololauluäänet, soitin- tai laulusäestyksellä)
      Litaniat (oletuskokoonpano lauluäänet, säestyksellä tai ilman)
      Magnificatit (oletuskokoonpano lauluäänet, säestyksellä tai ilman)
      Messut (oletuskokoonpano lauluäänet, säestyksellä tai ilman)
      Oratoriot (oletuskokoonpano lauluäänet, säestyksellä tai ilman)
      Organumit (oletuskokoonpano lauluäänet)
      Passiot (oletuskokoonpano lauluäänet, säestyksellä tai ilman)
      Requiemit (oletuskokoonpano lauluäänet, säestyksellä tai ilman)
      Sinfoniat (oletuskokoonpano orkesteri/kamariorkesteri lauluäänillä tai ilman)
      Vesperit (oletuskokoonpano lauluäänet, säestyksellä tai ilman)
      Villancicot (oletuskokoonpano lauluäänet säestyksellä)

      Välisoitot (oletuskokoonpano orkesteri)
  • Kohta: 24.88.82.07
    • Ei noudateta vaihtoehtoa, vaan vaihtoehtoiset tai sivusoittimet ja -lauluäänet merkitään. 
  • Kohta: 18.09.51.76
    • Ei noudateta vaihtoehdon toista virkettä. Sen sijaan, jos tiettyä soitinta tai äänialaa kohti on enemmän kuin yksi stemma, niiden lukumäärä lisätään aina, vaikka tämä ilmenisi ensisijaisesta nimekkeestä. 
  • Kohta: 03.05.63.57
    • Ei noudateta vaihtoehtoa. Jos kokoonpano sisältää kuoron, soololauluäänet merkitään.
  • Kohta: 51.57.95.52
    • Ei noudateta vaihtoehtoa. Sooloääntä säestävän esityskokoonpanon merkitsemisessä sovelletaan yleisiä ohjeita esityskokoonpanon merkitsemisestä.
  • Kohta: 95.93.67.33
    • Ei noudateta ohjetta termin säestämätön merkitsemisestä.

...