FinELib-konsortion ohjausryhmässä on konsortion jäsenorganisaatioiden edustajien lisäksi edustajat opetus- ja kulttuuriministeriöstä sekä muista merkittävistä yhteistyökumppaneista. Ryhmä vastaa FinELibin toiminnan linjauksista ja arvioi vuosittain toiminnan vaikuttavuutta, taloudellisuutta ja tuloksellisuutta. Lisäksi se toimii yhteiskunnallisen vaikuttamisen kanavana. Ohjausryhmän toimikausi on neljä vuotta.
Hyväksytty Kansalliskirjaston johtokunnassa 21.10.2021
1. FinELib-ohjausryhmä
Ohjausryhmä on FinELib-konsortion jäseniä monipuolisesti edustava yhteistyöelin, jonka tehtävänä on ohjata ja tukea FinELib-palvelun strategisen tason toimintaa yhdessä Kansalliskirjaston kanssa. Tämän lisäksi ohjausryhmä edistää aktiivisella toiminnallaan palvelun, sen asiakkaiden sekä sidosryhmien välistä yhteistyötä ja kommunikaatiota. Kansalliskirjasto vastaa FinELib-palvelun toiminnasta ja kehittämisestä ohjausryhmän linjausten mukaisesti.
2. Ohjausryhmän tehtävät
- ohjaa FinELib-palvelun strategista kehittämistä ja hyväksyy vuosittaiset painopisteet
- arvioi toiminnan vaikuttavuutta ja tuloksellisuutta sekä seuraa palvelun kehittymistä
- hyväksyy FinELib-palvelun palvelusopimuspohjan
- käsittelee konsortion jäsenten, sidosryhmien ja Kansalliskirjaston tekemiä merkittäviä kehittämisehdotuksia ja aloitteita
- nimeää tarpeen mukaan FinELib-palvelun asiantuntijaryhmiä
- hyväksyy korkeakoulujen keskitettyjen määrärahojen käytön linjaukset yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen esitysten pohjalta
- käsittelee taloudellisilta vaikutuksiltaan merkittävät asiat.
3. Ohjausryhmän kokoonpano ja edustajien valinta
Ohjausryhmässä ovat edustettuina konsortion jäsenorganisaatiot sekä muita intressiryhmiä edustavia organisaatioita.
- jäsenorganisaatioiden johdon edustajat: yliopistot, ammattikorkeakoulut, tutkimuslaitokset
- kirjastosektoreiden toimielinten edustajat
- Kansalliskirjaston edustaja
- Suomen Akatemia
- tutkija
Kullakin edustajalla tulee olla varaedustaja. Ohjausryhmän tulisi edustaa konsortiota laaja-alaisesti ja tämän vuoksi on toivottavaa, että samasta organisaatiosta olisi vain yksi varsinainen jäsen. Ohjausryhmässä on 10-20 jäsentä.
Edustus | Esittäjä |
---|---|
Yliopistojen johto (3 edustajaa) | Unifi |
Ammattikorkeakoulujen johto (1 edustaja) | Arene |
Tutkimuslaitosten johto (1 edustaja) | Tulanet |
Yliopistokirjastot (2 edustajaa) | Yliopistokirjastojen verkosto |
Ammattikorkeakoulukirjastot (2 edustajaa) | AMKIT-konsortio |
Tutkimuslaitoskirjastot (2 edustajaa) | Erikoiskirjastojen ja tietopalveluiden verkosto (EriK), FinELibin tutkimuslaitosjäsenet |
Yleiset kirjastot (2 edustajaa) | Yleisten kirjastojen konsortio |
Suomen Akatemia (1 edustaja) | Suomen Akatemia |
Tutkijat (1 edustaja) | Tieteellisten seurain valtuuskunta |
Kansalliskirjasto (1 edustaja) | Kansalliskirjasto |
Kansalliskirjasto pyytää esitykset ohjausryhmän edustajista esittäjä-sarakkeessa mainituilta organisaatioilta/verkostoilta. Kansalliskirjaston johtokunta asettaa ohjausryhmän jäsenet ja näille varajäsenet sekä puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan. Mikäli ohjausryhmän jäsen on estynyt hoitamaan tehtäväänsä, voi ohjausryhmä täydentää kokoonpanoaan uudella jäsenellä ilman erillistä johtokunnan päätöstä noudattaen sitä, mitä ohjausryhmän kokoonpanosta on määrätty.
5. Ohjausryhmän toimikausi
Ohjausryhmän toimikausi on neljä (4) vuotta (tulossopimuskausi).
6. Ohjausryhmän kokoukset ja koollekutsuminen
Ohjausryhmä kokoontuu vähintään kolme kertaa vuodessa. Koollekutsujana, esittelijöinä ja sihteerinä toimivat Kansalliskirjaston henkilökuntaan kuuluvat henkilöt. Kokouskutsut liitteineen toimitetaan sähköisesti ohjausryhmän jäsenille viimeistään yksi (1) viikko ennen kokousta. Kokouksiin voidaan kutsua myös ulkopuolisia asiantuntijoita. Pöytäkirjan tarkistus tehdään sähköpostilla ja tarkistusaikaa on viikko. Kiireellisissä asioissa voidaan kutsua koolle sähköpostikokous.
7. Ohjausryhmän päätösvaltaisuus
Ohjausryhmä on päätösvaltainen, kun vähintään puolet jäsenistä on paikalla.
8. Ohjausryhmän toiminnan kustannukset
Ohjausryhmän toimintaan osallistumisesta aiheutuvista matkakustannuksista vastaa Kansalliskirjasto.
9. Ohjausryhmän sääntöjen muuttaminen
Mahdolliset muutokset sääntöihin hyväksyy Kansalliskirjaston johtokunta. Ohjausryhmä arvioi ryhmän sääntöjen muutostarpeen toimikautensa päättyessä.
Jäsen: Kalle-Antti Suominen, vararehtori, Turun yliopisto
Varajäsen: Mikael Lindfelt, vararehtori, Åbo Akademi
Jäsen: Jyrki Hakapää, johtava tiedeasiantuntija, Suomen Akatemia
Varajäsen: Jussi Varkemaa, tiedeasiantuntija, Suomen Akatemia
Jäsen: Jyri Hämäläinen, Aalto-yliopisto
Varajäsen: Mikko Mönkkönen, dekaani, Jyväskylän yliopisto
Jäsen: Tommi Harju, kirjastonjohtaja, Taideyliopisto
Varajäsen: Ulla Nygrén, kirjastonjohtaja, Turun yliopisto
Jäsen: Katja Hilska-Keinänen, ryhmäpäällikkö, Suomen ympäristökeskus
Varajäsen: Sonja Karlsson, tietoasiantuntija, Suomen Pankki
Jäsen: Kristiina Hormia-Poutanen, johtaja, kirjastoverkkopalvelut, Kansalliskirjasto
Varajäsen: Nina Hyvönen, tietojärjestelmäpäällikkö, Kansalliskirjasto
Jäsen: Salla Huttunen, vararehtori, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Varajäsen: Samuli Maxenius, asiantuntija, Arene
Jäsen: Laura Kitti, projektikeskuksen päällikkö, Luonnonvarakeskus
Varajäsen: Ritva Miikki, informaatikko, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
Jäsen: Mikael Laakso, Associate Professor, Hanken
Varajäsen: Mikko Jakonen, Senior Lecturer, Jyväskylän yliopisto
Jäsen: Jari Liski, tieteellinen johtaja, Ilmatieteen laitos
Varajäsen: Sanna Marttinen, toiminnanjohtaja, Tulanet
Jäsen: Sinikka Luokkanen, tietopalvelupäällikkö, Hämeen ammattikorkeakoulu
Varajäsen: Hanna Lahtinen, johtaja, tieto- ja julkaisupalvelut, Laurea-ammattikorkeakoulu
Jäsen: Hanna Martikainen, palvelupäällikkö, Jyväskylän kaupunginkirjasto
Varajäsen: Salla Palmi-Felin, kirjastopalvelujohtaja, Lahden kaupunginkirjasto
Jäsen: Virva Nousiainen-Hiiri, kirjastoverkon yhteisten palveluiden päällikkö, Helsingin kaupunginkirjasto
Varajäsen: Leena Toivonen, kirjastopalveluiden päällikkö, Vantaan kaupunginkirjasto
Jäsen: Susanna Parikka, kirjastonjohtaja, Lapin yliopisto
Varajäsen: Ari Muhonen, kirjastonjohtaja, Itä-Suomen yliopisto
Jäsen: Anne Remes, vararehtori, Helsingin yliopisto
Varajäsen: Satu Uusiautti, vararehtori, Lapin yliopisto
Jäsen: Pekka Uotila, päällikkö, korkeakoulun tieto- ja julkaisupalvelut, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
Varajäsen: Mira Juppi, tietopalvelupäällikkö, Savonia-ammattikorkeakoulu
Aihe | Työvaihe | Jatkokäsittely |
---|---|---|
2/2024 toukokuu? etäkokous | ||
| KESKUSTELU | |
| KESKUSTELU | |
1/2024 maaliskuu? lähikokous | ||
| KESKUSTELU | |
| KESKUSTELU | |
| PÄÄTÖS | |
| PÄÄTÖS | |
5/2023 24.11.2023 etäkokous | ||
| KESKUSTELU | |
| PÄÄTÖS | |
| PÄÄTÖS | |
| PÄÄTÖS | |
4/2023 19.9.2023 etäkokous | ||
| PÄÄTÖS | |
3/2023 1.6.2023 etäkokous | ||
| PÄÄTÖS | |
| KESKUSTELU | |
| KESKUSTELU | |
| PÄÄTÖS |
Kokoukset ja asiakirjat
Tulevan kokouksen esityslista julkaistaan noin viikkoa ennen kokousta. Kokouksen jälkeen FinELib-toimisto luonnostelee pöytäkirjan ja lähettää sen kommentoitavaksi ohjausryhmän jäsenille. Valmis pöytäkirja julkaistaan noin kahden viikon kuluttua kokouksesta.
FinELibin ohjausryhmän tulevat kokoukset:
- 5/2023 24.11.2023
Vuosi 2023
Kokous 5/2023 (24.11.2023)
Esityslista (pdf)
Kokous 4/2023 (19.9.2023)
Pöytäkirja (pdf)
Esityslista (pdf)
Kokous 3/2023 (1.6.2023)
Pöytäkirja 3/2023 (pdf)
Esityslista 3/2023 (pdf)
Kokous 2/2023 (22.3.2022)
Pöytäkirja 2/2023 (pdf)
Esityslista 2/2023 (pdf)
Sähköpostikokous 1/2023 (27. - 30.1.2023)
Pöytäkirja 1/2023 (pdf)
Esityslista 1/2023 (pdf)
Kokous 4/2022 (10.11.2022)
Pöytäkirja 4/2022 (pdf)
Esityslista 4/2022 (pdf)
Kokous 3/2022 (15.9.2022)
Pöytäkirja 3/2022 (pdf)
Esityslista 3/2022 (pdf)
Kokous 2/2022 (1.6.2022)
Pöytäkirja 2/2022 (pdf)
Esityslista 2/2022 (pdf)
Kokous 1/2022 (18.3.2022)
Pöytäkirja 1/2022 (pdf)
Esityslista 1/2022 (pdf)
Kokous 3/2021 (14.12.2021)
Pöytäkirja 3/2021 (pdf)
Esityslista 3/2021 (pdf)
Kokous 2/2021 (13.10.2021)
Pöytäkirja 2/2021 (pdf)
Esityslista 2/2021 (pdf)
Kokous 1/2021 (15.9.2021)
Pöytäkirja 1/2021 (pdf)
Esityslista 1/2021 (pdf)
Kokous 5/2020 (25.11.2020)
Pöytäkirja 5/2020 (pdf)
Esityslista 5/2020 (pdf)
Kokous 4/2020 (16.10.2020)
Pöytäkirja 04/2020 (pdf)
Esityslista 04/2020 (pdf)
Kokous 3/2020 (2.9.2020)
Pöytäkirja 3/2020 (pdf)
Esityslista 3/2020 (pdf)
Kokous 2/2020 (5.6.2020)
Pöytäkirja 2/2020 (pdf)
Esityslista 2/2020 (pdf)
Kokous 1/2020 (11.2.2020)
Pöytäkirja 1/2020 (pdf)
Esityslista 1/2020 (pdf)
Kokous 4/2019 (29.11.2019)
Pöytäkirja 4/2019 (pdf)
Esityslista 4/2019 (pdf)
Kokous 3/2019 (2.10.2019)
Pöytäkirja 3/2019 (pdf)
Esityslista 3/2019 (pdf)
Kokous 2b/2019 (sähköpostikokous)
Pöytäkirja 2b/2019 (pdf)
Esityslista 2b/2019 (pdf)
Kokous 2/2019 (27.5.2019)
Pöytäkirja 2/2019 (pdf)
Esityslista 2/2019 (pdf)
Kokous 1/2019 (20.2.2019)
Pöytäkirja 1/2019 (pdf)
Esityslista 1/2019 (pdf)
Kokous 4/2018 (10.12.2018)
Pöytäkirja 4/2018 (pdf)
Esityslista 4/2018 (pdf)
Kokous 3b/2018 (verkkokokous)
Pöytäkirja 3b/2018 (pdf)
Esityslista 3b/2018 (pdf)
Kokous 3/2018 (26.9.2018)
Kokous 2/2018 (18.6.2018)
Kokous 1/2018 (26.3.2018)
Kokous 5/2017 (20.11.2017)
Kokous 4/2017
Kokous 3/2017 (verkkokokous)
Kokous 2/2017 (21.6.2017)
Kokous 1/2017 (29.3.2017)
Kokous 4/2016 (9.11.2016)
Kokous 3/2016 (8.6.2016)
Kokous 2/2016 (15.4.2016)
Kokous 1/2016 (18.2.2016)
Kokous 4/2015 (30.11.2015)
Kokous 3/2015 (30.9.2015)
Pöytäkirja 3/2015 (PDF, 92 kt)
Esityslista 3/2015 (PDF, 183 kt)
Kokous 2/2015 (27.5.2015)
Pöytäkirja 2/2015 (PDF, 188 kt)
Esityslista 2/2015 (PDF, 180 kt)