You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

« Previous Version 119 Next »

Haluaako organisaationne luoda aineistopaketin Finna Luokkahuoneeseen? Tervetuloa mukaan!

Katso Luokkahuoneen vuosikellosta vuoden 2021 aloitus- ja julkaisuaikataulut. Laita sähköpostia Finnaan (finna-posti(a)helsinki.fi), kun haluatte aloittaa aineistopakettityösketelyn tai teillä herää kysymyksiä Finna Luokkahuoneeseen liittyen.

Aineistopaketit rakennetaan Finna.fi:stä löytyvistä aineistoista suosikkilistoja hyödyntämällä.

Vuoden 2021 Luokkahuoneen vuosikello

Aineistopaketin julkaiseminen on mahdollista neljästi vuodessa. Prosessi sisältää aloituksen, katselmoinnin ja julkaisun yhdessä Finnan kanssa. Aloituksen, katselmoinnin ja julkaisun ei tarvitse tapahtua yhden kierroksen aikana. Organisaatio voi esimerkiksi aloittaa työskentelyn 2. kierroksella, osallistua katselmointiin 3. kerroksella ja julkaista aineistopaketin 4. kierroksella. Tarkemmat tapaamisajat sovitaan yhdessä kierroksella mukana olevien organisaatioiden kesken. Seuraava mahdollinen aloitusajankohta on lihavoitu.

  1. Kerros: tammikuu-maaliskuu
    1. Aloitus, joulukuu 2020
    2. Sisällön katselmointi, helmikuu vk 5-6
    3. Rakenteellinen katselmointi ja julkaisu, maaliskuu vk 10-11
  2. Kierros: helmikuu-toukokuu
    1. Aloitus, helmikuu vk 7-8
    2. Sisällön katselmointi, maaliskuu vk 12-13
    3. Rakenteellinen katselmointi ja julkaisu, toukokuu vk 18-19
  3. Kierros: toukokuu-lokakuu
    1. Aloitus, toukokuu vk 20
    2. Sisällön katselmointi, syyskuu vk 35-36
    3. Rakenteellinen katselmointi ja julkaisu, lokakuu vk 40-41
  4. Kierros: syyskuu-joulukuu
    1. Aloitus, syyskuu vk 37-38 (ilmoittautuminen 31.8. mennessä finna-posti(a)helsinki.fi)
    2. Sisällön katselmointi, lokakuu vk 42-43
    3. Rakenteellinen katselmointi ja julkaisu, marraskuu vk 48-49

Aineistopaketin työstäminen ja julkaiseminen

Aineistopaketin työstäminen tapahtuu yhteistyössä Finnan ja muiden Luokkahuone-organisaatioiden kanssa aloitus-, katselmointi- ja  julkaisukierrosten mukaisesti. Työskentely etenee seuraavasti:

  1. Katso Luokkahuoneen vuosikellosta mahdolliset aloitus- ja julkaisuajankohdat
  2. Ilmoittaudu mukaan aineistopaketin tekemiseen (finna-posti(a)helsinki.fi) ja osallistu aloitustapaamiseen
  3. Luo finna.fi-tunnus organisaatiolle ja kokoa sisältöä suosikkilistoille ohjeistuksen mukaisesti
  4. Osallistu katselmointitapaamiseen
  5. Tilaa tai teetä käännökset
  6. Tee tarvittavat rakenteelliset muutokset yhteistyössä Finnan kanssa
  7. Julkaisu (Finna luo uudet sisältösivut (suomeksi ja ruotsiksi) hallintaliittymän kautta ja julkaisee paketin)
  8. Osallistu julkistusmarkkinointiin (ks. lisätietoa ja valmiit materiaalit: Finna Luokkahuoneen ilme)

Esimerkkejä aineistopaketeista

Finna Luokkahuoneen tavoite

Finna Luokkahuoneen tarkoituksena on tutustuttaa opettajat ja oppilaat erilaisiin Finnasta löytyviin aineistoihin sekä niiden löytämiseen ja hyödyntämiseen. Finna Luokkahuone tarjoaa Finna-organisaatioille mahdollisuuden koostaa Finna.fi:stä löytyvistä aineistoista kuratoituja aineistokokonaisuuksia perusopetukseen, lukioon ja ammatilliseen koulutukseen. Aineistokokonaisuuksien avulla tietoa Finnan aineistoista ja organisaatioiden asiantuntijuutta voidaan viedä koulujen käyttöön.

Kannustamme organisaatioiden väliseen yhteistyöhön, jos aiheeseen liittyvää kiinnostavaa aineistoa löytyy monelta taholta. Jos haluat käyttää toisen organisaation aineistoja kokoamassasi aineistopaketissa, ota suoraan yhteyttä kyseiseen organisaatioon. Mikäli useampi organisaatio koostaa aineistopaketin yhdessä, sopikaa alussa, kenellä on vastuu aineistopaketin päivittämisestä ja ylläpitämisestä aineistopaketin kokoamisen jälkeen.

Aineistopaketin luominen Finna Luokkahuoneeseen

a) Teeman valitseminen

  • Millaisia aineistoja organisaatiolta löytyy Finna.fi:stä ja millaisia teemakokonaisuuksia aineistoista voi rakentaa? Tärkeää on pohtia myös aineistopaketin tulokulmaa, sillä aiheesta voi olla rajatusti digitoitua aineistoa. Rajatusta aineistosta koostettu kokonaisuus voi kuitenkin olla oppimisen kannalta hyvin kiinnostava, jos se herättää pohtimaan, mitä aineisto kertoo ja mitä se jättää kertomatta.
  • Teeman tulee sitoutua valtakunnallisiin Opetussuunnitelman perusteisiin. Löydät opetussuunnitelman sisällöt kattavasti ePerusteista.  Ks. myös esimerkki historian opetussuunnitelmasta.
  • Hyödyntäkää kontaktejanne kouluihin ja opettajiin. Työskentelyn alkuun sovittu tapaaminen opettajan kanssa voi helpottaa ja nopeuttaa teeman valintaa, sen rajaamista ja sitomista opetussuunnitelmaan.

b) Resursointi

Ajankäyttö

  • Aineistopaketin kokoaminen
    • Pilotissa mukana olleiden organisaatioiden mukaan aineistopaketin kokoaminen vie aikaa muutaman työpäivän. Aiheen ja näkökulman rajaaminen rajaa samalla myös ajankäyttöä.
  • Aineistopaketin ylläpitäminen
    • On tarpeen määritellä, kuka organisaatiossanne aineistopaketin sisältöä päivittää aineistopaketin julkaisun jälkeen. Aineistopaketista saattaa esimerkiksi tulla palautetta tai ehdotuksia, jonka pohjalta on tarpeen tehdä muutoksia. Myös Finnassa tehtävä kehittämistyö saattaa aiheuttaa muutostarpeita aineistopaketteihin.

Käännökset

  • Kun aineistopaketti kootaan, tulee organisaation huolehtia myös sisällön kääntämisestä toiselle kotimaiselle kielelle. Tämä on ajankohtaista yleensä sisällön katselmoinnin jälkeen. Tärkeää on, että aineistopaketti toimii molemmilla kotimaisilla kielillä. Joskus tähän auttaa aineistokohtaisten muistiinpanojen muutokset tai erilaiset aineistovalinnat kieliversioiden välillä.
  • Luokkahuoneeseen kieliversiot luodaan omina suosikkilistoinaan.
  • Kun teette aineistopakettiin muutoksia julkaisun jälkeen, tulee muutokset tehdä vastaavasti molempiin kieliversioihin.

c) Aineistojen poimiminen suosikkilistalle Finna.fi:ssä

  • Luodaksesi suosikkilistoja, kirjaudu sisään Finna.fi:hin. Organisaation kannattaa luoda yhteinen Finna-tunnus. Tällöin useampi ihminen voi luoda ja työstää Luokkahuoneen aineistopaketteja yhteisellä tilillä. Henkilökohtaisten Finna-tunnusten ja sähköpostiosoitteiden käyttöä kannattaa välttää, jotta henkilöstössä tapahtuvat muutokset eivät vaikuta aineistopakettien ylläpitoon.
  • Jos mahdollista, suosi aineistopaketissa CC-lisenssoituja aineistoja. Yhtenäiset merkinnät auttavat aineistopaketin käyttäjää. CC-lisenssoitujen aineistojen käyttöön löytyy Finnassa ohjeita ja ohjevideo. Avoimet lisenssit mahdollistavat aineistopaketin laajemman käytön ja hyödyntämisen esimerkiksi markkinoinnissa.

  • Aineistojen laatuun kannattaa kiinnittää huomiota, jotta aineistojen käyttö opetuksessa on sujuvaa (esim. kuvanlaatu, kuvakoko, vesileimattomuus).

  • Kokonaisuus on helpompi saada yhtenäiseksi pienemmällä määrällä aineistoa. Rajaa siis näkökulma aiheeseen tarkasti. On tärkeää pohtia, millaisen tarinan poimittujen aineistojen avulla voi koostaa. Aineistojen määrä aineistopaketissa kasvaa helposti suureksi. Määrän rajaamista helpottaa, kun kirjaa jokaisen aineiston kohdalla ylös, millaisen näkökulman pohtimisen kyseinen aineisto mahdollistaa. Usean kiinnostavan näkökulman esille nostaminen onnistuu erinomaisesti jo alle 10 aineistolla. Maksimimäärän voi ajatella olevan noin 20-30 aineistoa per aineistopaketti.

  • Finnan Youtubessa on ohjevideot aineiston hakemisesta ja suosikkilistojen tekemisestä. Suosikkilistan käytöstä löytyy myös ohje.

    • Voit tarkastella oman organisaation aineistoja Finna.fi:ssä valitsemalla sen Organisaatio-rajaimen avulla.

d) Aineistopaketin rakentaminen suosikkilistalla

Aineistopaketin sisällöt

  • Keksi aineistopaketille kutsuva ja kuvaava, mutta samalla ytimekäs otsikko.
  • Aineistopaketin kuvausteksti:
    • Millaisista aineistoista paketti koostuu (aineistotyypit). Miksi juuri nämä kyseiset aineistot on valittu?
    • Näkökulma/näkökulmia: mistä näkökulmasta aineistopakettia ja sen aihetta kannattaisi kouluissa lähestyä?
    • Tarjoa kuvauksessa sen verran lisätietoa, että oppija pääsee aiheeseen kiinni
  • Aineistokohtaiset muistiinpanot
    • Kuvaile aineisto aineistokohtaisten muistiinpanojen avulla. Muistiinpanot ovat opettajan apu aineiston hyödyntämiseen opetuksessa. Muistiinpanojen avulla voi avata aineistojen kontekstia ja kannustaa myös kriittiseen pohdintaan.  Ks. muistiinpanoja esim. Hotelli- ja ravintolamuseon aineistopaketista Ruokalistojen kertomaa. (Esim. valokuvat: Miten kuva liittyy tarkasteltavaan aiheeseen? Mitä kuvasta kenties puuttuu? Kuka kuvan on ottanut? Missä kontekstissa kuva on otettu ja mihin tarkoitukseen?)

Aineistopaketin kuvaustekstin rakenne

Voit kopioida alla olevan sinisellä olevan tekstin suoraan suosikkilistan kuvauskenttään, jolloin saat muotoilut kuvauskenttään valmiina. Muuta vain tekstisisällöt aineistopakettiin sopiviksi.

Kopioi tästä suomenkielinen rakenne:

**Aineistopaketin koonnut:** Organisaation nimi

Tähän kirjoitetaan aineistopaketin kuvausteksti.

**Alakoulu:** oppiaine, oppiaine
**Yläkoulu:** oppiaine

<details class="favorite-list-details" markdown="1"><summary markdown="1">**Tavoite ja sisältöalue**</summary>
**Alakoulu**

Oppiaineiden sisältöalueet:
* Kuvataide: S1 Omat kuvakulttuurit, S2 Ympäristön kuvakulttuurit, S3 Taiteen maailmat
* Käsityö: S1 Innovointi

Tavoite: Kirjoita omin sanoin mitä on tarkoitus oppia.

**Lukio**
Moduulit:
* Historia: H1 Ihminen, ympäristö, historia, HI2 Kansainväliset suhteet, H3 Itsenäisen Suomen historia
* Yhteiskuntaoppi: YH1 Suomalainen yhteiskunta

Tavoite: Kirjoita tavoite omin sanoin.

</details>
<details class="favorite-list-details" markdown="1"><summary markdown="1">**Tehtäväideat/ Pohdittavaa oppitunneille**</summary>
Jos pakettiin kuuluu pohdintakysymyksiä tai tehtäviä, voit kirjoittaa ne tähän.
</details>


Kopioi tästä ruotsinkielinen rakenne:

**Materialpaketet sammanställt av:** Organisation

**Högstadiet:** bildkonst, historia
**Gymnasiet:** historia

<details class="favorite-list-details" markdown="1"><summary markdown="1">**Mål och innehållsområden**</summary>
**Högstadiet**

Läroämnens innehållsområden:
* Historia: I5 Välfärdssamhällets uppbyggnad
* Bildkonst: I2 Bildkulturer i omgivningen

Mål:

**Gymnasiet**

Moduler:
* Historia: HI1 Människan i en föränderlig omvärld, HI3 Det självständiga Finlands historia

Mål:
</details>

<details class="favorite-list-details" markdown="1"><summary markdown="1">**Underlag för reflektioner på lektionerna**</summary>
* Frågan
* Frågan

</details>

Vaiheittainen ohje aineistopaketin kuvaustekstin luomiseen

  • Lisää sisältöä aineistopakettiisi seuraavasti (ks. myös kuva alla)
    • Lisää aineistopaketille otsikko
    • Lisää aineistopaketilla kuvausteksti, joka sisältää:
      • Aineistopaketin koonnut: Organisaation nimi
      • Aineistopaketin kuvausteksti
      • Soveltuvat oppiaineet listana
      • Tavoite ja sisältölue -pudotusvalikko
    • Lisää aineistokohtaiset muistiinpanot aineistojen yhteyteen

e) Aineistopaketti opetuksessa

Aineistopakettia voi hyödyntää opettamisessa ja oppimisessa, kun se sisältää mahdollisuuden uusien näkökulmien oivaltamiseen, kriittiseen pohdintaan ja oppimiseen. Seuraavat asiat on hyvä pitää mielessä ja tuoda niitä aineistopaketissa esiin:

  • Tavoite: Aineistopaketilla tulee olla määriteltynä oppimiseen liittyvä tavoite. Mitä aineistopakettiin tutustumalla voi oppia?
  • Näkökulma: Millaisen näkökulman aineistopaketti valittuun aiheeseen tarjoaa?
  • Kysymykset ja vastaukset: Millaisia kysymyksiä aineistopaketti voi herättää ja löytyykö paketista näihin kysymyksiin vastauksia?

Tavoite ja sisältöalue -pudotusvalikko

Aineistopaketti tulee sitoa valtakunnallisiin Opetussuunnitelman perusteisiin. Löydät ne kattavasti ePerusteista. (ks. Perusopetuksen opetussuunitelman perusteet 2014, Lukion opetussuunnitelman perusteet 2015). Kirjaa itsellesi ylös:

Tehtäväideat/ Pohdittavaa oppitunnelle -pudotusvalikko

  • Aineistopaketin yhteyteen voi lisätä pudotusvalikon, johon kirjaa muutamia tehtäväideoita tai pohdintakysymyksiä. Näiden tarkoitus on antaa opettajalle vinkkejä aineistopaketin hyödyntämiseen oppitunneilla.
  • Pudotusvalikon tehtävien määrä ja laajus on hyvä pitää tiivinä! Jos organisaationne haluaa luoda yksityiskohtaisempia tehtäviä, ne tehdään omina kokonaisuuksinaan ja tallennetaan Avointen oppimateriaalien kirjastoon. Kysy lisätietoa asiaan Finnasta. Ks. esimerkkinä: Kansan Arkiston aineistopaketti SKDL:n vaalijulisteita 1940-50-luvuilta, oppimateriaali löytyy sivun alaosasta.


  • No labels