Page History
FinELib-konsortion ohjausryhmässä on konsortion jäsenorganisaatioiden edustajien lisäksi edustajat opetus- ja kulttuuriministeriöstä sekä muista merkittävistä yhteistyökumppaneista. Ryhmä vastaa FinELibin toiminnan linjauksista ja arvioi vuosittain toiminnan vaikuttavuutta, taloudellisuutta ja tuloksellisuutta. Lisäksi se toimii yhteiskunnallisen vaikuttamisen kanavana. Ohjausryhmän toimikausi on neljä vuotta.
ui-expand | ||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Office Word | ||
---|---|---|
|
Hyväksytty Kansalliskirjaston johtokunnassa 21.10.2021
1. FinELib-ohjausryhmä
Ohjausryhmä on FinELib-konsortion jäseniä monipuolisesti edustava yhteistyöelin, jonka tehtävänä on ohjata ja tukea FinELib-palvelun strategisen tason toimintaa yhdessä Kansalliskirjaston kanssa. Tämän lisäksi ohjausryhmä edistää aktiivisella toiminnallaan palvelun, sen asiakkaiden sekä sidosryhmien välistä yhteistyötä ja kommunikaatiota. Kansalliskirjasto vastaa FinELib-palvelun toiminnasta ja kehittämisestä ohjausryhmän linjausten mukaisesti.
2. Ohjausryhmän tehtävät
- ohjaa FinELib-palvelun strategista kehittämistä ja hyväksyy vuosittaiset painopisteet
- arvioi toiminnan vaikuttavuutta ja tuloksellisuutta sekä seuraa palvelun kehittymistä
- hyväksyy FinELib-palvelun palvelusopimuspohjan
- käsittelee konsortion jäsenten, sidosryhmien ja Kansalliskirjaston tekemiä merkittäviä kehittämisehdotuksia ja aloitteita
- nimeää tarpeen mukaan FinELib-palvelun asiantuntijaryhmiä
- hyväksyy korkeakoulujen keskitettyjen määrärahojen käytön linjaukset yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen esitysten pohjalta
- käsittelee taloudellisilta vaikutuksiltaan merkittävät asiat.
3. Ohjausryhmän kokoonpano ja edustajien valinta
Ohjausryhmässä ovat edustettuina konsortion jäsenorganisaatiot sekä muita intressiryhmiä edustavia organisaatioita.
- jäsenorganisaatioiden johdon edustajat: yliopistot, ammattikorkeakoulut, tutkimuslaitokset
- kirjastosektoreiden toimielinten edustajat
- Kansalliskirjaston edustaja
- Suomen Akatemia
- tutkija
Kullakin edustajalla tulee olla varaedustaja. Ohjausryhmän tulisi edustaa konsortiota laaja-alaisesti ja tämän vuoksi on toivottavaa, että samasta organisaatiosta olisi vain yksi varsinainen jäsen. Ohjausryhmässä on 10-20 jäsentä.
Edustus | Esittäjä |
---|---|
Yliopistojen johto (3 edustajaa) | Unifi |
Ammattikorkeakoulujen johto (1 edustaja) | Arene |
Tutkimuslaitosten johto (1 edustaja) | Tulanet |
Yliopistokirjastot (2 edustajaa) | Yliopistokirjastojen verkosto |
Ammattikorkeakoulukirjastot (2 edustajaa) | AMKIT-konsortio |
Tutkimuslaitoskirjastot (2 edustajaa) | Erikoiskirjastojen ja tietopalveluiden verkosto (EriK), FinELibin tutkimuslaitosjäsenet |
Yleiset kirjastot (2 edustajaa) | Yleisten kirjastojen konsortio |
Suomen Akatemia (1 edustaja) | Suomen Akatemia |
Tutkijat (1 edustaja) | Tieteellisten seurain valtuuskunta |
Kansalliskirjasto (1 edustaja) | Kansalliskirjasto |
Kansalliskirjasto pyytää esitykset ohjausryhmän edustajista esittäjä-sarakkeessa mainituilta organisaatioilta/verkostoilta. Kansalliskirjaston johtokunta asettaa ohjausryhmän jäsenet ja näille varajäsenet sekä puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan. Mikäli ohjausryhmän jäsen on estynyt hoitamaan tehtäväänsä, voi ohjausryhmä täydentää kokoonpanoaan uudella jäsenellä ilman erillistä johtokunnan päätöstä noudattaen sitä, mitä ohjausryhmän kokoonpanosta on määrätty.
5. Ohjausryhmän toimikausi
Ohjausryhmän toimikausi on neljä (4) vuotta (tulossopimuskausi).
6. Ohjausryhmän kokoukset ja koollekutsuminen
Ohjausryhmä kokoontuu vähintään kolme kertaa vuodessa. Koollekutsujana, esittelijöinä ja sihteerinä toimivat Kansalliskirjaston henkilökuntaan kuuluvat henkilöt. Kokouskutsut liitteineen toimitetaan sähköisesti ohjausryhmän jäsenille viimeistään yksi (1) viikko ennen kokousta. Kokouksiin voidaan kutsua myös ulkopuolisia asiantuntijoita. Pöytäkirjan tarkistus tehdään sähköpostilla ja tarkistusaikaa on viikko. Kiireellisissä asioissa voidaan kutsua koolle sähköpostikokous.
7. Ohjausryhmän päätösvaltaisuus
Ohjausryhmä on päätösvaltainen, kun vähintään puolet jäsenistä on paikalla.
8. Ohjausryhmän toiminnan kustannukset
Ohjausryhmän toimintaan osallistumisesta aiheutuvista matkakustannuksista vastaa Kansalliskirjasto.
9. Ohjausryhmän sääntöjen muuttaminen
Mahdolliset muutokset sääntöihin hyväksyy Kansalliskirjaston johtokunta. Ohjausryhmä arvioi ryhmän sääntöjen muutostarpeen toimikautensa päättyessä.
ui-expand | ||
---|---|---|
| ||
Jäsen: Paula Eerola Kalle-Antti Suominen, vararehtori, Helsingin Turun yliopisto, puheenjohtaja Jäsen: Hanna Martikainen, palvelupäällikkö, Jyväskylän kaupunginkirjasto Jäsen: Jyri Hämäläinen, Aalto-yliopisto Jäsen: Tommi Harju, kirjastonjohtaja, Taideyliopisto Jäsen: Katja Hilska-Keinänen, ryhmäpäällikkö, Suomen ympäristökeskus Jäsen: Kristiina Hormia-Poutanen, johtaja, kirjastoverkkopalvelut, Kansalliskirjasto Jäsen: Salla Huttunen, vararehtori, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu Jäsen: Laura Kitti, projektikeskuksen päällikkö, Luonnonvarakeskus Jäsen: Mikael Laakso, Associate Professor, Hanken Jäsen: Jari Liski, tieteellinen johtaja, Ilmatieteen laitos Jäsen: Sinikka Luokkanen, tietopalvelupäällikkö, Hämeen ammattikorkeakoulu Jäsen: Ossi Naukkarinen Hanna Martikainen, vararehtori, Aalto-yliopistopalvelupäällikkö, Jyväskylän kaupunginkirjasto Jäsen: Virva Nousiainen-Hiiri, kirjastoverkon yhteisten palveluiden päällikkö, Helsingin kaupunginkirjasto Jäsen: Susanna Parikka, kirjastonjohtaja, Lapin yliopisto Jäsen: Kalle-Antti Suominen Anne Portaankorva, vararehtori, Turun Helsingin yliopisto Jäsen: Pekka Uotila, päällikkö, korkeakoulun tieto- ja julkaisupalvelut, XAMKKaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu |
ui-expand | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Kokoukset ja asiakirjat
Ohjausryhmän kokousten esityslistat ja pöytäkirjat löytyvät alta. Pöytäkirjojen liitteet ovat suojatuilla sivuilla
ekstranetissa vuodesta 2010 lähtienTulevan kokouksen esityslista julkaistaan noin viikkoa ennen kokousta. Kokouksen jälkeen FinELib-toimisto luonnostelee pöytäkirjan ja lähettää sen kommentoitavaksi ohjausryhmän jäsenille. Valmis pöytäkirja julkaistaan noin kolme viikkoa kahden viikon kuluttua kokouksesta.
Vuosi 2021
Tip |
---|
FinELibin ohjausryhmän tulevat kokoukset:
|
Expand | ||
---|---|---|
| ||
Sähköpostikokous 6/2023 (18. - 20.12.2023)Pöytäkirja (pdf) Kokous 5/2023 (24.11.2023)Pöytäkirja (pdf) Kokous 4/2023 (19.9.2023)Pöytäkirja (pdf) Kokous 3/2023 (1.6.2023)Pöytäkirja 3/2023 (pdf) Kokous 2/2023 (22.3.2022)Pöytäkirja 2/2023 (pdf) Sähköpostikokous 1/2023 (27. - 30.1.2023)Pöytäkirja 1/2023 (pdf) |
Expand | ||
---|---|---|
| ||
Kokous 4/2022 (10.11.2022)Pöytäkirja 4/2022 (pdf) Kokous 3/2022 (15.9.2022)Pöytäkirja 3/2022 (pdf) Kokous 2/2022 (1.6.2022)Pöytäkirja 2/2022 (pdf) Kokous 1/2022 (18.3.2022)Pöytäkirja 1/2022 (pdf) |
Expand | ||
---|---|---|
| ||
Kokous 3/2021 (14.12.2021)Pöytäkirja 3/2021 (pdf) Kokous 2/2021 (13.10.2021)Pöytäkirja 2/2021 (pdf) Kokous 1/2021 (15.9.2021)Pöytäkirja 1/2021 (pdf) |
ui-expand | ||
---|---|---|
| ||
Kokous 5/2020 (25.11.2020)Pöytäkirja 5/2020 (pdf) Kokous 4/2020 (16.10.2020)Pöytäkirja 04/2020 (pdf) Kokous 3/2020 (2.9.2020)Pöytäkirja 3/2020 (pdf) Kokous 2/2020 (5.6.2020)Pöytäkirja 2/2020 (pdf) Kokous 1/2020 (11.2.2020)Pöytäkirja 1/2020 (pdf) |
ui-expand | ||
---|---|---|
| ||
Kokous 4/2019 (29.11.2019)Pöytäkirja 4/2019 (pdf) Kokous 3/2019 (2.10.2019)Pöytäkirja 3/2019 (pdf) Kokous 2b/2019 (sähköpostikokous) Pöytäkirja 2b/2019 (pdf) Kokous 2/2019 (27.5.2019)Pöytäkirja 2/2019 (pdf) Kokous 1/2019 (20.2.2019)Pöytäkirja 1/2019 (pdf) |
ui-expand | ||
---|---|---|
| ||
Kokous 4/2018 (10.12.2018)Pöytäkirja 4/2018 (pdf) Esityslista 4/2018 (pdf) Kokous 3b/2018 (verkkokokous)Pöytäkirja 3b/2018 (pdf) Esityslista 3b/2018 (pdf) Kokous 3/2018 (26.9.2018)Kokous 2/2018 (18.6.2018)Kokous 1/2018 (26.3.2018) |
ui-expand | ||
---|---|---|
| ||
Kokous 5/2017 (20.11.2017)Kokous 4/2017Kokous 3/2017 (verkkokokous)Kokous 2/2017 (21.6.2017)Kokous 1/2017 (29.3.2017) |
ui-expand | ||
---|---|---|
| ||
Kokous 4/2016 (9.11.2016)Kokous 3/2016 (8.6.2016)Kokous 2/2016 (15.4.2016)Kokous 1/2016 (18.2.2016) |
ui-expand | ||
---|---|---|
| ||
Kokous 4/2015 (30.11.2015)Kokous 3/2015 (30.9.2015)Pöytäkirja 3/2015 (PDF, 92 kt) Esityslista 3/2015 (PDF, 183 kt) Kokous 2/2015 (27.5.2015)Pöytäkirja 2/2015 (PDF, 188 kt) Esityslista 2/2015 (PDF, 180 kt) Kokous 1/2015 (12.3.2015) |