Page History
Melindan tukipalvelut
Tukipalvelu
Tavoitteenamme on yksi yhteydenotto-osoite, jonne voit lähettää Melindaan liittyviä kysymyksisiäsi ja jonne voit ilmoittaa häiriöistä ohjemissa.
- Jos tukipyyntö liittyy selvästi ja yksiselitteisesti Kansalliskirjaston palveluihin (esim. kuvailusäännöt), ota yhteys Melindan palvelupostiin. Väitämme kysymyksesi Kansalliskirjaston asiantuntijoille.
- Kaikissa muissa tapauksissa lähetä tukipyyntösi oman kirjastojärjestelmäsi toimittajalle tai yhteisesti sovittuun ensitukeen
Melinda-posti
Melinda-palvelun yhteydenottokanavana toimii Melinda-palveluposti. Palvelupostissa vastataan sekä sisältö- että teknisiin kysymyksiin.
...
Palvelupostin osoite: melinda-posti (at) helsinki.fi.
Jos kuvailet Alephilla
- Voit ottaa yhteyttä suoraa Melindan palvelupostiin
Expand | ||
---|---|---|
| ||
Melinda–Aurora-asiakastuen toimintamalliMelinda on kansallinen metatietovaranto. Se on kirjastoille tarkoitettu palvelu, jonka ylläpidosta ja kehittämisestä vastaa Kansalliskirjasto. Axiell Aurora -kirjastojärjestelmään on kehitetty ominaisuudet, joiden avulla yleiset kirjastot voivat käyttää Melindaa. Tässä dokumentissa kuvataan kuinka Axiell Finland Oy ja Kansalliskirjasto tuottavat yhdessä Melindan asiakastukipalvelut yhteisille asiakkailleen, yleisille kirjastoille. KohderyhmäMelinda-ominaisuudet Axiell Aurora -kirjastojärjestelmäänsä hankkineiden ja Melindaa ylläpitävien yleisten kirjastojen / kirjastokimppojen pääkäyttäjät. Kirjastojen tulee toimittaa tukipyynnöt koordinoidusti pääkäyttäjiensä välityksellä. Sisältö |
...
Tavoitteena on, että |
...
kirjastoilla on yksi yhteydenottopiste, jota ne voivat lähestyä kaikissa kysymyksissään ja ongelmatilanteissaan Melindaan liittyen. Tämä piste on Axiellin kirjastoilleen tarjoama asiakastuki. Tämä on myös kirjastoille luontevaa, koska he asioivat saman tukipalvelun kautta muissakin asioissaan kirjastojärjestelmäänsä liittyen |
...
. Mikäli tukipyyntö kuitenkin liittyy selvästi ja yksiselitteisesti Kansalliskirjaston palveluihin (esim. kuvailusäännöt), asiakas voi olla yhteydessä suoraan Kansalliskirjaston tukipalveluun [email protected], joka välittää tiedon edelleen Kansalliskirjaston asiantuntijoille. Axiellin tukipalvelut on järjestetty monipuolisesti ja kattavasti.
Kansalliskirjaston tukipalvelut on järjestetty keskitetyn tukipalvelun kautta.
Axiellin asiakastuen tehtävät
Kansalliskirjaston tukipalvelun tehtävät
Taustatuen vastuut ja yhteyshenkilötSiirrettäessä tukipyyntöjä organisaatiolta toiselle on tärkeää, että vastuut ja yhteyshenkilöt on selkeästi määritelty.
KustannuksetAxiell perii kirjastoilta Axiell Auroran Melinda-ominaisuuksista ylläpito- ja tukimaksua. Kansalliskirjasto ei veloita yleisiä kirjastoja Melindaan liittymisestä ja Melindassa mukanaolosta. Dokumentointi
|
Expand | ||
---|---|---|
| ||
Koha-Suomi-Melinda – asiakastuen toimintamalliMelinda on kansallinen metatietovaranto. Se on kirjastoille tarkoitettu palvelu, jonka ylläpidosta ja kehittämisestä vastaa Kansalliskirjasto. Koha-kirjastojärjestelmään on kehitetty ominaisuudet, joiden avulla Koha-Suomeen kuuluvat yleiset kirjastot voivat käyttää Melindaa. Tässä dokumentissa kuvataan kuinka Koha-Suomi Oy ja Kansalliskirjasto tuottavat yhdessä Melindan asiakastukipalvelut yhteisille asiakkailleen yleisille kirjastoille. KohderyhmäMelinda-ominaisuudet Koha-kirjastojärjestelmäänsä hankkineiden ja Melindaa ylläpitävien yleisten kirjastojen / kirjastoyhteisöjen pääkäyttäjät. SisältöTavoitteena on, että kirjastoilla on yksi yhteydenotto-osoite, jonne ne voivat lähettää kysymyksiään kaikissa Melindaan liittyvissä ongelmatilanteissaan: osoite on Koha-pääkäyttäjät. Tämä on kirjastoille luontevaa, koska pääkäyttäjiin ollaan yhteydessä myös kirjastojärjestelmään liittyvissä asioissa. Pääkäyttäjät välittävät tukipyynnöt koordinoidusti Melinda-palveluun, mikäli ongelma ei ratkea Koha-TäTi-ympäristössä. Jos tukipyyntö liittyy selvästi ja yksiselitteisesti Kansalliskirjaston palveluihin (esimerkiksi kuvailusäännöt), kirjasto voi olla yhteydessä suoraan Kansalliskirjaston tukipalveluun, joka välittää tiedon edelleen Kansalliskirjaston asiantuntijoille. Koha-Suomen tukipalvelutKirjastot voivat lähettää Koha-tukeen tukipyyntöjä eri kanavien kautta: a) Redmine Tuen normaali palveluaika on arkisin klo 9–16. Kirjastot voivat seurata omien tukipyyntöjensä etenemistä Redminestä. Kansalliskirjaston tukipalvelutKansalliskirjastolla on keskitetty tukipalvelu. Kohan tukipalvelut ja kirjastot voivat lähettää Melindaa koskevia tukipyyntöjä palvelupostilaatikkoon, jonka osoite on: melinda-posti (ät) helsinki.fi Tuen normaali palveluaika on arkisin klo 9–16 Palvelupostilaatikko on kytketty Kansalliskirjaston JIRA-järjestelmään (tehtävienhallinta), jonne viestit tallentuvat. JIRA ei ole kuitenkaan varsinainen tikettijärjestelmä, joten sieltä ei tule automaattisia tilannepäivityksiä käsittelyn etenemisestä vaan Kansalliskirjasto hoitaa manuaalisesti tehtävien etenemisen edellyttämän tilannepäivityksen. Palvelupostilaatikkoon tulevien viestien kiireellisyys- ja priorisointiperiaatteita on tarkistettava kulloisenkin tilanteen mukaan. Vakavat palvelin- yms. virheet pyritään ratkaisemaan korkeimmalla prioriteetilla. Koha-Suomen tukipalvelun tehtävät
Kansalliskirjaston tukipalvelun tehtävät
Taustatuen vastuut ja yhteyshenkilötSiirrettäessä tukipyyntöjä organisaatiolta toiselle on tärkeää, että vastuut ja yhteyshenkilöt on selkeästi määritelty. Koha-SuomiKoha-kirjastojärjestelmään liittyvät asiat Koha-pääkäyttäjille. KansalliskirjastoMelinda-tietokannan sisältöön ja tekniseen käyttöympäristöön liittyvät asiat ohjataan Kansalliskirjaston tukipalveluun
Kirjasto / kirjastoKirjasto/kimppa ilmoittaa pääkäyttäjiensä yhteystiedot Koha-Suomelle ja Kansalliskirjastolle. KustannuksetKoha-Suomi ei veloita asiakaskirjastojaan Melindaan liittymisestä ja Melindassa mukanaolosta. Kansalliskirjasto ei veloita yleisiä kirjastoja Melindaan liittymisestä ja Melindassa mukanaolosta. Dokumentointi |
Jos kuvailet Almalla, niin
- Ota yhteyttä käyttämäsi kirjastojärjestelmän asiakastukeen tai muuhun yhteiseen 1. tason tukeen, josta kirjastojärjestelmää käyttävät organisaatiot, kuten Suomen Alma-kirjastot, ovat sopineet
Kuva: Melindan asiakastoiminnot tuotannossa olevilla organisaatioilla
Kun Melindaan kuvailu tehdään Alephilla
- Kuvailijat voivat olla suoraan yhteydessä yllä mainittuun Melindan palvelupostiin työskentelyyn liittyvissä kysymyksissä
Kun Melindaan kuvailu tehdään muulla järjestelmällä kuin Aleph, kuten Aurora, Alma tai Koha/Täti, on huomioitava seuraavat asiat:
- Luettelointiohjelmasta vastaa kirjastojärjestelmätoimittaja, myös siihen kuuluvista Melinda-toiminnoista ja niiden asiakastuesta. Tämän vuoksi organisaatioille on luontevaa olla luettelointiohjelmaa koskevissa kysymyksissä ensisijaisesti yhteydessä
- oman kirjastojärjestelmätoimittajan (kuten Axiell) asiakastukeen
- tai muuhun yhteiseen 1. tason tukeen, josta kirjastojärjestelmää käyttävät organisaatiot (kuten Suomen Alma-kirjastot tai Koha-Suomen kirjastot) ovat sopineet
Tapauksissa, joissa tukipyyntö kuitenkin liittyy selvästi ja yksiselitteisesti Kansalliskirjaston palveluihin (esim. kuvailusäännöt), asiakas voi olla yhteydessä suoraan Melindan palvelupostiin, joka välittää tiedon edelleen Kansalliskirjaston asiantuntijoille.