Aineiston käytön hallinta -asiantuntijaryhmän kokous

Muistio

Aika: 9.12.2013 kello 13.00 - 15.00
Paikka: AC-kokous, linkki kokoushuoneeseen: https://connectpro.helsinki.fi/kk_ukj1/ (Etäyhteysohje UKJ -asiantuntijaryhmän kokoukseen).

Osallistujat
Veli-Matti Häkkinen, Jyväskyjän yliopiston kirjasto, puheenjohtaja
Johanna Viljanen, Turun AMK:n kirjasto, sihteeri
Eevaliisa Colb, Helsingin yliopiston kirjasto
Elina Kilpiö, Celia-kirjasto
Päivi Korva, Oulun yliopiston kirjasto
Ari Kotonen, Varastokirjasto
Mia Kujala, Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy, kirjasto- ja oppimisteknologiapalvelut

Saara Leskinen, Kotkan kaupunginkirjasto
Marjatta Ojala, Tampereen ammattikorkeakoulu, Kirjasto- ja tietopalvelut
Henrikki Sääksniemi, Tampereen teknillisen yliopiston kirjasto
Noora Valkonen, Oulun kaupunginkirjasto
Pirjo Vuorio, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Tietopalvelu
Timo Vuorisalmi, Tampereen yliopiston kirjasto
Hanna Värri, Lappeenrannan tiedekirjasto
Sirkka Ylander, Jokioisten kunnankirjasto
Päivi Ylitalo-Kallio, Metropolia Ammattikorkeakoulu

Esittelijänä kokouksessa toimi Minna Kivinen, Kansalliskirjasto/kirjastoverkkopalvelut

1. Kokouksen avaus

Puheenjohtaja avasi kokouksen klo 13.10 ja todettiin paikallaolijat. Asialista hyväksyttiin muutoksitta.

2. Dokumentin TP 8.1. 12 US - E-aineistojen käytönhallinta katselmointi

Katselmoitiin dokumentti TP 8.1. 12 US - E-aineistojen käytönhallinta.

Minna Kivinen selvensi, että tässä dokumentissa on keskitytty lähinnä lainattavaan e-aineistoon. IP-tunnistukseen ja moneen yhtäaikaiseen käyttäjään perustuva käyttö ovat enemmän e-aineiston hankinnan ja vastaanoton käyttäjätarinoihin kuuluvia. Keskusteltiin myös, mikä termeistä on sopivin: käyttösäännöt, käyttöehdot vai käyttöoikeudet. Päädyttiin käyttöehdot-termiin, sillä se kattaa asiakkaan oikeudet ja velvollisuudet.

Hyväksyttiin dokumentti sillä ehdolla, että siihen tehdään sovitut muutokset.

3. Dokumentin TP 8.1. 17 US - Logistiikka katselmointi

Katselmoitiin dokumentti TP 8.1. 17 US - Logistiikka.

Hyväksyttiin dokumentti sillä ehdolla, että siihen tehdään sovitut muutokset. Lisäksi sovittiin, että Minna Kivinen lisää Varaaminen ja varausten käsittely -dokumenttiin kaksi uutta käyttäjätarinaa, jotka tulivat esiin logistiikka-dokumentin käyttäjätarinoissa.

4. Dokumentin TP 8.1. 18 US - Kaukopalvelu katselmointi

Katselmoitiin dokumentti TP 8.1. 18 US - Kaukopalvelu.

Keskusteltiin kommentit kokonaisuudesta -kohdassa olleista kysymyksistä. Sovittiin, että Minna Kivinen lähettää STKS:n kaukopalvelutyöryhmälle kysymykset, joita ei pystytä tässä ryhmässä ratkaisemaan. Asiantuntijaryhmän näkemys kuitenkin oli, että puhutaan kaukolainoista, silloin kun kaukolainapyynnön kohteena oleva kirjasto on mukana UKJ:ssä, mutta asiakkaalla ei ole käyttöoikeutta antavan kirjaston aineistoon. Lisäksi kaukopalvelutyöryhmältä kysytään kaukolainojen myöhästymismaksuista ja artikkelivälityksessä pdf-tiedoston välittämisestä suoraan asiakkaalle. Jälkimmäiseen voisi kysyä myös lakimiehen kantaa, kuten Kansalliskirjaston Pekka Heikkiseltä. Minna laittaa kysymykset kommentoitaviksi asiantuntijatyöryhmälle ennen kuin lähettää ne eteenpäin.

Kommenteissa toivottiin, että kaukopalvelu-moduuli olisi erikseen hankittavissa, vaikka kirjasto jäisi muun UKJ:n ulkopuolelle. Minna totesi, että tässä vaiheessa ei ole vielä selvää, miten kaukopalveluosio toteutetaan. Tarve järjestelmästä erilliseen kaukopalveluosioon kirjataan UKJ-suunnitelmiin.

Hyväksyttiin dokumentti sillä ehdolla, että siihen tehdään sovitut muutokset.

5. Muut asiat

Minna Kivinen kertoi UKJ-hankkeen tilanteesta ja ensi vuoden suunnitelmista:

  • Rahoituspäätöstä ei ole vielä saatu OKM:ltä, päätös ilmeisesti tulee ihan vuoden lopussa.
  • UKJ-toteutuksen suuntaa antava tiekartta UKJ-roadmap 2014-2018_ver2.jpg.
  • Ensi vuonna aletaan tehdä mm. metatietovarannon ja kuvailun työkaluja eli Melindan seuraajaa.
  • Riippuen rahoituspäätöksestä, aineiston käytönhallinnan toiminnot tehdään vuosina 2015 - 2016.
  • UKJ-asiantuntijatyöryhmistä ei vielä tiedetä, jatkavatko toimintaansa vuodenvaihteen jälkeen. Palataan asiaa seuraavassa kokouksessa.

Kirjastoverkkopalvelut on lähettänyt palautekyselyn asiantuntijaryhmien jäsenille https://elomake.helsinki.fi/lomakkeet/47189/lomake.html. Vastausaikaa on 20.12.2013 saakka.

6. Seuraava kokous

Seuraava kokous on keskiviikkona 18.12. klo 13 - 15.

7. Kokouksen päättäminen

Puheenjohtaja päätti kokouksen klo 14.40.

  • No labels