TP 8.1. 17 US - Logistiikka


Käyttäjätarinat

Käyttäjätarinat

Versio
 
1Käyttäjätarinoiden kirjoittaminen aloitettu
2Käyttäjätarinat viimeistelty projektiryhmän katselmointia varten 28.11.2013 MKi
3Dokumentti katselmoitu asiantuntijaryhmässä, muutokset tehty. Dokumentti hyväksytty asiantuntijaryhmässä 9.12.

Kommentit kokonaisuudesta

 


Käyttöskenaariot

Esitiedot


Kirjastojärjestelmään voidaan määritellä erilaisia kirjasto/toimipisteryhmiä, joiden aineistoa tietyn asiakasroolin omaava asiakas voi käyttää. Aineiston käyttämiseen yli organisaatiorajan liittyy maksuja ja sääntöjä. Maksuja ovat varaamismaksu ja kuljetusmaksu. Kuljetusmaksu peritään, kun asiakas valitsee aineiston noutopaikaksi jonkin muun toimipisteen kuin sen, missä kappale sijaitsee.

Tyypillinen tapaus

  1. varattu aineisto

Mirja löytää asiakaskäyttöliittymän kautta kirjan, jonka hän haluaa lainata. Kirja ei kuitenkaan ole saatavilla hänen kotikirjastossaan. Mirja katsoo asiakaskäyttöliittymästä, missä kirjastoista kirja löytyy sekä mihin hintaan ja miten nopeasti hän saisi sen omaan kotikirjastoonsa. Mirja valitsee itsellensä parhaiten sopivan asiakaskäyttöliittymän tarjoamista vaihtoehdoista ja varaa aineiston merkiten noutopaikaksi oman kirjastonsa. Kirjastojärjestelmä varaa tiettyjen sääntöjen mukaan sopivimman kappaleen Mirjalle ja lisää Mirjan maksutietoihin varaukseen ja kuljettamiseen liittyvät maksut. Jos kappale on hyllyssä, järjestelmä ilmoittaa ko kirjaston virkailijalle, että kirja pitää hakea hyllystä. Virkailija hakee kirjan ja palauttaa sen. Järjestelmä kiinnittää Mirjan varaukseen palautetun kappaleen ja merkitsee kappaleen kuljetettavaksi Mirjan kotikirjastoon. Järjestelmä tulostaa kirjan väliin laitettavaksi kuitin, josta näkyy, mihin kirja on menossa. Virkailija vie kirjan sovittuun paikkaan odottamaan kuljetusta. Virkailija voi halutessaan tulostaa järjestelmästä tarkistuslistan, jossa näkyvät, mitä kappaleita on päivän aikana laitettu kuljetukseen tältä lainauspisteeltä ja mihin kappaleet ovat menossa.

Kuljettaja noutaa kuljetukseen menevät tiettyinä sovittuin aikoina ja kuljettaa aineiston sovittuun toimipisteeseen.

Kun lähetys saapuu kohdekirjastoon, kappaleet käsitellään palautuksen kautta. Järjestelmä merkitsee Mirjan varaaman kappaleen varaushyllyyn ja lähettää saapumisilmoituksen Mirjalle.

2. toiseen kirjastoon palautettu aineisto

Mirja lainaa pääkirjaston omistaman kirjan pääkirjastosta. Kun Mirja on lukenut kirjan, hän haluaakin palauttaa kirjan sivukirjastoon. Järjestelmä merkitsee palautuksen yhteydessä kirjan kuljetustilaan ja kohteeksi pääkirjaston sekä Mirjan maksutietoihin kirjaston kuljetukseen liittyvän maksun. Järjestelmä tulostaa kirjan väliin laitettavaksi kuitin, josta näkyy, mihin kirja on menossa. Virkailija vie kirjan sovittuun paikkaan odottamaan kuljetusta. Virkailija voi halutessaan tulostaa järjestelmästä tarkistuslistan, jossa näkyvät, mitä kappaleita on päivän aikana laitettu kuljetukseen tältä lainauspisteeltä ja mihin kappaleet ovat menossa.

Kuljettaja noutaa kuljetukseen menevät tiettyinä sovittuin aikoina ja kuljettaa aineiston sovittuun toimipisteeseen.

Kun lähetys saapuu kohdekirjastoon, kappaleet käsitellään palautuksen kautta. Järjestelmä poistaa Mirjan palauttamasta kirjasta kuljetustilan ja kirja viedään hyllytettäväksi.

 

Poikkeukset:

Asiakas poistaa varauksen sen jälkeen, kun aineisto on jo mennyt kuljetukseen

KäyttäjätarinatKatselmoinnin kommentitTestit ja yleiset huomautukset
   
Itsepalveluna toimivana asiakkaana haluan  
nähdä kappaleen saatavuustiedoissa, että kappale on kuljetettavana, mistä mihin se on matkalla ja milloin sen arvioitu saapumisaika on, jotta tiedän kannattaako minun mennä hakemaan haluamaani kappaletta kirjastosta Asiakaskäyttöliittymän toiminto (esim. Finna)
   
Virkailijana haluan
  
järjestelmän tulostavan kuljetukseen liittyvän kuitin kappaleen mukana kuljetettavaksi, jotta helposti näen mihin kappale on menossa  
että kappaleen väliin tulostetussa kuitissa näkyy selkeästi kappaleen tunistustiedot, milloin kappale on merkitty kuljetukseen, mihin kappale on menossa, mihin kuljetusyksikköön (esim. laatikko) se laitetaan, miksi kappale kuljetetaan (varaus/palautus/siirto)  
voida tulostaa listan kappaleista, jotka on merkitty kuljetukseen omalla lainaus/palautuspisteelläni tiettynä aikana, jotta voin tarkistaa olenko laittanut kappaleet oikeaan paikkaan  
nähdä kappaleen saatavuustiedoissa, että kappale on kuljetettavana, mistä mihin se on matkalla ja milloin sen arvioitu saapumisaika on, jotta osaan kertoa asiakkaalle milloin ja missä kappale on saatavilla  
että voin ottaa kuljetukseen menneen kappaleen kiinni ja pyytää palauttamaan sen takaisin kirjastooni, koska asiakas on perunut varauksensa tai kuljetustarve muusta syystä poistuu  
että järjestelmä ilmoittaa hyllyvarauksesta vain noutopaikaksi valitussa kirjastossa, mikäli se on ko. kirjaston hyllyssä.  (Nykyjärjestelmämme ilmoittaa kaikkiin kimppakirjastoihin, missä kirja on hyllyssä, mikä on turhaa ja aiheuttaa välillä hämminkiä)
   
Kirjastojärjestelmän paikallisena pääkäyttäjänä haluan  
voida määritellä minkä kirjastojen välillä omasta kirjastostani on sovittu kuljetuksesta ja mitkä ovat nöiden kirjastojen väliseen kuljettamiseen liittyvät säännöt, kuten kuljetuksen hinta ja miten kuljetuksesta peritys maksut jaetaan kirjastojen kesken  
voida määritellä kuljetusten aikataulut, jotta voin tarvittaessa kertoa asiakkaalle, milloin hänen tilaamansa aineisto todennäköisesti on saatavilla  
määritellä mitä kirjastoni aineistoa sallitaan kuljetettavaksi, koska kirjastoni haluaa varata osan aineistosta vain paikalliseen käyttöön  
   
Kirjastojärjestelmän pääkäyttäjänä haluan
  
määritellä, missä järjestyksessä eri kirjastojen aineistoa tarjotaan asiakkaalle, kun asiakas kohdistaa aineistopyynnön oman kotikirjastonsa ulkopuolelle 


Kirjaston johtajana haluan  
voida seurata miten paljon oman kirjastoni aineistoa on kuljetettu muihin kirjastoihin, jotta voin arvioida tulevaisuuden tarpeita  
voida seurata miten paljon omaan kirjastooni on kuljetettu muiden kirjastojen aineistoa, jotta voin arvioida oman kirjastoni kokoelmien kehittämistarpeita