Ryhmä pohtii, miten hallinnoidaan yhteistä kehittämisehdotusten ja virheiden listaa.

Miten kehittämisehdotuksia ja virheitä seurataan

Miten tutkitaan, mitkä asiat ovat korjaantuneet jo Koha-Suomen kehityksessä tai KV-kehityksessä

Miten valmistellaan päätöksentekoa siitä, mitä asioita kehittäjät tekevät

Vetäjä: Minna Kivinen

 

Miten raportoidaan virheistä

  • Kehittäjät toivovat, että Redmineen tehtäisiin kaikki kirjaukset
  • Redminen käyttö vaatii kouluttamista ja yhteisten käytäntöjen sopimista
  • Toinen vaihtoehto voisi olla lähettää virheet ja kehittämistoiveet esimerkiksi sähköpostilla ja kehittäjä kirjaa ne Redmineen tiketeiksi
  • Yleisillä kirjastoilla on omat käytännöt tikettien hallintaan ja kehittämistoiveista äänestetään
  • Redmine ei tue keskustelua vaan foorumi voisi toimia siinä
    • Foorumi voisi toimia paremmin siinä vaiheessa, kun kirjastot ovat jo ottaneet käyttöön
    • Foorumi vaatisi aktivointia ja selvyyttä siitä miten sitä voisi käyttää
    • Standupit ovat korvanneet keskustelufoorumia
  • On hankala erottaa mikä on bugi ja mikä on kehittämisehdotus
  • Monta eri kanavaa, mihin laittaisi asiat

Dokumentointi on tärkeää

  • Pääkäyttäjien tehtävänä dokumentoida
  • Valintojen vaihtoehtoja tarvitaan tueksi

Miten seurataan onko KV-kehittämisessä ratkaistu jokin asia vai ei?

  • Kehittäjien tehtävänä? Pääkäyttäjille voi olla haasteellista tutkia asiaa
  • Pääkäyttäjien on hyvä olla mukana, jotta on ymmärrys siitä että ratkaisu on oikea
  • Onko maailmalla tehty aputyökaluja rajapinnan päälle, mistä saisimme tietoa siitä?

 

Päätöksenteon valmistelu

  • Kehittäjät käyvät virheitä ja kehittämisehdotuksia läpi ja kirjaavat mitä tekeminen vaatii
    • Jos asia vaatii paljon työtä, viedään eteenpäin päätöksentekoon
    • Kehittäjien tehtävänä selvittää onko jossain muualla tehty
    • Pieni muutos voidaan tehdä ilman suurempaa hallintoa
  • Päätöksenteko liittyy käytössä olevaan resurssiin
  • Kehittämistoiveista äänestäminen
    • Äänestäminen niin, että kaikilla on yhtä monta ääntä voi suunnata "väärään" suuntaan
    • Äänimäärät suhteessa esimerkiksi organisaation rahapanokseen
  • Kehittäjiltä (Kansalliskirjastolta) ehdotus tehtävistä asioista, jonka pääkäyttäjät jalostavat päätösesitykseksi
    • Esimerkiksi kuten Kumea

Ylläpito vs. kehittäminen

  • Voisi olla sellainen malli, että vain ylläpito hankitaan yhteisesti. Kaikki kehittäminen tilataan erikseen.
  • Missä kulkee ylläpidon ja kehittämisen raja? Bugit samaan kasaan.

Versioiden hallinta

  • Mikä olisi läpikäymisen sykli?
  • CSC päivittää kerran kuussa maanantaina palvelimia ja Kansalliskirjasto päivittää muina maanantaiaamuina Kohaa
  • Käyttöönottojen jälkeen tavoitteena saada kaikki korkeakoulut samaan versioon. Kevään aikana käyttöönottaneet jo kesän aikana samaan versioon.
  • Miten muut tahot voisivat osallistua kehittämiseen, esimerkiksi korkeakoulujen opiskelijat

Hyvin tärkeitä korjauksia, jotka eivät voi odottaa isoa versionvaihtoa

  • Varauksen toiminnallisuudet, jotka hyllyvarauksen kohdistumiseen
  • Olennaisesti toimintaa haittaavat toimintaa
  • Omatoimiaikaan liittyvät asiat

 

 

  • No labels