KOHA-pääkäyttäjäryhmän kokousmuistio
Paikka: Yliopistokatu 1, Helsinki
Aika: 18.4.2018 klo 10-15

Läsnä:
Minna Kivinen (pj), Hamk
Hannu Jokiranta (siht.), Laurea
Ari Ahlqvist, Kansalliskirjasto
Saija Pyhtilä, Metropolia
Christian Nelson, Tritonia
Marjut Nuikka, Kansallisarkisto
Marketta Lukkari, Tilastokeskus
Katariina Hanhisalo, XAMK
Mia Kujala, XAMK
Hanna Saario; Diak
Tua Hindersson-Söderholm, Hanken
Etäyhteydellä osallistuivat:
Hannu Markkanen, Jyväskylän yliopisto
Johanna Miettunen, Haaga-Helia
Pirjo Kangas, Humak
Päivi Toikkanen, Centria
Sirpa Janhonen, Varastokirjasto
Tomas Rönn, Arcada

1 Kokouksen avaus

Kokouksen puheenjohtajana toimi Minna Kivinen. Sihteeriksi valittiin Hannu Jokiranta.

2 Esittäytyminen

Osallistujat esittäytyivät ja kertoivat lyhyesti oman organisaation tilanteesta ja odotuksista KOHAa kohtaan. Puheenjohtajan summaus: erityisen suuria odotuksia ei kirjastoilla ole.

3 Projektin organisoituminen, aikataulut ja työskentelyalusta

Käytiin läpi yleiskokouksessa 9.4. sovittu projektin organisaatio ja eri ryhmien tehtävät. Yleiskokouksen muistioon ei liittynyt huomautettavaa tai kysyttävää.
Keskusteltiin kirjastojen KOHA käyttöönottojen tavoiteaikatauluista. Monet kirjastot olivat kyselyssä toivoneet migraatioajaksi vuodenvaihdetta 2018-2019. Todettiin, että migraatiot pitää jaksottaa todennäköisesti peräkkäin, jolloin vuodenvaihteessa ei voitane toteuttaa kaikkien halukkaiden migraatiota. Hamk pilotoi ensimmäisenä syksyllä 2018, Jyväskylän tavoitteena on itsenäisyyspäivän tienoo. Ari Ahlqvist ehdotti, että sen jälkeen voitaisiin ottaa käsittelyyn pieniä kirjastoja.
Minna esitteli työskentelyalustana toimivaa Kiwi-sivuja. https://www.kiwi.fi/display/KK . Kiwin sivut ovat pääosin julkiset, mikä tulee ottaa huomioon, kun sinne lisätään asioita. Ari Ahlqvist lisää kirjoitusoikeudet ryhmän jäsenille.

4 Kirjastoille tehdyn kyselyn tulokset

Käytiin läpi kirjastoille tehdyn kyselyn tuloksia ja keskusteltiin kirjastojen mahdollisista erityistarpeista sekä niiden huomioimisesta projektissa. Kyselyn tulokset -dokumentti löytyy Kiwistä.
Todettiin, että monella kirjastolla on varsin vähän IT-henkilöstöä tai -osaamista käytettävissä. Koodausosaamista on lähinnä kansalliskirjastossa ja Jyväskylässä. Ari kertoi Kansalliskirjaston hakevan lisää koodausosaamista KOHAa varten kolmen henkilön verran.
Voygerin Recall-varauksen todettiin puuttuvan KOHAsta. Tätä ei pidetty ongelmana, koska Recall-varausta käyttäneet kirjastot ovat joko luopuneet (HY) tai valmiita luopumaan (Hanken, Jyväskylä) toiminnosta.
Keskusteltiin yleisemminkin omien käytänteiden mukauttamisesta KOHAn tarjoamien mahdollisuuksien mukaisesti. Mukauttamista pidettiin suositeltavana, milloin se vain koetaan mahdollisena.

5 Projektisuunnitelma

Minna esitteli projektisuunnitelman aikatauluhahmotelmaa, työpakettijakoa sekä viestintäsuunnitelmaa.
Projektin viestintäalustana toimivat Kiwi-sivut. Keskustelufoorumi KOHA-asioille on perustettu osoitteeseen https://foorumi.kiwi.fi/c/koha. Minna lisää keskustelufoorumin linkin projektin Kiwi-sivuille. Ari luo koha-paakayttajat -sähköpostilistan ryhmälle. Keskustelua on tarkoitus käydä mieluummin foorumilla kuin sähköpostilistalla.
Käyttöönottoprojekti päättyy, kun kaikki ovat KOHAssa.
Hannu Markkanen kysyi, mihin kerätään testausvaiheen huomiot ja havainnot? Foorumin uumoiltiin tukkeutuvan nopeasti. Ari lupasi tutkia asiaa.

6 Testiympäristöt

Keskusteltiin testiympäristöistä. Testikäytön pohjalta selvitetään, mitkä ovat kriittiset muutokset KOHAan ja omiin käytänteisiin.
Toistaiseksi testiympäristöt ovat HY:n palvelinsalissa. Testiympäristöön on ladattu teostietoja mm. Samkin kirjastosta. HY:n testiympäristöstä puuttuu kuitenkin rakenteet. Tärkeää olisi myös, että kirjastot pääsisivät testaamaan omalla datalla.
Kirjastot voivat lähettää Arille viestiä, jotta pääsevät tutkimaan HY:n palvelimelle ladattua dataa ja KOHAn toimintoja. Arille lähetetään tieto kirjastosta ja IP-avaruudesta, mistä käsin halutaan päästä testiympäristöä käsittelemään.
Jyväskylällä on oma testiympäristö. Hannu M. totesi Jyväskylän kokemuksen pohjalta, että KOHAn migraatiotyökaluja pitää muokata, ja sen olevan kehittäjäryhmän hommia.
Hamk harkitsee omaa testiympäristön pystyttämistä.

7 Pääkäyttäjäryhmän tehtävät

Määriteltiin pääkäyttäjäryhmän tehtävät sekä jakaantuminen pienempiin alaryhmiin Minnan tekemän luonnoksen pohjalta. Dokumentti pääkäyttäjäryhmän tehtävistä ja alaryhmien kokoonpanoista ja niiden kokoonkutsujista löytyy Kiwistä.
Alaryhmiä voidaan täydentää pääkäyttäjäryhmän ulkopuolelta. koha-paakayttajat-sähköpostilistalta voi pyytää asiantuntija-apua.
Todettiin, että testauksessa on tärkeää kirjoittaa muutostoiveet ja puutteet saman tien ylös. Ari / Kansalliskirjasto selvittää, minne näitä kirjataan.
Ryhmän tulee myös dokumentoida, kuinka KOHA toimii eri tilanteissa (suhteessa Voyageriin). Havainnot ryhmitellään aiheittain (maksut, varaus, jne.). Minna työstää Kiwi-sivuille jonkin alustan, jonne havainnot tallennetaan.
Alaryhmät (kokoonkutsujan nimi tummennettuna):


Projektinhallinta

  • Minna Kivinen, Ari Ahlqvist ja Hannu Markkanen

Migraatioryhmä (kevät-kesä)

  • Hannu Markkanen, Ari Ahlqvist, Matti Lassila, Minna Kivinen (+Jarkko Kniivilä, HAMK)
  • Suunnittelee datan siirron Voyagerista KOHAan yhteistyössä kehittäjäryhmän (kehittäjien) kanssa
  • Datan mappaus (jokaisessa kirjastossa tarvitaan syvempää KOHA osaamista)
  • Työkalujen laatiminen

Testiympäristöä suunnitteleva ryhmä

  • Minna Kivinen, Ari Ahlqvist, Hanna Saario, Hannu Jokiranta

Toiminnallisuuksia testaavat ryhmät

  • Kokoelmien hallinta (millaisia kokoelmia on ja miten aineistot järjestetään kokoelmin) - varastotietue
    • Johanna Miettunen, Pirjo Kangas, Hannu Jokiranta, Saija Pyhtilä, Marjut Nuikka
  • Tiedonhaku, virkailijan (mitä on indeksoitu, haun konfiguroinnit, käytettävyys)
    • Hanna Saario, Marketta Lukkari
  • Aineiston käytön hallinta: Lainaus ja palautus, varaukset, maksut, asiakasviestit
    • Hannu Jokiranta, Johanna Miettunen, Päivi Toikkanen, Saija Pyhtilä, Mia Kujala
  • Hankinta
    • Katariina Hanhisalo, Johanna Miettunen, Isabel Nygård-Anturaniemi (Tritonia)
  • Järjestelmän hallinta
    • Minna Kivinen,Christian Nelson, Päivi Toikkanen
  • Raportointi
    • Mia Kujala, Hanna Saario, Pirjo Kangas


Lisäksi hahmoteltiin kaksi muuta ryhmää, joihin ei toistaiseksi nimetty ketään:
e-aineistojen käsittelyä suunnitteleva ryhmä.

  • pyritään siihen, että jatketaan kuten ennen
  • ei kiirettä toistaiseksi

integraatioryhmä

  • automaatit, itsepalvelu
  • omatoimikirjastot
  • RFID (selainpohjainen järjestelmä)


Keskusteltiin kuvailutyökalun kehittämisestä. Todettiin, että kuvailutyökalun kehittäminen ei kuulu nyt tähän vaiheeseen vaan kuvailuympäristönä toimii Melinda samaan tapaan kuin nytkin.

8 Seuraavat tapaamiset

Sovittiin säännöllisen viikkokokouksen ajankohdaksi torstaisin klo 13-14. Minna lähettää kalenterikutsun. Verkkokokous on tarkoitus pitää Skypellä.
Sovittiin seuraavan pidemmän kokouksen ajankohdaksi ti 29.5. iltapäivä Helsingissä.

9 Muut asiat

Koha käyttöönoton Kick off -tilaisuus on 23.4.2018

10 Kokouksen päätös

Kokous päätettiin klo 15:00.

  • No labels