Hallintaliittymän käyttäjiä hallinnoidaan Hallintaliittymän sisällä. Käyttäjätoiminnot löytyvät osiosta Käyttäjät.

Yleistä

Käyttäjätasoja on neljä:

  1. Pääkäyttäjä
    1. Tarkoitettu pääasiassa hallintaliittymän kehittäjille eli Kansalliskirjaston ohjelmistoylläpitäjille.
  2. Organisaation vastaava ylläpitäjä (pääylläpitäjä):
    1. On vastuussa organisaation ylläpitäjistä ja käyttäjistä sekä käyttäjätietojen ajantasaisuudesta käyttäjähallinnassa.
    2. Näkee oman organisaationsa näkymät, ylläpitäjät ja käyttäjät sekä voi lisätä, poistaa ja muokata niitä.
    3. Voi moderoida käyttäjien kommentteja.
    4. Epäonnistuneiden verkkomaksujen hallinnointi.
    5. Voi tehdä kaiken mitä ylläpitäjäkin voi tehdä näiden lisäksi.
  3. Ylläpitäjä
    1. Näkee oman organisaationsa näkymät, ylläpitäjät ja käyttäjät.
    2. Voi muokata oman organisaationsä näkymien asetuksia. Sivupohjien ja ohjelmakoodin muokkaaminen on mahdollista mikäli organisaation pääylläpitäjä on myöntänyt tähän oikeudet.
    3. Voi moderoida käyttäjien kommentteja.
    4. Epäonnistuneiden verkkomaksujen hallinnointi.
  4. Käyttäjä
    1. Näkee vain oman organisaationsa näkymät, mutta ei voi muokata mitään.
    2. Näkee käyttäjien kommentit, mutta ei voi moderoida.
    3. Näkee kaikkien näkymien tilastot.

Vain nimetyillä luonnollisilla henkilöillä saa olla Finna-palvelun ylläpitotunnuksia. Käyttäjistä ja niiden käyttöoikeuksista on pidettävä kirjaa ja muistettava poistaa käyttäjätunnukset tarvittaessa.

Käyttäjän luominen

  1. Valitse "Lisää käyttäjä"
  2. Täytä avautuvan lomakkeen kentät ja paina "Lisää käyttäjä" -painiketta

Kenttä

Kuvaus

Rajoitteet

Etunimi

Käyttäjän etunimi

Ei rajoitteita

Sukunimi

Käyttäjän sukunimi

Ei rajoitteita

Organisaatio

Käyttäjän organisaatio. Ainoastaan Pääkäyttäjä-tyyppinen käyttäjä pystyy valitsemaan muun kuin oman organisaationsa, joten useimmissa tapauksissa tätä kenttää ei ole mahdollista muokata.

Alasvetovalikko, joka sisältää vain järjestelmään määritetyt organisaatiot

Käyttäjätunnus

Kirjoita haluamasi käyttäjätunnus. Huom! Et voi muuttaa käyttäjätunnusta sen jälkeen kun käyttäjä on luotu.

Kenttä voi sisältää ainoastaan kirjaimia.

Sähköposti

Anna käyttäjän sähköpostiosoite.

Kentän täytyy sisältää oikeamuotoinen sähköpostiosoite

Ylläpitäjä

Ks. käyttäjätasojen kuvaukset yllä.

N/A

OIkeudet

Seuraavat oikeudet vaikuttavat siihen, mitkä hakemistot näytetään käyttäjälle tiedostonhallinnan kautta:

  • Sivupohjien muokkaus: käyttäjä voi katsella Finnan ulkoasun sivupohjia (/themes) ja muokata omien näkymien sivupohjia (themes/custom).
  • Ohjelmakoodin muokkaus: käyttäjä voi katsella Finnan ohjelmakoodia (/modules/) ja muokata omien näkymien ohjelmakoodia (/modules/FinnaCustom).
Organisaation pääylläpitäjä voi myöntää oikeudet oman organisaationsa ylläpitäjille (ja itselleen).

Hallintaliittymä lähettää kirjautumistiedot sähköpostitse uudelle käyttjälle. 

Hallintaliittymään on mahdollista kirjautua vain sallituista IP-osoitteista. Mikäli uutta käyttäjätunnusta varten on tarpeen sallia pääsy uudesta osoitteesta, voit ilmoittaa IP-osoitteen sähköpostitse: finna-posti@helsinki.fi.

Käyttäjän poistaminen

  1. Etsi listasta käyttäjä, jonka haluat poistaa ja paina hänen nimensä kohdalla olevaa poistonäppäintä ().
  2. Vahvista poisto avautuvasta vahvistusikkunasta

Et voi poistaa

  • Pääkäyttäjä-tasoisia käyttäjiä etkä
  • itseäsi.

Käyttäjän tietojen muuttaminen

  1. Etsi listasta käyttäjä, jonka tietoja haluat muuttaa ja paina hänen nimensä kohdalla olevaa muokkausnäppäintä ().
  2. Muokkaa tietoja avautuvassa lomakkeessa ja paina sen jälkeen "Tallenna muutokset" -painiketta

Jos jätät salasana-kentät tyhjiksi, nykyinen salasana säilyy vaikka muita tietoja olisikin muutettu.

Unohtunut salasana

Käyttäjä voi resetoida unohtuneen salasanansa klikkaamalla "Unohditko salasanasi?" -linkkiä hallintaliittymän kirjautumissivulla. Ohjeet lähetetään käyttäjätiliin liitettyyn sähköpostiosoitteeseen.

  • No labels