Asiakasliittymän kehitys
Finnan kehitystyötä tehdään kehityskierroksissa. Valmistuneiden kehityskierrosten tilannekatsaukset päivitetään foorumille.
Kehityskierroksen aikana valmistuneet ominaisuudet esitellään demoissa, jotka yleensä järjestetään neljän viikon välein perjantaisin. Tarkat päivämäärät ja osallistumislinkit demoihin löydät kalenterista:
Demot tallennetaan, ja viimeisimmän demon tallenne on katsottavissa Moodlessa. Pääset katsomaan tallenteen kirjautumalla vieraana.
Käyttäjätutkimus ja -testaus
Osana Finna kehitystyötä teemme käyttäjätutkimusta ja käytettävyystestausta. Pyrkimyksenä on tehdä työstä yhä ketterämpää ja sujuvammin ketterän kehityksen aikatauluihin istutettavaa. Lue lisää:
Kehitystyön priorisointiperiaatteet
Saamme runsaasti kiinnostavia ja hyödyllisiä kehitysehdotuksia. Jotta ehdotusten käsittely olisi mahdollisimman sujuvaa ja tasapuolista, olemme sopineet kehitystyön priorisoinnille tietyt periaatteet ja kriteerit suhteessa sekä Finnan tuotehallintaan että vision näkökulmiin.
- Haluttavuus
- Vision ja peruspalvelun näkökulmat ja painopisteet
- Kuinka laajasti ominaisuus hyödyttää käyttäjiä ja organisaatioita (lisäarvo)
- Ominaisuus on olennainen organisaation mukaantulon tai tuotannossa olemisen kannalta
- Käytettävyystesteissä esiin nousseet kriittiset asiat
- Toteutuskelpoisuus
- Ohjelmiston toimintavarmuuden ja suorituskyvyn säilyttäminen
- Säädökset, lain asettamat rajoitukset
- Vaikutukset tietoturvaan ja tietosuojaan
- Vaikutus koko tuotteen kehitettävyyteen ja käytettävyyteen
- Avoimen lähdekoodin ylävirran tuotehallinta
- Ohjelmistoarkkitehtuurin vaikutukset
- Ohjelmiston ylläpidettävyys
- Vaikutukset kokonaisarkkitehtuuriin
- Metadatan ja järjestelmien yhteentoimivuus
- Riippuvuudet eri toimijoihin
- Kannattavuus
- Työmäärä ja resursointi
- Omainaisuus tehostaa palvelun tuottamista
- Pidentää tuotteen elinkaarta
- Strateginen vaikuttavuus
- Erillisrahoitus
- Säädökset, lain asettamat velvollisuudet