Asiantuntijaryhmän hyväksymä
Versiot / vaiheet | |
---|---|
1. | Käyttäjätarinoiden luonti aloitettu 7.6.13 (KH) |
2. | Ensimmäinen versio valmis 11.6.13 (KH) |
3. | Lisätty e-aineistojen hankintaa koskeva kohta 20.6.13 (KH) |
4. | Tarkennettu täydennys/uutuushankinta-kohtaa, samoin sitä, kohdistuuko ehdotus ekspressioon tai manifestaatioon, lisätty kausijulkaisujen hankintaehdotuksiin liittyvät kohdat 24.6.13 (KH) |
5. | Viimeistelty katselmointia varten 26.6.13 (KH) |
6. | Katselmointi tehty, kommentit kirjattu, yhdistäminen käyttäjätarinaan 1.3 PDA aloitettu 28.6.13 (KH) |
7. | Käyttäjätarinat kirjoitettu uudestaan katselmoinnissa tulleet kommentit huomioiden, yhdistetty käyttäjätarinan 1.3 PDA sisällöt tähän, poistettu käyttäjätarina 1.3 PDA 2.7.13 (KH) |
8. | Koska eri tahojen (asiakkaat, PDA, kirjaston ja kehysorganisaation henkilökunta) tekemiin hankintaehdotuksiin liittyvät käyttäjätarinat keskeisiltä osiltaan vastaavat toisiaan, ne kaikki on yhdistetty tähän samaan käyttäjätarinaan (1.1 US). Poistettu 1.3:n lisäksi käyttäjätarinat 1.2 US Kehysorganisaatioon kuuluvan tekemä hankintaehdotus ja 1.4 US Kirjaston henkilökunnan tekemä hankintaehdotus 4.7.13 (KH) |
9. | Lisätty sopimukisista vastaavan virkailijan ja aineiston kilpailutuksista vastaavan virkailijan käyttäjätarinat, täsmennetty kohtia, jotka liittyvät aineistotoimittajien verkkokaupoista tehtyihin suorahankintoihin 11.7.13 (KH) |
10. | Uusi katselmointi tehty 22.8.13, muutosten kirjaaminen aloitettu 23.8.13 (KH) |
11. | Toisessa katselmoinnissa ehdotetut muutokset kirjattu, viimeistelty asiantuntijaryhmän katselmointia varten 31.8.13 (KH) |
12. | Katselmoitu asiantuntijaryhmässä, ehdotettujen muutosten kirjaaminen aloitettu 4.10.13 (KH) |
13. | Asiantuntijaryhmän katselmoinnissa tulleet muutosehdotukset on kirjattu käyttäjätarinoihin 8.10.13 (KH) |
14. | Hyväksytty projektiryhmässä 22.8.13, asiantuntijaryhmässä 15.11.13 |
Kommentit kokonaisuudesta, katselmointi 28.6.13. Täydennetty katselmoinnissa 22.8.13 annetuilla kommenteilla. |
---|
Sovittiin, että yhdistetään käyttäjätarinat US 1.1 Asiakkaan hankintaehdotus ja US 1.3 PDA, patron driven acquistion yhdeksi kokonaisuudeksi sekä US 1.2 Kirjaston sidosryhmään kuuluvan hankintaehdotus ja US 1.4 Kirjaston henkilökunnan tekemä hankintaehdotus Muita huomioita ja kommentteja:
Kommentit 4.10.2013
|
Käyttöskenaariot
Esitiedot
1. Hankintaehdotukset
Asiakkaat ja kirjaston henkilökunta voivat ehdottaa kirjaston kokoelmiin aineistoa, joka sieltä puuttuu tai lisäkappaleita jo kokoelmassa olevaan aineistoon. Hankintaehdotus tehdään sähköisesti kirjaston asiakaskäyttöliittymässä (asiakkaat) tai kirjastojärjestelmässä (henkilökunta). Hankintaehdotukseen tallentuu tieto siitä, mikä ehdottajan rooli kirjastojärjestelmässä on. Järjestelmään voidaan määritellä eri rooleissa tehtyjen hankintaehdotusten painoarvoja, jotka vaikuttavat esim. hankintaehdotusten käsittelyjärjestykseen kirjastossa.
Kirjasto reagoi asiakkaan tekemään hankintaehdotukseen ensivaiheessa kirjastojärjestelmästä lähtevällä automaattisella, aineistotyypeittäin ja hankintaehdotuksen tehneen roolin mukaan räätälöitävällä vastaanottoilmoituksella. Myöhemmin ilmoitetaan, hankitaanko aineisto vai ei, kielteiset päätökset perustellaan asiakkaalle mahdollisuuksien mukaan. Osa aineistosta on sellaista, jonka hankkiminen edellyttää selvityksiä (e- ja av-aineistojen käyttöoikeudet) tai joita hankitaan vain kerran vuodessa (kausijulkaisut). Nämä aineistolajikohtaiset viiveet ilmoitetaan automaattisessa vastaanottoilmoituksessa.
Hankintaehdotukset näkyvät anonymisoituina kirjaston asiakaskäyttöliittymässä, missä niitä on mahdollista kommentoida. Kirjasto voi määritellä, millä kriteereillä hankintaehdotukset näkyvät sen omassa näkymässä asiakkaille, esim. tietty aineistotyyppi, tiettyyn kirjastoon hankittavaksi ehdotettu, tietyn ajan sisällä tehdyt ehdotukset, asiakkaiden/henkilökunnan tekemät hankintaehdotukset. Asiakas voi ilmoittaa, ettei hänen hankintaehdotuksensa saa näkyä asiakaskäyttöliittymässä.
Virkailijanäkymässä kaikki hankintaehdotukset näkyvät kaikille virkailijoille ja ovat virkailijoiden kommentoitavissa. Näin kirjastoissa saadaan kokonaiskuva siitä, millaista aineistoa ehdotetaan hankittavaksi, millaista selvitystyötä hankintaehdotuksiin liittyen kirjastoissa on tehty ja millaisin perustein on jätetty jokin ehdotettu aineisto hankkimatta. Kirjastot voivat tarvittaessa myös sopia keskinäisistä hankintalinjauksista. Myös henkilökunta voi tarkastella hankintaehdotuksia eri kriteerien mukaan, esim. kirjastosektoreittain (nähtävänä ovat vain yleisille kirjastoille tehdyt hankintaehdotukset), paikallisesti (nähtävänä ovat vain paikkakunnalla X toimivien yleisille kirjastoille ja korkeakoulujen kirjastoille tehdyt hankintaehdotukset).
2. Kehysorganisaation aineistohankinnat
Erityisesti korkeakoulukirjastojen kehysorganisaatiot tarvitsevat toiminnassaan erilaisia kirjaston tarjoamia ja välittämiä aineistoja. Osa näistä aineistotarpeista toistuu säännöllisesti, kuten pääsykoe- ja kurssikirjallisuuden hankinta. Tavoite on, että tieto näistä hankintaehdotuksista siirtyy sähköisesti kehysorganisaation ja kirjastojärjestelmän välillä. Kehysorganisaation henkilökunnalle voidaan myös antaa sovituissa raameissa oikeudet hankkia itse tarvitsemansa aineistot kirjastojärjestelmällä joko kirjaston tai kehysorganisaation kokoelmaan. Kirjastojärjestelmään on mahdollista määritellä, miltä kustannuspaikalta kehysorganisaation hankinnat maksetaan.
3. Kirjastojärjestelmästä tuleva täydennyshankintaehdotus
Kirjastojärjestelmään voidaan lisätä hankintaan liittyvää automatiikkaa: kun ekspressioon / manifestaatioon kohdistuu tietty määrä varauksia suhteessa lainattaviin kappaleisiin tai jos kirjastojärjestelmän laskema varauksen odotusaika ylittää järjestelmään määritellyn, järjestelmä ilmoittaa, että lisäkappaleita tarvitaan. Kirjastojärjestelmä voi tehdä tämän perusteella tilauksen automaattisesti aineistotoimittajan järjestelmään tai kirjastossa päätetään ilmoituksen pohjalta, tilataanko lisäkappaleet.
Täydennyshankintoja koskeva huomio: tekijänoikeuslain mukaan
yleisölle avoin kirjasto saa (Tekijänoikeuslaki 14.10.2005 / 821, 2. luku, 16 §)
valmistaa omissa kokoelmissaan olevasta vahingoittumiselle alttiista julkistetusta teoksesta kappaleita valokopioimalla tai vastaavalla menetelmällä ja saattaa ne yleisön saataviin lainaamalla, jos teosta ei ole saatavissa kaupallisen levityksen tai välittämisen kautta (16 a §, kohta 1)
kulttuuriaineistoja säilyttävät kirjastot voivat
valmistaa kokoelmiinsa liitettäväksi kappaleen sellaisesta julkaistusta teoksesta, jonka hankkiminen osaksi kirjaston kokoelmaa on tarpeen, mutta jota ei ole saatavissa kaupallisen levityksen tai välittämisen kautta (16 b §, kohta 4)
4. Asiakaslähtöinen hankinta (PDA)
PDA (patron driven acquisition) -toiminnallisuuden kautta asiakkailla on mahdollisuus suoraan kirjaston auktorisoimien aineistotoimittajien verkkopalveluiden kautta vaikuttaa siihen, mitä aineistoja kirjastoon pitäisi hankkia. PDA:n soveltaminen edellyttää kirjaston ja aineistotoimittajan välisiä sopimuksia ja järjestelmien yhteentoimivuutta.
Aineistotoimittajan verkkopalvelussa on sen koko tarjonta sopimuskirjaston asiakkaiden nähtävänä, jolloin asiakkaiden on mahdollista poimia ("peukuttaa", "tykätä") tarjonnasta aineistoja, jotka heidän mielestään pitäisi olla tarjolla kirjaston kokoelmassa . Kun jokin aineisto on saanut sovitun määrän ehdotuksia, se voidaan hankkia kirjaston kokoelmaan joko suoraan tai kirjaston hyväksymisen jälkeen. Kirjasto voi myös jättää aineiston hankkimatta.
Tyypillinen tapaus
1. Hankintaehdotukset
Asiakas tekee hankintaehdotuksen sähköisesti kirjaston asiakaskäyttöliittymässä. Hän kirjoittaa ehdottamaansa aineistoa koskevat tiedot tai poimii ne verkon muista palveluista (esim. verkkokaupat, muiden kirjastojen järjestelmät), mikäli tällainen poiminta on teknisesti mahdollista. Asiakas ilmoittaa, mihin kirjastoon hän ensisijaisesti ehdottaa aineiston hankittavaksi.
Asiakas merkitsee hankintaehdotukseen, mitä aineistotyyppiä (painettu aineisto, e-aineisto, ääni-, kuvatallenne...) ehdotus koskee, haluaako hän jonkin tietyn version, painoksen, laitoksen (manifestaation) teoksesta vai käykö hänelle mikä tahansa teoksen tietynkielinen versio (ekspressio). Asiakas ilmoittaa, tehdäänkö hänelle aineistoa koskeva varaus ja sen noutopaikan. Asiakas voi seurata hankintaehdotuksen käsittelyn vaiheita omassa asiakastietonäkymässään.
Halutessaan asiakas voi myös täyttää ja jättää kirjaston asiakaspalvelupisteeseen paperisen hankintaehdotuslomakkeen, jonka virkailija tallentaa sähköiseen muotoon.
Kirjautuneen käyttäjän hankintaehdotuksessa näkyy käyttäjän rooli kirjastojärjestelmässä. Järjestelmä voi sen perusteella vaikuttaa mm. hankintaehdotusten käsittelyjärjestykseen, ehdotuksessa voi olla tärkeysleima tms.
Kirjastotyön eri osa-alueilta karttuu tietoa siitä, minkälaista aineistoa kokoelmaan pitäisi hankkia. Virkailija tekee hankintaehdotuksen kirjastojärjestelmään.
Kaikissa tapauksissa hankintaehdotus tallentuu kirjastojärjestelmään ja se siirtyy järjestelmässä eri toimijoiden välillä: hankintaehdotusten käsittelijä, aineistoista vastaava virkailija, tilauksista vastaava virkailija. Kirjastossa selvitetään ehdotetun aineiston saatavuutta ja tarkistetaan mm., onko sitä jo omissa tai muiden kirjastojen kokoelmissa. Tarkistetaan myös, onko ehdotettua aineistoa jo jossain muussa formaatissa tai eri manifestaationa. Tarvittaessa niitä voidaan myös tarjota asiakkaalle uuden tilaamisen sijasta. Tarkistetaan ja tarvittaessa täydennetään hankintapäätöksen tueksi aineiston hinta ja bibliografisia tietoja.
Nimetty virkailija päättää, hankitaanko ehdotettu aineisto kirjaston kokoelmiin, vai pyydetäänkö se esim. kaukolainaksi toisesta kirjastosta. Päätöksestä tiedotetaan hankintehdotuksen tehneelle asiakkaalle tai virkailijalle. Kielteiset päätökset perustellaan mahdollisuuksien mukaan.
2. Kehysorganisaation aineistohankinnat
Oppiaine/laitos päättää tulevista opintovaatimuksista ja niihin liityvästä kurssiaineistoista ja laatii niistä sähköisen listauksen. Listaukseen voidaan poimia teoksiin liittyviä meta- ja hintatietoja verkon muista järjestelmistä (verkkokaupat, muiden kirjastojen järjestelmät). Listaus lähetetään kirjastojärjestelmään, samoin tiedot kehysorganisaation muusta tarvitsemasta aineistosta. Kirjastossa tarkistetaan aineistojen saatavuustiedot ennen kuin ne päätyvät opintovaatimuksiin asti, ettei vaatimuksiin tule aineistoja, jotka on loppuunmyyty tai joiden saatavuus on muuten huono. Kirjastojärjestelmän kautta voidaan lähettää kehysorganisaation edustajille muistutusviestejä, että listaukset tehtäisiin riittävän ajoissa.
Tämän jälkeen on mahdollista
joko
- se, että joko kirjaston virkailija tai kehysorganisaation edustaja tallentaa tilauksen tiedot kirjastojärjestelmään. Ne päivittävät järjestelmän tietoja määriteltyjen ehtojen mukaisesti (esim. miltä kustannuspaikalta hankinta maksetaan. Kurssikirjoja hankitaan eri kustannuspaikoilta, jopa niin, että yksi kpl maksetaan kirjaston, yksi laitoksen rahoista). Tilaus siirtyy kirjastojärjestelmästä aineistotoimittajan järjestelmään, jos järjestelmät ovat yhteentoimivat.
tai - kirjastossa tarkistetaan aineiston tiedot, mm. hinnat, ja päätetään, mitä ja minkä verran kehysorganisaation tarvitsemaa aineistoa hankitaan. Kirjasto lähettää sähköisen tilauksen aineistotoimittajan järjestelmään. Tieto hankinnoista menee sähköisesti kirjastojärjestelmästä kehysorganisaation henkilökunnalle.
Kirjastojärjestelmän kannalta ei ole merkitystä sillä, tekeekö tilauksen kirjaston henkilökuntaan tai kehysorganisaatioon kuuluva, koska eri toimijoiden käyttöoikeudet määritellään käyttäjänhallinnassa. Kirjastojärjestelmään määritellään mm., miltä kustannuspaikoilta tehdyt hankinnat veloitetaan sekä se, miten tieto hankinnoista kulkee sähköisesti eri toimijoiden välillä.
Kehysorganisaation edustajan on mahdollista tilata aineistoa kirjastojärjestelmän kautta, vaikka sitä ei makseta kirjaston aineistomäärärahasta, vaan aineisto tulee esim. tutkimuksen tai projektin tarpeisiin. Kustannuspaikka ilmoitetaan tilaustan tallennettaessa.
3. Kirjastojärjestelmästä tuleva täydennyshankintaehdotus
Painettu uutuus- tai kurssikirja tai aineisto, johon joistakin muista syistä kohdistuu suuri kysyntä: varausten määrä suhteessa lainattaviin kappaleisiin tai kirjastojärjestelmän laskema varauksen odotusaika ylittää järjestelmään määritellyn, jolloin järjestelmästä lähtee
- kirjaston henkilökunnalle ilmoitus tarpeesta hankkia lisäkappaleita tai
- automaattinen tilaus aineistotoimittajan järjestelmään sen mukaan, miten kirjastojärjestelmään on määritelty. Tässä määrittelyssä sovitaan myös erilaisista tilauksen reunaehdoista, esim. hankinnan hinta ei saa ylittää sovittua. Jos hinta ylittää sovitun, siitä lähtee tieto aineistomäärärahasta vastaavalle virkailijalle ja se tehdään vain, jos tilaus vahvistetaan.
Jos kirjastojärjestelmän ilmoituksen perusteella todetaan, että johonkin varattuun ja kysyttyyn aineistoon ole enää mahdollista hankkia lisäkappaleita, voidaan harkita sen kopioimista, ks. viittaus tekijänoikeuslakiin yllä. Tässä on huomattava eri kirjastojen erilaiset oikeudet lisäkappaleiden tekemiseen liittyen.
4. Asiakaslähtöinen hankinta (PDA)
Asiakas löytää kirjaston auktorisoiman aineistotoimittajan verkkopalvelusta aineistoa, jota / jonka käyttöoikeutta ei ole kirjastossa. Asiakas ehdottaa teoksen / käyttöoikeuden hankkimista verkkopalvelussa olevan toiminnallisuuden kautta. Näissäkin ehdotuksissa voidaan huomioida se rooli, jossa ehdottaja kirjastojärjestelmässä on ja johon saattaa liittyä erilaisia ominaisuuksia, kuten tärkeysleima.
Kun näitä ehdotuksia on tullut kuhunkin järjestelmään sovittu määrä (myös yksi ehdotus voi riittää, jos näin on määritelty),
- siitä voi lähteä ilmoitus kirjastojärjestelmään ja kirjastossa päätetään, hankitaanko aineisto. Virkailija vahvistaa tilauksen aineistotoimittajan järjestelmään.
- tilaus voi lähteä automaattisesti aineistotoimittajan järjestelmään, jos niin on sovittu ja määritelty. Tässä määrittelyssä sovitaan myös erilaisista tilauksen reunaehdoista, esim. hankinnan hinta ei saa ylittää sovittua. Sovitun hinnan ylittävästä hankinnasta lähtee tieto kirjastojärjestelmään ja se tehdään vain, jos kirjastosta vahvistetaan tilaus.
Automaattisesta tai virkalijan tekemästä PDA-tilauksesta tulee tieto kirjastojärjestelmään, johon se tallennetaan ja tilauksen tiedot viimeistellään. Tieto automaattisesta hankinnasta tulee tarvittaessa myös nimetylle virkailijalle.
Myös kirjaston henkilökunta voi ehdottaa aineistoja hankittavaksi kirjaston auktorisoimien verkkopalveluiden kautta. Henkilökunta kirjautuu näihin palveluihin tunnuksilla, joissa on määritelty, että ehdotus on henkilökunnan tekemä.
Kirjaston kehysorganisaatioon kuuluvalle voidaan myöntää oikeus hankkia aineistoa kirjaston kokoelmaan sovituissa puitteissa niissä verkkopalveluissa, joiden kanssa kirjastolla on sopimus. Kehysorganisaatioon kuuluvalla voi olla tavallista asiakasta suurempi painoarvo / vahvemmat, kirjaston henkilökunnan oikeuksia vastaavat oikeudet aineiston valinnassa ja hankinnassa aineistotoimittajan verkkopalvelusta (vrt. rooli kirjastojärjestelmässä). Käytäntöjä säädellään erilaisilla sopimuksilla.
Kirjastolla voi myös olla sopimus aineistotoimittajan kanssa, että virkailijat voivat tehdä suorahankintoja aineistotoimittajan verkkopalvelussa. Tästä ks. tarkemmin TP 7.1 1.5 US Aineistotoimittajan verkkopalvelussa tehdyt hankinnat (käyttäjätarinat) Myös näihin hankintaoikeuksiin voidaan asettaa rajoituksia, esim. hankinnan summa, hankintojen tiheys.
Käyttäjätarinoihin liittyvä kuva:
hankintaehdotuksen tietosisällöt
Poikkeukset
Toimijoiden roolit
Hankinnan rooleista ks. hankinnan tietoarkkitehtuuriin listatut roolit
Yhdellä virkailijalla voi olla useita tässä mainittuja rooleja, toisaalta sama rooli voi olla useilla virkailijoilla riippuen yksikön koosta ja töiden organisointitavasta.
Kuhunkin rooliin liittyvät tarpeelliset ja riittävät toimintavaltuudet kirjastojärjestelmässä määritellään käyttäjähallinnan kautta.
Käyttäjätarinat | Katselmoinnin kommentit | Testit ja yleiset huomiot |
---|---|---|
Asiakkaana haluan | ||
tarkastella aineistojen varaustilannetta / saatavuusennustetta kokonaisuutena ja/tai kirjastoittain/seutukunnittain, jotta voin päättää, ehdotanko uuden aineiston / lisäkappaleiden hankintaa | ||
nähdä, onko tarkoittamani ekspressio / manifestaatio jo kokoelmissa
| ||
nähdä, onko haluamani aineisto jo kokoelmissa jossain muussa formaatissa tai jonakin muuna manifestaationa kuin siinä, jota ensisijaisesti toivon, jotta voin harkita, voinko kuitenkin käyttää sitä sen sijaan, että tekisin hankintaehdotuksen uudesta manifestaatiosta | ||
nähdä tiettyyn manifestaatioon / ekspressioon kohdistuvien varausten määrän ja kirjastojärjestelmän laskeman saatavuusennusteen, jotta voin arvioida, milloin aineisto on mahdollista saada käyttöön ja onko tarpeen ehdottaa lisäkappaleiden hankintaa | ||
tehdä hankintaehdotuksen sähköisesti kirjaston asiakaskäyttöliittymässä ja hyödyntää mahdollisuuksien mukaan ehdotuksen tallennuksessa muissa järjestelmissä (verkkokaupat, muiden kirjastojen järjestelmät) olevia tietoja
|
| rajapintojen kautta, edellyttää sopimista muiden toimijoiden kanssa. Riippuu myös verkkokauppojen valmiuksista tarjota erilaisia palveluita/lomakkeita. Viitetietojen hallintajärjestelmä? Edellyttää myös asiakasliittymältä tiettyjä toiminnallisuuksia.
|
määritellä hankintaehdotusta tehdessäni, haluanko tietyn teoksen manifestaation vai ekspression
| ||
että virkailija voi kirjata hankintaehdotukseni kirjastojärjestelmään, jotta voin tehdä hankintaehdotuksen, vaikka en käytä kirjaston sähköisiä palveluita | ||
ehdottaa kirjastoon hankittavaksi kirjaston aineistotoimittajan verkkopalvelusta löytyvää aineistoa, jotta voin vaikuttaa kirjaston kokoelmaan mahdollisimman vaivattomasti (PDA) | ||
lisätä hankintaehdotukseen tiedon, mihin kirjastoon toivon ehdottamani aineiston hankittavaksi, jotta kyseinen kirjasto ottaa hankintaehdotukseni käsiteltäväkseen | ||
määritellä ja perustella ehdotukseni kiireellisyyden, jotta kiireellisimmät ehdotukset käsitellään kirjastossa ensin | ||
että kun teen hankintaehdotuksen kirjastojärjestelmään kirjautuneena, ehdotuksessa näkyy kirjastojärjestelmään määritelty roolini, jotta se voidaan ottaa huomioon ehdotusta kirjastossa käsiteltäessä | ||
ilmoittaa ehdotuksessa ajankohdan, jonka jälkeen en tarvitse aineistoa, jotta sitä ei tilata turhaan, jos näyttää, että sen saatavuudessa on ongelmia / viivettä | ||
ilmoittaa hankintaehdotuksessa, haluanko aineiston, vaikka se saapuisi vasta ilmoittamani ajankohdan jälkeen, jotta aineisto hankitaan, koska se on minulle tärkeä | ||
että minulle tehdään hankittamaani aineistoon varaus määrittelemääni noutopaikkaan, jos se päätetään hankkia, jotta saan aineiston heti kun se tulee kirjastoon. | e-aineistojen varausmahdollisuus? palvelukohtainen ominaisuus | |
ilmoittaa hankintaehdotuksessa, mitä aineistotyyppejä ehdotukseni koskee tai ei koske, jotta ehdottamaani aineistoa ei hankita sellaisessa muodossa, jota en voi käyttää / johon minulla ei ole tarvittavia välineitä | ||
ilmoittaa hankintaehdotuksessa, millaiset käyttöehdot (kotilaina, riittävä laina-aika, e-aineistoon liittyvät käyttöehdot) hankittavalla aineistolla tulee olla että voin sitä käyttää, jotta aineistoa ei hankita turhaan, jos se ei täytä tarpeellisia käyttöehtoja | ||
lisätä hankintaehdotukseen perusteluita ja teokseen liittyviä lisätietoja, jotta hankintapäätös on helpompi tehdä kirjastossa | ||
seurata, kuinka tekemäni hankintaehdotus etenee kirjastossa ja saada tiedon hankintaehdotuksen hyväksymisestä tai hylkäämisestä perusteluineen valitsemallani tavalla
| asiakastietojen tallennuksen yhteydessä asiakas määrittelee, millä tavalla hän haluaa viestiä kirjaston kanssa | |
tekemäni hankintaehdotukset säilyvät asiakastietonäkymässäni, jotta voin tarkastella tekemiäni ehdotuksia myöhemminkin joko itsenäisesti tai asiakaspalveluvirkailijan avustuksella | ||
tarkastella tehtyjä hankintaehdotuksia kirjaston asiakaskäyttöliittymässä
| ||
ilmoittaa hankintaehdotuksessa, saako tekemäni hankintaehdotus näkyä anonyyminä kirjaston asiakaskäyttöliittymässä, jotta voin tarvittaessa estää sen näkymisen | ||
Asiakaspalvelu-, valintoja ja kokoelmatyötä tekevänä virkailijana haluan | ||
tallentaa asiakkaan hankintaehdotuksen kirjastojärjestelmään, jotta hän voi ehdottaa aineistoa hankittavaksi, vaikka hänellä ei ole sähköiseen asiointiin tarvittavia valmiuksia tai välineitä | ||
nähdä kirjastoille tehdyt kaikki hankintaehdotukset ja niihin liittyvät kommentit, selvitykset ja päätökset, jotta pystyn seuraamaan niiden käsittelyä ja hyödyntämään niitä omassa kirjastotyössäni | ||
kommentoida hankintaehdotuksia, jotta voin vaikuttaa hankintapäätökseen (esim. "aihepiiriin liittyvää aineistoa kysytään asiakaspalvelussa paljon") | ||
listata hankintaehdotuksia eri kriteerien mukaan esim. kannatus, aineistotyyppi, sijaintipaikkatoive yms., jotta hankintaehdotusten tarkastelu olisi helpompaa | ||
tehdä ehdotuksen hankittavasta aineistosta sähköisesti kirjastojärjestelmässä, jotta minun ei tarvitse kirjoittaa ja lähettää paperisia hankintaehdotuksia | ||
nähdä, mikä yksikköni aineistorahan tilanne on, jotta tiedän, onko sinne mahdollista hankkia ehdottamaani aineistoa (kannattaako hankintaehdotusta tehdä) | ||
nähdä, kuinka ekspressioon / manifestaatioon liittyneet kappaleet ovat kiertäneet ja kuinka monta kertaa ne ovat olleet lainassa, jotta voin päättää, ehdotanko lisäkappaleita hankittavaksi | ||
seurata kirjastojärjestelmässä hankintaehdotukseni vaiheita
| ||
Kirjaston kehysorganisaatioon kuuluvana haluan | ||
saada hälytyksen kirjastojärjestelmästä, jotta voin jättää kurssikirjallisuuteen liittyvät aineistotilaukset ajoissa | ||
tallentaa tiedot kurssikirjallisuudesta sähköisesti kirjastojärjestelmään
|
| |
että opintokokonaisuuksien ja pääsykokeiden aikatauluja voidaan synkronoida kirjastojärjestelmään, jotta aineistojen käyttöä voidaan ennakoida niissä tilanteissa kuin se on mahdollista | nykyinen monimuotoinen opiskelu: opiskelijoilla henkilökohtaiset aikataulut, kaikki eivät opiskele ja tarvitse aineistoja samassa rytmissä. Tämä vaikeuttaa aineistotarpeen ennakointia. | |
tarkistaa kirjastojärjestelmästä, paljonko yksikölläni on aineistomäärärahaa eri kustannuspaikoilla käytettävissä, jotta tiedän, minkä verran aineistoja yksikölleni voidaan hankkia | ||
lisätä hankintaehdotuksiini / hankintoihini sen kustannuspaikan, jolta aineisto maksetaan (kirjaston, laitoksen, tiedekunnan, projektin...)
| yksiköllä voi olla useita budjetteja, joiden rahoista aineistoa hankitaan (kirjaston myöntämä, tutkimushanke, projekti...) | |
tilata sähköisesti kirjastojärjestelmän kautta yksikköni tarvitseman aineiston
(jos kirjaston kanssa on sovittu, että kehysorganisaatioon kuuluva voi tilata tarvitsemansa aineiston itse) | ||
tehdä hankintaehdotuksia kirjaston aineistotoimittajan verkkopalvelussa, jotta hankintaehdotusten tekeminen on vaivatonta (jos on sovittu, että kehysorganisaatioon kuuluva ei voi tilata tarvitsemaansa aineistoa itse) (PDA) | ||
että kaikista tekemistäni hankintaehdotuksista menee tieto kirjastojärjestelmän kautta kirjaston valinnoista vastaavalle virkailijalle, jotta tarvittavat hankintapäätökset voidaan tehdä (jos on sovittu, että kirjasto tilaa aineiston) | ||
saada mahdollisimman pian sähköisessä muodossa tiedon siitä, pystyykö kirjasto hankkimaan tarvitsemani aineistot / käyttöoikeudet, jotta voin esim. tarvittaessa muuttaa kurssivaatimuksia (jos on sovittu, että kirjasto tilaa aineiston) | ||
seurata sähköisesti tilaamani / kirjaston yksikölleni tilaaman aineiston vaiheita, jotta tiedän, onko aineisto saatavana ja jotta voin ennakoida, milloin aineisto on käytettävissä | ||
Hankintaehdotuksia käsittelevänä virkailijana haluan | ||
että kirjastojärjestelmässä on toiminnallisuuksia, jotka eri kriteerien mukaan analysoivat hankintaehdotuksia, jotta minun on helpompi priorisoida ehdotusten käsittelyä | järjestelmä "oppii", miten erityyppisiä hankintaehdotuksia on käsitelty ja seuloo ja järjestelee sen perusteella uusia ehdotuksia. Järjestelmä voi myös analysoida ehdotuksia tiedonlouhinnan menetelmiä soveltaen. | |
nähdä hankintaehdotusjonon koko kirjastojärjestelmän tasolla
| ||
valita omalle kirjastolleni kohdistetut hankintaehdotukset, jotta voin käynnistää ehdotuksen käsittelyn |
| |
listata hankintaehdotukset kiireellisyysjärjestyksessä, jotta voin käsitellä kiireellisimmät ensin | ||
listata hankintaehdotuksia eri kriteerien mukaan esim. kannatus, aineistotyyppi, sijaintipaikkatoive, kurssikirjallisuus, ehdotuksen tehneen rooli kirjastojärjestelmässä yms.
| ||
muokata ja täydentää tarvittaessa hankintaehdotusten metatietoja, myös poimimalla tietoja muista järjestelmistä (verkkokaupat, muiden kirjastojen järjestelmät)
| ||
lisätä hankittavaksi ehdotetun aineiston tietoihin hankintapäätöksen kannalta tarpeellisia tietoja, kuten hinnan ja aineiston käyttöön liittyviä rajoituksia, jotta hankintapäätös voitaisiin tehdä | tiedot hankitaan järjestelmän ulkopuolelta (esim. aineistotoimittajalta), mutta ne pitää voida tallentaa tässä vaiheessa järjestelmään | |
siirtää hankintaehdotuksen lisätietoineen kirjastojärjestelmässä aineistovalinnoista vastaavalle virkailijalle, jotta hän voi hyväksyä tai hylätä ehdotuksen jos minulla ei ole siihen tarvittavia oikeuksia | ||
Aineistovalinnoista vastaavana virkailijana haluan | ||
saada sähköisesti kirjastojärjestelmän kautta tiedon kaikista niistä hankintaehdotuksista, joista päättäminen kuuluu tehtäviini
| ||
että kirjastojärjestelmään on tallentunut hankintaehdotukseen liittyvä kommentointi ja selvitystyö, jotta voin hyödyntää jo tehtyä työtä tehdessäni hankintapäätöstä | ||
saada kirjastojärjestelmästä taustatietoa (esim. tilastot, eri luokkien ja aineistot, aineistotoimittajien liittyvä toimintavarmuus), jotta voin päättää, sopiiko aineisto kirjaston kokoelmaprofiiliin ja onko sitä tarpeen / mahdollista hankkia | ||
tietää, missä muissa kirjastoissa ja kuinka monina kappaleina hankittavaksi ehdotettu aineisto on, jotta voin päättää, hankitaanko se omaan kirjastoon vai ehdotetaanko asiakkaalle kaukolainausta | ||
etsiä kirjastojärjestelmästä sellaiset teokset, joihin kohdistuu tietty määrä varauksia suhteessa lainattavissa olevien kappaleiden määrään tai joiden laskettu saatavuusennuste ylittää määritellyn, jotta voin tarvittaessa päättää lisäkappaleiden hankinnasta | ||
saada kirjastojärjestelmän kautta tiedon, että järjestelmästä on lähtenyt automaattinen lisätilaus aineistotoimittajan järjestelmään, jotta tiedän sen vaikutukset kirjaston budjettiin ja kokoelmaan (jos on määritelty, että tilaus lähtee tiettyjen kriteerien täyttymisen jälkeen automaattisesti) | edellyttää, että aineistotoimittajan järjestelmään on tehty määritys, että tilaus lähtee automaattisesti kun varausten määrä suhteessa lainattavien kappaleiden määrään ylittyy. Hankinnan maksimiarvo on määritelty aineistotoimittajan järjestelmään, jos automaattinen tilaus ylittäisi sen, hankintaa ei tehdä, vaan siitä lähtee tieto kirjastojärjestelmän kautta asiasta vastaavalle virkailijalle | |
tarkistaa kirjastojärjestelmän budjettiohjelmasta aineistomäärärahatilanteen, jotta tiedän, onko hyväksymistä odottavalle hankinnalle taloudelliset edellytykset | ||
hyväksyä kirjastojärjestelmässä asiakkaan aineistotoimittajan verkkopalvelussa tekemän aineistoehdotuksen, jotta minun ei tarvitse kirjautua erikseen verkkopalveluun (jos on määritelty, että hankinnan vahvistamiseen tarvitaan kirjaston hyväksyntä) (PDA) | ||
saada tarvittaessa kirjastojärjestelmästä tiedon, jos hankintaehdotuksen perusteella on tehty automaattisesti tilaus aineistotoimittajan verkkopalveluun, jotta tiedän sen vaikutukset aineistomäärärahaan ja kokoelmaan (jos on määritelty, että tähän ei tarvita kirjaston päätöstä) (PDA) | ||
saada tarvittaessa kirjastojärjestelmän kautta tiedon, mitä aineistoja kirjaston kehysorganisaatioon on tilattu ja millä summalla, jotta pystyn hallinnoimaan omalta osaltani kokoelmaa ja aineistorahaa (jos on sovittu, että kehysorganisaatio voi tilata itse kirjaston määrärahalla ja kirjaston kokoelmaan) | ||
ilmoittaa hankintapäätöksen perusteluineen sähköisesti hankintaehdotuksen tekijälle hänen valitsemallaan viestintätavalla, jotta hän saa tiedon päätöksestä mahdollisimman nopeasti ja voi miettiä hankinnalle vaihtoehtoja | ||
välittää kirjastojärjestelmän kautta tiedon hankintapäätöksestä aineistotilauksista vastaavalle virkailijalle, jotta aineisto voidaan tilata | ||
että kaikki hankintaehdotukseen liittyvä kommentointi ja selvitystyö tallentuu kirjastojärjestelmään, jotta siihen voidaan myöhemmin palata ja sitä voidaan hyödyntää muissakin kirjastoissa, jos hankinta tulee uudelleen ajankohtaiseksi | ||
Aineistomäärärahasta vastaavana virkailijana haluan | ||
tarkistaa kirjastojärjestelmän budjettiohjelmasta reaaliaikaisen aineistomäärärahatilanteen, jotta tiedän, onko hankinnalle taloudelliset edellytykset | ||
ottaa tarvittaessa kirjastojärjestelmästä listauksen hankintaprosessissa olevista kaikista hankintaehdotuksista ja niiden yhteenlasketun arvon, jotta tiedän ehdotusten kokonaistilanteen ja pystyn arvioimaan, onko ne mahdollista hankkia | ||
saada kirjastojärjestelmässä tiedon yksittäisistä, hankittavaksi ehdotetuista aineistoista erityistapauksissa (tietyn hinnan ylittävät aineistot, tilanteet, joissa aineistomäärärahasta on käytetty määritelty euromääräinen tai prosentuaalinen osuus), jotta voin päättää, tilataanko aineisto | ||
välittää sähköisesti tiedon hankintapäätöksestä aineistotilauksista vastaavalle virkailijalle, jotta aineisto voidaan tilata | ||
Aineiston tilauksista vastaavana virkailijana haluan | ||
saada kirjastojärjestelmästä sähköisesti tiedon kaikista hyväksytyistä, tilausta odottavista hankintaehdotuksista, jotta voin tilata aineiston | ||
saada tiedon hankintaehdotuksen kiireellisyydestä ja ehdotuksen tekijän roolista kirjastojärjestelmässä, jotta voin tilata aineiston heti tai viedä sen valintalistalle odottamaan muiden osastojen mahdollisia tilauksia | ||
lähettää kirjastojärjestelmästä tilauksen sähköisesti aineistotoimittajan järjestelmään, jotta tilaaminen hoituisi mahdollisimman nopeasti ja vaivattomasti | ||
E-aineistoista vastaavana virkailijana haluan lisäksi | ||
että kirjastojen lisensioimien ja käyttämien e-aineistojen sopimukset on tallennettu kirjastojärjestelmään, jotta voin hyödyntää niitä työssäni ja arvioida niiden pohjalta kunkin hankittavaksi ehdotetun e-aineiston sopivuutta omalle kirjastolleni (jos jonkinlainen konsortiosopimus on jo olemassa tai jos jollakin on kirjastolla sopimus ko. e-aineiston käytöstä) | yhteydet e-aineistojen toimittajien järjestelmiin sekä hankintakonsortioiden käytössä oleviin ja järjestelmiin, joissa on e-aineistojen hankinnan kannalta olennaista tietoa UKJ:ssa oma ERM? Konsortioiden ja yksittäisten kirjastojen ERMit? | |
nähdä kirjastojärjestelmästä, onko aineisto jo käytössä jossain kirjastossa, jotta voin kysyä kollegoilta aineiston käyttökokemuksista, käytön laajuudesta ja sopimuksen ehdoista oman hankintapäätökseni tueksi | ||
saada kirjastojärjestelmän kautta tiedon, jos e-aineistoa on ehdotettu hankittavaksi kirjastolleni aineistotoimittajan verkkopalvelussa, jotta voin harkita aineiston/käyttöoikeuden hankkimista (jos on määritelty, että tähän tarvitaan kirjaston päätös) (PDA) | rajapinnat erilaisiin, kirjastojärjestelmän ulkopuolisiin palveluihin | |
hyväksyä kirjastojärjestelmän kautta aineistotoimittajan verkkopalvelussa tehdyn e-aineistohankinnan, jotta minun ei tarvitse kirjautua erikseen e-aineistopalveluun (jos on määritelty, että hankinnan vahvistamiseen tarvitaan kirjaston hyväksyntä) (PDA) | ||
saada kirjastojärjestelmästä tiedon, jos e-aineistopalveluun lisätään uutta aineistoa/uusia käyttöoikeuksia tehtyjen ehdotusten pohjalta, jotta voin seurata kokoelman kehittymistä ja määrärahoja (jos on määritelty, ettei tähän tarvita kirjaston päätöstä) (PDA) | ||
että kirjastojärjestelmään voidaan viedä tarjolla olevan e-aineiston metatiedot, vaikka aineisto ei ole kirjaston kokoelmissa, jotta asiakkaat voivat valita sitä kautta kiinnostavaa aineistoa (PDA) | ||
että kirjastojärjestelmä seuraa em. aineiston käyttöä
| ||
määritellä em. aineiston käyttöön liittyvän maksukaton kirjastojärjestelmään
| ||
määritellä kirjastojärjestelmään, missä vaiheessa (tietty euromäärä, varatusta summasta kulunut tietty prosenttiosuus) se hälyttää, että em. maksukatto on täyttymässä, jotta voin tarvittaessa kasvattaa maksukattoa | ||
Kausijulkaisuista vastaavana virkailijana haluan | ||
että kirjastojärjestelmään tallennetaan asiakkaiden tekemät, uusiin kausijulkaisuihin liittyvät hankintaehdotukset, jotta voin kausitilausten uusinnan yhteydessä päättää, hankitaanko ne kirjastoon | TP 7.1 1.2 US Painettujen kausijulkaisujen tilausten uusinnan valmistelu (käyttäjätarinat) | |
Kirjaston aineiston hankintoihin liittyvistä sopimuksista vastaavana virkailijana haluan | ||
että kaikki hankintaan liittyvät, aineistotoimittajien kanssa tehdyt sopimukset löytyvät sähköisessä muodossa kirjastojärjestelmästä, jotta niihin on helppo tarvittaessa palata | ||
Kirjaston aineistotoimittajana haluan | ||
että saan tiedon, mitä tiedonsiirtostandardeja kirjaston edellyttämät rajapinnassa toimivat palvelut käyttävät, jotta voin varmistaa, että omat järjestelmäni tukevat niitä | ||
.
2 Comments
Unknown User ([email protected])
Ehdotan, että e-aineistojen hankintaosion yleisiin huomioihin lisätään paitsi yhteydet e-aineistojen tarjoajien järjestelmiin myös yhteydet hankintakonsortioiden käytössä oleviin järjestelmiin (ERMit, muut järjestelmät, joissa on hankinnan kannalta olennaista tietoa).
Unknown User ([email protected])
Kiitos kommentista! Lisäsin huomio-sarakkeeseen maininnan näistä muista järjestelmistä. Asiaan palataan varmaan vielä monta kertaa UKJ:ssa, tärkeintä on, että asia tulisi otettua huomioon mahdollisimman monesta näkökulmasta heti valmistelun alkuvaiheessa.