Tämä ohje on siirretty kuvailun asiantuntijaryhmien yhteiselle ohjesivustolle Helsingin yliopiston wikiin: https://wiki.helsinki.fi/display/rdasovellusohje/Pelit |
Täsä ohjeessa esitellään vain tärkeimmät kyseiselle aineistolle kuuluvat elementit, kentät ja ohjeet. Tarkemmat ohjeet löytyvät MARC 21 -sovellusohje (RDA) -sivullta ja RDA Toolkit -säännöistä.
Ohjeessa on linkit RDA Toolkit -sääntöjen vastaaviin kohtiin. Linkit toimivat, jos olet kirjautunut RDA Toolkitiin.
Peliohjetta ylläpitää KUMEAn alainen Peli- ja videotallennetyöryhmä, jolle voi lähettää pelien kuvailuun liittyviä kysymyksiä KUMEAn kautta (kumea-posti [at] helsinki.fi).
Pelit voidaan jaotella videopeleihin ja fyysisiin peleihin
Videopeli on yleisnimitys monille eri formaatissa julkaistuille digitaalisille peleille. Videopelit-termi kattaa kaikki PC-pelit (tietokonepelit), konsolipelit, ”käsikonsolipelit” (Nintendot, PSVita ...), mobiilipelit ja online-pelit (verkkopelit).
Katso OLAC-ohje, sivu 6: "Video games are published for a wide variety of platforms, but the most commonly encountered ones will fall into the following broad categories: PC games (for desktop and laptop computers), Console games (for Xbox, PlayStation, Wii, Sega Genesis, Atari 2600, etc.), handheld games (Nintendo DS or 3DS, PlayStation Vita, etc.), mobile games (for mobile phones and tablet computers) and games available online (accessible by any computer device with an Internet connection)."
Fyysiset pelit -termi kattaa kaikki erilaiset fyysisinä objekteina julkaistut pelityypit kuten lautapelit, korttipelit, liikunta-/urheilupelit jne.
Pelien kuvailutiedot tallennetaan tietokantaan MARC 21 -formaatia käyttäen. Eri peleillä on fyysisten ominaisuuksiensa perusteella eri tallennetyyppi: teksti-, elektroninen aineisto tai esine.
Pelin aineistotyyppi tallennetaan MARC 21 -formaatissa nimiön tietueen tyyppiä ilmaisevaan merkkipaikkaan 000/06:
Sisältää painetut, mikromuotoiset ja elektroniset tekstiaineistot.
Sisältää seuraavat elektronisten aineistojen lajit: tietokoneohjelmistot (sis. ohjelmat, pelit, kirjasinlajit), numeerinen data, tietokonekäyttöinen multimedia, verkossa olevat järjestelmät ja palvelut.
Näitä aineistolajeja voidaan koodata myös muuksi aineistotyypiksi, jos sisällön merkittävä osuus niin määrää (esimerkiksi kartografinen vektoridata koodataan kartaksi eikä elektroniseksi aineistoksi).
Muut elektronisen aineiston lajit koodataan merkittävimmän sisällön mukaisesti (esim. tekstiaineisto, äänite, nuottijulkaisu, kartta-aineisto, kuva, heijastettava kuva tai viestin). Epävarmoissa tapauksissa kohde voidaan koodata elektroniseksi aineistoksi.
Sisältää keinotekoiset esineet kuten mallit, dioraamat, pelit ja palapelit, simulaatiot, veistokset ja muut kolmiulotteiset taideteokset ja niiden jäljennökset, näyttelyesineet, koneet, vaatteet, lelut ja käsityöt, sekä luonnolliset kappaleet kuten mikroskooppipreparaatit.
Jos korteilla pelataan, eikä mukana ole pelilautaa, kyseessä on korttipeli (000/06=r).
Jos kortteja ei käytetä pelaamiseen, kyseessä on kuva (000/06=k).
Lisätietoa videopelien kuvailusta: Best Practices for Cataloging Video Games Using RDA and MARC21, Version 1.1
Lisätietoa fyysisten pelien kuvailusta: Best Practices for Cataloging Objects Using RDA and MARC 21
RDA-sarakkeessa linkit vievät RDA Toolkitin ohjeisiin, MARC 21 / tiedonlähde -sarakkeessa MARC 21 -formaatin kenttiin.
RDA | MARC 21 / tiedonlähde | Ohjetekstit, esimerkit, uudet tärkeät asiat | Ydinelementit (0.6) / Linjaukset | TEMK | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 000 Nimiö | Levy
Päivittyvä verkkopeli
Lautapeli
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
007 Ulkoasua koskevat informaatiokoodit |
Lauta- tai korttipeli
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
008 informaatiokoodit | OPAC-fasetoinnin vuoksi täytettävä tarkasti mm. kohderyhmä.
| E M | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 020 ISBN Tiedonlähde: Mikä tahansa | ISBN-tunnus merkitään, jos sellainen on 020 ## ‡a 978-91-86359-15-7 | Ydinelementti | M | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 024 Muut standarditunnukset Tiedonlähde: Mikä tahansa | Yleensä EAN- / GTIN- / UPC-tunnus. Myös pelialustaan liittyvät tunnukset kuten CUSA, BLES, RVL 024 3# ‡a 9771444875007 024 8# ‡a CUSA00600 024 8# ‡a RVL-RMKE-USA-BO ‡q levy 024 8# ‡a RVL P RMKE USZ ‡q tekstiliite | Ydinelementti, SKL-linjaus | M | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 028 Julkaisijan tunnus Tiedonlähde: Mikä tahansa | Ensin julkaisija (‡b), sitten julkaisijan tunnus (‡a) 028 51 ‡b Ubisoft ‡a 333036 | Ydinelementti, SKL-linjaus | M | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
041 Kielikoodi Ks. myös 546 | Kielet
041 0# ‡a eng ‡g eng | Ydinelementti | E | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
049 Suomalainen kenttä : tarkastusnumero ks. myös kenttä 506 | Tarkastukseen liittyviä tietoja osakenttä ‡c Tietyissä erityistapauksissa tallenne voi olla vapautettu ikärajaluokittelusta, silloin tietueeseen ei tehdä mitään merkintää. (MARC 21 -sovellusohje (RDA)) 049 ## ‡c K18 049 ## ‡c S | M | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
100 Pääkirjaus henkilön nimi | Katso 19.2.1.1 linjaus: Lauta- ja roolipelien suunnittelijat merkitään teoksen tekijäksi. Käytettävä suhdetermi on designer. 100 1# ‡a Mannerla, Kari, ‡e designer. | T | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 110 Pääkirjaus yhteisönnimi | Katso 19.2.1.1 linjaus: Lauta- ja roolipelien suunnittelijat merkitään teoksen tekijäksi roolilla designer. 110 2# ‡a Oppi & ilo, ‡e designer. | T | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 130 Ensisijainen nimeke (Preferred title), tunnettu kokoomanimeke (Conventional collective title) | 130-kenttää tarvitaan, jos kuvailtava manifestaatio on käännös tai se on aikaisemmin julkaistu toisella nimellä. Myös silloin, jos on useita samannimisiä teoksia, tarvitaan 130-kenttä. Samannimisiä teoksia erottamaan käytetään muototermejä peli, videopeli, ks. Metatietosanasto Liikkuva kuva. Elokuvien, videoiden, videopelien tms. auktorisoitu hakutieto muodostetaan teoksen ensisijaisesta nimekkeestä (katso RDA 6.2.2). | Ydinelementti Pakollinen teoksen kuvailussa, mutta ei tallenneta aina MARC 21 -formaatilla tallennettavaan bibliografiseen kuvailuun ks. tarkemmin MARC 21 -formaatin sovellusohjeessa (130 kenttä). | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
245 Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö Ensisijainen tiedonlähde: Lautapelit: aineisto itse Versioiden, osien ja lisenssien nimet sisällytetään päänimekkeeseen Hakutietojen muodostaminen: | Konsolipelin versioiden nimekkeet: 245 10 ‡a Plants vs. Zombies GW2 :‡b PS4 / ‡c developed by PopCap Games. 245 10 ‡a Diablo III: reaper of souls :‡b PS4. 245 10 ‡a F1 2019 : ‡b the official videogame : PS4. 245 00 ‡a Planet coaster :‡b Xbox Series X : Xbox One /‡ c developed by... | Ydinelementti: Päänimeke, rinnakkainen päänimeke ja muu nimeketieto. Kaikki vastuullisuustiedot merkitään, jotka ovat tarpeen julkaisun tunnistamiseksi tai joita pidetään muuten tärkeinä. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
246 Muut nimekkeet Tiedonlähde: aineisto itse | Käytä kentän 245 ohella, mutta ei yksinään. 246 13 ‡i Avattu nimeke: ‡a Plants versus Zombies | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 250 Painosmerkintö Tiedonlähde:a) päänimekkeen tiedonlähde (katso 2.3.2.2) b)jokin muu aineistoon sisältyvä lähde (katso 2.2.2.) c)jokin muu kohdassa 2.2.4. määritelty tiedonlähde | Jäljennetään suoraan aineistosta, ei lyhennetä 250 ## ‡a Ten year anniversary edition. 250 ## ‡a Version 1.2. | Ydinelementti | M | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
264 Huomautus tuotanto-, kustannus-, jakelu-, valmistus- ja tekijänoikeustiedoista Tiedonlähde: aineisto itse (järjestys: päänimekkeen tiedonlähde, muu aineistoon sisältyvä tiedonlähde, muu aineistoon liittyvä tiedonlähde) | Jäljennä suoraa aineistosta. 264 #1 ‡a Frankfurt a. M. : ‡b Nintendo, ‡c [2010] 264 #1 ‡a Redmond, CA : ‡b Nintendo of America, ‡c 2000. 264 #1 ‡a Pori : ‡b Tactic, ‡c [2016] | Ydinelementti | M | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
300 Ulkoasu Tiedonlähde aineisto itse | Laajuuden yksikkö, värillisyys, äänet: merkitse ilman lyhenteitä. Äänisisällöstä käytettävät termit: äänetön / ääni Koko ei ole ydinelementti, mutta voit merkitä sen. 300 ## ‡a 1 tietolevy :‡b värillinen, ääni 300 ## ‡a 1 tietolevy :‡b värillinen, ääni + ‡e 1 pikaopas (2 sivua) 300 ## ‡a 1 piirikotelo :‡b värillinen, ääni 300 ## ‡a 1 muistikortti (Nintendo Switch) : ‡b värillinen, ääni ; ‡c 3 x 2 x 0,5 cm ‡f kotelo ‡g 17 x 11 x 1 cm 300 ## ‡a 1 lautapeli + ‡e 2 sääntövihkoa (12, 15 sivua) 300 ## ‡a 1 lautapeli (useita osia kotelossa) + ‡e 1 sääntövihko (Lisäksi 500 kenttään huomautus pelin sisältämistä osista) 300 ## ‡a 1 palapeli 300 ## ‡a 100 pelikorttia + ‡e 1 sääntölehti | Ydinelementti tietyin ehdoin. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 336 Sisältötyyppi Tiedonlähde aineisto itse | Ilmaisee sisällön esitysmuodon ja sen, minkä aistin välityksellä sisältö on tarkoitus vastaanottaa. Käytä valmiita termejä ja koodeja: Term and Code List for RDA Content Types ja Metatietosanasto, Ekspressio, Sisältötyyppi Termit löytyvät Alephin / Auroran valmiista osakenttien sisältövaihtoehdoista Videopeli: Nimiö mp 06 = m = elektroninen aineisto 336 ## ‡a kaksiulotteinen liikkuva kuva ‡b tdi ‡2 rdacontent Esim. Nindendo 3DS- ja virtuaalitodellisuuden pelit Jos pelissä on sekä 2D- että 3D-versiot: 336 ## ‡a kaksiulotteinen liikkuva kuva ‡b tdi ‡2 rdacontent Lautapeli: Nimiö mp 6 = r = esine 336 ## ‡a kolmiulotteinen muoto ‡b tdf ‡2 rdacontent Korttipeli: Nimiö mp 6 = r = esine 336 ## ‡a stillkuva ‡b sti ‡2 rdacontent | Ydinelementti | E | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 337 Mediatyyppi Tiedonlähde aineisto itse | Ilmaisee aineiston sisällön katsomiseen, toistamiseen, suorittamiseen ym. tarvittavan laitteen tyyppiä. Videopeli: 337 ## ‡a tietokonekäyttöinen ‡b c ‡2 rdamedia Lautapeli, korttipeli: 337 ## ‡a käytettävissä ilman laitetta ‡b n ‡2 rdamedia | Lisäydinelementti (3.2 linjaus) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 338 Tallennetyyppi Tiedonlähde aineisto itse | Ilmaisee tallennusvälineen muotoa yhdessä aineiston sisällön katsomiseen, toistamiseen, suorittamiseen ym. tarvittavan laitetyypin kanssa Käytä valmiita termejä ja koodeja: Term and Code List for RDA Carrier Types, Metatietosanasto, Manifestaatio, tallennetyyppi Videopeli: 338 ## ‡a tietolevy ‡b cd ‡2 rdacarrier Lautapeli: 338 ## ‡a objekti ‡b nr ‡2 rdacarrier Korttipeli: | Ydinelementti | M | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 344 Äänen ominaisuudet | Ei pakollinen 344 ## ‡a digitaalinen ‡b optinen ‡2 rda | M | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 490 Sarjamerkintö ei lisäkirjausmuodossa Tiedonlähde: aineisto itse | Ilmoita sarjan ja alasarjan numerointi tiedonlähteessä merkityssä muodossa (jäljennä lähteestä) 490 0# ‡a Nintendo selects | Ydinelementti | M | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
500 Yleinen huomautus | RDA 2.17: yleinen huomautus: suosittelemme laittamaan pelaajien lukumäärän ja pelin osiin liittyviä lisätietoja Videopeli: 500 ## ‡a 1–2 pelaajaa, online: 2–24 pelaajaa. Lautapeli: huomautukset pelaajien määrästä, pelin fyysisistä osista: 500 ## ‡a Vähintään 2 pelaajaa. | M | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 506 Huomautus pääsyrajoituksista Mistä tahansa lähteestä ks. 049-kenttä | Aineiston käyttöön saamiselle asetettuja rajoituksia 506 1# ‡a Kielletty alle 18-vuotiailta. | M | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 508 Huomautus tuotantoon osallistujista Mistä tahansa lähteestä | Pelin kehittäjistä tieto tähän kenttään, jos sitä ei ole 245‡c -kentässä. 508 ## ‡a Pelin kehittänyt Rovio. | M | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 521 Huomautus kohderyhmästä | Kenttää käytetään, kun halutaan määritellä, millaiselle kohderyhmälle kuvailun kohteen sisältö soveltuu. 521 1# ‡a Ikäsuositus: 3-7 -vuotiaille. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 538 Huomautus järjestelmävaatimuksista Tiedonlähde aineisto itse; merkitään ne vaatimukset, jotka poikkeavat tavallisesta tai ilmeisestä. | Laitteisto- tai järjestelmävaatimukset: tarkoittaa laitteita tai järjestelmiä, joita tarvitaan analogisen, digitaalisen tms. aineiston käyttämiseen, toistamiseen jne. 538 ## ‡a 20 Gt kovalevytilaa. 538 ## ‡a 3360 Mt kovalevytilaa, USB-mikrofoni. 538 ## ‡a ”PS5 upgrade available”. 538 ## ‡a XBox One- tai Xbox Series X -pelikonsoli. | M | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
546 Huomautus kielistä Mistä tahansa lähteestä | Ääniraitojen, tekstitysten, liiteaineiston kielet 546 ## ‡a Peli: englanti, ranska, italia ; pikaopas: suomi, ruotsi, norja, tanska. | Ydinelementti | E | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
588 Huomautus kuvailun perustasta | 588 0# ‡a Nimeke levystä. 588 0# ‡a Kielimerkinnöt kannesta. | OLAC suosittelee merkittäväksi aina (s. 24-25) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 700 / 710Lisäkirjaus – henkilönnimi Nimet tarkastettava: Asteri (Aleph- ja Aurora-kirjastojärjestelmissä käytettävissä), Finto: yhteisönimet, Viaf, LC Authorities, Libris katalogisering, Agent-tietokanta | 700 1# ‡a Clancy, Tom, ‡e alkuperäisidean luoja. 710 2# ‡a Air, ‡e säveltäjä. | Ydinelementti, suomaalinen linjaus: Kaikki vastuullisuustiedot merkitään, jotka ovat tarpeen julkaisun tunnistamiseksi tai joita pidetään muuten tärkeinä | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 730 Lisäkirjaus yhtenäistetty nimeke | Viittaukset teokseen 730 4# ‡i Videopelisovituksen perustana (teos): ‡a The hobbit (Elokuva) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
753 Järjestelmäkohtaiset yksityiskohdat | Tähän kenttään tieto pelikonsolista, jolla kuvailtava aineisto (manifestaatio) on pelattavissa. Suositellaan käytettäviksi osakenttiä ‡a, ‡0, ‡2 753 ## ‡a Sony PlayStation 4 ‡0 https://gamemetadata.soe.ucsc.edu/platform/1071 ‡2 gcipplatform Vrt. 538-kenttä |
Kirjaa tieto PPSA-koodista 024-kenttään kuten CUSA-kooditkin.
Katso: OLACin Best practices for cataloging video games -ohje (sivu 38), CUSA-koodi laitetaan 024-kenttään .
Koska PPSA-koodissa on kyse CUSA-koodia vastaavasta asiasta, niin merkitään myös PPSA-koodi 024-kenttään. Suomessa ei ole perinteisesti merkitty pelialustaan liittyvissä tunnuksissa kirjainten ja numeroiden väliin merkkejä.
024 8# ‡aPPSA01289
041 0 # ‡a eng ‡a fre ‡a ger ‡a spa ‡a ita ‡g eng ‡j eng ‡j fre ‡j ger ‡j spa ‡j ita ‡g eng
546 # # ‡a Peli: englanti, ranska, saksa, espanja, italia ; tekstit: englanti, ranska, saksa, espanja, italia ; pikaopas: englanti.
041 0 # ‡a eng ‡a ger ‡a fre ‡a spa ‡a ita ‡a jpn ‡a kor
546 # # ‡3 Super Mario 64 ‡a Peli: englanti, saksa, ranska, japani.
546 # # ‡3 Super Mario Sunshine ‡a Peli: englanti, saksa, ranska, espanja, italia, japani.
546 # # ‡3 Super Mario Galaxy ‡a Peli: englanti, saksa, ranska, espanja, italia, japani, korea.
Esivalikon (Software selection menu) kieliä ei tarvitse merkitä tietueelle.
Kuvaohjelmalain määräykset ikärajoista koskevat myös konsolipelejä. Kuvaohjelmia voi lainata vain, jos niillä on ikärajaluokitus. Peliä ei siis voi lainata, jos sillä ei ole PEGI-luokitusta. Ikärajan määrittelemiseksi kannattaa ottaa yhteys Pegiin https://pegi.info/fi/contact-us
Jos et löydä aineistosta kehittäjän nimeä, tietoa ei tarvitse merkitä tietueelle.
Jos kuitenkin löydät tiedon pelin kehittäjästä esimerkiksi internetistä ja haluat sen merkitä tietueelle, niin laita tieto vain huomautuskenttään 508.
5XX-kenttien huomautukset kirjoitetaan yleensä sillä kielellä, joka on mainittu 040‡b-kentässä ja jos se on fin, niin huomautukset tehdään suomen kielellä
(RDA toolkit RDA toolkit 0.11.2 ja 1.4: Kaikki muut elementit (mukaan lukien huomautukset) merkitään kuvailevan yhteisön käyttämällä kielellä ja kirjoitusjärjestelmällä).
Suorat sitaatit aineistosta voivat olla myös muunkielisiä, lue lisää RDA Toolkit, 1.10.3 Sitaatit.
Koska Nintendo Switch -pelin manifestaatiossa ei ole tietoa kehittäjästä, et voi tehdä suoraa sitaattia aineistosta. Tee huomautus suomen kielellä, jos 040‡b fin:
508 _ _ ‡a Pelin kehittänyt XXX.
Jos haluat kirjata sekä julkaisijan että jakajan / maahantuojan, voit toistaa kenttää.
Jakajan nimi ei ole ydinelementti pelien kuvailussa, joten sitä ei ole välttämätöntä merkitä.
264 _ 1 ‡a Julkaisupaikka : ‡b Julkaisijan nimi, ‡c aika.
(264 _ 2 ‡a Jakelupaikka :‡b Jakajan nimi ,‡c aika.)
Jakajan tieto ei ole pakollinen
Jos julkaisuaika ei ole tiedossa, voit arvioida julkaisuvuoden. Lue lisää Tarkennuksia 264-kentän vuosien merkitsemisestä, kohta K-2) Julkaisuaika arvioidaan
Esimerkki: Yksittäinen vuosi arvioitu julkaisuvuodeksi
008 s 2015 (merkkipaikat 06–10)
264 #1 ... ‡c [2015?]
Esimerkki: Aikaväli arvioitu julkaisuvuodeksi
008 q20102015 (merkkipaikat 06–14)
264 #1 ... ‡c [vuosien 2010 ja 2015 välillä?]
500 ## ‡a Vähintään 2 pelaajaa.
Jos aineistossa ei ole kehittäjän nimeä, tietoa ei tarvitse merkitä tietueelle.
Jos kuitenkin löydät tiedon pelin kehittäjästä esimerkiksi internetistä ja haluat merkitä sen tietueelle, niin laita tieto huomautuskenttään 508, ei 245-kenttään, koska kenttään 245 tiedot jäljennetään aineistosta.
5XX-kenttien huomautukset kirjoitetaan yleensä sillä kielellä, joka on mainittu 040‡b-kentässä ja jos se on fin, niin huomautukset tehdään suomen kielellä
(RDA toolkit RDA toolkit 0.11.2 ja 1.4: Kaikki muut elementit (mukaan lukien huomautukset) merkitään kuvailevan yhteisön käyttämällä kielellä ja kirjoitusjärjestelmällä).
Suorat sitaatit aineistosta voivat olla myös muunkielisiä, lue lisää RDA Toolkit, 1.10.3 Sitaatit.
Koska , et voi tehdä suoraa sitaattia aineistosta. Tee :
040 ## ‡a FI-BTJ ‡b fin ‡e rda
245 00 ‡a Miitopia : ‡b Nintendo Switch.
508 ## ‡a Pelin kehittänyt Nintendo.
(Nintendo Switch -pelin manifestaatiossa ei ole tietoa kehittäjästä, mutta se on selvitetty muista lähteistä. Huomautus suomen kielellä, koska 040‡b fin)
521 1# ‡a Ikäsuositus: yli 10-vuotiaille.
538 ## ‡a 30 Gt kovalevytilaa.
538 ## ‡a PS Vita-tuki.
538 ## ‡a 15 Gt kovalevytilaa.
538 ## ‡a Online-pelaaminen edellyttää maksullista Playstation Plus -palvelua.
Jos peliä voi pelata myös uudemmalla pelikonsolilla kuin sillä, mille se on varsinaisesti tehty:
245 0 0 ‡a WWE Battlegrounds : ‡b Xbox One / ‡c developed by Saber Interactive.
538 # # ‡a 8 Gt kovalevytilaa
538 # # ‡a Pelattavissa myös Xbox Series X -pelikonsolilla.
753 # # ‡a Microsoft Xbox One ‡0 https://gamemetadata.soe.ucsc.edu/platform/1017‡2 gcipplatform
(Xbox Series X -pelikonsolin nimeä ei vielä marraskuussa 2020 ollut Game Metadata and Citation Project Controlled Vocabularies -listalla)
538 ## ‡a ”PS5 upgrade available”.
(Sitaatti suoraa manifestaatiosta, lainausmerkit tarvitaan)
041 0 # ‡a eng ‡a fre ‡a ger ‡a spa ‡a ita ‡g eng ‡j eng ‡j fre ‡j ger ‡j spa ‡j ita ‡g eng
546 # # ‡a Peli: englanti, ranska, saksa, espanja, italia ; tekstit: englanti, ranska, saksa, espanja, italia ; pikaopas: englanti.
041 0 # ‡a eng ‡a ger ‡a fre ‡a spa ‡a ita ‡a jpn ‡a kor
546 # # ‡3 Super Mario 64 ‡a Peli: englanti, saksa, ranska, japani.
546 # # ‡3 Super Mario Sunshine ‡a Peli: englanti, saksa, ranska, espanja, italia, japani.
546 # # ‡3 Super Mario Galaxy ‡a Peli: englanti, saksa, ranska, espanja, italia, japani, korea.
041 0# ‡aeng ‡a ger‡a ita ‡j eng ‡j ger ‡j ita ‡g eng‡g ger‡g ita
546 ## ‡a Peli: englanti, saksa, italia ; tekstit: englanti, saksa, italia; käyttöohje: englanti, saksa, italia.
588 0# ‡a Kielimerkinnöt kannesta.
Jos teet huomautuksen sekä kielimerkintöjen että nimekkeen lähteestä, niin tee molemmista omat kenttätoistumansa, jotta esimerkiksi mahdolliset fraasien muutokset olisi helppo kohdentaa.
588 0# ‡a Nimeke kannesta.
588 0# ‡a Kielimerkinnöt levyltä.
→ uuteen tietueeseen tehdään huomautus kotelon kielistä
CUSA-koodista pääteltynä koteloiden sisällä on täsmälleen samat levyt, mutta kahta tietuetta on jouduttu käyttämään, koska:
|
→ voi laittaa samalle tietueelle ja mahdollisesti 024‡q-kenttään tarkentavan tiedon ja 500‡a-kenttään huomautuksen