Järjestelmän eri osa-alueisiin liittyvät toiminnot kuvataan käyttäjätarinoiden avulla. Käyttäjätarina on yksi selkeä toiminnallinen vaatimus, mitä järjestelmän on tuettava. Käytännössä käyttäjätarina kuvaa yksittäisen toiminnallisuuden käyttäjän näkökulmasta.
Käyttäjätarina: Palauttavana virkailijana haluan palauttaa kappaleen sen tunnisteen avulla käyttäen tunnisteen lukemiseen tarkoitettua laitetta. |
Käyttäjätarinoiden tarkoitus:
Käyttäjätarinat ryhmitellään teemoittaan eli samaan toimintoon liittyvät käyttäjätarinat ryhmitellään saman kokonaisuuden alle. Kokonaisuuden yhteyteen kirjataan siihen liittyvät esiehdot sekä sekä lyhyt kuvaus tyypillisen käyttötapauksen kulusta. Lisäksi listataan mahdolliset poikkeustilanteet. Sopivia kokonaisuuksia ovat esimerkiksi fyysisen aineiston lainaus, fyysisen aineiston palautus ja asiakkaan tunnistaminen. Jokaisen kokonaisuuden yhteydessä pidetään lisäksi kirjaa kokonaisuuden versio-historiasta, johon kirjataan tiedot kokonaisuuteen kohdistuneista katselmuksista sekä niiden hyväksymisestä/hylkäämisestä.
Esimerkki: Fyysisen aineiston palautus |
Yksittäiset käyttäjätarinat pyritään pitämään lyhyinä. Niistä tulee käydä ilmi kuka tekee (aktori), mitä tehdään ja mitä lisäarvoa se tuottaa aktorille, jos se ei muuten ole ilmeistä. Järjestelmällä on useita eri käyttäjäryhmiä, joten tarinoista tulee käydä ilmi aktorin rooli. Mahdollisisa rooleja ovat esimerkiksi asiakas, itsepalveluasiakas, palauttava virkailija, lainaava virkailija, virkailija ja kirjaston IT-vastaava. Eri rooleihin liittyvät käyttäjätarinat ryhmitellään omien otsikoidensa alle. Jokaisen käyttäjätarinan yhteyteen kirjataan lisäksi yksi tai useampia testejä, joiden tarkoituksena on kuvata kuinka käyttäjätarinan toteutuminen voidaan todentaa valmiissa järjestelmässä. Testejä ei kuitenkaan kirjoiteta ennen käyttäjätarinoiden hyväksymistä.
Käyttäjätarina: Palauttavana virkailijana haluan palauttaa kappaleen sen tunnisteen avulla käyttäen tunnisteen lukemiseen tarkoitettua laitetta. Testit:
|
Katselmointiprosessin kulku:
Käyttäjätarinat katselmoidaan ensin projektiryhmän ja niiden työstämiseen mahdollisesti osallistuneiden Kansalliskirjaston asiantuntijoiden kesken. Katselmointi suoritetaan aina siten, että samaan kokonaisuuteen liittyvät käyttäjätarinat katselmoidaan yhdellä kertaa. Kun tarinat ovat läpäisseet projektiryhmän katselmoinnin, esitellään ne kirjastokentän asiantuntijoista koostuville asiantuntijaryhmille, jotka voivat esittää lisäys-, korjaus- ja muutosehdotuksia. Kokonaisuus katsotaan hyväksytyksi asiantuntijaryhmän suorittaman hyväksytyn katselmoinnin jälkeen. Tämän jälkeen käyttäjätarinoihin lisätään testit yhteistyössä asiantuntijaryhmän kanssa.
Jatkotoimenpiteen katselmoidulle kokonaisuudelle:
Käyttäjätarinoiden teko toteutetaan esimerkkipohjaa käyttäen. Tarinoissa käytetyt termit ja käsitteet lisätään järjestelmän sanastoon.
Katso myös: |