TP 8.1. 4. US - Fyysisen aineiston palautus
Käyttäjätarinat

Versio 
1Käyttäjätarinat luotu. Valmis katselmoitavaksi (MKi: 15.5.2013)
2Muokattu katselmoinnin jälkeen kommenttien mukaan. Valmis katselmoitavaksi (MKi:17.5.2013)
3Muokattu katselmoinnin jälkeen kommenttien mukaan siten, että tarinat toimisivat itsenäisinä. Testit on poistettu dokumentista. Valmis katselmoitavaksi (MKi: 23.5.2013)
4Muokattu katselmoinnin jälkeen kommenttien mukaan. Tarinat tuotu yhteen taulukkoon käsittelyn helpottamiseksi. Testit tuotu takaisin dokumenttiin. Hyväksytty projektiryhmässä (MKi: 31.5.2013)
5Muokattu asiantuntijaryhmän katselmoinnin jälkeen kommenttien mukaan. Hyväksytty asiantuntijaryhmässä korjauksin 30.8.2013 MKi

Kommentit kokonaisuudesta

 

Käyttöskenaariot

Tyypillinen tapaus

Esitiedot

Maija on lainannut CD-levyn kaupungin pääkirjastosta ja haluaa palauttaa sen pääkirjastoon.
Mikko on lainannut kirjan pääkirjastosta ja haluaa palauttaa sen pääkirjastoon.

Virkailijapalautus
Maija tuo CD-levyn pääkirjastoon ja antaa sen virkailijalle palautettavaksi. Virkailija lukee levystä tunnisteen järjestelmään. Järjestelmä tunnistaa levyn, merkitsee sen palautetuksi, aktivoi CD-levyn varkaudeneston, päivittää tilastotiedot ja tarkistaa oliko levy myöhässä. Virkailija tulostaa Maijalle kuitin palautuksesta. Järjestelmä tarkistaa, oliko levyyn varauksia ja kuuluuko levy tähän toimipisteeseen. (Järjestelmä näyttää virkailijalle ohjeen, mihin levy laitetaan palautuksen jälkeen). Virkailija tarkistaa, että kotelossa on levy sisällä ja laittaa levyn palautettujen koriin odottamaan sisällön tarkistamista ja hyllyyn viemistä.

Itsepalvelupalautus
Mikko laittaa kirjan palautusautomaattiin. Palautusautomaatti lukee kirjasta tunnisteen järjestelmään. Järjestelmä tunnistaa kirjan, merkitsee sen palautetuksi, aktivoi kirjan varkaudeneston, päivittää tilastotiedot ja tarkistaa oliko kirja myöhässä. Automaatti tulostaa Mikolle kuitin palautuksesta. Järjestelmä tarkistaa, oliko kirjaan varauksia ja kuuluuko kirja tähän toimipisteeseen. Automaatti lajittelee kirjan sääntöjen mukaan laatikkoon tai antaa Mikolle ohjeen, mihin kirja laitetaan palautuksen jälkeen.

Poikkeukset:

Asiakkaalle on viesti, joka pitää kertoa asiakkaan asioidessa kirjastossa
Asiakkaalla on noutamattomia varauksia tässä toimipisteessä
Laina on erääntynyt
Järjestelmä ei tunnista kappaletta
Kappaletta ei voi palauttaa tähän toimipisteeseen
Kappale ei ollut lainassa
Kappale on varaus
Kappale on siirtolainattu toiseen toimipisteeseen
Kappale on kiertovuorossa toiseen toimipisteeseen
Kappale kuuluu toisen toimipisteen kokoelmiin
Kappale kuuluu toisen kirjaston kokoelmiin
Kappaleessa on viesti, joka pitää huomioida palautuksen yhteydessä
Kappale on laskutettu asiakkaalta

KäyttäjätarinatKatselmoinnin kommentitTestit ja yleiset huomautukset
   
Asiakkaana haluan  
palauttaa tai jättää lainani palautettavaksi siten, että laina palautuu järjestelmään välittömästi, jotta minulle ei kerry seurauksia erääntyneestä lainasta

 

laina ei enää näy asiakkaan lainojen joukossa
lainaajalle ei enää kerry maksuja palautetusta lainasta

jättää lainani palautettaviksi siten, että laina palautuu sinä päivänä kuin olen jättänyt lainani palautettavaksi, jotta minulle ei kerry sakkoja erääntyneestä lainasta  
haluan palauttaa kappaleita myös aukioloaikojen ulkopuolella, jos kirjasto tarjoaa mahdollisuuden palauttamiseen (esim. 24/7 kirjasto)

 


 
palauttaa laskutetun, mutta maksamattoman kappaleen siten, että en joudu korvaamaan kappaleen hintaa

 

jos asiakas palauttaa laskutetun maksamattoman kappaleen, korvaushinta poistetaan asiakkaan maksutiedoista palautuksen yhteydessä
muut mahdolliset lainasta kertyneet maksut (myöhästymismaksut, huomautusmaksut, laskutuskulut) säilyvät maksutiedoissa, vaikka asiakas on palauttanut laskutetun kappaleen. Korvaushinnan poistamisesta tulee mennä viesti henkilökunnalle. (Mahdollisesti tätä toimintoa pitää säätää asetuksella siten, että joko hinta poistuu automaattisesti tai sitten se poistetaan käsin)

HUOMAUTUS: laskutuksesta ja perinnästä on omat dokumenttinsa, joissa niihin liittyvät asiat on kuvattu tarkemmin

palauttaa kappaleen tarvittaessa myös muuhun toimipisteeseen kuin siihen, josta olen lainannut sen HUOMAUTUS: kuljetuksesta ja logistiikasta on oma dokumentti, jossa niihin liittyvät asiat on kuvattu tarkemmin. Kuljettamiseen liittyy sääntöjä ja maksuja.
palauttaa kappaleen tarvittaessa myös muuhun kirjastoon kuin siihen, josta olen lainannut sen HUOMAUTUS: Kuten edellä
saada halutessani palautuksesta kuitin, jossa näkyvät tällä palautuskerralla palauttamieni kappaleiden tiedot sekä maksamattomien maksujen summa, jos palauttamisessa on mahdollista tunnistautua  
valita, miten haluan vastaanottaa kuitin kuittina/sähköpostilla/tekstiviestillä, jos kirjasto tarjoaa tällaisia vaihtoehtoja  
saada halutessani palautuksen yhteydessä kuitin, jossa näkyvät kaikki lainassaolevat lainani  
saada kuitin valitsemallani asiointikielellä  
päivittää yhteystietoni palautuksen yhteydessä, koska haluan hoitaa kaikki kirjastoasiani samalla kertaa palautustoiminnosta on helppo siirtyä muokkaamaan asiakkaan yhteystietoja
maksaa maksuni palautuksen yhteydessä, koska haluan hoitaa kaikki kirjastoasiani samalla kertaa palautustoiminnoista on helppo siirtyä käsittelemään asiakkaan maksuja
saada tiedon varauksistani, jotka odottavat noutamista tässä toimipisteessä (johon olen palauttamassa), koska haluan hoitaa kaikki kirjastoasiani samalla kertaa  
saada tiedon varauksista, jotka odottavat noutamista jossain muualla, jotta osaan käydä noutamassa varaukseni  
mahdollisuuden palauttaa kappaleita itsepalveluna automaatilla  
palauttaa kappaleita antamalla toisen henkilön lainata ne minulta, jotta minun ei tarvitse erikseen käydä palauttamassa niitä kirjastoon HUOMAUTUS: Esimerkiksi Helmet-kirjastoissa käytössä oleva palvelu
   
Palauttavana virkailijana haluan
palauttaa kappaleen sen tunnisteen avulla käyttäen tunnisteen lukemiseen tarkoitettua laitetta 

järjestelmä tunnistaa kappaleen viivakoodilla, joka sisältää kappaleen tunnisteen
virkailija voi lukea viivakoodin viivakoodinlukijalla
järjestelmä tunnistaa kappaleen RFID -tunnisteella, joka sisältää kappaleen tunnisteen

palauttaa kappaleen sen tunnisteen avulla ilman tunnisteen lukemiseen tarkoitettua laitetta virkailija voi syöttää kappaleen tunnisteen näppäimistöltä
palauttaa useita kappaleita kerrallaan, kun tunnisteita voi lukea useampi kerrallaan (pinopalautus) 

järjestelmä tunnistaa usean RFID -lukijalle asetetun kappaleen
virkailija saa ilmoituksen kuinka monta kappaletta järjestelmä tunnisti

saada ilmoituksen, jossa näkyy syy, jos palautus ei onnistu 

virkailija saa ilmoituksen, jos kappaletta ei löydy
virkailija saa ilmoituksen, jos kappaletta ei voi palauttaa tähän toimipisteeseen

että ilmoituksista näkyy, mihin kappaleeseen ilmoitus liittyy, jotta osaan kohdistaa ilmoituksen oikeaan kappaleeseen  
saada ilmoituksen, josta näen mitä teen kappaleelle palautuksen jälkeen 

virkailija saa ilmoituksen kappaleen kuljettamisesta, kuljetusilmoituksessa näkyy mihin kappale on menossa
kappale menee kuljetukseen, jos kappale on siirtolainattu toiseen toimipisteeseen
kappale menee kuljetukseen, jos kappale kierrossa toisessa toimipisteessä
kappale menee kuljetukseen, jos kappale on toisen toimipisteen omaisuutta
virkailija saa ilmoituksen varaukseen kiinniotetusta kappaleesta, kun varauksen noutopaikka on tässä toimipisteessä

saada ilmoituksen asioista, jotka pitää tiedottaa asiakkaalle palautuksen yhteydessä 

virkailija saa ilmoituksen, jos asiakkaalla on noutamattomia varauksia tässä toimipisteessa
virkailija saa ilmoituksen, jos asiakkaalla on noutamattomia varauksia muualla
virkailija saa ilmoituksen, jos asiakkaalle on lisätty palautuksessa näytettävä huomautus, joka liittyy tähän toimipisteeseen
virkailija saa ilmoituksen asiakkalle jääneistä lainoista, jotta voi muistuttaa myöhässä olevista ja pian erääntyvistä lainoista asiakasta.

saada imoituksen kappaleen tilatiedosta palauttamalla kappaleen, vaikka kappale ei olisi lainassa, koska haluan tarkistaa missä tilassa kappale on virkailija saa ilmoituksen kappaleen olevan varaushyllyssä, kun hän palauttaa kappaleen, jolla on varauksen noutopisteenä tämä piste ja joka on otettu kiinni varaukseen
virkailija saa ilmoituksen kappaleen olevan kuljetuksessa tietyyn toimipisteeseen, kun hän palauttaa kappaleen, joka on otettu kiinni varaukseen ja varauksen noutopiste on jokin muu toimipiste (ilmoituksessä näkyy kuljetuksen kohdekirjasto/kohdepiste).
virkailija saa ilmoituksen kappaleen olevan kuljetuksessa tiettyyn toimipisteeseen, kun hän palauttaa kappaleen, joka on kuljetettavana toiseen toimipisteeseen (ilmoituksessä näkyy kuljetuksen kohdekirjasto/kohdepiste)
saada kuitin kappaleen mukaan liitettäväksi, jos kappale menee jonnekin muualle kuin tavalliseen palautushyllyyn, jotta kappaleen mukana seuraa tieto siitä mihin kappale on menossa 

virkailija saa kuitin varauksesta, kun kappale palautetaan varauksen noutopisteeseen
virkailija saa kuitin kuljetuksesta
kuitissa näkyy, mihin kappale on menossa, kun kappale menee kuljetukseen toiseen toimipisteeseen/toiseen kirjastoon

muokata palautustoimintoon väliaikaisesti päivämäärää ja kellonaikaa, koska teen palautuksia myöhemmin kuin kappaleet on jätetty palautettaviksi  
muokata yksittäisen palautuksen päivämäärää ja kellonaikaa, koska kappale on jätetty palautettavaksi jo aikaisemmin  
nähdä palautuksessa palautetun lainan tiedot, jotta näen mistä kappale on lainattu ja milloin laina on erääntynyt  
nähdä palautuksessa palautetun kappaleen tiedot, jotta voin tarkistaa mitkä kappaleet on palautettu  
nähdä palautetun lainan lainanneen henkilön tiedot, jotta näen kuka on teoksen lainannut ja pääsen helposti käsittelemään lainaajan tietoja  
että palautetun kappaleen varkaudenesto aktivoituu automaattisesti palautuksen yhteydessä  
että minulle näkyvät vain sellaiset ilmoituksen, jotka koskevat tätä toimipistettä  
että palautuksessa on pikatoimintoja yleisimpiin toimintoihin, jotka liittyvät palautetun kappaleen käsittelyyn  
että palautuksessa on pikatoimintoja yleisimpiin toimintoihin, jotka liittyvät lainaajan tietojen käsittelyyn  
että kiinniotettu varattu kappale ei aktivoidu saapuneeksi ennen kuin kappale on saapunut noutopaikkaan, ettei varaajalle lähde saapumisilmoitusta ennen kuin kappale on noudettavissa  
että varattu kappale aktivoituu saapuneeksi, kun se palautetaan noutopaikassa, vaikka kappale ei olisi lainattu, jotta varaajalle lähtee saapumisilmoitus kun kappale on noudettavissa  
että järjestelmän antamat ilmoitukset voi kuitata viivakoodinlukijalla jollakin tavalla, jotta minun ei tarvitse jatkuvasti vaihtaa viivakoodin lukijalta näppäimistölle tai hiirelle
 .
Itsepalveluna palauttavana asiakkaana haluan
palauttaa kappaleen laittamalla sen automaattiin automaatin ohjeiden mukaisesti 

järjestelmä tunnistaa kappaleen viivakoodilla, joka sisältää kappaleen tunnisteen
asiakas voi lukea viivakoodin viivakoodinlukijalla
järjestelmä tunnistaa kappaleen RFID -tunnisteella, joka sisältää kappaleen tunnisteen

palauttaa useita kappaleita kerrallaan, kun tunnisteet voi lukea useampi kerrallaan 

järjestelmä tunnistaa usean RFID -lukijalle asetetun kappaleen
asiakas saa ilmoituksen kuinka monta kappaletta järjestelmä tunnisti

saada ilmoituksen, joka sisältää toimintaohjeet, jos palautus ei onnistu  
saada ohjeen mitä teen kappaleelle palautuksen jälkeen, jos palautettu aineisto ei siirry automaatin sisälle asiakas saa ohjeen, mihin palautettu kappale laitetaan (esimerkiksi jos varatuille on oma kori)
saada ohjeen mitä teen, jos automaatti ei hyväksy kappaletta 

asiakas saa ilmoituksen, jos kappaletta ei löydy
asiakas saa ilmoituksen, jos kappaletta ei voi palauttaa tähän toimipisteeseen
asiakas saa ilmoituksen, jos kappaletta ei voi palauttaa automaatilla
ilmoituksissa on asiakkaalle toimintaohje

saada ilmoituksen asioista, jotka kirjasto haluaa tiedottaa minulle 

asiakas saa ilmoituksen, jos hänellä on noutamattomia varauksia tässä toimipisteessa
asiakas saa ilmoituksen, jos hänelle on lisätty palautuksessa näytettävä huomautus, joka liittyy tähän toimipisteeseen

nähdä ilmoituksissa, mitä kappaletta ilmoitus koskee, jotta osaan kohdistaa ilmoituksen oikeaan kappaleeseen  
nähdä palautuksessa palautetun lainan tiedot ja kappaleen tiedot (tekijä, nimeke, kappaleen tunniste, mediatyyppi/ilmiasu, lainausaika, lainauspaikka), jotta voin tarkistaa mitkä lainat olen palauttanut  
nähdä kuinka paljon minulle on kertynyt maksuja, jos palautuksessa on mahdollista tunnistautua

 

 

 
nähdä kuinka monta kappaletta olen palauttanut tähän mennessä, jotta voin helposti tarkistaa että kaikki lainat ovat palautuneet  
että automaatti minulle kertoo mitä minun pitää tehdä, jos kappaletta ei voi palauttaa automaatille asiakas saa ohjeen, mihin palautettu kappale laitetaan (esimerkiksi jos varatuille on oma kori)
että voin lähettää automaatin kautta viestin henkilökunnalle, koska haluan kertoa palauttamiin lainoihini liittyvistä asioista  
   
Virkailijana haluan  
muokata palautuksen yhteydessä tulostuvien kuittien tietoja ja niiden ulkoasua, jotta saan kuittiin sellaisia tietoja, jotka sopivat toimipisteen käyttötarpeisiin 

 

virkailija voi muokata kuljetuskuitille tulostuvia tietoja
(kuljetuskuitissa esimerkiksi: kuljetuksen kohdetoimipiste, palautuspäivämäärä ja kappaleen tiedot: tekijä, nimeke, kappaleen tunniste)

virkailija voi muokata varauskuitille tulostuvia tietoja
(varauskuitissa esimerkiksi: varaajan nimi, varauksen numero, palautuspäivämäärä ja kappaleen tiedot: tekijä, nimeke, kappaleen tunniste)

lisätä asiakkaan tietoihin huomautuksen, joka näkyy kun asiakas palauttaa kappaleita, jotta asiakas tavoitetaan hänen asioidessaan kirjastossa palautustiskillä tai automaatilla 

virkailija voi valita, missä toimipisteissä huomautus on aktiivinen
virkailija voi valita, onko huomautus aktiivinen virkailijakäytössä ja/vai itsepalvelussa

palauttaa niteen, jotta niteen tila muuttuu "Hyllyssä" tilaksi esimerkiksi tarroituksen tai korjauksen jälkeen, tai jos nide on muutoin merkitty eri tilakoodilla  
Aineistokierrätyksestä vastaavana virkailijana haluan
muokata palautuksen yhteydessä tulostuvien kuittien tietoja ja niiden ulkoasua, jotta saan kuittiin sellaisia tietoja, jotka sopivat toimipisteen käyttötarpeisiin 

aineistokierrätyksestä vastaava virkailija voi muokata kuljetuskuitille tulostuvia tietoja
(kuljetuskuitissa esimerkiksi: kuljetuksen kohdetoimipiste, palautuspäivämäärä ja kappaleen tiedot: tekijä, nimeke, kappaleen tunniste)

aineistokierrätyksestä vastaava virkailija voi muokata varauskuitille tulostuvia tietoja
(varauskuitissa esimerkiksi: varaajan nimi, varauksen numero, palautuspäivämäärä ja kappaleen tiedot: tekijä, nimeke, kappaleen tunniste)

merkitä kappaleen kierrätettäväksi toimipisteestä toiseen määräaikojen mukaan, jotta kappale siirtyy toiseen toimipisteeseen haluttuna aikana  
siirtolainata kappaleen määräajaksi toiseen toimipisteeseen  
luoda pikatoimintoja yleisimpiin toimintoihin, jotka liittyvät palautetun kappaleen tietojen käsittelyyn, jotta palautusta tekevä virkailija voi helposti siirtyä käsittelemään kappaleen tietoja  
luoda pikatoimintoja yleisimpiin toimintoihin, jotka liittyvät palauttavan lainaajan tietojen käsittelyyn, jotta palautusta tekevä virkailija voi helposti siirtyä käsittelemään asiakkaan tietoja  
järjestelmän päivittävän lainauksen tilastotiedot palautuksen yhteydessä (palautusaika, palautustoimipiste)  
järjestelmän tallettavan, että kappale on viimeksi nähty palautustoimipisteessä ja ajankohdan (pvm+kellonaika), jotta voin tarvittaessa jäljittää kappaleen liikkumista  
että palautetun kappaleen varkaudenesto aktivoituu palautuksen yhteydessä, jotta kappale tulee suojatuksi kun se on palautunut kirjastoon  
   
Kirjaston IT-vastaavana haluan  
että järjestelmään voidaan liittää vallitsevia standardeja tukevia automaatteja (sekä lainauksessa että palautuksessa), jotta minun on helppo valita sopivia automaatteja ja automaattien liittäminen järjestelmään sujuu ongelmitta  
että asiakkaan henkilötiedot kulkevat järjestelmän ja automaatin välillä riittävästi suojattuina, jotta asiakkaan tietoturva säilyy