Viikoilla 18 ja 19 järjestetään kirjastojen työntekijöille suunnattu E-kirjaston kyselytunti joka arkipäivä klo 9-10. Tapahtuma on Zoomissa ja voit liittyä sinne oman aikataulusi mukaan mihin aikaan vain. Kyselytunnilla voit kysyä mitä tahansa E-kirjastoon liittyvää ja E-kirjasto-yksikön työntekijöitä on paikalla vastaamassa.

Esitetyt kysymykset kootaan tälle sivulle, joten voit tarkistaa jo etukäteen, onko kysymykseen jo vastattu. Muista lukea myös verkkosivujen usein kysytyt kysymykset -lista.

Jos et ehdi kyselytunnille, kysymyksiä voi esittää myös kirjastojen henkilökunnalle tarkoitettuun palveluosoitteeseen [email protected]. Ohjaa asiakkaat antamaan palautetta e-kirjasto -applikaation kautta, kiitos! Lomakkeen löydät asetukset -kohdasta, ja voit antaa palautetta kirjautumatta sisään.

Kyselytunneille ei tarvitse ilmoittautua. Zoom-linkki sekä tarkemmat tiedot tapahtumasta julkaistaan myöhemmin asiakaswikin tapahtumasivulla.

Kysymykset


Palautukset epäonnistuvat toisinaan

Asiaa selvitellään edelleen. Ongelma johtuu todennäköisesti verkon hitaudesta tai ruuhkasta palvelimen viestikeskuksessa. Kannattaa kirjautua sovelluksesta ulos ja sisään ja tarkistaa, onko kirja virheilmoituksesta huolimatta palautunut.


Varauksista tulee vikailmoitus

Ongelmaa ei ole löydetty, mutta kun on viisi varausta ja yrittää varata, niin tulee vikailmoitus. Ilmoituksessa ei lue, että lainoja on jo maksimimäärä.

Runoteoksessa äänikirja ei siirry automaattisesti seuraavaan osioon

Tämä riippuu myös kirjatiedostosta, onko automaattinen jatko kirjattu kirjatiedostoon. Jos on joku tietty kirja, kirjaston henkilökunta voi ilmoittaa osoitteeseen [email protected] mikä teos on kyseessä ja selvitämme asiaa.


Asiakas on päivittänyt iOS-laitteensa ja kaiken pitäisi olla kunnossa, mutta vahva tunnistautuminen jää edelleen jumiin. Kokeiltu S-pankki, Danske, Nordea ja Osuuspankki. iPhone 11 tai 8, käyttöjärjestelmä 16.7.7. Tapauksia on useimpia.

Tutkimme asiaa.

 

Onko kirjastoissa mahdollista rekisteröidä asiakkaita E-kirjastoon?

Ei ole vielä mahdollista. Tiedotamme, kun tämä on mahdollista.


Tullut palaute pelkästään, että ”tämä kirja ei avaudu”.

Jos asiakas on jättänyt yhteystietonsa, häneltä voi kysyä lisätietoja mikä teos, laite ja käyttöjärjestelmä on kyseessä. Jatkossa palautteelle tulevat kentät laitteen malli, ohjelmistoversio ja teoksen nimi (nämä tulevat palautteen sähköpostiin mukaan).


Varatessa kerrotaan, että voit lainata tämän kirjan x päivän kuluttaessa.

Tämä on arvioitu aika, jos kaikki pitävät kirjaa maksimimäärän.


Omat varaukset -kohdassa, kyseisen kirjan kohdalla Androidilla näkyy poista-näppäimestä vain p-kirjain. Näyttää riippuvan kuvan koosta paljonko tekstistä näkyy.

Tutkimme asiaa.


Yleinen ohje:

Sovellukselle pitää olla sallittu tiedostojen käyttö puhelimen asetuksista.


Asiakkaiden rekisteröinti kirjastoissa, onko ohjeita saatavilla? Entä tietotekniikan passkey-ohje?

Ohjeet on lähetty kimppojen pääkäyttäjille. Ohje tietotekniikalle on vielä kesken.

Onko Akaa saanut paljon palautteita, koska se on listassa ensimmäisenä?

Tampere vastaa koko alueen palautteisiin. Ei ole toistaiseksi tullut ainakaan paljoa palautteita väärään osoitteeseen. Seurataan tilannetta ja tehdään tarvittaessa muutoksia.


Tuleeko kirjastojen henkilökunnalle lisää kyselytuntia tai muuta koulutusta?

Syksyllä on tulossa työpajoja kirjastoihin. Käyttäjätuen ja koulutuksen työryhmä suunnittelee työpajat. E-kirjaston infotilaisuudet jatkuvat myös. E-kirjastolaisia voi tavata myös Kuopion kirjastopäivillä.

Palaute: Uniajastin ei toiminut

Tutkimme asiaa.

Missä tilanteissa pitää välittää E-kirjasto-tiimille palaute ja missä tilanteessa vastataan itse?

  • Kunnat vastaavat palautteisiin. Ohje palautteisiin vastaamiseen löytyy Palauteprosessi-sivulta.
  • E-kirjaston IT-tiimi seuraa palautteita, mutta ei vastaa niihin. Palautteita ei tarvitse välittää E-kirjasto-tiimille.
  • Poikkeus: Aineiston hankintaehdotukset voi välittää E-kirjasto-tiimille palvelusähköpostiin. Välitämme ne eteenpäin aineistotyöryhmille.
  • Aineistoehdotuksiin ei tarvitse vastata.

Voisiko palautelomakkeelle saada tiedon, että hankintaehdotuksiin ei vastata?

Palaute: "Asiakas voi nyt valita että haluaa vastauksen ja antaa sähköpostiosoitteensa, joten on hämmentävää ettei viestiin vastata."

Tämä on tarkoitus lisätä lomakkeelle.

Toimiiko E-kirjasto Chromebookilla?

Ei toimi, tällä hetkellä toimii vain puhelimella ja tabletilla.

Palaute: Puoli vuotta sitten ostettu tabletti, mutta E-kirjasto ei toimi siinä.

Tutkimme asiaa. Otamme mielellään vastaan tiedon siitä, mikä laite ja malli on kyseessä.

Kun sovellus kirjaa ulos aika ajoin, voiko käydä niin, että pop-up-ilmoitus varauksen saapumisesta ei tule perille?

Selvitämme tätä vielä.

Voisiko rajaukset saada varhaisempaan vaiheeseen niteitä etsiessä? 

Palaute: "Jos haluan vaikka nähdä kaikki kirjat jotka ovat: Fantasia/sci-fi+lainattavissa+ruotsiksi, niin ainakin minun tietotaidoillani se on turhauttavan monen klikkauksen takana."

Asia on kehityslistalla, mutta muutos vaatii sen verran työtä, että siinä kestää jonkin aikaa.

Paljon on toivottu, että voisi lukea laite vaaka-asennossa.

Palaute: "Android-tabletissa kirjaa voi lukea vain, kun näyttö on pystyasennossa. Vaakakääntö ei toimi! Olen testannut tuota näytön kääntymistä, kun meillekin on tullut palautetta siitä. Koskee Android-laitteita ja vain lehtiä eli lehti käännähtää aina 90 astetta, vaikka kännykän asetuksista on valittu, että näyttö pysyisi pystyasennossa."

Puhelimen/tabletin asetuksista voi määritellä kääntyykö sisältö vaakaan vai ei. Tutkimme Android-laitteita vielä tarkemmin.

Onko kirjoihin tulossa sivumäärät esille ja äänikirjoihin kuinka monta tuntia kesto?

Sivumäärät e-kirjoissa riippuvat siitä, minkä kokoisella näytöllä lukee. On tulossa myöhemmin tieto siitä, kuinka monta sivua on painetussa kirjassa. Metadatasta puuttuu tällä hetkellä myös muita asioita (esim. suomentajan nimi). 

Onko lehdissä jonotusmahdollisuus?

Kyllä on.

On tullut yksi palaute että kirjaa ei ole voinut palauttaa (iPhone).

Nimeke ja laitemalli on ilmoitettu Ellibsille. HUOM: Palauttaminen tehdään painamalla poista-painiketta. Jos kirjaa ei pysty palauttamaan, kyseessä voi olla esim. hetkellinen häiriö verkkoyhteydessä.

Jos bongaa väärin luokiteltuja kirjoja, kannattaako näistä ilmoittaa jonnekin? 

Palaute: "Sovelluksessa runoteokset näyttävät menevän enimmäkseen tietokirjallisuuden listaan. Voiko näistä ilmoittaa Ellibsille?"

Virheistä kannattaa ilmoittaa suoraan Ellibsille: [email protected]. Metadataa parannetaan syksyllä laajamittaisemmin.

Yleisiä ohjeita virhetilanteisiin

Kannattaa tarkistaa, että laitteen käyttöjärjestelmä sekä E-kirjasto-sovellus on päivitetty (helpointa on, jos laitteessa on laitettu päälle automaattiset päivitykset).

Palautteiden käsittely

Kuntiin tulevat palautteet tulevat kopiona E-kirjaston-yksikön IT-tiimille. IT-tiimi seuraa palautteita ja tekee niiden perusteella tarpeellisia korjauksia, mutta he eivät vastaa palautteisiin. Useimmin toistuvat kysymykset kootaan verkkosivuille UKK-listaan. Kunnat vastaavat palautteisiin UKK-listan perusteella. Jos vastausta ei löydy UKK-listausta, voi vastata, että kiitos palautteesta ja asiaa selvitetään. Palautteita ei tarvitse välittää eteenpäin E-kirjasto-yksikölle.

Aineistot

Tullut palautetta kokoelman koosta. Android-puhelimissa näkyy virheellisesti listoissa vain enintään 50 nimekettä. Asiaa ratkotaan parhaillaan. Kokoelma kasvaa viikoittain, ostoja tehdään kaksi kertaa viikossa. Palautteeseen on reagoitu niin, että valintaryhmät ovat ostaneet jonkin verran enemmän aineistoa kuin alun perin suunniteltiin, koska kysyntää on paljon. Lehdissä lukuoikeudet riittäneet hyvin.

Passkey Androidilla

E-kirjasto-sovellus kirjautuu automaattisesti ulos noin kerran vuorokaudessa. Aika riippuu käytössä olevasta laitteesta. Mikäli asiakas luo sovelluksen asetukset-kohdassa pääsyavaimen (avainkoodin), sovellukseen voi jatkossa kirjautua samalla tavalla kuin puhelimellekin (pin-koodi, sormenjälki, kasvojentunnistus). Avainkoodin luominen Androidilla ei ole tällä hetkellä mahdollista, mutta asia korjataan lähiaikoina.

Mistä saa sovelluksen ilmoitusasetukset päälle?

Sovellus kysyy rekisteröitymisvaihessa, laitetaanko ilmoitukset päälle. Asian voi myöhemmin käydä sallimassa puhelimen asetuksissa (ilmoitusasetukset).

Tulevatko varausten nimekemäärät näkyviin myös Androidiin?

Varauksissa näkyy iOS:llä kuinka monta kirjaa on jonossa. Androidissa näkyy vain kuin monen päivän päästä lainan saa (mikäli kaikki lainaavat maksimimäärän). Sovellusten on tarkoitus olla yhteneväisiä ja tämä asia tarkistetaan.

Sovelluksessa olevat tekstit ovat vielä kömpelöitä (esim. ”hae” pitäisi olla ”lainaa”).

  • Sovelluksessa näkyvät termit ja tekstit käydään läpi ja korjataan.
  • Haku-sana korjataan lainaa-termiksi mahdollisimman pian.
  • Kieliversiot tarkistetaan kokonaisuudessa myöhemmin.

Milloin kirjastossa rekisteröinti on mahdollista?

Tulee mahdolliseksi tällä viikolla, tiedotamme tästä pääkäyttäjille heti, kun tämä on mahdollista.

Kannattaako yksittäisiä hankintatoiveita välittää valintaryhmille?

Hankintatoiveet kannattaa jättää sovelluksen palautelomakkeella. Hankintaehdotukset välitetään eteenpäin valintaryhmille. Hankintaehdotuksiin ei vastata (kunnassakaan ei tarvitse vastata).

Tuleeko someen tieto uusista aineistoista?

Someen tulee vinkkejä kirjoista ja lehdistä, sekä sovelluksessa olevista että uusista hankinnoista. Uusia hankintoja tehdään kaksi kertaa viikossa ja kerralla hankintaan useita aineistoja, joten jokaisesta hankinnasta emme viesti.

Onko metatietoihin tulossa sarjanumerointia, jos kyseessä on sarja?

Metatiedot ovat tällä hetkellä vielä aika vajaita (osa kilpailutuksessa vaadituista metatiedoista puuttuu vielä, esim. suomentajan nimi puuttuu). Laitamme muistiin toiveen sarjanumeroinnista.

Rekisteröijätunnusten tekeminen henkilökunnalle: kunnan pääkäyttäjän lähettämä linkki vaati kuitenkin oman puhelimen käyttöä.

Pääkäyttäjäohjeissa on myös rekisteröijän ohjeet. Ohjeissa on kerrottu ohjeet kirjautumiseen ilman passkeytä (kertakäyttölinkki), käytä ohjeen kohtaa ”Kirjaudu uudelleen ilman passkeytä”.

Missä vaiheessa saa kirjoista kuntakohtaiset lainatilastot?

Valtakunnalliset tilastot ovat tulossa tänään. ePressistä saa kuntakohtaiset tilastot jo nyt, muista tulossa myöhemmin.

Käyn tässä samalla viikonloppuna Jyväskylään tulleita e-kirjastopalautteita läpi. Nyt on useita palautteita, ettei äänikirjoja voi kuunnella. Onkohan tämä yleinenkin ongelma?

Tutkimme tätä asiaa. Asiakasta kannattaa pyytää laittamaan palautetta palautelomakkeella.

Voisiko ohjetta odotellessa saada linkin sivulle, jossa kerrotaan, mitä passkeyllä tarkoitetaan? Tiketti Tampereen ICT-tukeen tyssäsi siihen, että aiemman ohjeen perusteella ei voi mitenkään tietää, mitä passkeyllä tarkkaan ottaen tarkoitetaan tässä.

Passkey on laitepari/avainkoodi tai pääsyavain. Tarkistetaan ohjeistusta tämän suhteen.

Tunnistautumisessa ongelmia iOS-käyttäjillä

Ongelmat ovat olleet käyttäjillä, joilla on vanhempia iOS-laitteita. Sovellus toimii 16.0 ja sitä uudemmissa versioissa Applen laitteilla, tietoturvan vuoksi. Asiakkaan on syytä päivittää käyttöjärjestelmä uudempaan versioon.

Pystyykö E-kirjastossa suodattamaan hakutuloksen? Haluaisin saada näkyviin vain lainattavissa olevat äänikirjat. Tähän mennessä en ole saanut vielä kuunneltavaa, koska kaikki tuntuu olevan jo lainassa.

Hakutulosta voi suodattaa saatavuuden ja kielen perusteella ja lajitella uusimmat tai aakkosjärjestykseen. Valitse etusivulta genren kohdalta lisää ja seuraavan genren kohdalta uudelleen lisää. Suodattimet ja lajittelu löytyvät hakutuloksen yläosasta.

Mitä vastataan palautelomakkeen palautteisiin?

Palautelomakkeen palautteet tulevat myös E-kirjasto-yksikölle. Asiakasta voi kiittää palautteesta ja kertoa, että kehitysehdotus on otettu ylös. Jos asiakas kysyy jotakin tiettyä asiaa, hänelle voi vastata verkkosivujen UKK-listan mukaisesti.

Onko keskusteluja menossa myös uusien ruotsinkielisten kustantajien kanssa? Nyt valikoima sen puolelta on suppea.

Suomen ruotsinkieliset kustantajat ovat aika hyvin edustettuina tällä hetkellä. Keskusteluja käydään myös ruotsalaisten kustantajien kanssa ja etsitään sopivia lisenssimalleja.

Milloin kirjastot saavat ohjeen kuntien IT-tuelle välitettäväksi Passkeyn sallimisesta työlaitteille?

Ohje on tekeillä ja ohjeistuksen saamiseen menee noin kaksi viikkoa. Testaamme parhaillaan ohjeeseen tarvittavia asioita. Pääkäyttäjille tulee tarkempi ohje asiasta. Pääkäyttäjille on annettu ohjeistus passkeyn ohittamisesta (kertakäyttölinkkien käyttö). Kimpan pääkäyttäjät jakavat ohjeistuksen pääkäyttäjille ja pääkäyttäjät jakavat ohjeistuksen rekisteröijille. Passkeyn ohittavaa tunnistautumista voidaan käyttää vuoden loppuun asti.Oliko niin, että Android käyttäjien on tunnistauduttava edelleen joka kerta?

Riippuu laitteesta, kuinka usein sovellus vaatii tunnistautumista.

Olisi hyvä, jos suodatus onnistuisi heti alussa, kun alkaa selaamaan aineistoa, esim voisi suodattaa lainattavissa olevat äänikirjat.

Tämä ei toistaiseksi ole mahdollista, mutta asia on kehityslistalla.

Säilyvätkö kirjanmerkit, jos lainaat saman kirjan uudelleen?

Testiympäristön perusteella näin käy, mutta asiaa ei ole vielä testattu tuotantoympäristössä.

Kimpan pääkäyttäjänä tunnushallintasivullani näkyy myös Hjeltin tunnus. Bugi vai ominaisuus?

Tämä on ominaisuus, joka helpottaa esim. uuden kutsun lähettämistä pääkäyttäjille.

Latautuuko kirja automaattisesti laitteelle?

Tämä riippuu käyttöjärjestelmästä sekä puhelimen asetuksista. Jos kirja ei lataudu automaattisesti, se on voi ladata lataa-painikkeesta.

Mikä on laina-aika, joka näkyy sovelluksessa?

Kirjojen laina-aika on aina kaksi viikkoa. Sovelluksessa kirjan kohdalla näkyvä laina-aika on se, kuinka paljon laina-aikaa on vielä jäljellä kyseisessä kirjassa. Laina-ajat on päättänyt kokoelmatyöryhmä.

Onko jossain listattu, mitä ominaisuuksia sovelluksessa on tällä hetkellä ja mitä on tulossa?

29.4. tiedotteessa on listattu asiat, jotka korjataan tällä viikolla. Pitkän aikavälin sunnitelma on tulossa asiakaswikiin. Sisältöjen osalta tilanne muuttuu koko ajan, koska aineistojen ostetaan jatkuvasti lisää.

Voiko verkkoon saada listan E-kirjastossa olevasta aineistosta? Tai edes lehdistä?

Aineistoja hankitaan lisää emmekä ylläpidä listoja muualla kuin itse sovelluksessa. Sovelluksessa olevaa aineistoa voi katsella myös kirjautumatta sovellukseen.

Täytyykö palautelomakkeella tulleet palautteet lähettää vielä E-kirjastolla eteenpäin?

Ei tarvitse. E-kirjaston IT-tiimi näkee myös kirjastoille menneet palautteet ja pitää erityisesti silmällä tekniikkaan liittyviä ongelmia.

Mikä ero on sillä ottaako toisen laitteen käyttöön vahvalla tunnistautumisella tai jakamalla pääsykoodin QR-koodilla?

Näillä ei ole mitään eroa, sovellus toimii samalla tavalla jatkossa.

Miksi kokoelma näyttää tällä hetkellä suppealta?

Aineistohankintoja tehdään koko ajan ja ensimmäisen vuoden tavoitteena on 10 000 nimekkeen kokoelma. Koska lisenssit ovat yleensä vuodeksi, ei kannata ostaa kaikkia lisenssejä kerralla, jotta ne eivät vanhene samaan aikaan. Valintatyöryhmät haluavat myös jättää budjettia myöhemmin tänä vuonna ilmestyville kirjoille. Aineistojen määrä riippuu myös siitä, mitä kustantajat ovat halukkaita myymään E-kirjastolle.

Tulee palautetta, että vahva tunnistautuminen ei joillakin onnistu.

Kannattaa kokeilla näitä:

  • Yritä hetken kuluttua uudelleen.
  • Tyhjennä puhelimen välimuisti ja käynnistä puhelin uudelleen.
  • Poista sovellus ja lataa se uudelleen.

Kommentit muistiin

Markkinointimateriaaleissa eri kieliversiot voisivat erottua paremmin (esim. eri kuvat tai eri väriset materiaalit).

Kiitos kommentista, hieno idea!

Yleisesti kiitos näistä kyselytunneista. Asiat avautuu paremmin, vaikkei mitään suurempaa kysyttävää. Täytyy taas rohkaista muitakin osallistumaan mahdollisuuksien mukaan.

Kiitos! Kannattaa välittää sanaa eteenpäin omassa kirjastossa näistä kyselytunneista.

  • No labels