Kovan työn tuloksista kannattaa kertoa muillekin! Viestimme Finna Luokkahuoneen uusista paketeista tietysti itse, mutta suuremman näkyvyyden saavuttamiseksi kaikki viestintätoimet ovat tervetulleita. Tällä sivulla avaamme pakettien viestinnän suunnittelun prosessia, aikataulua ja toimenpiteitä.

Miten viestimme uusista aineistopaketeista?

Pakettien julkaisuaikataulu noudattaa Luokkahuoneen vuosikellon määrittelemää aikataulua. Tämän vuoksi useampi paketti valmistuu yhtä aikaa. Jotta jokaiselle paketille voidaan taata näkyvyyttä, aikataulutamme julkaisuviestintää useamman viikon ajalle.

Aineistopakettien perusviestintään kuuluu:

  • Somenostot uusista paketeista Finnan soveltuvissa kanavissa (aikataulu ja sisällöt sovitaan etukäteen)
  • Organisaatioiden itse tuottamien viestien jakaminen Finnan kanavissa, erityisesti somessa
  • Satunnaisia somenostoja myös vanhoista paketeista aiheen osuessa yksiin käsiteltävän teeman kanssa

On myös mahdollista rakentaa paketin julkaisun ympärille jokin suurempi tempaus, mutta tällaisen suunnittelu pitäisi aloittaa jo useampi kuukausi ennen paketin jukaisuajankohtaa.

Toivomme aktiivista viestintää myös paketin tehneen organisaation omissa verkostoissa, yhdessä tavoitamme suuremman yleisön. Jos olette suunnitelleet omia viestintätoimia, kerrottehan niistä myös meille, jotta tiedämme ajoittaa omat toimenpiteemme samaan aikaan. Muistakaa myös merkitä Finna julkaisuihinne somessa, jotta hoksaamme ne (#finnafi).

Erityisesti meitä kiinnostavat seuraavat seikat:

  • Millaisia viestintätoimenpiteitä olette tekemässä?
  • Milloin ja missä kanavissa?
  • Yhteyshenkilö (usein viestintää tekee eri henkilö, joka on ollut mukana paketin tekemisessä)


HUOM!

Viestinnässä käytettäväksi valittu kuva saattaa aiheuttaa yllättäviä hankaluuksia erityisesti somessa. Somejulkaisut luetaan mainonnaksi, ja näin ollen siellä on hankala jakaa kuvia, joilla on mainonnan kieltävä lisenssi tai kun kuvaan liittyy voimassa olevia tekijänoikeuksia. Samoin muokkauksen estävä lisenssi voi estää kuvan uudelleenrajaamisen esim. Instagramiin, joka on tarkka kuvan muodosta ja mitoista. Näistä syistä suosimme lisenssiä CC BY.

Lisäksi kannattaa huomioida myös Facebookin yleiset säännöt hyväksytyistä kuva-aiheista, jotta tehtyjä julkaisuja voisi myös mainostaa. Yleisiä syitä mainosten hylkäyksille on esimerkiksi kuvan henkilön vähäpukeisuus (ongelma esim. monessa taideteoksessa) tai vaikkapa tupakointi.

Aikataulu

Saamme viesteillemme paremman kattavuuden, jos viestimme samanaikaisesti. Aikatauluista pitääkin sopia jo hyvissä ajoin ennen pakettien julkaisua.

Kun aikataulu on selvillä, teemme julkaisusuunnitelman. Laadimme viimeistään n. viikkoa ennen h-hetkeä somejulkaisujen tekstit, jotka toimitamme teille kommentoitaviksi. Jos omaan julkistusviestintäänne liittyy jotakin materiaalia, jota toivotte meidänkin käyttävän, toivomme tästäkin tiedon noin viikkoa ennen varsinaista julkaisupäivää.

Muistilista

  1. Selvitä, miten omassa organisaatiossasi ollaan viestimässä aineistopaketista.
  2. Sovi Finnan kanssa viestinnän aikataulusta.
  3. Varmista, että viestinnän kuvituskuvan lisenssit mahdollistavat joustavan käytön.
  4. Tarkista Finnan somejakojen teksti asiavirheiden varalta.
  5. Merkitse Finna omiin julkaisuihinne.


Viestintään ja markkinointiin liittyvissä asioissa voit laittaa postia osoitteeseen: [email protected]

 


  • No labels