You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

« Previous Version 5 Next »

UKJ:n kaikille yhteiset hankinnan säännöt koskevat kirjastojen hankintaa tekevää henkilökuntaa. Niiden tavoitteena on maksimoida yhteisestä järjestelmästä saatavat hyödyt ja minimoida siitä mahdollisesti aiheutuvat ongelmat

  • yhdenmukaiset käytännöt, tasapuolinen kohtelu, avoimuus
  • hankittavina olevien aineistojen näkyminen asiakkaille
  • työnkulkujen joustavuus
  • hankintavastuut, profiloituminen
  • omien tietojen oikeellisuudesta vastaaminen
  • käyttöoikeuksien kirjaaminen

Näiden sääntöjen lisäksi voi olla hankintayksikkökohtaisia sääntöjä, jotka liittyvät esim. aineistomäärärahan seurantaan.

E-aineistojen hankintaan liittyvät säännöt?

 

Ehdotus säännöksiJotta... (perustelut, syyt säännölle)Katselmoinnin kommentit
kaikki tilaukset tallennetaan kirjastojärjestelmään
  • jotta muiden kirjastojen henkilökunta voi ottaa tilauksen huomioon omassa hankinnassaan
  • jotta kirjastojärjestelmästä nähdään ajantasaiset kokoelmiin liittyvät tiedot
  • jotta hankintatilastot ja hankintoihin liittyvät raportit vastaavat toteutuneita hankintoja
 

kukin tilaus kytketään

  • kappaleeseen tai käyttöoikeuteen
  • johonkin kirjastoon, jollekin osastolle / johonkin kokoelmaan tai sijaintiin
  • jotta nähdään, missä aineisto on jatkossa käytettävissä
  • jotta hankinnoista voidaan ottaa tilastoja ja raportteja osastoon jne. liittyvien kriteerien mukaan
 
että kullekin hankittavalle kappaleelle ja käyttöoikeudelle märitellään ja tallennetaan niiden käyttöön liittyvät ehdot
  • jotta nähdään, millä ehdoin aineisto on käytettävissä, ks. RDA luku 4 Aineiston hankintaan ja saatavuuteen liittyvät tiedot
 
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   

 

  1. Tilauksen tiedot kytketään oikeaan teos - ekspressio - manifestaatio -kokonaisuuteen, jotta tilaushistoria tallentuu mahdollisimman oikein.
  2. Jos tilattavan aineiston tiedot puuttuvat kirjastojärjestelmästä, ne lisätään sinne tilauksen tekemistä varten.
  3. Ennen tilaukseen liittyvän uuden teoksen / ekspression / manifestaation lisäämistä tarkistetaan, ettei sitä jo ole kirjastojärjestelmässä (tuplatietueiden välttäminen)
  4. Kukin kirjasto tallentaa kunkin käyttämänsä aineistotoimittajan tietoihin oman kirjastonsa tiedot, esim. osoite, yhteystiedot
  5. Kaikki tilauslomakkeen kentät on täytettävä mahdollisuuksien mukaan.
  6. Kirjastot vastaavat yhteisessä järjestelmässä niille osoitetuista hankintaehdotuksista ja Open Access -aineistojen viitetiedoista.
  7. Hankintatietojen osalta pyritään kirjastojen kesken mahdollisimman suureen avoimuuteen, jotta kirjastot voivat helpommin profiloitua ja jakaa hankintavastuita.
  • No labels