Koha-kirjastoissa on mahdollista ottaa käyttöön salasanan/PIN-koodin palautustoiminto, jolla käyttäjä voi vaihtaa unohtuneen salasanan. Toiminto näkyy "Salasana unohtunut?" -linkkinä kirjautumissivulla. Sen klikkaaminen pyytää käyttäjän kirjastokortin numero ja sähköpostiosoite. Oikeiden tietojen syöttämisen jälkeen käyttäjälle lähetetään salasanan nollauslinkki sähköpostilla.
Toiminnon käyttöönotto edellyttää seuraavia toimenpiteitä:
- Kohassa varmistetaan, että asetuksissa on sallittu seuraavat toiminnot:
- OpacPasswordChange
OpacResetPassword
Joissain Koha-versioissa on käännösvirhe "OpacResetPassword" -asetuksen arvoissa, ja tekstit ovat päinvastoin kuin asetukset. Kannattaa tarkistaa oikea asetus englanninkielisessä käyttöliittymässä.
- Kohassa luodaan käyttäjätunnus, jolla on käyttöoikeus "get_password_reset_uuid".
Ylläolevan käyttäjän kirjastokortin numero ja salasana toimitetaan Finna-ylläpitoon turvallista reittiä.
Tunnusta tai salasanaa ei tule lähettää sähköpostilla.
Toiminnon käyttöönottoon tarvittavat tiedot voi lähettää turvapostissa tai tekstiviestillä erikseen ilmoitettujen ohjeiden mukaisesti.
Finna-postiin lähetetään pyyntö ottaa salasanan palautus käyttöön ja tieto siitä, missä näkymässä yllämainittu tiedosto sijaitsee.
Toiminto voidaan testata ja toimivuus varmistaa finna-test.fi:n puolella ennen kuin se otetaan käyttöön tuotantoympäristössä.