Page History
Info | ||
---|---|---|
| ||
|
Yleistä
Museoiden esittelysivut Finna.fi:ssä on tarkoitettu Finnassa esillä oleviin aineistoihin liittyvien kuvapalvelu- ja kokoelmaosastojen toiminnan ja asiakaspalvelukäytäntöjen esittelyyn. Sivulla on mahdollista näyttää myös, kuinka suuri osa museon kokoelmista on esillä Finnassa ja linkata esimerkiksi museon verkkosivuille/kuvapalveluun ja/tai omaan Finna-näkymään. Esittelysivulle tulevat tiedot syötetään Museoliiton ylläpitämään museotietokantaan (https://museot.fi/nayttelykalenteri/login/), joka toimii myös Näyttelykalenterin ja Museot.fi -verkkopalvelun taustalla. Jos museosi ei vielä löydy museokannasta, tai jos tietojen syöttämisessä museokantaan on ongelmaa, ota yhteyttä suoraan Museoliittoon: Eeva-Liisakirsti.Taivassalo ruissalo at museoliitto.fi
Museot voivat tulevaisuudessa ottaa esittelysivun käyttöönsä myös omaan näkymäänsä (tähän annetaan ohjeistus myöhemmin).
HUOM. Esittelysivujen käyttöönotto toteutetaan kevään 2018 aikana yhteistyössä museoiden ja Finna -tiimin kanssa. Jos haluat museosi olevan yksi ensimmäisistä käyttöönottajistaJos tulee kysyttävää, ole yhteydessä Finnan palvelupostiin: finna-posti@helsinkiposti at helsinki.fi.
Organisaation esittelysivu Finna.fi:ssä
Kuvaan on merkitty, mistä vastaavat kohdat löytyvät museotietokannassa.
Museoiden perustiedot, kuten palvelupisteiden yhteystiedot ja yleiset aukioloajat, logo ja valokuvat, tuodaan museon perustiedoista (muutetaan valikosta Päivitä museotietoja, Uppdatera museets data). HUOM! Nämä muutokset näkyvät myös muissa samaa tietokantaa käyttävissä verkkopalveluissa.
Loput tiedot ja kentät päivitetään valikon Finna-tiedot -kautta.
Finna-tietojen lisääminen museotietokantaan
...
- Selvitä organisaatiosi Finna ID.
- Tieto löytyy tietuesivulta </> metadatavälilehdeltä otsikon Finnan indeksi alta, building-kentästä.
- Eikö löytynyt? Pyydä apua Finnan palvelupostin kautta: finna-posti at helsinki.fi.
- Tieto löytyy tietuesivulta </> metadatavälilehdeltä otsikon Finnan indeksi alta, building-kentästä.
- Kirjaudu museotietokantaan osoitteessa https://museot.fi/nayttelykalenteri/login/index.php
...
- Päivitä vain Finnassa näkyvät tiedot kohdan Finna-tiedot (valikossa vasemmalla) kautta
...
- :
- Organisaation Finna ID,
- Kimppa ID,
- Organisaation kuvaus,
- Aineistojen käyttö,
- Aineiston kattavuus Finnassa,
- Kokoelmapalveluiden yhteystiedot,
- Linkit jne.
HUOM! Tiedot tulee lisätä kaikilla Finnassa käytössä olevilla kolmella kielellä: suomeksi, ruotsiksi sekä englanniksi.
...
Finnan käyttäjille on hyvä kertoa museosta perusasiat kohdassa Organisaation kuvaus. Usein Finnasta aineistoja löytävät käyttäjät haluavat tietää, miten museon aineistoja saa (saako?) käyttää ja miten niihin pääsee käsiksi. Jos käyttäjä voi tilata itselleen aineistoa (esim. suurempaa kuvakokoa), kannattaa mainita, millaisella aikataululla tilauksia käsitellään ja kuinka nopeasti käyttäjä voi tilaamansa aineiston saada. Jos Kokoelmapalvelun aukioloajat poikkeavat museon palvelupisteiden yleisistä aukioloajoista, kannattaa sekin mainita kentässä Aineistojen käyttö. Kokoelmapalveluiden yhteystiedoille on omat kentät (ks. alla).
...
- Museon omaan Finna-näkymään (tai useisiin näkymiin)
- Museon omille verkkosivuille
- Kokoelmapalvelut
- Näyttelyt
- Kuvatilauspalvelu
- Museon aineistot Europeanassa tai muussa palvelussamuseot.finna.fi -näkymään
Kokoelmapalveluihin liittyvät yhteystiedot
...
Lisätyt yhteystiedot tulevat näkymään organisaatiosivulla alla olevalla tavalla:
Esittelysivun julkaiseminen Finnassa
Tiedot Finnassa -sivun ylälaidassa on valintaruutu Julkaise tiedot Finnassa. Museokantaan syötetyt tiedot julkaistaan museon esittelysivulla Finna.fi:ssä kun ruutu on valittu ja talletettu. Jos valinta otetaan pois, esittelysivu poistuu näkyvistä.
Aukioloajat-upokkeen käyttöönotto omassa näkymässä
Museonäkymien organisaatiotiedot ovat vielä työn alla ja tästä johtuen Finnan hallintaliittymän graafisella puolella ei voi ottaa käyttöön suoraan organisaatiotietoja samalla tavalla kuin kirjastonäkymissä. Tämä tulee muuttumaan yhtenäiseksi kirjastojen kanssa syksyn 2018 aikana.
Aukioloajat, sekä organisaatiotiedot museoille voi ottaa käyttöön omassa näkymässä seuraavalla (ohjeistus tulee muuttumaan syksyllä 2018) tavalla:
-Ensin mennään hallintaliittymän tiedostonhallintaan ja siellä polkuun: /local/config/vufind/OrganisationInfo.ini
-Muokataan siellä tiedosto näyttämään alla olevan kuvan mukaiselta:
Tässä vielä samat kopioitavana koodina jonka voi syöttää itse tiedostoon:
Code Block |
---|
[Parent_Config]
relative_path = "../finna/OrganisationInfo.ini"
[General]
enabled = 1
defaultOrganisation = "omafinnatunnus"
[OrganisationPage]
consortiumInfo = 1
[OpeningTimesWidget]
details = 1
|
-Kohtaan "defaultOrganisation" syötetään oman organisaation finna-tunnus.
-Tämän jälkeen siirrytään tiedostoon local/config/vufind/config.ini
-Tiedoston loppuun syötetään seuraava koodi:
Code Block |
---|
[Http]
adapter = \Zend\Http\Client\Adapter\Curl |
-Tämän jälkeen on vielä syötettävä seuraava koodi halutulle sivupohjalle missä halutaan näyttää aukioloajat-upoke.
kirjaudutaan sisään hallintaliittymään ja valitaan näkymä mihin halutaan ottaa organisaatiotiedot käyttöön
-Mennään välilehdelle Muut asetukset ja selataan välilehden alaosioon asti. Sieltä löytyy kohta Organisaatiotiedot
-Rasti ruutuun Käytössä ja aukeaa kuvan mukainen näkymä:
-Pudotusvalikosta valitaan oikea museo ja klikataan Tallenna muutokset jolloin ne astuvat voimaan. Tämän jälkeen kopioidaan tuo HTML-koodi sivupohjaa varten ja siirrytään tiedostonhallintaan syöttämään se haluttuun tiedostoon.
-Tässä olen sijoittanut sen tiedostoon tiedostoon /themes/custom/templates/search/home/home-2_fi.phtml:
...
Ongelmatilanne?
Jos kohtaat esittelysivun käyttöönotossa ongelmia tai olet ottamassa sivua käyttöön museoiden yhteenliittymän/konsortion puolesta, ota yhteyttä Finnan palvelupostiin: [email protected]