Page History
...
- Asiakkaat, joilla on useita viivakoodeja
- Asiakkaalla voi olla samassa asiakasryhmässä useita viivakoodeja, joista vain yksi on aktiivinen
- Asiakkaalla voi olla useita aktiivisia viivakoodeja, jotka ovat eri asiakasryhmissä
- Pitää tarkistaa, otetaanko mukaan KOHAan
- Asiakkaat, joilta puuttuu viivakoodi tai viivakoodi(t) on passivoitu
- KOHAssa asiakasta haetaan ensisijaisesti viivakoodilla
- Asiakkaat, joilta puuttuu PIN-koodi
- JYssä näitä päivitetään tietyin väliajoin automaattisesti, mutta koko ajan tuntuu syntyvän myös uusia
- Asiakkaiden HETUt kannattaa selvitellä ja siivota ennen migraatiota
- Kyselyllä esiin virheelliset HETU-muodot
- Mitä tehdä erilaisten HETU-muotojen kanssa, kannattaako siivota syntymäaikaan? (tämä vielä mietinnässä)
- Kannattaa tarkistaa, että esim. vaihto-opiskelijoita ei turhaan roiku asiakkaina, esim. jos eivät lainanneet 3 vuoteen (tai mikä rajoitus kussakin kirjastossa on). Esim. kyselyt tilastointiryhmän / asiakasryhmän perusteella.
- HETUttomien asiakkaiden käsittely
- Hetulaan voi viedä vain suomalaisen muotoisia HETUja. Muille asiakkaille pitää miettiä käytäntö. Ehdotus: HETU ei pakollinen tieto, asiakkaan syntymäaika tallennetaan ja lisäksi jonkin sovittuun lisätietokenttään esim. passin nro tai opiskelijanumero. (ks. Pääkäyttäjäryhmän viikkokokous 20180906)
- Asiakkaat, joilla on maksuja (huom! eri käytäntöjä kirjastoissa maksujen perimisestä)
- huomautuskentät
- migraatiossa Voikkarin eri huomautuskentät (general, address, phone, barcode) mappautuu samaan huomautuskenttään. Voikkarista tulleet eri tyyppiset huomautukset erottuvat alkuliitteellä, jossa kerrotaan, mistä Voikkarin huomautuskentästä tieto on peräisin.
- KOHAssa käytettävissä mm. 2 osoitekenttää, joihin voi ohjata address -kentän huomautuksen
- mitä vähemmän tarpeettomia huomautuskenttiä siirtyy, sen helppolukuisempi tuo yhteinen huomautuskenttä tulee olemaan
- Tietosuoja-asetukseen liittyvää asiakastietojen poistamista??
- Kannattaa miettiä, mitkä asiakastietueet viedään KOHAan
...