ESITYSLISTA

 

Aika: keskiviikko 30.11.2016 klo 12.15-16
Paikka: Kansalliskirjasto, Leipätehdas, Kaikukatu 4, huone Kumina (620)
Läsnä: Ilkka Haataja (pj, Taideyliopiston Sibelius-Akatemian kirjasto), Ulla Ikäheimo (sihteeri, Kansalliskirjasto), Ilona Heinonen (Tampereen kaupunginkirjasto, etäyhteys), Tarja Mäkinen (Kansalliskirjasto), Heli Pohjola (Raision kaupunginkirjasto), Tiina Tolonen (Oulun ammattikorkeakoulun kirjasto, etäyhteys), Tommi Viitamies (Helsingin kaupunginkirjasto)
Kutsutut asiantuntijat: Johanna Parviainen (BTJ), Tapani Moisio (Kansalliskirjasto)
Poissa: Katerina Sornova (Kansalliskirjasto)

1. Edellisen kokouksen pöytäkirja

Pöytäkirja hyväksyttiin.

2. RDA-sovellusohjeen päivityksen tilanne

Käytiin läpi musiikin RDA-sovellusohjeen keskeisiä kohtia. Musiikkiopasryhmä kokoontuu vielä joulukuussa viimeistelemään oppaan julkaisukuntoon.

3. Musiikin pääesittäjyys RDA-aikana

Kirjastojärjestelmille on toimitettu ehdotus pääesittäjän merkitsemiseksi MARC-formaatissa RDA-aikana (1xx → 7xx ja osakentän $9 koodi).

4. Ammus-ryhmän kysymyksiä

Amk-kirjastojen musiikkiluetteloijien kokouksesta 3.11.

Kysymys: Milloin AMK-kirjastojen musiikkiaineiston load on lopullisesti valmis? Usealla kirjastolla tulee nyt vastaan tapauksia, joissa musiikkiaineisto ei löydykään Melindasta.

Vastaus: Valitettavasti amk-kirjastojen viimeisten osakohteiden loadaus on viivästynyt isojen yleisten kirjastojen aineistoloadien takia. Tarkoitus on poimia ne uudestaan ja ajaa Melindaan tammikuussa.

Kysymys: Tehdäänkö osakohteet Realbook-tyyppisistä kirjoista, joissa on satoja osakohteita? Toivomme linjausta asiasta ja ehdotamme, että osakohteita ei tehtäisi. Jokainen tietue maksaa tietokannan ylläpidossa. Vaihtoehtoina sisällön listaamiseen 700-kentät tai 505.

Ammus-ryhmän mielestä ei ole tarkoituksenmukaista luetteloida Melindaan osakohteita, jotka ovat pätkiä isommista teoksista (näitä on esim. soitonoppaissa). Näistä tulee kirjastojen tietokantoihin ei-toivottuja osakohteita.

Vastaus: Eri järjestelmissä osakohteiden tekoon on suhtauduttu eri tavoin: Aurorassa osakohteen teko on yksinkertaista, Voyagerissa on usein helpompi tehdä vain 7xx-kirjaus. Suositellaan, että Melindaan tehdään osakohteet kokonaisista teoksista tai esim. teemoista, joita asiakas todennäköisesti hakee. Soitonoppaiden katkelmia tai osia ei useinkaan tarvitse kirjata.

=> jatkokysymys: olemme nyt Oamkissa joutuneet jättämään musiikkiaineiston pois Finnan uutuusluettelosta, kun Melindasta tulee irrallisia osakohteita yleisten kirjastojen mukana. Jotkut näistä toki ovat ihan tarpeellisia, mutta osa taas juuri edellä mainittua soitonoppaiden osakohteita. Voiko näitä mitenkään replikointisäännöillä välttää ?

Vastaus: Tämä on työlistalla ja kehitettävänä: kuvailija voisi merkitä emoon, haluaako osakohteiden siirtyvän omaan tietokantaan. Finnan ylläpidon kanssa voi edelleen keskustella mahdollisuudesta muokata uutuusluetteloa.

Kysymys: Pitääkö Voyager-kirjastojen toimia Kansalliskirjaston ratkaisun mukaan esittäjäkirjauksessa? (Ulla Ikäheimon esittämä ratkaisu sisällönkuvailupäivässä 26.11.) Voyager-kirjastoille se ei ole itselleen välttämätöntä, koska holdings tehdään manuaalisesti ja siihen voi valita haluamansa hyllypaikan.

Vastaus: Kaikkien kirjastojen kannattaa toimia samalla tavalla niin tietueet ovat yhdenmukaisia ja siirtymä seuraavaan järjestelmään ja formaattiin on helpompi.

Kysymys: Kirjataanko kokoomanimekkeettömän musiikkiteosten koosteen 245-kenttään tosiaan kaikki teokset, jos niitä on runsaasti?

Vastaus: Koosteen ensisijaiseksi tiedonlähteeksi valitaan se lähde, mistä mahdollinen kokoava nimeke löytyy (esim. äänitteen selkämys). Ellei kokoavaa nimekettä löydy, luetellaan kaikki teokset. Kysytään mahdollista teosten lukumäärän rajausta vielä Kumea-työryhmältä.

Kysymys: Luetellaanko isojen kokoonpanojen kaikki soittimet yhtenäistetyn nimekkeen kentässä? Tulevat kuitenkin 382-kentässä.

Vastaus: RDA-kohdassa 6.28.1.9.1 poikkeus a) iv) sanotaan, että esityskokoonpanoa ei lisätä, jos kokoonpanoa ei voi merkitä ytimekkäästi, ja teoksen identifiointi on käytännöllisempää muilla elementeillä (esim. temaattisen teosluettelon numerolla tai opusnumerolla). "Ison kokoonpanon" määrittely on kuitenkin harkinnanvaraista. Kysymys liittyy yleisemmin säveltäjien ohjeluetteloiden asemaan RDA-aikana, mitä on vielä selvennettävä Luumu-ryhmän ja MusaMelindan kesken.

Kysymys: Mihin kenttään voisi kirjata alkuperäisen copyright-omistajan ja –vuoden?

Tähän tuli jo vastaus 25.11. musiikin RDA-koulutuksessa: Voimme edelleen käyttää kenttää 542, mutta mitkä osakentät? Tässä esimerkit ohjeista:

542 1# ‡a Härkönen, Anna-Leena ‡l tekijänoikeudet voimassa ‡o 20140930 ‡q FI-NL ‡r FI ‡s Asteri ‡u http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404

542 1# ‡a Leino, Eino ‡b 1926 ‡l tekijänoikeudet rauenneet ‡q FI-NL ‡r FI ‡s Asteri ‡u http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404

Vastaus: ylläolevat esimerkit ovat digitoitujen aineistojen esimerkkejä. Musiikin sovellusohjeessa on esimerkeissä vain osakenttä ‡f. Muita osakenttiä saa käyttää tarvittaessa:

Osakenttään ‡f merkitään copyright-tieto siinä muodossa kuin se on julkaisussa. Osakentässä ‡3 voidaan tarvittaessa täsmentää, mitä tekijyyttä tai muuta kuvailun kohteen osa-aluetta huomautus koskee.

542 1# ‡f ©2000
542 1# ‡f Cop. Love Kustannus

Kysymys: Miten laitetaan tiedot nuottijulkaisusta jossa on neljä erilaista vuosilukua, joista kolme on copyright-vuosia? Tässä on vuodet 1926, 1954, 1982 ja 1997 ja kustantajat OUP (1926 ja 1954), PWM (1982 ja 1997)

Vastaus: Julkaisuvuosi ja viimeisin copyright-vuosi merkitään kenttään 264, muut kenttään 542.

Kysymys: Mihin tarvitaan 348 nuottiaineiston muoto? Samat asiat jo 300 ja 008.

Vastaus: Tarkkaan ottaen nämä eivät ole samoja asioita. 300-kentässä kerrotaan manifestaation muoto, 348 on ekspression tieto. Termit eivät myöskään aina ole samoja.

Kysymys: Kenttä 546: voiko käyttää ”omia sanoja” esim. esipuhe vai ovatko vain listatut fraasit käytettävissä? Onko nuottikirjoituksen tyypin (esim. viivastonuottikirjoitus) kirjaaminen pakollinen?

Vastaus: Listatut fraasit ovat ensisijaisia, mutta tarvittaessa voi käyttää omia termejä. Nuottikirjoituksen tyyppi on linjattu lisäydinelementiksi eli se kirjataan.

Lisäksi todettiin:

Aleph-templatet: todettiin, että templatet kaipaavat päivitystä, koska niissä on tällä hetkellä kenttiä, esim. 254, joita ei enää käytetä. Nuottipohjassa on myös turhaan kenttä 518 ja teksti ”Äänitetty:”.

Vastaus: Ulla Ikäheimo päivittää templatet.

Virhe työohjeessa:

RDA-työohje: musiikki (versio 1.0)

- Ohje käytiin läpi kenttä kentältä. Yksi virhe löytyi, josta raportoidaan eteenpäin: 028-kentän viimeinen esimerkki on väärin:

028 03 $b Fazer $a FM06730-6 (nuotin tuotetunnus)

-> PITÄÄ OLLA: 028 31 $b Fazer $a FM06730-6 (nuotin tuotetunnus)

Vastaus: Virhe on korjattu.

Lisäksi kommentti eräältä jäseneltä:

Minusta sellainen  laajempi kysymys on, että luettelointia pitäisi kaiken kaikkiaan mieluummin yksinkertaistaa kuin monimutkaistaa, ja samojen tietojen syöttäminen moneen  eri kenttään pitäisi lopettaa. Kenelläkään ei ole lisääntymässä luettelointiin käytettävä aika.

Kommentti lähetetään tiedoksi Kansalliskirjaston kuvailusääntöpalveluun.

5. Muut asiat

Luumu-ryhmälle lähetetään selvitettäväksi, mikä on nykyisten sävellysten ohjeluetteloiden asema RDA-aikana. Nyt RDA-konversiossa on muutettu esityskokoonpanotermejä ja avattu lyhenteitä YMN-kentissä.

6. Seuraava kokous

Sovitaan Doodlella tammikuussa.

 

  • No labels