Tällä sivulla kerrotaan, mitkä organisaatiot voivat liittyä mukaan Finnaan, miten liittyminen tapahtuu ja miten sopimusten teko tapahtuu. Lisäksi osiosta selviää nykyisten organisaatioiden mukaantulo-aikataulu.

Ketkä voivat liittyä mukaan?

Finnaan voivat osallistua opetus- ja kulttuuriministeriön Finnalle myöntämällä keskitetyllä rahoituksella seuraavat organisaatiot (OKM 14.11.2018):

 

Opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) Finnalle myöntämän keskitetyn rahoituksen ulkopuolisten organisaatioiden mukaan liittyminen on suunnitteluvaiheessa. Lisätietoa: [email protected]

Mitä liittyminen edellyttää organisaatiolta:

Finnaan liittyminen ja siinä mukana oleminen eivät aiheuta OKM:n Finnalle myöntämän keskitetyn rahoituksen piiriin kuuluville organisaatioille suoria rahallisia kustannuksia mutta vaativat henkilöresursseja. Välillisiä kustannuksia voi koitua esim. taustajärjestelmien rajapintojen tekemisestä tai tiedon siirtämisestä taustajärjestelmästä.

Liittyminen edellyttää:

Finnan asiakaswikin Ohjeet -osiosta löytyy tarkempaa tietoa mukaantulijoille, muun muassa, mistä taustajärjestelmistä on jo toteutettu rajapinta Finnaan.

Museoille löytyy tarkentavia ohjeita museoviraston sivuilta: http://www.nba.fi/fi/museoalan_kehittaminen/museo_2015/museoiden-finna. Täällä mainitaan mm. mahdollisuus saada Museoviraston neuvoja LIDO:n käyttöön, eli miten oman kokoelmanhallintajärjestelmän tietoja mapataan LIDO-siirtoformaattiin.

Milloin Finnaan voi tulla mukaan?

Finnaan voi ilmoittautua mukaan joustavasti. Mukaan ilmoittautuneille lähetetään asiakastietolomake täytettäväksi.

Finna-palvelun käyttö edellyttää myös palvelusopimuksen allekirjoittamista. Palvelusopimukseen ja siihen liittyviin asioihin voi jo tutustua täällä: Sopimukset. Palvelusopimus pitää olla allekirjoitettuna viimeistään, kun aineistoja siirretään tuotantoon Finnaan. Tuotanto-käyttö tarkoittaa että aineistoja näkyy jossain julkisessa näkymässä esimerkiksi kansallisessa näkymässä (finna.fi).

Kevään ja syksyn mukaantuloon ja koulutuksiin osallistuville organisaatioille ilmoitetaan asiakastietolomakkeen palautuksen takaraja. Lomakkeen palauttamisen jälkeen sovitaan testi-haravoinneista. Kun omia aineistoja on Finnan testi-indeksissä, on siitä hyötyä etenkin omaa näkymää/verkkokirjastoa tekeville suunnatuissa hallintaliittymän koulutuksissa.

Koulutuksen jälkeen mukaantuloa jatketaan työstämällä omien aineistojen näkymistä ja käyttöä Finnassa. Sen jälkeen myös oman Finna-näkymän tekeminen on mahdollista. Mukaantuloa työstetään yhdessä, mutta koulutuksen jälkeen se tapahtuu organisaation omien tavoitteiden ja suunnitelmien mukaan. Etenemistä seurataan neljä kertaa vuodessa pidettävissä sektorikohtaisissa Finna-kokouksissa.