Tähän dokumenttiin on koottu asioita, joita kirjastojärjestelmä ei nykyisellään mahdollista tai jotka on hankala toteuttaa nykyjärjestelmällä. Nämä asiat tulee erityisesti ottaa huomioon uutta kirjastojärjestelmää suunniteltaessa.

Aineistojen käytönhallinta

Varausten määrän nopea tarkistaminen

- nopeaa tapaa katsoa mistä kirjoista on eniten varauksia per nide, jotta voisi nopeasti reagoida varausjonoihin. Jos yhteen niteeseen on 5 varausta, se on pahempi juttu kuin jos kolmeen niteeseen on 12….

Lainahistoria

-        kotipalvelun kannalta laitokseen vietävä ”siirtokokoelma”, pitäisi voida tarkistaa mitä on jo ollut lainassa ko kortilla

-        asiakkaan luvalla yksityisen asiakkaan lainahistoria. Lainahistoriaa pitäisi päästä katsomaan sekä asiakkaan että kirjaston
JV: Turun AMK myös toivoo tätä, että asiakkaan lainahistoria säilyisi. Erityisesti opinnäytetöiden tekijät kaipaavat jälkikäteen tietoja lainoistaan, mutta myös muut asiakkaat kyselevät näitä.

  • Haku, jolla saisi esiin ne asiakkaat, jotka eivät ole käyttäneet kirjastoa tiettynä ajanjaksona, jotta näitä vanhentuneita asiakkuuksia voisi poistaa järjestelmästä.(SY)
  • Huoltaja vastaa lapsen maksuista, kunnes lapsen ikä ylittää käyttösäännöissä mainitun iän, jolloin takaaja ei tarvita enää. Kun lapsi ylittää ko. iän, pitäisi tätä ennen kertyneet maksut näkyä tai siirtyä huoltajalle, joka on niistä vastannut ko. ikään asti. Takaajan tiedot katoavat nykyjärjestelmässä, kun lapsi täyttää 15 (meillä tämä ikäraja), eikä sen jälkeen tiedä, kuka niistä maksuista on vastannut aikanaan. Aikuiset jopa lainaavat lastensa korteilla ja maksut jää tässä lapsen hoidettavaksi. (SY)

-Niteiden lainamäärät pitäisi voida nähdä viimeisen 12 kk:n ajalta. Nyt näkyy kuluvalta kalenterivuodelta eikä sillä tiedolla tee mitään alkuvuodesta. (SL)

JV: Turun AMK:n toiveita, joista useimmat ovat tulleetkin esille käyttäjätarinoissa:

  • kuljetuksessa olevasta niteestä näkyisi asiakasliittymässä toimipiste, josta lähetetty ja toimipiste, johon menossa
  • verkkomaksumahdollisuus
  • mahdollisuus maksaa tähän asti kertyneitä myöhästymismaksuja, vaikka ei ole vielä palauttanut/uusinut ko. aineistoa
  • asiakas voi itse valita millä tavoin haluaa vastaanottaa kirjaston ilmoitukset, mahdollisuus myös valita useampi lähetystapa esim. sekä sähköposti että tekstiviesti
  • lainauksessa asiakkaalle tulostuvaan eräpäiväkuittiin kaikki lainat samalle kuitille (Voyagerissa tulostuu jokaisesta lainasta oma kuitti virkailijaclientilla lainatessa, automaatilla lainatessa tulostuvat samaan kuittiin)


Tilastot ja raportit

-Nykyisessä järjestelmässä emme saa palautustilastoja, ainoastaan lainatilastoja. Ne olisivat kuitenkin hyödyllisiä palautusautomaatin käytön ja aineiston kierron seuraamisessa. (SL)

-Asiakkaita koskevat tilastot (esim. paljonko uusia kortteja myönnetty tietyllä aikavälillä) ja tiedot (lista asiakkaista, joilla on maksuja rästissä yli tietyn summan, että heille voi lähettää laskut). (SL)

-Tilastot ja muutkin järjestelmästä saadut listat yms. pitäisi voida viedä suoraan Exceliin ja Wordiin (nykyisessä järjestelmässä ne pitää viedä muistioon ja kopioida sieltä). (SL)

  • Exceliin siirrettyjen tilastojen ja raporttien pitää olla sellaisessa muodossa, että niiden jatkojalostaminen on helppoa. Lukujen pitää olla numeromuodossa ja siten ryhmitelty sarakkeisiin, että summien tekeminen on helppoa. (MKi)

JV: Helppo raportointityökalu, jolla saa "napin painalluksella" tärkeimmät tilastot, varsinkin yhteistilastoon kerättävät. Mahdollisuus myös helposti rajata tulosta esim. toimipisteen, ajan, kokoelmien perusteella.

Helka: Tarvittaisi helppokäyttöinen, järjestelmään integroitu tilastointimahdollisuus

Kuvailu ja kokoelmien hallinta

-        Haku alkukielen mukaan 

-        Poistettujen etsiminen osastoittain ja luokittain kaipaisin. Nyt poistolista on otettava aina koko kirjastolle.

JV: Mahdollisuus tehdä aiheenmukaisia uutuuslistauksia esim. asiasanoituksen perusteella.

  • No labels