You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

« Previous Version 8 Next »

Paikka:

Fabianian kokoushuone (Yliopistonkatu 1, Helsinki) – Tai etänä Jitsissä.

AIka:

Torstaina 20.6.2019 kello 9:30 – 12:00; Aloitetaan Jitsissä n. klo 10.00

Ilmoittauttautuneet:

Paikan päällä:

  • Arkistolaitos 1–2: Nuikka,  ilenius
  • Kansalliskirjasto: Inkeri, Ari, Jussi
  • Hanken: Lönnberg
  • Humak, Pirjo Kangas 
  • MPKK
  • Tilastokirjasto: Sari Palen, 

Etänä:

  • HAMK: Minna Kivinen
  • Varastokirjasto: JOhanna Vesterinen, Sirpa Janhonen


Aihe: Kansalliskirjaston Koha-systeeminhoidon tehtävien tarkentaminen, vastuunjakokysymykset sopimusasiakkaiden ja Kansalliskirjaston välillä.

Kommentoitavaksi tapaamiseen: hahmottelu systeeminhoidon tehtävistä.

Virkailijaoikeuksien hallinta

  • Koska KK on systeeminhoitaja, sillä on vastuu oikeista käyttöoikeuksista. Toisaalta kirjasto tietää, mitkä oikeat oikeudet ovat. 
    • Käyttöoikeuspyynnöt palvelupostiin
    • Käyttöoikeuksien lakkaamiset tärkeää muistaa!
    • Mitä kirjasto voi tehdä itse/voiko mitään?
  • Keskustelua: 
    • Tällä hetkellä kirjastot ovat itse superlibrarian, tästä on haluttu pitää kiinni
    • Oikeusten jakelu ei ole kovin selkeää
    • HUMAKissa kaikilla muilla kuin superlibrarianilla on samat oikeudet. Tilastokirjastossa 3 tasoa.
    • VK: oikeuksissa pajon alakohtia., Sirpalla superoikeudet - muilla aika laajat. Suositukset!
    • KK: 90 käyttäjää, massamuutokset
    • CSV-tiedostoilla voi ajaa yli päättymispäivät, voisi käyttää hyväksi. 
    • Poistumiset
      • Tunnuksen voimassaolo: aiheuttaa tietenkin hieman työtä. Muistutus tarvittaisiin.
      • OIkeudet poistetaan, ei itse tunnusta; → "tavallinen lainaaja" Lopullinen poistaminen kuten loppukäyttäjillä.
  • Päätöksiä:
    • SUOSITUKSET: KK tekee peruslinjaukset. Eri tunnus virkailijakäyttöön?
    • ILMOITUKSET: listat Eduuniin. 
    • OHJEISTUS
    • LISTAUS: millä kirjastoilla on superlibraran; vastuunjako KK:n ja kirjhaston välillä (voi olla erilainen)

Kyselyt ja eräajot

  • Asioita:
    • Mitä kyselyitä ja eräajoja tarvitaan säännöllisesti?
    • KITT-tilastot Kansalliskirjasto on luvannut hoitaa
    • Sanasto ry:lle vietävät lainaluvut: tehty Voyagerista, voidaan tehdä kaikille Koha-kirjastolle.
    • Mitä pystyy tekemään Kohan työkaluilla, mikä täytyy tehdä SQLkyselynä?
    • Massatuonnit ja viennit: onko säännöllisiä tarpeita? Vanhojen asiakkaiden poistot?
  • Keskustelu
    • Sanasto selvä
    • KITT: ajoa käytetty 
    • HUMAKin esimerkkejä
      • LOST-tilaiset lainat vuosittain
      • Muutot, karsinnat: kokoelmalistoja ym.
      • Tarkemmat lainatilastot, top-listat, paikkakuntakohtaiset, karsinnan tuki
      • Vanhentuneet asiakkaat
    • Varastokirjasto
      • KITTiä ajettu esim johtokunnan kokouksiin, samoin asiakaskohtaiset lainamäärät
      • vuosikertomuksella on kiire vuodenvaihteessa
    • Voisiko yleisimpiä SQL-pohjia kerätä pankkiin
    • Vrt. MPKK:n ajojärjestely. Kansallisarkistolla myös oma järjestely
    • Systeeminhoidon raja: "ei tarvitse käydä palvelimella"
    • KK voi ajastaa kyselyitä.
    • Kysyttävän määrä varmaan tasaantuu ajan myötä
    • Haluaako kukaan palvelimelle pääsyä: - Ei.
    • Massatuonnit ja viennit: LibCentralin e-kirjat 
      • Miksei Melindan kautta? Keskustellaan. Voi tulla esim. 100 kuukaudessa.
      • KK keskustelee sijaisesti.
    • Vanhat asiakkaat: olisiko 3 vuotta sopiva raja? Saatavatkin vanhenee 3 vuodessa. Kelpaa juristeille. 
      • Varastokirjasto poikkeus
  • Päätöksiä:
    • Ei suuria ongelmia
    • HUMAK lähettää esimerkkejä e-kirjojen massatuonneista, KK selvittelee
    • Vanhojen asiakkaiden poisto vuosittain; ei VARKille; eikä organisaatioasiakkaille yleensäkään.

Asetuksien hallinta

  • Työnjako? Mitä kirjasot haluavat / niiden kannattaa tehdä itse?
  • Tähän liittyvää neuvontaa annetaan.

Viestiliikenteen tarkkailu

  • Toimintatapoja?

Kirjaston vastuut

Nouaseeko näistä kysymyksiä?

- nimetä yhdyshenkilö systeeminhoitoa koskevia asioita varten
- toimittaa Kansalliskirjastolle sen pyytämät, systeeminhoidossa tarvittavat tiedot
- vastata asiakaskirjeiden edellyttämistä sopimuksista ja tietojärjestelmistä
- vastata Kirjastojärjestelmään Tilaajan toimesta liitettyjen tietojärjestelmien sekä niiden rajapintojen toiminnasta
- neuvotella Kansalliskirjaston kanssa systeeminhoitoon liittyvistä kysymyksistä.

  • No labels