Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

Koha-kirjastoissa on mahdollista ottaa käyttöön salasanan/PIN-koodin palautustoiminto, jolla käyttäjä voi vaihtaa unohtuneen salasanan. Toiminto näkyy "Salasana unohtunut?" -linkkinä kirjautumissivulla. Sen klikkaaminen pyytää käyttäjän kirjastokortin numero ja sähköpostiosoite. Oikeiden tietojen syöttämisen jälkeen käyttäjälle lähetetään salasanan nollauslinkki sähköpostilla.

Toiminnon käyttöönotto edellyttää seuraavia toimenpiteitä:

Käyttäjä voi pyytää sähköpostiosoitteeseensa salasanan vaihtamislinkin antamalla kirjastokorttinsa numeron ja sähköpostiosoitteensa.

Salasanan palautuksen käyttöönotto

  1. Varmista, että Kohan Kohassa varmistetaan, että asetuksissa on sallittu seuraavat toiminnot:
    • OpacPasswordChange
    • OpacResetPassword

      Info

      Joissain Koha-versioissa on käännösvirhe "OpacResetPassword" -asetuksen arvoissa, ja tekstit ovat päinvastoin kuin asetukset. Kannattaa tarkistaa oikea asetus englanninkielisessä käyttöliittymässä.


  2. Koha-Suomi: Luo Kohassa

    luodaan

    käyttäjätunnus, jolla on käyttöoikeus "get_password_reset_uuid"

    .
  3. Ylläolevan käyttäjän kirjastokortin numero ja salasana toimitetaan Finna-ylläpitoon turvallista reittiä.

    • Tunnusta tai salasanaa ei tule lähettää sähköpostilla.

    • Toiminnon käyttöönottoon tarvittavat tiedot voi lähettää siten, että pitää pyytää turvapostia tai tekstiviestillä erikseen ilmoitettujen ohjeiden mukaisesti.

...

  1. ja toimita käyttäjän tunnus ja salasana Finnan palveluosoitteeseen [email protected] turvallisesti pyytämällä turvapostia.

    Info

    Älä lähetä tietoja tavallisella sähköpostilla, sillä se ei ole turvallista.


  2. Pyydä salasanan palautuksen käyttöönottoa Finnan palveluosoitteesta [email protected].

Toiminto voidaan testata ja toimivuus varmistaa finna-test.fi:n puolella ennen kuin se otetaan käyttöön tuotantoympäristössä.