UKJ-ohjausryhmän kokous 1/2014 22.1.2014
Aika Keskiviikko 22.1.2014, klo 10.30 – 12.30.
Paikka Kansalliskirjasto, Teollisuuskatu 23 (kokoushuone Viuhti C477, 4 krs.), etäyhteysosoite https://connectpro.helsinki.fi/kk_ukj/
Jäsenet
Sinikka Luokkanen, puheenjohtaja, Hämeen ammattikorkeakoulun kirjasto- ja tietopalvelut (etänä)
Jarmo Saarti, varapuheenjohtaja, Itä-Suomen yliopiston kirjasto (etänä)
Tuula Haapamäki, Kansalliskirjasto/Tutkimuskirjasto (poissa)
Liisa Savolainen, Kansalliskirjasto/Tutkimuskirjasto, Tuula Haapamäen sijasta (läsnä)
Risto Heikkinen, Jyväskylän yliopiston kirjasto (etänä)
Jyri Helakangas, Jyväskylän ammattikorkeakoulun kirjasto- ja tietopalvelut (poissa)
Kristiina Hormia-Poutanen, Kansalliskirjasto/Kansalliset kirjastoverkkopalvelut (läsnä 10.39 lähtien, 2§ käsittelystä alkaen)
Ilmari Hyvönen, OKM/Korkeakoulu- ja tiedepolitiikan osasto (poissa)
Jussi Kärki, Satakunnan ammattikorkeakoulun kirjasto (etänä)
Ari Mäkiranta, Joensuun seutukirjasto, Liperin kunnankirjasto (etänä)
Ritva Nurminoro, Kaarinan kaupunginkirjasto (poissa)
Iris Tahvanainen, Lappeenrannan tiedekirjasto (etänä)
Petri Tonteri, Tampereen kaupunginkirjasto - Pirkanmaan maakuntakirjasto (etänä)
Eila Vainikka, Suomen Kuntaliitto (läsnä)
Sami Varjo, Vaasan kaupunginkirjasto (etänä)
Pentti Vattulainen, Varastokirjasto (poissa)
Kuno Öhrman, Svenska handelshögskolan (etänä)
Esittelijät: Ari Ahlqvist., kehittämispäällikkö, UKJ-hanke, Kristiina Hormia-Poutanen, kirjastoverkkopalveluiden johtaja, Minna Kivinen, tietojärjestelmäasiantuntija, UKJ-hanke, Petteri Kivimäki, tietojärjestelmäasiantuntija, UKJ-hanke
Sihteeri: Minna Kivinen, tietojärjestelmäasiantuntija, UKJ-hanke
Pöytäkirja
1 Kokouksen avaus, osallistujien toteaminen ja esityslistan hyväksyminen
Puheenjohtaja avasi kokouksen 10.35. Todettiin osallistujat ja hyväksyttiin esityslista kokouksen työjärjestykseksi.
2 Rahoitushakemuksen tilanne
Esittely: UKJ-toteutusvaiheen rahoitushakemuksen tilanne. Kristiina Hormia-Poutanen esittelee.
Kristiina Hormia-Poutanen kertoi rahoitustilanteesta. UKJ-projekti toimii nykyisellä kolmen henkilön projektiryhmällä tämän vuoden. Keskitettyä rahoitusta OKM:ltä ei ole tulossa projektille jatkossa vaan jatkorahoitus on tultava osallistuvilta organisaatioilta.
Tämän kevään aikana laaditaan kustannustenjakomalli. Kustannustenjakomallia valmistelevassa työryhmässä pohditaan, miten mallia esitellään korkeakoulu-, yleisille- ja erikoiskirjastoille.
Kansalliskirjasto ei tässä vaiheessa hae keskitettyä rahoitusta muilta tahoilta, vaan katsotaan löytyisikö kustannustenjakomallia valmistelevasta työryhmästä henkilöitä valmistelemaan rahoituksen hakemista.
Esitys: Tiedoksi
Päätös:
3 Metatietovarannon tietomalli
Esittely: UKJ-projekti ehdottaa metatietovarannon toteuttamista aluksi MARC pohjaisesti. RDA säännöstöä toteutetaan siirtymävaiheessa käyttämällä RDA-lisäkenttiä MARC formaatissa. Metatietovarannon sisäinen tietomalli ei sido virkailijan käyttöliittymän toteuttamistapaa. Valinnasta riippumatta pyritään mahdollisimman hyvään formaattiriippumattomuuteen. Tavoitteena on siirtyä sisäisessä tietomallissa RDA-pohjaiseen ratkaisuun siinä vaiheessa, kun tarvittavien tietomallien ja formaattien kuvailut ovat valmiina (esim. Bibframe). Taustatietoa metatietovarannon tietomallivaihtoehdoista. Ari Ahlqvist esittelee
Keskustelua: Riskinä on se, että jäädään MARCiin kiinni. Pitää varmistaa, että myöhemmässä vaiheessa saadaan rahoitusta RDA:n soveltamiseeen.
Esitys: Hyväksytään UKJ:n metatietovarannon sisäisen tietomallin toteuttaminen aluksi MARC-pohjaisena.
Päätös: Päätettiin hyväksyä UKJ-projektiryhmän ehdotus toteuttaa UKJ:n sisäinen tietomalli aluksia MARC-pohjaisena.
4 Projektisuunnitelma 2014
Esittely: UKJ-projektiryhmän työn painopisteet ja työmääräarviot vuodelle 2014 on laadittu projektin nykyresurssoinnin mukaisesti. Ari Ahlqvist esittelee.
Esitys: Tiedoksi.
Päätös: Käytiin läpi projektisuunnitelma. Lisättiin hieman kustannustenjako- ja hallintomallin valmisteluun käytettävää työaikaa. Projektisuunnitelma on laadittu projektiryhmän näkökulmasta. Myös muut Kansalliskirjaston asiantuntijat osallistuvat kustannustenjakomallin valmisteluun
5 Kuali OLE
Esittely: Kuali OLEn tutkiminen ja vertaileminen vaatimusmäärittelyyn. Kuali OLE:een tarvittavien muutosten ja lisäysten kartoittaminen ja aikatauluttaminen. Vertailuun liittyvät tehtävät, vastuut ja työmäärät. Petteri Kivimäki esittelee.
Keskustelua: Keskusteltiin mihin mennessä vertailu on kalenteriajassa tehty. Tavoitteena on saada vertailu tehtyä maaliskuun puoliväliin mennessä.
Projektissa jatketaan yhteistyötä muiden tahojen kuten palveluväylän suunnittelijoiden kanssa.
Esitys: Tiedoksi
Päätös:
6 Palautekysely asiantuntijaryhmien toiminnasta suunnitteluvaiheessa sekä asiantuntijaryhmien toiminta toteutusvaiheessa
Esittely: Yhteenveto UKJ-asiantuntijaryhmien palautekyselystä UKJ-palautekysely.pptx. UKJ-projektin ehdotus asiantuntijaryhmien hyödyntämisestä toteutusvaiheessa, erityisesti UKJ:n käyttöönoton vähimmäisvaatimusten validointi sekä kuvailutyökalun suunnittelu. Minna Kivinen esittelee.
Esitys: Tiedoksi
Päätös:
7 Kustannus- ja hallintomallin suunnittelu
Esittely: Kustannus- ja hallintomallin suunnittelua valmistellaan KK:n sisäisessä työryhmässä tammikuun aikana. Kustannus- ja hallintomallin suunnitteluryhmä kokoontuu ensimmäisen kerran 4.2., mihin kokoukseen toivotaan saatavan myös SYN:n edustajat. Kristiina Hormia-Poutanen esittelee.
Käsiteltiin myös 1§ käsittelyn yhteydessä.
Lähetekeskustelu: Valmistelutyötä tehdään paljon Kansalliskirjastossa. Todettiin, että ryhmä valitsee keskuudestaan puheenjohtajan.
Ryhmässä Kansalliskirjaston edustajina ovat Kristiina Hormia-Poutanen ja tietojärjestelmäpäällikkö Markku Heinäsenaho sekä sihteerinä Kansalliskirjaston talouspäällikko Pirkko Keloharju.
Aikataulu on tiukka, sillä kustannus- ja hallintomallin pitäisi olla valmis ennen kesää mielellään jo huhtikuun lopussa, jotta kustannukset voidaan huomioida vuoden 2015 budjettien valmisteluissa.
Esitys: Lähetekeskustelu.
Päätös: Todettiin, että ryhmä valitsee keskuudestaan puheenjohtajan.
8 Tiedotusasiat
Kokouksessa ei ollut tiedotusasioita.
9 Muut asiat
Kokouksessa ei ollut muita asioita.
10 Seuraavan kokouksen ajankohta ja asialista
Seuraavat kokoukset ovat
tiistaina 25.2. klo 10-12.
tiistaina 18.3. klo 13-15.
Lopuista kokouspäivistä sihteeri lähettää Doodle kyselyn. Pyritään sopimaan yksi kokous kuukaudessa.
11 Kokouksen päättäminen
Puheenjohtaja päätti kokouksen klo 12.16.
Liitteet