Päivitetty 17.8.2020

Koronavirustilanteesta huolimatta pyrimme mahdollisimman normaaliin toimintaan ja Finnan kehitykseen. Seuraavasta voit lukea tärkeimmät asiat, jotka on hyvä ottaa huomioon Finnan ylläpitoa ja tapahtumia koskien:

Voimmeko solmia Finnan palvelusopimuksen poikkeustilanteen aikana?

Korona-virukseen liittyvän poikkeustilanteen aikana sopimusten käsittely viivästyy. Mikäli organisaatiollasi on tarve solmia palvelusopimus poikkeustilanteen aikana, ota yhteyttä palvelupostiin [email protected].

Onko aineistojen varaukset mahdollista saada toistaiseksi pois päältä omasta Finna-käyttöliittymästä ja Finna.fi-palvelusta?

Kaikki Finna-käyttöliittymät noudattavat niitä asiakastoimintojen asetuksia, joita kirjastojärjestelmissä on asetettu. Varausten esto tulee laittaa päälle omassa kirjastojärjestelmässä. Jos asetuksen muuttaminen on epäselvää, voit tiedustella neuvoja kirjastojärjestelmän ylläpitäjältä esimerkiksi ylläpitäjän palveluosoitteen kautta. Finna-käyttöliittymiä tai mahdollisia Finnan kanssa selvitettäviä ongelmatilanteita koskevat tiedustelut voit lähettää Finnan palveluosoitteeseen [email protected].

Miten toimimme, jos organisaatiossamme ei ole mahdollisuutta testata Finnan uutta versiota poikkeustilanteen aikana?

Jos organisaatiollasi on käytössä oma Finna-käyttöliittymä, pyydämme varmistamaan, että käyttöliittymän ylläpito ja testaus on vastuutettu organisaatiosi sisällä. Jos tämä ei ole mahdollista, ilmoitathan asiasta palveluosoitteeseen [email protected].

Toteutuvatko Finna-palveluiden järjestämät tapahtumat ja koulutukset?

Tapahtumia ja koulutuksia pyritään järjestämään etäyhteyksiä hyödyntäen. Läsnäoloa vaativia tapahtumia ei toistaiseksi järjestetä. Ilmoitamme tapahtumiin kohdistuvista muutoksista Finnaan osallistuvien organisaatioiden sähköpostilistalla. Jos tapahtuma joudutaan siirtämään ja perumaan, ilmoitamme asiasta myös suoraan tapahtumaan jo ilmoittautuneille. Päivittyvä tapahtumakoonti Finnan asiakaswikissä: Tapahtumat ja koulutukset

Voinko osallistua sopimaani kokoukseen Finna-palveluiden henkilökunnan kanssa?

Pyrimme järjestämään kokoukset etäyhteyksien avulla. Otamme yhteyttä kokousvieraisiin ja sovimme järjestelyistä.

Voiko poikkeustilanne vaikuttaa Finna-palveluista saamaamme tukeen?

Työskentelemme Finna-palveluissa etänä ja tarjoamme tukea palvelusosoitteessa [email protected]. Korkeimman kiireellisyysluokan yhteydenottoja ja ongelmatilanteita priorisoidaan myös poikkeusoloissa.


Tiedotamme tarpeen mukaan tilanteen muuttumisesta. Voit kysyä aiheesta lisätietoja palveluosoitteestamme [email protected].

Tiedote: Kansalliskirjaston kirjastopalvelut ja aukioloajat 1.9.2020 alkaen