Yleistä
Hallintaliitymässä on neljä käyttäjätasoa:
- Organisaation pääkäyttäjä
- On vastuussa organisaation ylläpitäjistä ja käyttäjistä sekä käyttäjätietojen ajantasaisuudesta käyttäjähallinnassa.
- Näkee oman organisaationsa näkymät, ylläpitäjät ja käyttäjät sekä voi lisätä, poistaa ja muokata niitä.
- Hallinnoi oman organisaationsa käyttäjien oikeuksia sivupohjien ja ohjelmakoodin muokkaamiseen.
- Lisäksi kaikki "Ylläpitäjä" -käyttäjätason oikeudet.
- Ylläpitäjä:
- Näkee oman organisaationsa näkymät, ylläpitäjät ja käyttäjät.
- Voi muokata oman organisaationsa näkymien asetuksia. Sivupohjien ja ohjelmakoodin muokkaaminen on mahdollista mikäli organisaation pääylläpitäjä on myöntänyt tähän oikeudet.
Seuraavat oikeudet vaikuttavat siihen, mitkä hakemistot näytetään käyttäjälle tiedostonhallinnan kautta:
- Sivupohjien muokkaus: käyttäjä voi katsella Finnan ulkoasun sivupohjia (/themes) ja muokata omien näkymien sivupohjia (themes/custom).
- Ohjelmakoodin muokkaus: käyttäjä voi katsella Finnan ohjelmakoodia (/modules/) ja muokata omien näkymien ohjelmakoodia (/modules/FinnaCustom).
- Lisäksi kaikki "Asiakaspalveluvastaava" -käyttäjätason oikeudet.
- Asiakaspalveluvastaava
- Voi hallinnoida palautelomakkeiden vastauksia.
- Voi moderoida käyttäjien kommentteja.
- Voi hallinnoida verkkomaksuja.
- Käyttäjä:
- Näkee vain oman organisaationsa näkymät, mutta ei voi muokata näitä.
- Näkee oman organisaationsa ja valittujen näkymien (finna.fi, museot.finna.fi) tilastot.
Vain nimetyillä luonnollisilla henkilöillä saa olla Finna-palvelun ylläpitotunnuksia. Käyttäjistä ja niiden käyttöoikeuksista on pidettävä kirjaa ja muistettava poistaa käyttäjätunnukset tarvittaessa.
Käyttäjän luominen
Käyttäjälistaan pääsee valitsemalla ylävalikosta "Ylläpito → Käyttäjät"
Valitse "Lähetä kutsu" ja täytä avautuvaan lomakkeen kentät:
Kenttä | Kuvaus | Rajoitteet |
---|---|---|
Sähköpostiosoitteet | Sähköpostiosoitteet, joihin kutsu lähetetään | Ei rajoitteita |
Organisaatio | Käyttäjän organisaatio. Ainoastaan Pääkäyttäjä-tyyppinen käyttäjä pystyy valitsemaan muun kuin oman organisaationsa, joten useimmissa tapauksissa tätä kenttää ei ole mahdollista muokata. | Alasvetovalikko, joka sisältää vain järjestelmään määritetyt organisaatiot |
Rooli | Ks. käyttäjätasojen kuvaukset yllä. | N/A |
Hallintaliittymä lähettää kirjautumistiedot sähköpostitse uudelle käyttäjälle.
Hallintaliittymään on mahdollista kirjautua vain sallituista IP-osoitteista. Mikäli uutta käyttäjätunnusta varten on tarpeen sallia pääsy uudesta osoitteesta, voit ilmoittaa IP-osoitteen sähköpostitse: [email protected].
Käyttäjän poistaminen
Et voi poistaa
- Pääkäyttäjä-tasoisia käyttäjiä etkä
- itseäsi.
Käyttäjän tietojen muuttaminen
Omiin asetuksiin pääsee klikkaamalla yläpalkin oikeasta reunasta nimikirjaimista
Omista asetuksista voi vaihtaa käyttöliittymän kielen.
Jos jätät salasana-kentät tyhjiksi, nykyinen salasana säilyy vaikka muita tietoja olisikin muutettu.
Unohtunut salasana
Käyttäjä voi resetoida unohtuneen salasanansa klikkaamalla "Unohditko salasanasi?" -linkkiä hallintaliittymän kirjautumissivulla. Ohjeet lähetetään käyttäjätiliin liitettyyn sähköpostiosoitteeseen.