Helmet-kirjastojen tietueiden tuontia Melinda-metatietovarantoon alettiin suunnitella vuonna 2018. Koe-eräksi valittiin lautapelitietueet, koska tämä aineistotyyppi oli helppo poimia Helmet-tietokannasta. Lisäksi arvelimme, että lautapelitietueista on paljon hyötyä etenkin yleisten kirjastojen kuvailijoille: lautapelien kuvailuhan on sangen työlästä ja ohjeet vielä tuolloin puutteelliset. Tietueiden tuonteja suunnitellessamme apunamme oli Helmet-kirjastoista Renni Honkanen, pelikuvailun veteraani ja käytännön asiantuntija.

Renni Honkanen vastaa kysymyksiimme:

Kuinka iso on Helmet-kirjastojen lautapelikokoelma ja millaisia pelejä siihen kuuluu ja saatko myös itse vaikuttaa pelien valintaan?

Tätä kirjoittaessa kokoelmassa on pelejä noin 1 400 nimekettä ja 7 000 nidettä. Kokoelma painottuu lasten- ja perhepeleihin, mutta harrastajapelejä löytyy laidasta laitaan. Olemme pyrkineet huomioimaan kaikenlaiset pelimaut, jotta kriittisinkin pelaaja löytää itselleen pelattavaa. Valintaa on tehty pienehkössä piirissä, minun ollessa päävastuussa kokoelmasta ja valinnasta. Saamme paljon palautetta ja seuraamme blogeja, uutisia, uutuuksia ja arvosteluja jotta pysyisimme kärryillä, mikä milloinkin on kuuminta hottia (smile). Pelejä julkaistaan nykyään valtavia määriä, joten kaikkea ei missään nimessä voi hankkia, täytyy koittaa kuoria kermat päältä.

Kerro jotain lautapelien kuvailun erityispiirteistä, kyseessähän on melko uusi ja hyvin erilainen aineistotyyppi kirjastotietokannoissa verrattuna esimerkiksi kirjoihin?

Aloittaessani pelikuvailua ei ollut oikeastaan selkeätä mallia mistä lähteä. Luettelointeja oli siellä täällä yksittäisiä kappaleita ja kasasin näistä pirstaleista pohjan mitä aloin täyttää. Kysyin itseltäni mikä on tärkeää pelin pelaajalle, ei niinkään kuvailijalle. Muutama kohta tarkennettiin Kansalliskirjaston kanssa ja paria kohtaa lähdin vain soveltamaan, RDA:n tullessa piti tietysti ottaa huomioon nämä uudet piirteet ja muokata luettelointia sen mukaiseksi.

Pelien kuvailun hankalin puoli ovat monimutkaiset julkaisutiedot, ei ole yhtä selkeää kustantajaa ja eri EAN-koodeilla saattaa olla täysin identtisiä pelejä. Pelin julkaisu voisi mennä esimerkiksi näin: ranskalainen kustantaja julkaisee pelin yhtäaikaisesti viitenä eri kieliversiona. Kukin näistä kieliversioista julkaistaan yhdessä paikallisen kustantajan kanssa ja jokaisella on oma jakelijansa. Pelin kanteen painetaan kolmen yrityksen logo. Alkuperäisteoksen selvittäminen pakkauksen tietojen perusteella on lähes mahdotonta ja monesti myös aika epärelevanttia. Lautapelibisnes toimii hyvin globaalisti ja moninaisten pitkien ketjujen lävitse.

Miten teet pelin kuvailun, pelaatko pelin ensin itse läpi?

Yleensä ensin kuvailu ja siitä huomaan, kiinnostaako peli myös itseä. Lyhyet pelit tulee joskus testattua jo työpaikalla pienenä taukotoimintana. Isomman pelin kuvailu on työstettävä kenttä kentältä ja monesti haettava tietoa myös verkosta.

Helmet-tietokannan pelitietueita odotettiin kovasti Melinda-tietokantaan – lisäsikö se kuvailijan paineita?

Ei luonut paineita, siinä vaiheessa pelejä oli jo kuvailtu pitkään. Oli vain mukava huomata, että kiinnostusta omaan työhön löytyy myös muualta. Olemme Helmet-kirjastoissa jo alusta lähtien tehneet työtä sillä ajatuksella, että voisimme mahdollisimman paljon olla hyödyksi myös tuleville peliluettelijoille ja –hankkijoille. Olemme tehneet ohjeistusta myös käsittelyyn, kuten muovitukseen ja osien pussitukseen ja julkaisemme nämä aina vapaasti ladattavaksi.

Onko koronakevät vaikuttanut pelikuvailijan arkeen?

Korona-kevät ajoi pelikuvailijan etätöihin ja ongelmia tuottaa aineiston koko (smile). Ilman autoa isoja pelilaatikoita ei voisi millään raahata kotiinsa. Toisaalta nyt on kotona jatkuvasti iso pino testattavia pelejä ja yksi hyvä syy pysyä eristyksissä.

Oma suhde lautapeleihin, pelaatko itse vapaa-ajalla pelejä?

Ehdottomasti, minulla on kotona kaksi pelihaluista lasta sekä naisystävä, joka myös tykkää pelata. Lisäksi pelaan parissakin peliporukassa. Saatuani uusia pelejä luetteloitavaksi ja järjestelmään vietäväksi ensimmäinen tarkistettava asia onkin, sopisiko tämä peli testiin meille. Luettelointikin on huomattavasti helpompaa, kun peli on ensin kotona testattu.

Kuka:

Renni Honkanen
Tietopalvelukonsultti
Kirjastoverkon yhteiset palvelut
Helsingin kaupunginkirjasto
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala


Renni Honkanen

  • No labels