Politiikan teesit ja sen käännökset löytyvät myös Kansalliskirjaston verkkosivuilta: Tehtävät ja strategia
Kansalliskirjasto on avoin organisaatio, joka suunnittelee toimintaansa yhteistyössä keskeisten sidosryhmiensä kanssa. Avoin toimintatapa lisää luottamusta. Aineistojen ja palveluiden avoimuus tuo ne paremmin asiakkaiden hyödynnettäväksi ja lisää niiden yhteiskunnallista vaikuttavuutta.
|
Nationalbiblioteket är en öppen organisation som planerar sin verksamhet i samarbete med de viktigaste intressenterna och samarbetspartnerna. En öppen verksamhetsform ökar förtroendet. Öppna resurser och tjänster kan bättre utnyttjas av kunderna och har större genomslagskraft i samhället.
|
The National Library of Finland is an open organisation that plans its operations together with its key stakeholders. Openness builds trust. The openness of resources and services means that customers have better access to them and they have a greater social impact.
|
Taustamuistio, jossa käydään läpi lainsäädäntöä, ohjaavia dokumentteja sekä Kansalliskirjaston omia politiikkoja.
Toimenpiteet, joilla toteutetaan Avoin Kansalliskirjasto -politiikkaa:
Politiikka | Toimenpide | Aikataulu | Tilanne | Kuvaus/linkit/lisätietoa |
---|---|---|---|---|
1. Kansalliskirjasto edistää avointa tiedettä ja kulttuuriperinnön avoimuutta. | Selkeytetään ATT- ja KDK-palvelujen välisiä yhteyksiä ja kehitetään käyttäjän kannalta toimiva ratkaisu. | 2016 | Selvitys OKM:n ja CSC:n kanssa | |
| Avataan digi.kansalliskirjasto.fi:n sanomalehti- ja aikakauslehtiaineistoa koneluettavissa muodoissa. | 2016-2019 | COMHIS ja Digitalia-projektit | |
Tarjotaan finna.fi-palvelun kautta kirjastojen, arkistojen ja museoiden aineistot erilaisten tiedontarvitsijoiden käyttöön. Seurataan käytön kehitystä ja tarjotaan palvelu käyttöön eri kanavia pitkin. | 2016 -2020 | Finna.fi | ||
Avataan finna.fi rajapinnat. | 2016 | Avattu 29.1.2016 | Finnan avoin rajapinta | |
Edistetään kirjastojen, arkistojen ja museoiden aineistojen ja palveluiden yhteentoimivuutta osallistumalla KDK-kokonaisarkkitehtuurin kehittämiseen ja kehittämällä KDK-metatietomäärityksiä. | 2016 | KDK-kokonaisarkkitehtuuri | ||
Avataan metatietovarantojen olemassa olevat rajapinnat (kansallisbibliografia, Melinda) ja sisällöt vaiheittain avoimena linkitettynä datana. | 2015-2017 | Metatietovarantojen avaamissuunnitelma | ||
Edistetään digitaalisia ihmistieteitä osana tutkimusyhteistyöhankkeita. | Digitaaliset ihmistieteet -politiikka, | |||
Toteutetaan tutkimusdatan kuvailutyökalu. | 2016-2017 | Tajua-hankkeen projektisuunnitelma | ||
Koordinoidaan ja järjestetään avoimen tieteen koulutusta. | 2016-2017 | http://avointiede.fi/ | ||
Selvitetään artikkeli- ja kirjoittajamaksujen käytänteitä eri tutkimusorganisaatioissa ja tehdään ehdotuksia jatkotoimenpiteistä. Tavoitteena on, että käytettävissä on ajantasainen tieto Suomessa maksetuista kirjoittajamaksuista.Tietoa hyödynnetään lisenssineuvotteluissa. | 2015-2016 | Tajua-hankkeen projektisuunnitelma, FinELib-lisenssineuvottelut 2016
| ||
Kehitetään yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa avoimeen julkaisemiseen liittyviä käytänteitä ja mittareita. | 2016-2017 | Tajua-hankkeen projektisuunnitelma | ||
2. Kansalliskirjasto kehittää avoimia palveluita | Tarjotaan ja kehitetään avointa julkaisemista tukevia palveluita (julkaisuarkistoinfrastruktuuri). | 2016-2017 | Tajua-hankkeen projektisuunnitelma, | |
Tarjotaan Kansalliskirjaston aineistot Kansalliskirjasto.finna.fi -palvelun ja Finna.fi-palvelun kautta tiedontarvitsijoiden käyttöön. | 2016 | Kansalliskirjasto.finna.fi , Finna.fi | ||
Kehitetään sisältöjen yhteentoimivuutta edistäviä avoimia palveluita (Finto, ISNI, URN, nimitietopalvelu). | 2016-2020 | Finto, | ||
Kehitetään kirjastoaineistojen kuvailuympäristöä avoimen linkitetyn datan suuntaan. | 2016-2020 | Melinda-hanke | ||
Perustetaan avoimen datan palvelu (data.kansalliskirjasto.fi). | 2016 | Metatietovarantojen avaamissuunnitelma | ||
Kehitetään avoimeen lähdekoodiin pohjautuvia palveluita verkostomaisesti asiakkaiden kanssa. | 2016-2020 | Finna-projektisuunnitelma | ||
Toimitaan avoimen lähdekoodin kehittäjäyhteisöissä. | DuraSpace, VuFind, API:Suomi, FinClarin, Skosmos | |||
Merkitään tekijänoikeuksista vapaat aineistot CC0-lisenssillä sekä muut aineistot ja tietovarannot soveltuvilla lisensseillä. Lisätään tietämystä avoimen metadatan merkityksestä ja juridisista kysymyksistä. | ||||
Merkitään digitaalisten aineistojen käyttöoikeustiedot metatietoihin. | 2016-2017 | |||
Edistetään käyttöoikeustietojen merkitsemistä myös muiden organisaatioiden tuottamiin ainestoihin ja metatietoihin. | Kumea-ryhmän ohjeistukset | |||
3. Kansalliskirjasto suunnittelee ja kehittää palveluita yhdessä asiakkaiden ja yhteistyökumppanien kanssa. | Kehitetään kansallisten palveluiden asiakasohjausta ohjausjärjestelmän arvioinnin tulosten perusteella. | 2016 | ||
Kehitetään palveluita kumppanuushankkeina. | 2016 | |||
Ylläpidetään palvelulupauksia, laaditaan palvelutasokuvaukset ja julkaistaan ne avoimesti. | 2015 Finnan palvelutasokuvaus, 2016-2017 muut | Palvelulupaukset kaikissa palveluissa, palvelutasokuvaukset: Melinda, Finto, kuvailun asiantuntijapalvelut | ||
Kehitetään vuorovaikutteisia toimintatapoja ja -kanavia. | Esim. työryhmät, foorumit, asiakaswikit | |||
Osallistutaan kirjastoalan sekä avoimien palveluiden ja aineistojen tapahtumiin ja tuodaan esille Kansalliskirjaston digitaalisia aineistoja. | Esim.Digital Humanities Hackathon-tapahtumat, Hack your heritage (http://hack4.fi/) | |||
4. Kansalliskirjasto integroi avoimet palvelunsa kansallisiin ja kansainvälisiin infrastruktuureihin ja palveluihin. | Integroidaan avoimet palvelut (Finto, URN, Finna, ISNI) kansallisiin infrastruktuureihin (esim. KaPA, EduCloud, Kirjastot.fi, AHAA, Museo 2015, ATT) ja mahdollisuuksien mukaan kansainvälisiin infrastruktuureihin. | 2016-2020 | ||
5. Kansalliskirjasto valmistelee strategiansa ja keskeiset toimintaa ohjaavat politiikkansa yhteistyössä keskeisten sidosryhmiensä kanssa.
| Strategiat valmistellaan yhteistyössä keskeisten sidosryhmien kanssa. | Kansalliskirjastostrategia, Finna-strategia, FinELib-strategia | ||
Avoin Kansalliskirjasto -politiikkaa käsitellään keskeisten sidosryhmien kanssa (johtokunta, neuvottelukunnat, kirjastosektorit ja KDK). | 2016 | |||
Digitaaliset ihmistieteet -politiikkaa käsitellään keskeisten sidosryhmien kanssa (johtokunta, neuvottelukunnat, kirjastosektorit ja museoiden ja arkistojen yhteistyöelimet). | 2016 | |||
6. Kansalliskirjasto edistää osaamisen jakamista, jakaa osaamistaan ja oppii muilta. | Jaetaan tietoa avoimesti, järjestetään ja osallistutaan vuorovaikutteisiin työpajoihin ja lisätään yhteistyötä myös uusien sidosryhmien kanssa palveluiden kehittämisessä. | 2016-2020 | ||
7. Kansalliskirjasto vaikuttaa lainsäädännön kehittämiseen siten, että se mahdollisimman hyvin tukee aineistojen ja palveluiden avointa käyttöä. | Vaikutetaan EU-tason lainsäädännön modernisointiin. | 2016 | (CENL, LIBER, Eblida) Cross-border, tiedonlouhinta (TDM) | |
Osallistutaan kultuuriaineistolain ja -asetuksen uudistamistyöhön. | 2016-2020 | |||
Vaikutetaan kansallisen tekijänoikeuslainsäädännön uudistukseen. | ||||
8. Kansalliskirjasto pyrkii sopimuksissaan varmistamaan aineistojen mahdollisimman suuren avoimuuden. | FinELib-lisensioinnissa edistetään aineistojen mahdollisimman suurta avoimuutta. | FinELib-konsortion e-aineistojen lisensiointiperiaatteet | ||
Digitointisopimuksissa pyritään varmistamaan aineistojen mahdollisimman laaja avoimuus. | ||||
Laaditaan aineistojen käyttöä koskevien sopimusten mallipohjia. | 2016-2018 |