Kirjastojen aloitteesta Kansalliskirjasto järjestää keväällä 2015 Melinda-työpajoja. Ensimmäisenä pidetään Melinda-kirjastojen johtajille tarkoitettu Melindan strategiset linjaukset -työpaja 21.1.2015, josta on jo lähtenyt erillinen kutsu asianomaisille. Toisessa vaiheessa järjestetään Melinda-kirjastojen asiantuntijoille tarkoitetut Melindan laatu ja käytännöt -työpajat 5.2.2015 ja 10.2.2015. Työpajat ovat samansisältöisiä. Työpajat järjestetään Kansalliskirjaston tiloissa Helsingissä ja ne kestävät puoli päivää. Työpajoissa pyritään vuorovaikutteiseen työskentelyyn, joten etäosallistuminen ei ole mahdollista. Melinda-kirjastoja on jo yli 40. Verkoston laajentuessa tiedontuottajien välinen yhteistyö, yhteiset pelisäännöt ja kuvailukäytännöt, e-aineistoihin liittyvät asiat sekä tietokannan laatu ovat nousseet erityisesti esiin. Työpajoissa pohditaan Melindan nykytilaa ja suunnitelmia sekä etsitään ratkaisuja ja toimintamalleja keskeisiin kysymyksiin. Työpajojen sisältö rakentuu eri teemojen ympärille. Teemoja pohditaan ja pureskellaan yhteisissä keskusteluissa ja ryhmätöissä. Teemoja fasilitoivat Kansalliskirjaston Melinda-asiantuntijat. |
Teeman yhteydessä keskusteltiin (5.2. pajassa) suunnitelmista kirjastojärjestelmien uudistamiseksi. Keskustelussa todettiin, että mitään konkreettisia suunnitelmia Voyagerin seuraajan valitsemiseksi UKJ-hankkeen päättymisen jälkeen ei vielä ole. Nyt ollaan odottavalla kannalla ja seurataan kehitystä maailmalla. Järjestelmien uusimista hankaloittaa myös käynnissä oleva monitahoinen kuvailun muutos, esimerkiksi MARC-formaatin seuraajasta ei ole vielä varmaa tietoa. Mikään nykyinen järjestelmä ei ymmärrettävästi tue vielä kehitteillä olevaa BIBFRAME-formaattia. Ennen formaattiuudistusta siirryttäneen käyttämään RDA-kuvailusääntöjä - joiden täysimääräinen soveltaminen taas edellyttäisi MARC-formaattia kehittyneempää tietomallia.
Keskustelussa esitettiin jokunen huomio ja kysymys:
Laatuteeman yhteydessä tehtiin ryhmätöitä, joissa tutkittiin Melindasta löytyviä eri tavoin virheellisiä tietueita, tunnistettiin näiden ongelmia ja arvioitiin syitä niiden syntymiseen. Esimerkkitietueista tunnistettiin seuraavia virheitä:
|