Sammanfattning av innehållsbeskrivning i praktiken
Varje organisation bestämmer vilka klassifikationer, tesaurer etc. den använder och hur ingående innehållsbeskrivningen utförs. Arbetsgången är förenklat sammanfattad och med beaktande av Marc 21-formatets fält samt Allärs, följande:
Materialets genre/form (1. Lajityyppi/muoto)
Bestäm vilken genre/form materialet har: är det frågan om faktamaterial (t.ex. uppslagsverk, doktorsavhandling) eller fiktivt material (t.ex. spel, diktsamling, komposition)? I bägge fallen anges koder som motsvarar dessa på sina specifika platser i fälten 006 och 008. Därtill anges i fält 655 ett eller flera ämnesord för materialets genre/form som valts ur Allärs (för skönlitteratur alternativt Bella). Observera att fält 655 kan upprepas.
Materialets målgrupp (2. Kohderyhmä)
Undersök om materialet är avsett för en viss målgrupp. I så fall anges detta, vid behov, åtminstone i fält 008/22 (eller 006/02), samt eventuellt också i fält 385 eller 521.
Namngiven person, institution eller händelse som materialet handlar om (3. Henkilö , 4. Yhteisö ja 5. Tapahtuma)
Undersök om materialet behandlar en eller flera enskilda, namngivna personer, institutioner och/eller händelser. I så fall (t.ex. biografier, organisationshistoriker) anges uppslagsord för dessa i fälten 600, 610, 611 och/eller 647.
Verk som materialet handlar om (6. Teos)
Undersök om materialet behandlar ett eller flera enskilda verk. I så fall (t.ex. verkanalyser, bok- eller filmrecensioner) anges uppslagsord för dessa i fälten 600, 610, 611 och/eller 630.
Tid som materialet handlar om (7. Aika)
Undersök om materialet behandlar ett eller flera bestämbara år, årtionden, århundraden eller längre tidsperioder. I så fall anges detta i fält 648. Tidsangivelser som är mera exakta än år kan vid behov anges i fält 045.
Plats som materialet handlar om (8. Paikka)
Undersök om materialet behandlar en eller flera bestämbara platser. I så fall anges detta med ämnesord ur Allärs i fält 651.
Övriga ämnen/teman som materialet handlar om (9. Aihe (yleensä) )
Undersök om materialet handlar om andra ämnen eller redan nämnda ämnen ur något visst perspektiv som är viktigt att beskriva. I så fall anges dessa med ämnesord ur en kontrollerad vokabulär i fält 650. Bedöm dessutom om det är behövligt att ange personer, institutioner, händelser, verk, tid och/eller platser som materialet behandlar, på en allmännare, icke-individuell nivå (t.ex. Jean Sibelius även med ämnesordet kompositörer). I så fall anges också dessa med kontrollerade ämnesord i fält 650.
Tid för skapandet av materialet (11. Luomisaika ) och plats för skapandet av materialet (12. Luomispaikka) samt forskningsmetoder som använts i materialet ( 10. Kuvailtavassa aineistossa käytetyt tutkimusmenetelmät) och annan ovan onämnd information som är viktig för innehållsbeskrivningen (litteraturpriser etc.)
Undersök om materialet till sitt innehåll har ytterligare några egenskaper som behöver vara sökbara. I så fall anges de i lämpliga fält: materialets uppkomsttid i fält 046 och med årtiondens exakthet i fält 388 (observera: inte 648), materialets uppkomstplats i fält 370 (observera: inte 651), forskningsmetoder som använts i fält 567, egenskaper som gäller upphovsmän i fält 386, pris som verk tilldelats i fält 586 etc.
Påminnelse: Om din organisation använder något etablerat klassifikationssystem så anges en eller flera lämpliga klasser i 0XX-fält.
Flödesschema för innehållsbeskrivning i praktiken