Yleistä

Museoiden esittelysivut Finna.fi:ssä on tarkoitettu Finnassa esillä oleviin aineistoihin liittyvien kuvapalvelu- ja kokoelmaosastojen toiminnan ja asiakaspalvelukäytäntöjen esittelyyn. Sivulla on mahdollista näyttää myös, kuinka suuri osa museon kokoelmista on esillä Finnassa ja linkata esimerkiksi museon verkkosivuille/kuvapalveluun ja/tai omaan Finna-näkymään. Esittelysivulle tulevat tiedot syötetään Museoliiton ylläpitämään museotietokantaan, joka toimii myös Näyttelykalenterin ja Museot.fi -verkkopalvelun taustalla. Jos museosi ei vielä löydy museokannasta, ota yhteyttä suoraan Museoliittoon: Eeva-Liisa.Taivassalo at museoliitto.fi

Museot voivat tulevaisuudessa ottaa esittelysivun käyttöönsä myös omaan näkymäänsä (tähän annetaan ohjeistus myöhemmin).

HUOM. Esittelysivujen käyttöönotto toteutetaan kevään 2018 aikana yhteistyössä museoiden ja Finna -tiimin kanssa. Jos haluat museosi olevan yksi ensimmäisistä käyttöönottajista, ole yhteydessä Finnan palvelupostiin: finna-posti@helsinki.fi.

Organisaation esittelysivu

Kuvaan on merkitty, mistä vastaavat kohdat löytyvät museotietokannassa.

Museoiden perustiedot, kuten palvelupisteiden yhteystiedot ja yleiset aukioloajat, logo ja valokuvat, tuodaan museon perustiedoista (muutetaan valikosta Päivitä museotietoja, Uppdatera museets data). HUOM! Nämä muutokset näkyvät myös muissa samaa tietokantaa käyttävissä verkkopalveluissa.

Loput tiedot ja kentät päivitetään valikon Finna-tiedot -kautta.

 

Finna-tietojen lisääminen museotietokantaan

 

Kirjaudu museotietokantaan osoitteessa https://museot.fi/nayttelykalenteri/login/index.php

Kohdan Finna-tiedot (valikossa vasemmalla) kautta pääsee päivittämään vain Finnassa näkyviä tietoja: Organisaation kuvaus, Aineistojen käyttö, Aineiston kattavuus Finnassa, Kokoelmapalveluiden yhteystiedot, Linkit jne. Tiedot tulee lisätä kaikilla Finnassa käytössä olevilla kolmella kielellä: suomeksi, ruotsiksi sekä englanniksi.

Organisaation kuvaus, Aineistojen käyttö ja Aineiston kattavuus Finnassa

Finnan käyttäjille on hyvä kertoa museosta perusasiat kohdassa Organisaation kuvaus. Usein Finnasta aineistoja löytävät käyttäjät haluavat tietää, miten museon aineistoja saa (saako?) käyttää ja miten niihin pääsee käsiksi. Jos Kokoelmapalvelun aukioloajat poikkeavat museon palvelupisteiden yleisistä aukioloajoista, kannattaa sekin mainita kentässä Aineistojen käyttö. Kokoelmapalveluiden yhteystiedoille on omat kentät (ks. alla).

Esittelysivulla on mahdollista näyttää Finnan käyttäjille, kuinka suuri osa museon kokoelmista löytyy Finnasta. Arvioitu prosenttimäärä syötetään kohtaan Aineiston kattavuus Finnassa.

Linkit

Esittelysivulle on mahdollista lisätä linkkejä. Käyttäjiä voivat kiinnostaa ainakin seuraavat:

  • Museon omaan Finna-näkymään (tai useisiin näkymiin)
  • Museon omille verkkosivuille
    • Kokoelmapalvelut
    • Näyttelyt
    • Kuvatilauspalvelu
  • Museon aineistot Europeanassa tai muussa palvelussa
  • museot.finna.fi -näkymään

Kokoelmapalveluihin liittyvät yhteystiedot

Kokoelmapalveluihin liittyvät yhteystiedot syötetään Tiedot Finnassa -sivulla kohtaan Yhteystiedot. Huom! Esittelysivun kartalla näkyvät museon palvelupisteet ja niiden yleiset aukioloajat. Muistathan mainita kokoelmapalvelun yhteystiedoissa, missä palvelupisteessä se sijaitsee. Palveluaikoihin liittyvät poikkeukset on myös hyvä mainita.

Lisätyt yhteystiedot tulevat näkymään organisaatiosivulla alla olevalla tavalla:

 

Esittelysivun julkaiseminen Finnassa

Tiedot Finnassa -sivun ylälaidassa on valintaruutu Julkaise tiedot Finnassa. Museokantaan syötetyt tiedot julkaistaan museon esittelysivulla Finna.fi:ssä kun ruutu on valittu ja talletettu. Jos valinta otetaan pois, esittelysivu poistuu näkyvistä.

 

 

 

Aukioloajat-upokkeen käyttöönotto omassa näkymässä

Museonäkymien organisaatiotiedot ovat vielä työn alla ja tästä johtuen Finnan hallintaliittymän graafisella puolella ei voi ottaa käyttöön suoraan organisaatiotietoja samalla tavalla kuin kirjastonäkymissä. Tämä tulee muuttumaan yhtenäiseksi kirjastojen kanssa syksyn 2018 aikana.

Aukioloajat, sekä organisaatiotiedot museoille voi ottaa käyttöön omassa näkymässä seuraavalla (ohjeistus tulee muuttumaan syksyllä 2018) tavalla:

-Ensin mennään hallintaliittymän tiedostonhallintaan ja siellä polkuun: /local/config/vufind/OrganisationInfo.ini

-Muokataan siellä tiedosto näyttämään alla olevan kuvan mukaiselta:

 

Tässä vielä samat kopioitavana koodina jonka voi syöttää itse tiedostoon:

[Parent_Config]
relative_path = "../finna/OrganisationInfo.ini"

[General]
enabled = 1
defaultOrganisation = "omafinnatunnus"

[OrganisationPage]
consortiumInfo = 1

[OpeningTimesWidget]
details = 1

 

-Kohtaan "defaultOrganisation" syötetään oman organisaation finna-tunnus.

-Tämän jälkeen siirrytään tiedostoon local/config/vufind/config.ini

-Tiedoston loppuun syötetään seuraava koodi:

[Http] 
adapter = \Zend\Http\Client\Adapter\Curl

 

-Tämän jälkeen on vielä syötettävä seuraava koodi halutulle sivupohjalle missä halutaan näyttää aukioloajat-upoke. 

 

-Tässä olen sijoittanut sen tiedostoon /themes/custom/templates/search/home/home-2_fi.phtml

 

 

Ongelmatilanne?

Jos kohtaat esittelysivun käyttöönotossa ongelmia tai olet ottamassa sivua käyttöön museoiden yhteenliittymän/konsortion puolesta, ota yhteyttä Finnan palvelupostiin: finna-posti@helsinki.fi 

 

  • No labels