Aika: 17.2.2017 klo 13-14
Paikka:Kansalliskirjasto, Leipätehdas, Kaikukatu 4, 5 krs. Kokoushuone Kardemumma. Etäyhteysosoite on https://connect.funet.fi/kk_ukj
Jäsenet:
Minna-Liisa Kivinen, Kansalliskirjasto, projektipäällikkö
Jukka Katainen, Aalto-yliopisto, hankinta-asiantuntija
Päivikki Karhula, Eduskunnan kirjasto (paikalla kello 13.20 alkane)
Jussi Kärki Satakunnan ammattikorkeakoulu (poissa)
Pertti Föhr Lahden ammattikorkeakoulu
Eero Koivula, Tampereen teknillinen yliopisto (TTY)
Nicola Nykopp, Helsingin yliopisto
Anu Karsisto, Aalto yliopisto
Marja-Liisa Seppälä, Kansalliskirjasto
Tommi Jauhiainen, Kansalliskirjasto
Asialista
Projektiryhmän sihteeri
Sihteerinä tässä kokouksessa Anu Karsisto.
Projektiryhmän edellinen kokous
Edellisen kokouksen pöytäkirja: 13.2.2017 https://www.kiwi.fi/x/V7R7B
Projektin eteneminen
Hankinta-asiantuntemuksen hankkiminen
Jukka Katainen jatkaa hankinta-asiantuntijana, kunnes saadaan Aalto-yliopistosta joku muu henkilö jatkamaan hänen työtään. Jukan asiantuntemus on myös jatkossa projektiryhmän käytettävissä, mutta pienemmällä osuudella.
Markkinatutkimus
Käytiin läpit markkinatutkimuksen tilanne
Markkinatutkimukseen liittyvät sivut ovat avoimina vain projektiryhmälle ja ohjausryhmälle:
- Vierailut ja esittelyt
- Helmet-vierailu 3.3. klo 9-12 Helsingin kaupunginkirjaston Pasilan toimipaikassa. - sovittu
- Oslon yliopiston vierailu 30.3. klo 10-15 sovittu
- Muiden vierailujen sopiminen vielä kesken
- Tukholman yliopisto - KOHA, mahdollisesti 23.3.
- Kuninkaallinen tekninen korkeakoulu - ALMA, tiedustellaan käykö 22.3.
- UKB - konsortio Alankomaissa - OCLC WordlShare, tiedustellaan mahdollista vierailua
- Toimittajilta saadut lisätiedot
Minna-Liisa laittaa kalenterikutsun puoli päivää kestävään palaveriin, jossa käydään lisätiedot tarkemmin läpi.
Tilannekatsaus vaatimusmäärittelyyn
- Kilpailutettavan kokonaisuuden kuva: Kuva on eDuunin työalueella. Katsotiin kuvaa. Kuvaan merkitään selkeästi mitkä osat kuuluvat hankintakokonaisuuteen.
- Käytiin läpi vaatimusmäärittelyissä etenemistä osa-alueittain.
Lainauksen määrittelyssä pitää kuvata varauksiin liittyvät asiat erityisen huolella.
Kaukopalvelun osalta on käyty tutustumassa UEF:ssä ja Varastokirjastossa UB-lainaukseen sekä Varastokirjaston erityispiirteisiin.
Kuvailuympäristöjen määrittelyt on toimitettu Kansalliskirjaston asiantuntijan katsottavaksi ja muokattavaksi.
Admin ja ERM määrityksissä on päälekäisyyksiä. Voisi harkita tarvitaanko admin välilehteä lainkaan.
Projektisuunnitelman kohdat 6 (tekniset vaatimukset), 7 (järjestelmäarkkitehtuuri), 8 (tietoturva) ja 9 (ostettavan palvelun kuvaus) pitäisi ottaa tarkempaan käsittelyyn.
Ohjausryhmän kokous 15.2.2017
Ohjausryhmässä käsiteltiin seuraavia asioita
- Tilannekatsaus projektista
- Markkinatutkimuksen tilannekatsaus
- Toimittajien vastaukset lisätietopyyntöön
- Hankinnan liittyminen kansallisiin palveluihin
- Päätettiin pitää Melindaa toistaiseksi mukana kilpailutuksessa. Ehdotuksena myös Melindan liittäminen optiona.
- Konsortiomallit: Minna-Liisa on tehnyt yhteenvedon nykyisistä konsortioista/yhteenliittymistä ohjausryhmän sivujen yhteyteen. Minna-Liisa tiivistää konsortioiden kuvauksia yhteenvedoksi ja pyytää kirjastoja ilmoittamaan kaikista mahdollisista muista konsortioista/yhteenliittymistä.
- Sovittiin järjestettäväksi seminaari kirjastoille 28.4., paikka on vielä avoinna. Minna-Liisa lähettää ennakkotiedon kirjastolistoille.
- Projektiryhmä osallistuu seminaariin ja valmistelee seminaarin sisälön
Tiedotusasiat
- Ei tiedotusasioita.
Muut asiat
- Oikeuksia eDuuniin voi pyytää Minna-Liisalta
Kokous päättyi klo 14.00
Seuraava kokous
24.2.2017 kello 13-14