Korkeakoulukirjastojen käyttämä Voyager-kirjastojärjestelmä päivitetään uusimpaan versioon 27.12.2016-5.1.2017. Päivitys aiheuttaa Finnassa katkon kirjastojen asiakastoimintoihin, kuten lainaukseen ja aineistojen saatavuustietoihin.

Katko alkaa tiistai-iltana 27.12. klo 22.00, jolloin kaikki tietokannat ajetaan alas. Kansalliskirjasto aloittaa varsinaisen tietokantojen päivityksen keskiviikkoaamuna 28.12. Yksittäisen tietokannan kohdalla päivityksestä aiheutuvan käyttökatkon arvioidaan kestävän 1-2 päivää, mutta kaikkein suurimpien tietokantojen osalta pitää varautua varmuuden vuoksi kolmen päivän katkoon.

Todennäköisesti lähes kaikki tietokannat saadaan päivitettyä ja uudelleen indeksoitua maanantaihin 2.1.2017 mennessä. Kirjastojen henkilökunnan tulee tarkistaa kannat ennen niiden käyttöönottoa. Vuoden 2017 ensimmäinen viikko kannattaa varata päivityksen jälkiselvittelyihin, vaikka kannat jo käytössä olisivatkin.

Katkon vaikutukset kirjastojen asiakkaille

Katkon aikana asiakkaat voivat hakea aineistoja, sillä aineistotiedot ja niiden sijainnit näkyvät Finnassa. Myös kaikki e-aineistot ovat käytössä.

Asiakkaat eivät pysty katkon aikana uusimaan lainojaan, varaamaan aineistoja eivätkä he näe niiden saatavuustietoja. Siten esimerkiksi kirjastoon paikan päälle tuleva asiakas ei voi nähdä Finnasta, onko hänen etsimänsä kirja hyllyssä saatavilla.

Asiakkaat eivät myöskään pysty kirjautumaan kirjastokortillaan Finnaan. HAKA-tunnistautuminen on käytössä, mutta tunnistautumisen jälkeen Finna ilmoittaa, että kirjastojärjestelmään ei saada yhteyttä.

Kirjastojen kannattaa etukäteen tiedottaa katkon vaikutuksista, jotta asiakkaat voivat ajoissa lainata tai varata vuodenvaihteessa tarvitsemansa aineistot. 

Katkoilmoituksen lisääminen kirjaston Finna-näkymään

Kirjastojen tulisi itse laittaa omaan Finna-käyttöliittymäänsä ilmoitus kirjastojärjestelmän palvelukatkosta. Ilmoitus tulee näkyviin kirjastonne Finna-käyttöliittymän ylälaitaan. Yksityiskohtaiset ohjeet ilmoituksen lisäämiseen löydät täältä.

Ilmoitus voisi olla esimerkiksi tämän suuntainen: "Kirjastojärjestelmää päivitetään 27.12.2016 alkaen ja päivitys on valmis viimeistään 5.1.2017. Tänä aikana voit hakea aineistoja xx-kirjasto.finna.fi:stä, mutta saatavuustiedot, omien lainojen tarkastelu ja muut asiakastoiminnallisuudet ovat poissa käytöstä. Pahoittelemme käyttökatkon aiheuttamaa haittaa." 

Lisätietoja päivityksestä

Ajantasaiset tiedot päivityksestä löydät Kirjastojärjestelmäpalveluiden asiakaswikistä.

Voit kysyä päivityksen vaikutuksista Finnaan tai käyttökatkoilmoituksen lisäämisestä keskustelufoorumilla. Voit myös lähettää sähköpostia osoitteeseen finna-posti(at)helsinki.fi.

Voyager-järjestelmään liittyvissä kysymyksissä ota yhteys Kirjastojärjestelmäpalveluiden palveluosoitteeseen systeemi-toimisto(at)helsinki.fi.

Voyager-päivityksen vaikutuksista Melinda-metatietovarantoon löydät tietoa Melindan asiakaswikistä.