Mikäli kysymykseesi ei löytynyt tältä sivulta vastausta, voit lähettää kysymyksiä ja palautetta osoitteeseen [email protected]. Voit myös esittää kysymyksiä keskustelufoorumilla sekä tutustua siellä aiempiin keskusteluihin.


Finnassa on 1) yhteinen näkymä Finna.fi arkistojen, kirjastojen ja museoiden vapaisiin aineistoihin 2) yksittäisen organisaation omia räätälöitäviä näkymiä, joissa voi olla sekä organisaatioiden omat että myös muiden aineistoja ja 3) yhteisiä, esimerkiksi sektorikohtaisia tai alueellisia näkymiä usean organisaation aineistoon.

Kansalliskirjasto toteuttaa ja ylläpitää arkistojen, kirjastojen ja museoiden yhteisen kansallisen näkymän eli finna.fi:n. Kansalliskirjasto tarjoaa myös oletusnäkymän yksittäisen organisaation ja sektorikohtaisten näkymien käyttöliittymiksi, joka voidaan ottaa käyttöön ja räätälöidä tarpeen mukaan. Organisaatiot vastaavat itse näiden näkymien ylläpidosta. 

Finnassa on hallintaliittymä, jolla organisaatio voi ylläpitää, päivittää ja räätälöidä asiakasliittymän paikallista näkymää. Admin-työkaluilla voi mm. muokata käyttöliittymää ja toiminnallisuuksia sekä hallinnoida käyttäjätilastoja. 

Finna voi toimia osana yleisen kirjaston verkkokirjastoa, mutta Finnassa ei toistaiseksi ole ominaisuuksia, jotka korvaisivat esim. www-julkaisujärjestelmän ominaisuudet. 

Tavoitteena on, että mikäli käyttäjällä on kirjastokortti useaan kirjastoon, esimerkiksi yleiseen ja tieteelliseen, käyttäjä voisi hallinnoida yhdellä kirjautumisella kaikkien kirjastojen asioita eli varaamaan aineistoa jne.

Aineistojen päivittymisestä Finnaan löytyy tietoa ohjeista: Finnan indeksin päivittyminen.

Tietty tietue on säilytetty Finnan tietokannassa siksi, että se on mukana käyttäjän suosikkilistalla. Hakutuloksiin poistettu tietue ei siis tule, mutta sen saa esiin tietueen id:n perusteella.

Tämä on Finnaan tarkoituksella suunniteltu ominaisuus. Fooruilla löytyy aiempaa keskustelua aiheesta: https://foorumi.kiwi.fi/t/taustajarjestelmasta-poistettu-tietue-ei-poistu-finnasta-jos-suosikkilistalla/591

Finna-tili poistuu automaattisesti sitten, kun tilin viimeisestä käyttökerrasta on kulunut 18 kuukautta. Poistumisesta tulee käyttäjälle automaattiviesti viikkoa ennen. Jos tili halutaan poistaa jo aiemmin, voi käyttäjä tehdä sen kirjautumalla Finnaan ja poistaa tilin Omat tiedot -osiossa kohdasta “Omien tietojen lataus ja tuonti / Poista tili”.
Ohje someikonien lisäämiseen löytyy ohjeista: SoMe-ikonit

Sisältö luultavasti kannattaisi tehdä erillisiin tiedostoihin + välilehdille suoraan. Toki tiedostot voi tehdä ensin ja muokata ne sen jälkeen näkyviksi välilehdillä.

Välilehtien tekeminen pitäisi onnistua seuraavasti:

hakemistosta themes/finna2/templates/content/ ylikirjoitetaan tiedosto help-tabs.phtml, jolloin se kopioituu muokattavaksi samannimisenä kansioon themes/custom/templates/content/

  • jokaisen välilehdeksi haluttavan tiedoston alkuun liitetään koodi:
<?php if ($this->resolver('content/help-tabs.phtml')): ?>
  <?=$this->render('content/help-tabs.phtml', ['activeTab' => 'TIEDOSTONIMI'])?>
<?php endif; ?>

HUOM! Kohdassa 'activeTab' => 'TIEDOSTONIMI' tulee TIEDOSTONIMI korvata kunkin tiedoston nimellä niin, että maatunnukset ja tiedostopääte jätetään pois eli jos tiedosto on vaikka loginhelp_fi.phtml tulee tähän merkitä 'activeTab' => 'loginhelp'

  • tiedostoon help-tabs.phtml tehdään muutokset niin, että jokainen UL-listaelementin rajoittaman ryhmän erillinen LI-kohta edustaa aina yhtä välilehteä:
<li class="help-tab <?= $activeTab == "help" ? ' active" aria-selected="true"' : '" aria-selected="false"' ?> role="tab" tabindex="0" data-url="<?=$this->url('content-page', ['page' => 'help'])?>">
  <?=$this->translate('tabs_help');?>
</li>
  • Näistä kustakin muutetaan activeTab- ja page-viittaukset kys. kohtaa vastaavan välilehden osoittamaan tiedostoon sekä translate halutuksi käännösavaimeksi. Eli jos välilehtiä on esim. 2 kpl (help & loginhelp), saadaan:
<li class="help-tab <?= $activeTab == "help" ? ' active" aria-selected="true"' : '" aria-selected="false"' ?> role="tab" tabindex="0" data-url="<?=$this->url('content-page', ['page' => 'help'])?>">
  <?=$this->translate('tabs_help');?>
</li>
<li class="help-tab <?= $activeTab == "loginhelp" ? ' active" aria-selected="true"' : '" aria-selected="false"' ?> role="tab" tabindex="0" data-url="<?=$this->url('content-page', ['page' => 'loginhelp'])?>">
  <?=$this->translate('tabs_loginhelp');?>
</li>

HUOM! Jos käännösavaimia ei ole olemassa ne täytyy hallintaliittymässä käännöksineen luoda https://www.kiwi.fi/pages/viewpage.action?pageId=138936821

HUOM2! Yo. rivit joutuu help-tabs.phtml tiedostossa muokkaamaan kahteen kertaan: ensimmäinen UL-ryhmä on leveille työpöytäkokoisille selainikkunoille ja alempi kapeammille selainikkunoille & mobiiliselaimille

. . .

Toivottavasti näillä pääsee asiassa eteenpäin. Mahdollisissa ongelmissa voi luonnollisesti palata asiaan ja kysyä lisää.

Organisaation pääkäyttäjä voi lisätä hallintaliittymään uusia käyttäjiä. Käyttöoikeuden saaminen edellyttää, että työasemasi ulospäin näkyvä IP-osoite on lisätty hallintaliittymän pääsylistaan. Osoite olisi hyvä olla VPN tai muu kiinteä (ei siis dynaaminen) osoite. Osoite on helppo selvittää esimerkiksi palvelun https://whatsmyip.org avulla.
  • No labels