Useat Finnassa aineistojaan julkaisevat museot ja arkistot ovat parhaillaan vaihtamassa kokoelmanhallintajärjestelmiään. Tämä tarkoittaa tietolähteen vaihtamista myös Finnan puolella, johon liittyy riski Finnassa julkaistuihin aineistoihin johtavien linkkien katkeamisesta.  

Jos linkit katkeavat, käyttäjät eivät enää löydä esim. Finna Luokkahuoneen aineistopakettien tai omien suosikkilistojensa aineistoja. Tilanne vaikuttaa myös Finnan avointa rajapintaa käyttäviin sovelluksiin, jotka eivät välttämättä enää löydä tarvitsemaansa aineistoa. 

Linkkien katkeaminen voidaan välttää yksinkertaisella tavalla jo uuden järjestelmän käyttöönotto- tai migraatiovaiheessa, jolloin tietoja ollaan vasta siirtämässä vanhasta järjestelmästä uuteen.  

Kaikkein helpointa on, jos Finnaan tuotavien tietueiden tunnisteet säilytetään samoina. Tällöin linkit eivät katkea lainkaan. Jos tunnisteet kuitenkin muuttuvat, linkkien katkeamista voidaan viivästyttää väliaikaisella uudelleenohjauksella. Jotta ohjaus vanhoista tietueista uusiin voidaan tehdä Finnassa, on uusista tietueista pystyttävä systemaattisesti päättelemään vanhan tietueen osoite. Tämän vuoksi aineistotietueiden vanhat tunnisteet tulisi siirtää migraatiossa uuteen järjestelmään.  

  1. Varmista tunnisteiden säilyminen sekä vanhan että uuden järjestelmäsi toimittajalta jo ennen migraatiota. 
  2. Tarvittaessa varmista Finnan uudelleenohjauksen edellyttämien tunnistetietojen siirtyminen järjestelmien välillä. 

Pyrimme Finnassa auttamaan asiakasorganisaatioitamme, jotta järjestelmävaihdokset olisivat mahdollisimman sujuvia. Olemme koonneet asiakaswikiin ohjeen, joka tukee tietolähteen vaihdossa.

Lisätiedot:
Finnan palvelupiste
finna-posti@helsinki.fi