Pyöreä pöytä pidettiin kello 10-12. Keskustelut kävivät vilkkaana breakoutroomeissa. Kysyttäessä jatkosta, vuoropuhelu ja säännölliset pyöreän pöydän tapaamiset nousivat esiin päällimmäisinä toiveina. Myös webinaareja johtajille toivottiin. 

Koonti keskusteluista

YHTEENVETO (RYHMÄ2)

  • vuorovaikutteiset webinaarit korkeakoulukirjastojen johtajille
  • ammattikorkeakoulujen tarpeita ja tilanteita tuntevat palvelukohtaiset yhteyshenkilöt
  • vierailut AMKIT-konsortion kokouksiin- viralliset ja 1x/kk pidettävät webinaarit; AMKIT tiedottaa aikatauluista ja teemoista
  • KK:n johtokunta –epäselvyyttä aineistojen avoimuudesta, toivotaan mahdollisuutta viestiä sektorille- tämä asia viety jo eteenpäin

YHTEISKEHITTÄMISEEN LIITTYVIÄ TARPEITA JA TOIVEITA

  • Alma/Koha-yhteistyö; sektorien ja kirjastojärjestelmäyhteisöjen ristikkäisten roolien ja tehtävien selkeyttäminen
  • Avoin julkaiseminen AMK-kontekstissa (mm. muu kuin tiukan tieteellinen julkaiseminen)
  • Avoimet oppimateriaalit AMKeissa
  • Yhteiskirjastojen erityiset haasteet
  • Pienten kirjastojen haasteet (ei mahdollista olla kaikessa mukana)
  • Keskitetympi kuvailu?
  • Opinnäytteiden arkistointi
  • Keskusteluun olisi hyvä tuoda myös keskeneräisiä asioita, mahdollisuus vaikuttaa jo suunnitteluvaiheessa
  • Kotimaiset e-aineistot ovat tärkeitä AMKeille, ja niiden kuvailutietoja tarvitaan Melindaan
  • Melinda-Alma yhteensopivuus: työnkulkujen sujuvoittaminen tärkeää
  • CDI - aineistojen käyttöön saattaminen

KEINOT AKTIIVISEEN VUOROPUHELUUN

  • Viestintä: kenelle tärkeää (asiantuntijat/johtajat), miksi tärkeää, mihin vaikuttaa kirjastoissa, koonti johtajille eri palveluiden muutostilanteista
  • Kirjastojohtajille suunnatut vuorovaikutteiset webinaarit
  • Sektorikohtaiset yhteyshenkilöt palveluittain (osallistuminen sektorin kokouksiin/suunnitteluseminaareihin, sektorin tarpeet palvelun tietoon + keskustelu toteutusmahdollisuuksista)
  • Viestinnän katveiden tunnistaminen
  • Ammatilliset keskustelufoorumit? (Kreodi kanavana?)
  • Säännölliset pyöreän pöydän keskustelut olisivat hyvä asia + break out room –keskustelu hyvä muoto vuorovaikutukselle
  • asiantuntijat seuraavat kirjastoissa aktiivisesti asioita, vastuuta jaetaan, koska resursseja on vähän
  • Koko ajan avoinna oleva keskusteluyhteys, myös arjessa toimiva, nopeampi keskustelu

KVP:N PALVELUIDEN KEHITTÄMINEN: OHJAUSRYHMIEN ROOLI

  • Tasapuolisuus eri sektoreiden välillä
  • Yhteinen koonti eri KVP:n palveluiden keskeisten dokumenttien (esim. ohjausryhmien pöytäkirjat, palvelusopimukset) sijaintipaikoista
  • Kirjastonjohtajien webinaareihin ohjausryhmien ajankohtaiset
  • Päätöksentekoketjujen avaaminen
  • Lisääntynyt vuorovaikutteisuus ohjausryhmätoiminnassa hyvä suunta
  • Selkiytys: mikä on ohjausryhmien ja muiden kokoontumisten (esim. pyöreät pöydät) suhde?

OIKEA-AIKAINEN VAIKUTTAMINEN

  • Oikea-aikainen tieto, jotta kirjastot pystyvät ottamaan huomioon suunnitelmissaan
  • Ennakoiva viestintä: mitä tulossa, miten prosessit etenee, mitä työpajoja tulossa, vuosikellot –helpottaa suunnittelua kirjastoissa
  • Kansalliskirjasto tekemiset vaikuttavat oleellisesti kirjastojen työhön: KK:n tekemiset vaikuttavat ehkä vuosia kentällä -> oikea-aikainen tiedonjako erittäin tärkeää


Mentimeter-kyselyn tulokset


Ehdotus toimenpiteistä:

  • johtajaviestinnän kehittäminen (webinaarit pienryhmätyöskentelyillä, johtajakatsaukset, Slack ohjausryhmätoimintaa tukemaan/mahdollistamaan keskustelua?)
  • osallistuminen kutsusta AMKIT-konsortion tilaisuuksiin (esim. tietyn teeman ympärille järjestettyihin tilaisuuksiin tai kirjastonjohtajien kahveille)
  • Finna- ja Melinda-palveluilla korkeakoulusektoreille yhteyshenkilöt
  • yhteistyö kestävään kehitykseen liittyen
  • No labels