Pyöreä pöytä pidettiin kello 10-12. Keskustelut kävivät vilkkaana breakoutroomeissa. Kysyttäessä jatkosta, vuoropuhelu ja säännölliset pyöreän pöydän tapaamiset nousivat esiin päällimmäisinä toiveina. Myös webinaareja johtajille toivottiin.
Koonti keskusteluista
YHTEENVETO (RYHMÄ2)
- vuorovaikutteiset webinaarit korkeakoulukirjastojen johtajille
- ammattikorkeakoulujen tarpeita ja tilanteita tuntevat palvelukohtaiset yhteyshenkilöt
- vierailut AMKIT-konsortion kokouksiin- viralliset ja 1x/kk pidettävät webinaarit; AMKIT tiedottaa aikatauluista ja teemoista
- KK:n johtokunta –epäselvyyttä aineistojen avoimuudesta, toivotaan mahdollisuutta viestiä sektorille- tämä asia viety jo eteenpäin
YHTEISKEHITTÄMISEEN LIITTYVIÄ TARPEITA JA TOIVEITA
- Alma/Koha-yhteistyö; sektorien ja kirjastojärjestelmäyhteisöjen ristikkäisten roolien ja tehtävien selkeyttäminen
- Avoin julkaiseminen AMK-kontekstissa (mm. muu kuin tiukan tieteellinen julkaiseminen)
- Avoimet oppimateriaalit AMKeissa
- Yhteiskirjastojen erityiset haasteet
- Pienten kirjastojen haasteet (ei mahdollista olla kaikessa mukana)
- Keskitetympi kuvailu?
- Opinnäytteiden arkistointi
- Keskusteluun olisi hyvä tuoda myös keskeneräisiä asioita, mahdollisuus vaikuttaa jo suunnitteluvaiheessa
- Kotimaiset e-aineistot ovat tärkeitä AMKeille, ja niiden kuvailutietoja tarvitaan Melindaan
- Melinda-Alma yhteensopivuus: työnkulkujen sujuvoittaminen tärkeää
- CDI - aineistojen käyttöön saattaminen
KEINOT AKTIIVISEEN VUOROPUHELUUN
- Viestintä: kenelle tärkeää (asiantuntijat/johtajat), miksi tärkeää, mihin vaikuttaa kirjastoissa, koonti johtajille eri palveluiden muutostilanteista
- Kirjastojohtajille suunnatut vuorovaikutteiset webinaarit
- Sektorikohtaiset yhteyshenkilöt palveluittain (osallistuminen sektorin kokouksiin/suunnitteluseminaareihin, sektorin tarpeet palvelun tietoon + keskustelu toteutusmahdollisuuksista)
- Viestinnän katveiden tunnistaminen
- Ammatilliset keskustelufoorumit? (Kreodi kanavana?)
- Säännölliset pyöreän pöydän keskustelut olisivat hyvä asia + break out room –keskustelu hyvä muoto vuorovaikutukselle
- asiantuntijat seuraavat kirjastoissa aktiivisesti asioita, vastuuta jaetaan, koska resursseja on vähän
- Koko ajan avoinna oleva keskusteluyhteys, myös arjessa toimiva, nopeampi keskustelu
KVP:N PALVELUIDEN KEHITTÄMINEN: OHJAUSRYHMIEN ROOLI
- Tasapuolisuus eri sektoreiden välillä
- Yhteinen koonti eri KVP:n palveluiden keskeisten dokumenttien (esim. ohjausryhmien pöytäkirjat, palvelusopimukset) sijaintipaikoista
- Kirjastonjohtajien webinaareihin ohjausryhmien ajankohtaiset
- Päätöksentekoketjujen avaaminen
- Lisääntynyt vuorovaikutteisuus ohjausryhmätoiminnassa hyvä suunta
- Selkiytys: mikä on ohjausryhmien ja muiden kokoontumisten (esim. pyöreät pöydät) suhde?
OIKEA-AIKAINEN VAIKUTTAMINEN
- Oikea-aikainen tieto, jotta kirjastot pystyvät ottamaan huomioon suunnitelmissaan
- Ennakoiva viestintä: mitä tulossa, miten prosessit etenee, mitä työpajoja tulossa, vuosikellot –helpottaa suunnittelua kirjastoissa
- Kansalliskirjasto tekemiset vaikuttavat oleellisesti kirjastojen työhön: KK:n tekemiset vaikuttavat ehkä vuosia kentällä -> oikea-aikainen tiedonjako erittäin tärkeää
Ehdotus toimenpiteistä:
- johtajaviestinnän kehittäminen (webinaarit pienryhmätyöskentelyillä, johtajakatsaukset, Slack ohjausryhmätoimintaa tukemaan/mahdollistamaan keskustelua?)
- osallistuminen kutsusta AMKIT-konsortion tilaisuuksiin (esim. tietyn teeman ympärille järjestettyihin tilaisuuksiin tai kirjastonjohtajien kahveille)
- Finna- ja Melinda-palveluilla korkeakoulusektoreille yhteyshenkilöt
- yhteistyö kestävään kehitykseen liittyen