Kun uusi Finna-näkymä tai uusi aineistokokonaisuus julkaistaan, kannattaa sen viestintä suunnitella hyvissä ajoin. Autamme ja neuvomme viestinnässä mielellämme. Viestimme uusista mukaantuloista myös omissa kanavissamme, esimerkiksi Finna.fi:n etusivulla ja Finnan Twitter-kanavalla.
Uusien julkaisujen viestintäprosessi muokkautuu tarpeiden ja tilanteen mukaan, mutta siinä voidaan edetä esimerkiksi näin:
Viestinnän ja aikataulun suunnittelu
- Miettikää aluksi oman organisaationne tavoitteet julkaisun viestinnälle sekä siihen käytettävät resurssit ja kanavat.
- Omalle asiakaskunnalle viestimisen lisäksi kannattaa huomioida median, etenkin paikallismedioiden tarjoamat mahdollisuudet. Esimerkiksi paikallislehdet ovat usein kiinnostuneita viestimään alueen asukkaille tarjottavista palveluista ja niiden kehitysaskelista.
- Omalle asiakaskunnalle viestimisen lisäksi kannattaa huomioida median, etenkin paikallismedioiden tarjoamat mahdollisuudet. Esimerkiksi paikallislehdet ovat usein kiinnostuneita viestimään alueen asukkaille tarjottavista palveluista ja niiden kehitysaskelista.
- Sopikaa julkaisun aikataulusta yhdessä Finna-tiimin kanssa. Julkaisupäivämäärään vaikuttavat esimerkiksi Finnan versiopäivitykset.
- Jos esimerkiksi aineistojen haravoinnin arvioidaan valmistuvan maanantaina, kannattaa ulkoisen julkaisupäivämäärä ja ulkoisen viestinnän aloitus ajoittaa aikaisintaan keskiviikolle. Välipäivät mahdollistavat sen, että voitte vielä kerran tarkistaa, että aineistot näkyvät kuten pitää.
- Uuden näkymän voitte julkaista itse halintaliittymästä käsin. Toivomme kuitenkin, että kerrotte myös Finna-tiimille, missä aikataulussa aiotte sen tehdä. Näin viestintävoimat voidaan yhdistää, ja julkaisulle taataan mahdollisimman hyvä näkyvyys.
Julkaisuvaiheen viestintä
- Yhteistyö Finnan viestinnän kanssa olisi hyvä aloittaa vähintään 2-3 viikkoa ennen julkaisua.
- Pyydämme lähettämään tiedote- ja uutistekstit myös Finnan viestintään ennen niiden julkaisua. Niistä saatavien tietojen perusteella muotoilemme oman uutisemme, ja lähetämme myös sen teille kommenteille ennen julkaisua. Samassa yhteydessä voidaan sopia esimerkiksi kuvituksesta.
- Finna.fi:ssä on jokaiselle mukana olevalle organisaatiolle oma esittelysivu. Kun aineistonne on julkaistu, viimeistelettehän esittelysivunne. Ohjeet siihen löydätte sivulta Organisaatio- ja toimipistetietojen ottaminen käyttöön.
Esimerkkejä uusien mukaantulojen uutisoinnista:
Kouvolan Poikilo-museoiden valokuva- ja esinekokoelmat esiin Finnassa
Päivälehden arkiston digitoidut aineistot löytyvät nyt myös Finnasta
Kotimainen verkkokirjasto jatkaa kasvuaan – Finna käyttöön Tampereella ja 32 muussa kunnassa
Vinkkejä viestintään ja markkinointiin
- Tutustu Finnan markkinointimateriaaleihin
- Hyödynnä viestinnässä Finnan videoita. Esimerkiksi suosikkilistojen tekemisestä kertova video voi olla avuksi.