Kun uusi Finna-näkymä tai uusi aineistokokonaisuus julkaistaan, kannattaa sen viestintä suunnitella hyvissä ajoin. Autamme ja neuvomme viestinnässä mielellämme. Viestimme uusista mukaantuloista myös omissa kanavissamme, esimerkiksi Finna.fi:n etusivulla ja Finnan Twitter-kanavalla.

Uusien julkaisujen viestintäprosessi muokkautuu tarpeiden ja tilanteen mukaan, mutta siinä voidaan edetä esimerkiksi näin:

Viestinnän ja aikataulun suunnittelu

  1. Miettikää aluksi oman organisaationne tavoitteet julkaisun viestinnälle sekä siihen käytettävät resurssit ja kanavat.
    • Omalle asiakaskunnalle viestimisen lisäksi kannattaa huomioida median, etenkin paikallismedioiden tarjoamat mahdollisuudet. Esimerkiksi paikallislehdet ovat usein kiinnostuneita viestimään alueen asukkaille tarjottavista palveluista ja niiden kehitysaskelista.

  2. Sopikaa julkaisun aikataulusta yhdessä Finna-tiimin kanssa. Julkaisupäivämäärään vaikuttavat esimerkiksi Finnan versiopäivitykset.
    • Jos esimerkiksi aineistojen haravoinnin arvioidaan valmistuvan maanantaina, kannattaa ulkoisen julkaisupäivämäärä ja ulkoisen viestinnän aloitus ajoittaa aikaisintaan keskiviikolle. Välipäivät mahdollistavat sen, että voitte vielä kerran tarkistaa, että aineistot näkyvät kuten pitää.
    • Uuden näkymän voitte julkaista itse halintaliittymästä käsin. Toivomme kuitenkin, että kerrotte myös Finna-tiimille, missä aikataulussa aiotte sen tehdä. Näin viestintävoimat voidaan yhdistää, ja julkaisulle taataan mahdollisimman hyvä näkyvyys.

Julkaisuvaiheen viestintä

  1. Yhteistyö Finnan viestinnän kanssa olisi hyvä aloittaa vähintään 2-3 viikkoa ennen julkaisua.

  2. Pyydämme lähettämään tiedote- ja uutistekstit myös Finnan viestintään ennen niiden julkaisua. Niistä saatavien tietojen perusteella muotoilemme oman uutisemme, ja lähetämme myös sen teille kommenteille ennen julkaisua. Samassa yhteydessä voidaan sopia esimerkiksi kuvituksesta.

  3. Finna.fi:ssä on jokaiselle mukana olevalle organisaatiolle oma esittelysivu. Kun aineistonne on julkaistu, viimeistelettehän esittelysivunne. Ohjeet siihen löydätte sivulta Organisaatio- ja toimipistetietojen ottaminen käyttöön.

Esimerkkejä uusien mukaantulojen uutisoinnista:

Vinkkejä viestintään ja markkinointiin


  • No labels