Aineistojen käytön hallinnan säännöt

Versio 
1Dokumentti luotu (MKi)
2Dokumentti projektiryhmässä katselmoitavaksi 12.8.2013 MKi
3Dokumenttia muokattu ja korjattu, kommentoitavissa 13.11.2013 MKi)
4Dokumenttia täydennetty ja kommentoitavissa 14.11.2013 MKi


Yleistä

  • säännöt pitää voida määritellä toimipistekohtaisesti
  • usealla toimipisteellä ja organisaatiolla voi olla samat säännöt käytössä (usealla organisaatiolla, koko organisaation toimipisteillä, tai osalla organisaation toimipisteitä) AA: edellytetäänkö, että näissä tapauksissa sääntöjen kertakirjoittaminen riittää ja toimipisteet liitetään sääntöihin, vai riittääkö asetusten kopiointi?
  • organisaatiosta toiseen lainattaessa käytetään lähettävän toimipaikan sääntöjä ja lainaavana toimipaikkana on lähettävä toimipaikka.
  • järjestelmän tulee mahdollistaa sellainen varsinaisesta kokoelmasta/käytöstä aineistoa siirtävä käyttö, joka ei ole tavallista lainausta. Tällaista käyttöä ovat mm.
    • aineiston siirrot projektien käyttöön
    • aineiston siirrot määräajaksi "virkakäyttöön"
    • näyttelyihin yms.
  • asiakasroolien mukaan voidaan rajoittaa aineiston käyttöoikeuksia
    AA: Mitkä seikat halutaan aineiston käytön säätävän matriisin osiksi: asiakastyyppi/aineistotyyppi? asiakastyyppi/kokoelma? asiakastyyppi/jotain ihan muuta?

Sääntöjä ovat

  • Oletuksena olevat laina-ajat (AA: mitä tarkoittaa laina-ajan oleminen oletuksena?)
  • Maksut (AA: maksuaihelista lienee aika täydellinen. Mutta kaikkeahan ei tarvitse kaikkialla käyttää, oletuksen pitäisi olla nolla tai null)
    • Myöhästymismaksut
    • Palautuskehotusten maksut
    • Laskuttamisen maksut
      • Laskutuskulut
      • Korvaushinnat
    • Lainakiellon poiston maksu
    • Asiakkaan tilaamien palveluiden maksut
      • Automaattinen lainojen uusinta
      • Eräpäivämuistutuksen maksu
    • Varauksen maksut (varauksen tekemisen yhteydessä/varauksen saapuessa)
      • Kuljetusmaksu
    • Kaukolainamaksu
  • Asiakasviesteihin liittyvät säännöt
    • Viestin muodostumiseen liittyvät säännöt
    • Asiakasryhmät, joille lähetetetään ko. viestejä (esim. laitosasiakkaille ei huomautuksia)
    • Viestien lähetystiheys (1. huomautus, 2. huomautus, 3. huomautus, lasku)
    • Viestien tekstit (huomautukset, lasku, saapumisilmoitukset), ehkä viestipohjina, kieliversiot
    • Eri viestien lähetystavoille eri säännöt

 Katselmoinnin kommentit
Kokoelma, toimipiste, toimipisteryhmät, organisaatio, organisaatioryhmät 
kokoelmia pitää voida määritellä eri tarpeita vartenAA: Kokoelma tässä siis aineiston käytön hallinnan työkaluna. Kirjastonhoidollinen kokoelma voi olla jotain muuta.
kokoelmia pitää voida ryhmitellä eri tarpeita varten 
toimipisteitä pitää voida ryhmitellä eri tarpeita varten 
toimipisteiden ryhmittely pitää voida tehdä läpi organisaatiorajojen 
organisaatioita pitää voida ryhmitellä eri tarpeita varten 
pitää voida määritellä tilapäisiä kokoelmia 
aineistoa pitää voida sisällyttää kokoelmaan sekä automaattisesti että manuaalisesti 
aineisto voi kuulua yhtäaikaa useampaan kokoelmaanAA: Mutta jos kokoelma on mukana määrittämässä lainaussääntöjä, niin vain yksi kokoelma voinee olla kerrallaan aineiston käytön hallinnan kannalta "voimassa"?
Kokoelmiin liittyvät säännöt 
kokoelma liittyy organisaatioon/organisaatioryhmään/toimipisteeseen/toimipisteryhmään, aineistolajiin, luokkaan?, hyllyyn? 
kokoelman käyttötarkoitus 
kokoelman voimassaoloaika 
kokoelmaan kuuluvan aineiston  käyttöoikeus tietyille asiakasryhmille (asiakasrooleille)AA:Onko kokoelmalla rooli lainaus/käytönhallintamatriisissa?
  mihin toimipisteisiin/toimipisteryhmiin kokoelmaan kuuluvat kappaleet voi palauttaa 
  mistä toimipisteistä kokoelmaan kuuluvat kappaleet voidaan noutaa 
  mitä maksaa tähän kokoelmaan kuuluvan kappaleen kuljettaminen varauksen yhteydessäAA: Olisiko tämä kirjasto/toimipistetasolla?
mitä maksaa tähän kokoelmaan kuuluvan kappaleen kuljettaminen kun kappale palautetaan muualle kuin sen omistavaan toimipaikkaan/organisaatioonAA:Sama kuin edellä
  miten varauksiin liittyvät kuljetusmaksut jaetaan tässä kokoelmassa: x% lähettävä kirjasto, x% vastaanottava kirjastoAA: sama kuin edellä
  miten palauttamiseen liittyvät kuljetusmaksut jaetaan tässä kokoelmassa: x% lähettävä kirjasto, x% vastaanottava kirjastoAA:sama kuin edellä
  
  
Laina-ajat 
  
aineistolle tulee voida määritellä laina-aikaoletukset seuraavien kriteerien mukaisesti

PK: laina-aika muodostuu toimipiste - asiakastyyppi - kappaleen kokoelma - aineistolaji -yhdistelmän perusteella.

AA: Terminologia on vaikeaa: tässä pitää erottaa aineistolaji ja lainaukseen vaikuttava aineistolaji/tyyppi - eivät välttämättä ole ollenkaan samoja asioita. Sama aineistolaji halutaan todennäköisesti erilaisten lainaussääntöjen alle riippuen siitä, onko se esimerkiksi lukusali- tai kurssikirjakäytössä. Tai jossain muussa. Asiakkaiden kohdalla toivottavasti profiiliin ei tarvittaisi lainaukseen vaikuttavan asiakasryhmän lisäksi tilastollisia merkintöjä, vaan ne hoidettaisiin UKJ:n rajausten mukaan ulkoisessa tilastojärjestelmässä.

            aineistolajiAA: Aineistotyyppi?
            kokoelma SY: hyllypaikka, esim. PikalainaAA: kuten edellä: aineiston käytön hallintaan liittyvä kokoelmakäsite voi olla ihan eri kuin kirjastonhoidollinen kokoelma. Tämä pitää miettiä. Käytön hallinnan mielessä kokoelma tai ryhmä kokoelmia muodostavat kokonaisuuden, johon aineiston käytön säännöt kohdistuvat.  Tyypillisesti toimipiste tai ryhmä toimipisteitä (esim. koko kirjasto, miksei vaikka useampikin kirjasto).Kokoelman ei siis tarvitse omata mitään muuta vaikutusta aineiston käytön hallintaan. Pikalaina taas on luontevasti lainaukseen vaikuttavan aineistotyypin käsite. Samaa säänöstä käyttävien kokoelmien kappaleet siis edustavat jotain aineistotyyppiä, jolla on asiakastyypin suhteen säännöt määrittävä matriisi.
            (omistava toimipiste), MT: omistava organisaatio, kimppa? 
        asiakastyyppi (esimerkiksi henkilökunnan laina-aika, laitoslaina)  
        laina-aika päivinä tai tunteita 
            laina-aikaan vaikuttaa toimipisteen aukioloaika, jos toimipiste kiinni laskettuna eräpäivänä, eräpäivä siirtyy seuraavaan aukiolopäivään 
        erääntymisaika tiettynä kellonaikana (yö- ja viikonloppulainat)AA: ja myös lyhytlainat, ainakin jos sen käsitteen alle halutaan lainaus lukusaleihin
JV: Meillä käytetään lyhytlainatermiä viikon laina-ajasta, joten voisi olla lukusalilaina omana terminään.
  
    yö/viikonloppulainojen erääntyminen toimipistekohtaisen kalenterin mukaan 
    Jatkuva laina-aika siten, että lainalla takuuaika, jonka jälkeen se voidaan kutsua takaisinAA: Takaisinkutsuttava laina voi olla myös sellainen, jolla on eräpäivä, mutta joka silti voidaan kutsua kesken takaisin takuuaikaa kunnioittaen. Lisäksi näissä takaisinkutsuttavissa on voitama määritellä kutusun ja uuden eräpäivän väli, jotta asiakkaalle jää riittävä reagointiaika.
 AA: Uusinnan antama laina-aika? Sen ei tarvitse olla sama kuin alkauperäisen lainauksen antama.
  
Toimipisteen aukioloajat 
  
    järjestelmään liittyy kalenteri, jossa toimipistekohtaisesti aukioloajat 
    aukioloaikoja käytetään eräpäivän laskentaan: 
        jos toimipiste on kiinni oletuseräpäivänä, siirtyy eräpäivä seuraavaan aukiolopäivään 

MKi: Tarvitaanko sellainen sääntö, jolla eräpäivä jolloin kirjasto onkin kiinni siirtyisi seuraavaan samana viikonpäivänä olevaan aukiolopäivään. Esimerkiksi kirjastoautot kiertävät tietyllä pysäkillä vain tiettynä päivänä.

AA: massalainauksessa voi olla myös tarpeita siirtää pidemmän sulkuajan (esim. joulunpyhät, kirjaston kesäkiinniolo) eräpäivä tosiasiallista avautumispäivää myöhemmäksi. Tarvitaanko siinä automatiikkaa, vai riittääkö lainauskalenterin käsinrukkaus?
JV: Riippuu siitä, mihin kaikkeen aukiolokalenteri vaikuttaa. Voisi olla tarvetta sille, että lainauskalenteriin määritellään normaalit aukioloajat ja päivät, jolloin kirjasto todella on suljettu. Mutta sen lisäksi olisi mahdollista määritellä tietty eräpäivä halutulle jaksolle (esim. kesäaikana). Tällöin myöhästymismaksut kertyisivät normaalisti erääntyneistä lainoista ja varatun aineiston noutoaika olisi normaali, koska kirjastoa ei ole kalenteriin merkitty suljetuksi vain siksi että saataisiin tietty eräpäivä lainoille (tämä Voyagerin toimintatapa tällä hetkellä).

        Yö/viikonloppulainoissa aikaisin kellonaika, jolloin kappaleen saa lainaan 
        Yö/viikonloppulainoille erääntymisaikaAA: myös lukusalilainaus?
  
Lyhytlaina/ Yö- ja viikonloppulainaJV: Mitä tarkoitetaan lyhytlainalla, onko sama kuin lukusalilaina?
  
    aikaisin antamisaika ja erääntymisaika toimipistekohtaisesta kalenterista 
   lyhytlainan varaamismahdollisuus 
lyhytlainojen varausten määrää pitää voida rajoittaa.PK: varauksiin voi liittyä ainakin varauksessa olevien kappaleiden määrään, yhteen kappaleeseen kohdistuvien varausten lukumäärään sekä varauksen tekohetkeen liittyviä rajoituksia. Esim. asiakkaalla voi olla korkeintaan kahteen eri kappaleeseen kohdistuvia varauksia maksimissaan 2 varausta / kappale. Lisäksi varauksia voi tehdä aikaisintaan 2 viikkoa ennen varaushetkeä.
    yö/viikonloppulainan varaus kohdistuu tietyn toimipisteen tietyn kokoelman kappaleisiinPK: ovat yleensä lukusali- tai käsikirjastokappaleita, joten pääasiassa kyllä. Pitäisikö kuitenkin ottaa huomioon myös muut mahdolliset vaihtoehdot?
 AA: varsinainen lukusalilainaus taitaa tästä listauksesta kokonansa puuttua.
  
  
Uusinta 
asiakkaan lainaoikeuden tarkistus samaan tapaan kuin uusien lainojen yhteydessä. 
    toimipistekohtaisia uusintarajoituksia 
        voiko uusia, jos laina erääntynyt 
        voiko uusia, jos on varauksia 
        voiko uusia, jos laina on kutsuttu takaisin 
uusimismäärille rajoituksia 
        toimipistekohtaisesti 
        kokoelmakohtaisesti 
        asiakkaan roolin (asiakasryhmä+organisaatio) mukaan 
    automaattinen uusinta erikseen kytkettynä tietylle asiakkaalle tai asiakasryhmälleAA: automaattinen uusinta tuntuu hassulta, kun voisi käyttää myös pitkiä/päättymättömiä laina-aikoja ja varauksia/takaisinkutsuja. Ei automaattiuusintakaan pysähdy, jos näitä ei käytetä.
JV: Ei välttämättä haluta käyttää pitkiä laina-aikoja vaan mieluummin automaattiuusintaa. Kun lainan eräpäivä näkyy netissä ja jos se näyttää jonnekin monen kuukauden päähän, toinen asiakas saattaa jättää varauksen tekemättä koska ei tiedä että teoksen voi saada aikaisemminkin lainaan. Jos taas eräpäivä on lähempänä, siihen ehkä tulee helpommin tehtyä varaus?
        toimipistekohtaisesti asetettava 
        voimassa määräajan 
        mahdollisuus palvelumaksuun 
  
Lainausoikeudet 
Lainausoikeus määräytyy toimispisteen-asiakkaan rooli- kokoelman yhdistelmän mukaisestiAA:
    toimipistekohtaisesti 
    asiakkaan roolin mukaan (asiakastyyppi+organisaatio) 
    kokoelman mukaan 
    määrärajoituksia

PK: peräkkäisten uusimiskertojen enimmäismäärä.

SY: Määrärajoitus esim. 10 DVD-levyä ja 20 CD-levyä lainassa kerrallaan kirjastokimpan kirjastoista

        aineistolaji/mediatyyppi 
        asiakkaan rooli 
        myös yksittäiselle asiakkaalle 
  
 tietyllä aineistolla ikärajat, ikäraja kuvailutiedoissa?

MT: missä tieto sijaitsee kuvailutiedoissa? käyttörajoitukset vaihtuvamittaisia, kohderyhmä ei sopiva tähän, joku kokoelmienhallintotieto jossain?

KH: tällä hetkellä varmaankin sovitaan tapauskohtaisesti järjestelmätoimittajan kanssa merkinnöistä, joihin perustuen käyttöä rajataan. Esim. Helmetissä merkintä on kentässä 506 muodossa K12. RDAssa on kappaleen kuvailussa (luku 4) muutama kohta 4.4 Saatavuuden rajoitukset, 4.5 Käyttöehdot, jotka saattaisivat liittyä tähän

  
Varauskokoelmat 
  
varauskokoelma muodostaa varattavan aineistovalikoiman 
        toimipisteen mukaan 
        kokoelman mukaan 
varauskokoelmaan liittyvät säännöt 
        mahdolliset noutopaikat 
        kuljetuksen hinta 
        arvioitu kuljetusaika 
  
Maksut
 
  
myöhästymismaksut voidaan määritellä koskemaan tiettyä toimipistettä, aineiston kokoelmaa, aineistolajia, asiakkaan roolia, asiakkaan ikää 
myöhästymismaksu erääntyneestä aineistostaPK: toimipiste - asiakastyyppi - kokoelma - aineistolaji - asiakkaan ikä
        aineistolajin/mediatyypin mukaan 
        kokoelman mukaan 
        asiakkaan iän mukaan 
myöhästymismaksun kertyminen 
        armonaika (grace period), aika jolloin myöhästymismaksua ei vielä kerry 
        alkumaksu 
        myöhästymismaksun yksikkösuuruus 
        myöhästymismaksun kertymistiheys (päivä/tunti/minuutti -tarkkuudella)
SY: nidekohtainen maksu
 
        maksimimyöhästymismaksu lainaa kohti 
        maksimimyöhästymismaksu kokonaisuudessaan asiakasta kohti 
huomauttamisen maksu 
        kullekin huomautusluokalle oma maksu 
        maksu riippuu huomautuksen lähettämistavastaPK: lähetystapa riippuu asiakastiedoissa määritellystä huomautusten vastaanottotavasta
laskuttamisen maksut 
        maksu aineiston laskuttamisesta 
        maksu aineiston perimisestä 
aineiston korvaushinta: kiinteä, hankintahinta
    
kiinteät korvaushinnat

MKi: Minkä kriteerien mukaan kiinteät korvaushinnat tulee määritellä. Ainakin aineistolajin mukaan varmaankin (esim. kirja 30€, video 40€)? Entä pitääkö voida määritellä myös kokoelman mukaan?

SL: Aineiston ikä voi myös vaikuttaa. Esim. meillä 5 vuotta vanhemman aineiston korvaushinta on 50 % hankintahinnasta/kiinteästä hinnasta (kuitenkin vähintään 5 €). Myös lainausmäärät vaikuttavat.

  
varauksen maksut 
        varausmaksun suuruus 
        maksu syntyy varauksen teon yhteydessä tai silloin kun varaus on noudettavissa (valittavissa toimipistekohtaisesti)

PK: tai vaihtoehtoisesti vasta varauksen noutoajan umpeuduttua vain, jos varaus on jätetty noutamatta - "noutamatta jätetystä varauksesta perittävä maksu".


    varausmaksut voidaan määritellä koskemaan tiettyä toimipistettä, aineiston kokoelmaa, aineistolajia, asiakkaan roolia, asiakkaan ikääSY: Hyllyvarauksesta ei mene maksua. Esim. tietyn osaston (lasten/nuorten) aineistosta ei peritä varausmaksua.
kuljetusmaksu, jos varaus toisesta kirjastosta (ks. varauskokoelman säännöt) 
kaukolainan maksu 
lainakiellon poistamisen maksu 
maksut asiakkaan tilaamista palveluistaPK: pitäisikö kirjastojen voida itse lisätä uusia palveluita/palvelutyyppejä? MT: ehdottomasti pitäisi!
      automaattinen uusinta 
          maksun suuruus 
          autom. uusinnan voimassaoloajan oletus 
eräpäivämuistutus 
            montako päivää ennen eräpäivää, oletus 
    voiko asiakas itse vaihtaa eräpäivämuistutuksen ajankohtaa? 
  
Lainakielto 
lainakieltomääritys voi koskea tiettyä organisaatioryhmää, organisaatiota, asiakastyyppiä

MKi: Millaisista syistä asiakas voi joutua lainakieltoon kaikkiin kirjastoihin (tai johonkin ryhmään kirjastoja)?
JV: Voiko joutua lainakieltoon kaikissa kirjastoissa? Yleensä lainakieltoon joutuu kun rikkoo tietyn kirjaston/kirjastoryhmän käyttösääntöjä, joita on sitoutunut noudattamaan tullessaan tietyn kirjaston asiakkaaksi. Voiko silloin joutua lainakieltoon, jos ei ole ajantasaisia yhteystietoja yhteisessä asiakasrekisterissä?

SL: Lainakieltoa käytetään, jos asiakas on hukannut kirjastokorttinsa eikä ole vielä saanut uutta korttia. Lompakon kadotessa voi olla perusteltua laittaa asiakkaalle lainakielto kaikkiin kirjastoihin, joihin hänellä on kortti.
JV: Voyagerissa hukkunut kortti merkitään kadonneeksi ja silloin ko. kortilla ei voi lainata. Mutta minusta se on eri asia kuin lainakielto, terminä siis, vaikka lopputulos on käytännössä sama molemmissa. Itse miellän lainakielllon joksikin asiakkaan aiheuttamaksi, hän on toiminut sääntöjen vastaisesti ja siksi joutunut lainakieltoon. Kadonneen kortin käsittely voisi olla jossain toisessa kohdassa?  

asiakkaalle tulee lainakielto, kun laina on ollut myöhässä määritellyn pituisen ajan 
asiakkaalle tulee lainakielto, kun hänelle on kertynyt myöhästymismaksuja yli määritellyn kattosumman 
asiakkaalle tulee lainakielto, kun hänelle on lähetetty lasku palauttamattomasta aineistosta 

JV: kirjastovirkailijan manuaalisesti asettama lainakielto, kun asiakas on rikkonut jotain muuta kirjaston käyttösääntöä tai jos asiakkaan yhteystiedot ovat vanhentuneet

SL: Tai asiakas ilmoittaa kadottaneensa kirjastokorttinsa.

 
SL: Pitääkö lainakiellon toiminta määritellä? Esim. asiakas voi kiellosta huolimatta uusia lainansa kerran. 
Huomauttaminen erääntyneistä lainoista 
 PK: toimipiste - asiakastyyppi - kokoelma - aineistolaji
    toimipistekohtaiset, organisaatiokohtaiset, toimipisteryhmäkohtaiset, organisaatioryhmäkohtaiset säännöt huomautusten lähettämisestäMT: organisaatiohtaiset, kimpat jne, voita ryhmitellä toimipisteitä jotenkin
    asiakkaan rooli vaikuttaa siihen, lähetetäänkö huomautuksiaPK: asiakkaan rooli -> asiakastyyppi+organisaatio
    mahdollisuus keskeyttää huomauttaminen määräajaksi, jos aineisto ilmoitettu kadonneksi 
    huomautuksia 1-5, jonka jälkeen lasku 
    huomautusten lähetystiheys 
   valittavissa lähtetäänkö huomautus n päivää eräpäivästä vai n päivää edellisestä huomautuksesta 
    maksu huomautuksen lähettämisestä 
    organisaation tukemat lähetysvaihtoehdot huomautuksille kirjeenä, kirjepalveluna (esim. itellan iposti), sähköpostina, muu viesti kuten facebook 
  saako asiakas muuttaa lähteysvaihtoehtoa itse (esim. kirjasto haluaa, että 3. huomautus menee aina kirjeenä) 
    mahdollisuus valita huomautusten lähetysajankohta 
  mahdollisuus tulostaa huomautukset manuaalisesti 
    huomautusten tarkistuslistat? (tarvitaanko enää tällaisia? tarkistetaanko enää missään etukäteen huomautettavia?)MT: tietää ainakin 2. karhuja tarkistettavan ennen postiin laittoa (nykyjärjestelmän karhujen luontiaika-postin lähtöaika)
    huomautusten tekstit muokattavissa ja esikatseltavissaJV: Eri muistuksiin mahdollista määritellä eri tekstit. Ja ehkä myös mahdollisuus määritellä eri tekstit riippuen asiakastyypistä, jolle muistutus lähetetään.
   huomautusten kieliversiotJV: asiakastiedoissa pitää tällöin olla kieli määritetty
Laskujen tarkistuslistat 
Saapumisilmoitukset kiinniotetuista varauksista 
  
    toimipistekohtaiset asetukset saapumisilmoituksen lähettämisestä 
    saapumisilmoitukselle mahdolliset lähetystavat kirje, kirjepalvelu, sähköposti, sms-viesti, muu viesti kuten facebookPK: määritellään asiakastiedoissa - asiakas voi valita itse
SY: Voi valita useamman vaihtoehdon (kaikissa ilmoituksissa)
  
Asiakkuuteen liittyviä sääntöjä 
ikäraja, jonka jälkeen huoltajan vastuu poistuu 
asiakastyypit, joita voidaan valita asiakkaille 
Asiakasrooli on asiakastyypin ja organisaation yhdistelmä, esimerkiksi Tampereen yliopiston opiskelija (asiakastyyppi: opiskelija, organisaatio Tampereen yliopisto), Turun kaupunginkirjaston henkilöasiakas (asiakastyyppi: henkilöasiakas, organisaatio: Turun kaupunginkirjasto)MKi: Asiakasrooli Tampereen yliopiston opiskelija saa roolin "oman yliopiston opiskelija" (ja sen mukaiset oikeudet) Tampereen yliopiston kirjastossa ja muissa yliopistokirjastoissa hän saa roolin "muun yliopiston opiskelija" (ja sen mukaiset oikeudet).

 



  • No labels