Fabianian neukkari klo 12.15-

Etäyhteys osoitteessa https://connect.funet.fi/kk_ukj

Asialista

O& A, paikalla Joonas ja uutena Koha-koodaajana Jussi

  • Hämeenlinnan konversion jälkityöt
    • varauksia väärissä tiloissa
    • hankintaa ei ole siirretty
    • lehtien saapumisvalvontatietoja ei ole siirretty, ei näy oikein Finnassa
    • huomautusten lähettäminen ei toimi
      • KOHA ei tällä hetkellä generoi paperihuomautusta asiakkaalle, jolla ei ole s-postiosoitetta
      • huomautukset lähti ennen kuin huomautuspohjat oli valmiita
    • ruvetaan kasaamaan listaa käsin tehtävistä korjauksista ym. sekä muista esiin nousseista asioista
    • KOHAn oma Elastic -hakukone ei toimi kunnolla, ei ole hidas, mutta haussa löytyy asioita huonosti esim. fasettirajaukset ei osu kunnolla
      • liittyy indeksoitaviin kenttiin ym. ja relevanssin painotuksiin. Esim. tähän saakka Elasticissa ei ole voinut painottaa hakukenttiä
      • Ere M. johtaa globaalia elastic -kehitystä
      • myös virkailijatiedonhaussa pääväline Finna, eli tämä ei välttämättä ole ongelma. Varaukset tehdään KOHAssa, eli hakua tarvitaan ainakin niiden osalta. Tämä täytyy tarkistaa
      • luetteloinnissa tarvitaan asioiden tsekkaamista KOHAsta, JYssä tämä tehdään pääasiassa ISBNnän avulla
    • Minna K. tuottaa listan konfiguraatioasetuksista
    • Melinda ja Koha toimii, tietueiden poistossa
    • hyllyvarauslistaus päivitetään, jolloin ongelma teoston haussa poistuu. Tällä hetkellä puuttuu alanimeke, isbn ym.
    • HETULA ei ole käyttöönotettavissa tällä hetkellä, virheitä joiden takia se ei toimi.
      • ei osaa yhdistää asiakkaita, joilla on jo hetu rekisterissä
      • hetu ei poistu hetulasta, kun asiakas poistuu
    • eivät tuo uusia asiakkaita, vaan jokainen rekisteröityy HAMKappin avulla
      • shibboleth -pohjainen, Finnan kautta tapahtuva rekisteröityminen voisi olla hyvä malli, jos saadaan toimimaan
  • kirjastokohtaisten testiympäristöjen toteuttaminen
    • kirjastoille testiympäristöt CSC:n palvelimelle
    • vaatii sopimuksia CSC:n kanssa, pääosalla on puitesopimukset kunnossa
    • KK pystyy pistämään ne pystyyn pikapikaa, helpottaisi tuotantoonsiirtymisongelmaa.
    • joka kirjastossa selvitettävä rahat ja puitesopimukset
    • lisäksi täytyy olla valmiina branchit, locationit, item typet ym. mietittynä, 
    • samoin automaatit ja niiden käyttäjätunnukset & toimipaikka on oltava tiedossa, HAMKIssa on tehty kaikille omat tunnukset (yksi virkailija, omat tunnus). TÄMÄ KANNATTAA TEHDÄ VALMIIKSI JO VOYAGERISSA. Säilyttää myös KITT-tilastoinnin
    • voageriin kannattaa tehdä testicaseja valmiiksi ennen konversiota esim. asiakastietojen, varausten ym. osalta. Myös virkailijakäyttäjät ja "automaattikäyttäjät" kannattaa luoda valmiiksi, jolloin ovat valmiina Kohassa ja riittää pelkkä oikeuksien anto. Hlökunnalla on siis kahdet tunnukset KOHAan.
      • testiasiakas nimeltään Malliasiakas, ei hetua ym. 
      • virkailijakäyttäjä muodossa Kivinen, Minna + käyttis + salasana (kunnollinen), eikä mitään muuta
  • työnjako eri toimijoiden välillä käyttöönotossa
    • kirjasto tekee sopimuksen CSCn kanssa, sisältää myös KK työn/osuuden
    • kirjastolle testi- ja tuotantopalvelin
    • tarvitaanko pitkässä juoksussa jokaiselle kirjastolle erillistä testiympäristöä
    • kk tekee
      • migraation suunnittelu, testaus ja tarvittavat säädöt
      • kohan asentaminen
      • migraation läpivienti (testaus ja tuotanto)
      • avustaminen migraation jälkitöissä
    • hinnoittelu erikseen migraatiota varten sekä vuotuinen kustannus sekä tarjoavat systeeminhoitopalvelua sitä haluaville
    • tulossa sitova ilmoittautumispyyntö 
      • käyttöönotolle
        • käyttöönoton hinnoittelu hankalaa sellaisten kirjastojen osalta, joissa halutaan tehdä osa työstä itse
        • tod.näköisesti joko teet kaiken itse tai ostat palvelun, ei välimuotoa
      • ylläpitopalvelulle 
      • systeeminhoito-lisäpalvelulle
  • KohaKK täytyy saada viimeisimpään kuosiin pikimiten, on voitava testata ennen tammikuuta 
  • VARASTOTIETUE on optio, jota ei tarvitse käyttää. 
    • HAMK tarvitsee varastotietuetta lehtien esittämiseen. Siellä ei ole niteitä, joten lehtien saapumistiedot on vaikea esittää muuten. 
    • pitää testata mitä tapahtuu niiden kanssa ja ilman

Mitä yhteistä selvittämistä meillä tehtävänä?

 

    • HAMKin konversio loi meille tietyn sapluunan tavaran käsittelylle
    • missä kohtaa muiden konversioprosessi eroaa HAMKin omasta?
      • branch, item, location ainakin erilaisia
      • hyllyvaraukset, JYssä ei, HAMKissa kaikki
    • pitkiin kokouksiin voitaisiin miettiä teemoja, joihin liittyviä asioita käydään läpi

    • KKssa pyritään oikeasti miettimään Kohan ominaisuuksien hyödyntämistä esim. branchien ym. avulla kokoelman tarkempi jaotteleminen

    • pääkäyttäjien tueksi oltava sapluunat, joista käy ilmi pääkäyttäjän tehtävät ja roolit käyttöönoton eri vaiheissa. Näitä pitää kasata

Muuta mahdollista ajankohtaista esim. HAMKista ja JYstä

Kirjastokohtaisten aikataulujen tarkentaminen, testikantojen käyttöönoton aikataulu

  • Ari esittelee hahmotelmaa, josta KK voisi katsoa selvityvänsä
  • aikataulu päivitetty omaan dokumenttiin 

Siivoustarpeiden selvittäminen tietokantakohtaisesti 

Yhteisiä käytänteitä sovittavaksi

  • HETUttomien asiakkaiden käsittely
    • Hetulaan voi viedä vain suomalaisen muotoisia HETUja. Muille asiakkaille pitää miettiä käytäntö. 
    • Ehdotus: HETU ei pakollinen tieto, asiakkaan syntymäaika tallennetaan ja lisäksi jonkin sovittuun lisätietokenttään esim. passin nro tai opiskelijanumero. (ks. Pääkäyttäjäryhmän viikkokokous 20180906)
    • otetaanko se käyttöön. Tällä hetkellä ei ole käytössä HAMKissa, bugien takia ei voida käyttöön
    • jos otetaan, mitä sen pitää tehdä
      • mitä pitää tapahtua, kun lisätään uusi asiakas tai poistetaan vanha
    • onko Kohan logit riittävän tarkkoja, jotta voidaan niiden kautta selvittää hlötietojen katselut ym.
    • hetula
      • ylimääräinen palanen, tullee olemaan erillisellä palvelimella
      • sinänsä hlötunnusten turvaaminen on tärkeää
      • yhteinen Hetula mahdollistaisi asiakkaiden "yhteiskäytön"
      • perustetaan ryhmä selvittämään (Minna K, Kirsi, Ari A.)
        • mitä tieto suoja-asetus meiltä vaatii hlötietojen osalta
        • täyttääkö koha tämän ilman hetulaa
        • jos tarvitaan hetula, mitä siellä pitää olla
  • asiakastietojen vienti KOHAan eräajona. Tarvitseeko tämä jonkinlaisen yhteisen sapluunan? Sallitaanko? Jos sallitaan, miten tehdään? Jos ei sallita, mitä tilalle? Voisiko Shibboleht -pohjainen siirto olla ratkaisu, jos toimii Finnan ja rajapinnan kautta?
  • korvaavan yhteislainakäytänteen kehittäminen

SQL -kyselyt Kohassa

  • HAMKissa yhteydet KOHAn tietokantaan SQL workbenchiin. Ari A. suosittaa SQL Developeria (oikeammin: Ari A. suosittaa oikeata SQL-asiakasohjelmaa, Developer on vain yksi niistä. Avoimen lähdekoodin tuotteitakin on useita, jopa nimenomaan MariaDB:n kanssa käytettäväksi tarkoitettuja). CSC:n kanssa sovittava työkalusta ja sille tehtävä ohjeet niin, että pääkäyttäjien olisi mahdollisimman helppo tehdä tietokantakyselyjä.  Access ei välttämättä paras mahdollinen tässä yhteydessä
  • pyydetään Lassilan Matilta vinkkiä

Mahdolliset ajatukset/mielipiteet hinnoittelumallista

Keskustelua KOHAn käyttöönotosta

  • niteettömien teosten varaukset

Kansallinen yhteistyö Kohan osalta

  • missä kanavissa
    • pääkäyttäjäkokouksia kuuntelee Minna
  • ketkä osallistuu

Perutaan torstain 15.11. viikkokokous, seuraava viikkokokous pidetään to 22.11.

Etäyhteys toteutetaan, 2 osallistujaa


  • No labels